Miksi ihmisiä (naisia lähinnä) ärsyttää muitten sairaslomat?
Ymmärrän kyllä, jos samaa työtä tekevää työkaveria ärsyttää, jos työt kaatuvat hänelle. Ihmettelen tässä siis sitä, että ihan eri firmassa töissä olevaa kaveriani ärsyttää, jos olen sairaslomalla. Voisiko joku ärsyyntyjä valaista? Tai onko joku muu sairaslomalla ollut kokenut kiukkua kaverin taholta?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Meillä duunissa pari vakkarisaikuttajaa, yksi tunnetaan parhaiten nimellä mr Saigon. Näiden tyyppien poissaolojen ajankohdat on helposti ennustettavissa ja syyt todella typeriä.
Joo, ärsyttää, kun joutuu jatkuvasti paikkaamaan muiden poissaoloja, hoitamaan heidän töitään omien töiden ohessa ja tyypit nostavat täyttä palkkaa. Oma liksa ei nouse, vaikka ylimääräistä joutuu tekemään. Kieltäytyminen ei ole mahdollista.
Tekosairaat tietenkin erikseen. Ap:n kysymyksessä oli vaan miten suhtautuu sairaslomiin, vaikka ei osu varsinaisesti omaan nilkkaan
Totuushan on, että valitettavasti sillä ei ole niin väliä onko sairasloma kuinka välttämätönn vai ei. Jos ne työt kasaantuu toisen niskaan, voi hieman ärsyttää toisen sairaslomat. Tietenkin jos on tietoa, että ei varmasti ole hupisaikku, laskee ehkä ärsytyskynnystä ja muutenkin tuo töiden kasaantuminen on lähinnä esimiesten ratkottava.
Mutta jos kuulen jonkun olevan pitkällä saikulla, enkä samassa työpaikassa, eipä se hirveästi kiinnosta. Kai nyt ylipäätänsä, jos on joku jonka tuntee, saattaa kiinnostaa onko sairas ja mikä on ja monesti tuo onkin läheisten tiedossa, jos pidempi saikku.
Huvittavaa on sellainen dissaus, missä valehdellaan jollain olevan sairauksia tai sairaslomalla, mutta se onkin jo toinen aihe ja yleensä se paljastuu joillekin tai valehdellaan että joku on muka hankkinut pitkän saikun tai sairaseläkkeellä väärin perustein, vaikka ei ole edes tuollaista etuutta saava ihminen. Halutaan muka valehdella että on teeskennellyt olevansa sairas, vaikka ei ole väittänytkään mitään tuollaista. Ja tyhmät uskoo. Voin kertoa muuten uskomattomua syitä siihen, että ei ole töissä muitakin kun joku sairaseläke. Pitkä tarina se.
Kyllä mä itsekin olen ihmetellyt, jos joku on esim. masennuksen vuoksi puoli vuotta saikulla, että onko nyt varmasti tosi vai näytelty. Todennäköisesti tosi, vaikka joskus aina kuulee joistain väärin perustein saaduistan sairaseläkkeistä tai pitkistä saikuista.
Entisiä työkavereita ärsytti, kun olin pois reuman takia vähän väliä. Erityisesti muutamaa naista. En todellakaan tiedä miksi. Itseäni ei ärsytä muiden sairaudet, vaikka heidän työt siirtyisivät sen takia osittain minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, osaanko valaista, mut yritän. Itellä on kaikenlaista kremppaa ja tutkittu on aikoinaan, mutta täyteen selvyyteen ja 100% varmaan diagnoosiin ei olla päästy. Jotain on joidenkin lääkärien mukaan (epäilyä mm. eräästä reumasairaudesta) ja joidenkin mielestä ei mitään, koska mm. verikokeet aina "puhtaat". Oon koittanut parhaani sinnitellä työelämässä. Omasta halustani olen osa-aikaisella sopparilla, niin voin tarvittaessa tehdä olon niin vaatiessa vähemmän tunteja. Viime aikoina olen kuitenkin tehnyt aikalailla täyttä 40h viikkoa joka viikko. Kuukausisopparilla oleva työkaveri jaksaa isoon ääneen voivotella, miten hän "on ainoa, joka vastuussa paikalla viitenä päivänä viikko". Mun vapaapäivinä ollut kuitenkin tuuraajia, joiden ihan yhtälailla pitäisi hoitaa hommia hänen työparinaan. Toki ovat "vain" tuuraajia eikä oikeasti ihan kaikki työtehtävät heiltä onnistu. Olen kuitenkin sanonut, että pyrin hoitamaan mahdollisimman paljon etukäteen ja voi jättää mulle myös mitä vain pystyy jättään, kun tuun takaisin vapaalta. Jos nyt joskus olen vapaalla, niin siihen vedoten hän ei tee kuin ihan pakolliset meidän yhteisinä päivinä. Huokailee, miten "kaikki jää hänelle, kun olen pois".
En haluaisi "kytätä" toisten saikkuja, mutta olen alkanut pitää kirjaa hänen saikkupäivistään, koska on alkanut ärsyttää ja ahdistaa tuo mun vapaapäivistä valittaminen, jotka on ihan esimiehen kanssa sovittu. Ennen hoidin tuota paikkaa yksin, mutta työmäärän kasvaessa saatiin hänet lisätekijäksi. Olisi muutenkin hyvä, että meillä olisi myös muita henkilöitä varalla, jotka osaa työn, jos toiselle joskus käy jotain: irtisanoutuu tms. Tällä hetkellä hänellä itse asiassa on enemmän ollut vapaapäiviä tai saikkuja kuin mulla nyt tän vuoden puolella. Seuraavan kerran jos valittaa miten hänelle kasautuu työt, tekisi mieli läväyttää tilastot nenän eteen... :D Ja joo, ehkä vaikutan itse sairaalta... On kyllä käynyt mielessä, pitäisikö vain irtisanoutua.
Joskus mulle joku sanoikin, etten osaa olla uskottava lääkärissä. Ehkä pitää paikkansa. Jostain syystä vaikutan tosi terveeltä siellä tai töissä ja kotona vapailla ja lomilla ei kukaan usko, kun jostain syystä taas oon kuin vanhainkotimummo. Yksi toinen kk-palkkainen kollega toisesta pisteestä saa saikkua ihan vaikka sitä stressaisi vain kotiin kasaantuneet likapyykit. Se jotenkin osaa aina miten vedota migreeniin yms. ja viikko tulee sairaslomaa, että tupsahtaa. Oon alkanut miettiin, että pitäisi kai itekin hakea kk-palkkaiseksi, niin sitten ei valitettaisi mun "vapaapäivistä" ja sit jos joskus tuntuisi olo oikeasti huonolta, niin eikun saikkua hakeen ja harjoitella sitä uskottavuutta?
En tiedä, saiko tosta nyt mitään tolkkua, kun tuli niin tajunnanvirtaa... Mut lyhyesti siis, ni kai se ärsyttää lähinnä, kun itsekin kaipaisi sairaslomaa, eikä sitä tahdo saada millään ja toiset tuntuu saavan tuosta vain. Ja se kun itse tyhmänä mennyt osa-aikaiseksi ja sen takia ikäänkuin vapaata haukkumariistaa niiden vapaapäivien takia + toiset voi olla palkallisesti poissa ja vielä enemmän kuin itse oikeasti on pois.
Kateus on rumaa. Ei sovi aikuisille ihmisille. Ei liene sen toisen sairaslomalla olevan syy, jos sinä et saa sairaslomaa olemattomiin sairauksiisi?
Jos ei ole sama työpaikka ainoa mitä saatan ajatella negatiivisesti on esim. jonkun pienen firman omistajat, joilla supersaikuttajia. Ei tietenkään saikuttajien vika, jos oikeasti sairaita, mutta kai tuollainen kasaantuu ikävästi firman piikkiin, joten miettisin vaan, että huh, kun ei ole oma firma.
En tiedä miten nuo jutut edes nykyään menee, mutta eikö joskus aikoinaan sellaiset alle kahden viikon sairikset menneet täysin työnantajan piikkiin, ja vasta pidemmissä tuli Kela vastaan. Ja jos tuollaisia viikko sinne ja viikko tänne saikuttajia, niin aika ikävää pienelle firmalle. Olettaen, että ei tao huipputulosta ja työntekijöt eivät ole siellä huvikseen, vaan oikeasti on palkattava joitain korvaamaan tai itse tehtävä kellon ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan tee yhtään sen enempää töitä vaikka työkaveri saikuttaisi. Suosittelen muillekin. Mielestäni on idioottimaista suostua tekemään enemmän töitä samalla palkalla ja tämän jälkeen nillittää siitä.
Minulla on sellainen käsitys, että se on esimiehen tehtävä järjestellä sijaista sairaslomalaiselle, jos työt ei voi odottaa sen aikaa kun sl loppuu. Periaatteessa ne työt ei pitäisi jäädä kollegan kuormaksi. Tai sitten pitää tehdä vain ne, mitkä työajan puitteissa ehtii tehdä ja ne mitä ei ehdi niin voi voi.
Kuitenkin, se on esimiehen ongelma, ei kollegoiden.
Jos olen lyhyellä sairaslomalla (1-3 pv) en edes haluaisi että minun töihin kukaan koskee, vaan teen ne sitten kun palaan sairaslomalta, Kyllä ne siihen asti voi odottaa. Tämä tietysti ei toimi kaikilla, ymmärrän sen toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä duunissa pari vakkarisaikuttajaa, yksi tunnetaan parhaiten nimellä mr Saigon. Näiden tyyppien poissaolojen ajankohdat on helposti ennustettavissa ja syyt todella typeriä.
Joo, ärsyttää, kun joutuu jatkuvasti paikkaamaan muiden poissaoloja, hoitamaan heidän töitään omien töiden ohessa ja tyypit nostavat täyttä palkkaa. Oma liksa ei nouse, vaikka ylimääräistä joutuu tekemään. Kieltäytyminen ei ole mahdollista.
Tekosairaat tietenkin erikseen. Ap:n kysymyksessä oli vaan miten suhtautuu sairaslomiin, vaikka ei osu varsinaisesti omaan nilkkaan
Totuushan on, että valitettavasti sillä ei ole niin väliä onko sairasloma kuinka välttämätönn vai ei. Jos ne työt kasaantuu toisen niskaan, voi hieman ärsyttää toisen sairaslomat. Tietenkin jos on tietoa, että ei varmasti ole hupisaikku, laskee ehkä ärsytyskynnystä ja muutenkin tuo töiden kasaantuminen on lähinnä esimiesten ratkottava.
Mutta jos kuulen jonkun olevan pitkällä saikulla, enkä samassa työpaikassa, eipä se hirveästi kiinnosta. Kai nyt ylipäätänsä, jos on joku jonka tuntee, saattaa kiinnostaa onko sairas ja mikä on ja monesti tuo onkin läheisten tiedossa, jos pidempi saikku.
Huvittavaa on sellainen dissaus, missä valehdellaan jollain olevan sairauksia tai sairaslomalla, mutta se onkin jo toinen aihe ja yleensä se paljastuu joillekin tai valehdellaan että joku on muka hankkinut pitkän saikun tai sairaseläkkeellä väärin perustein, vaikka ei ole edes tuollaista etuutta saava ihminen. Halutaan muka valehdella että on teeskennellyt olevansa sairas, vaikka ei ole väittänytkään mitään tuollaista. Ja tyhmät uskoo. Voin kertoa muuten uskomattomua syitä siihen, että ei ole töissä muitakin kun joku sairaseläke. Pitkä tarina se.Kyllä mä itsekin olen ihmetellyt, jos joku on esim. masennuksen vuoksi puoli vuotta saikulla, että onko nyt varmasti tosi vai näytelty. Todennäköisesti tosi, vaikka joskus aina kuulee joistain väärin perustein saaduistan sairaseläkkeistä tai pitkistä saikuista.
Mitähän sä oikein horiset? Mä en tunne kaikista sadoista ihmisistä joita tiedän, kuin yhden huvikseen saikittajan. Nuori löysän oloinen mies. Aikuiset ihmiset tuskin saikuttaa huvikseen.
Mä ihmettelen suuresti miten jotkut saa aina vaan sitä saikkua kun käyvät vähän työterveydessä vinkumassa?! Itse kävin ottamassa kortisonipiikin peukaloon enkä saanut edes loppupäivää vapaata, kollega vastaavassa tilanteessa sai loppuviikon saikkua, käytiin eri lääkäreillä mutta työterveydessä kuitenkin. Mun koko käsi oli sen piikin jälkeen järkyn kipeä monta päivää, mutta töissä vaan piti olla.
Miten kollegat saa puhuttua jopa viisaudenhampaan poistoon viisi päivää sairaslomaa ja itse en saa vaan joudun menemään töihin ponnistelemaan ja verta sylkemään heti suoraan hammaslääkäristä.
Kateellinen olen, myönnän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, osaanko valaista, mut yritän. Itellä on kaikenlaista kremppaa ja tutkittu on aikoinaan, mutta täyteen selvyyteen ja 100% varmaan diagnoosiin ei olla päästy. Jotain on joidenkin lääkärien mukaan (epäilyä mm. eräästä reumasairaudesta) ja joidenkin mielestä ei mitään, koska mm. verikokeet aina "puhtaat". Oon koittanut parhaani sinnitellä työelämässä. Omasta halustani olen osa-aikaisella sopparilla, niin voin tarvittaessa tehdä olon niin vaatiessa vähemmän tunteja. Viime aikoina olen kuitenkin tehnyt aikalailla täyttä 40h viikkoa joka viikko. Kuukausisopparilla oleva työkaveri jaksaa isoon ääneen voivotella, miten hän "on ainoa, joka vastuussa paikalla viitenä päivänä viikko". Mun vapaapäivinä ollut kuitenkin tuuraajia, joiden ihan yhtälailla pitäisi hoitaa hommia hänen työparinaan. Toki ovat "vain" tuuraajia eikä oikeasti ihan kaikki työtehtävät heiltä onnistu. Olen kuitenkin sanonut, että pyrin hoitamaan mahdollisimman paljon etukäteen ja voi jättää mulle myös mitä vain pystyy jättään, kun tuun takaisin vapaalta. Jos nyt joskus olen vapaalla, niin siihen vedoten hän ei tee kuin ihan pakolliset meidän yhteisinä päivinä. Huokailee, miten "kaikki jää hänelle, kun olen pois".
En haluaisi "kytätä" toisten saikkuja, mutta olen alkanut pitää kirjaa hänen saikkupäivistään, koska on alkanut ärsyttää ja ahdistaa tuo mun vapaapäivistä valittaminen, jotka on ihan esimiehen kanssa sovittu. Ennen hoidin tuota paikkaa yksin, mutta työmäärän kasvaessa saatiin hänet lisätekijäksi. Olisi muutenkin hyvä, että meillä olisi myös muita henkilöitä varalla, jotka osaa työn, jos toiselle joskus käy jotain: irtisanoutuu tms. Tällä hetkellä hänellä itse asiassa on enemmän ollut vapaapäiviä tai saikkuja kuin mulla nyt tän vuoden puolella. Seuraavan kerran jos valittaa miten hänelle kasautuu työt, tekisi mieli läväyttää tilastot nenän eteen... :D Ja joo, ehkä vaikutan itse sairaalta... On kyllä käynyt mielessä, pitäisikö vain irtisanoutua.
Joskus mulle joku sanoikin, etten osaa olla uskottava lääkärissä. Ehkä pitää paikkansa. Jostain syystä vaikutan tosi terveeltä siellä tai töissä ja kotona vapailla ja lomilla ei kukaan usko, kun jostain syystä taas oon kuin vanhainkotimummo. Yksi toinen kk-palkkainen kollega toisesta pisteestä saa saikkua ihan vaikka sitä stressaisi vain kotiin kasaantuneet likapyykit. Se jotenkin osaa aina miten vedota migreeniin yms. ja viikko tulee sairaslomaa, että tupsahtaa. Oon alkanut miettiin, että pitäisi kai itekin hakea kk-palkkaiseksi, niin sitten ei valitettaisi mun "vapaapäivistä" ja sit jos joskus tuntuisi olo oikeasti huonolta, niin eikun saikkua hakeen ja harjoitella sitä uskottavuutta?
En tiedä, saiko tosta nyt mitään tolkkua, kun tuli niin tajunnanvirtaa... Mut lyhyesti siis, ni kai se ärsyttää lähinnä, kun itsekin kaipaisi sairaslomaa, eikä sitä tahdo saada millään ja toiset tuntuu saavan tuosta vain. Ja se kun itse tyhmänä mennyt osa-aikaiseksi ja sen takia ikäänkuin vapaata haukkumariistaa niiden vapaapäivien takia + toiset voi olla palkallisesti poissa ja vielä enemmän kuin itse oikeasti on pois.
Kateus on rumaa. Ei sovi aikuisille ihmisille. Ei liene sen toisen sairaslomalla olevan syy, jos sinä et saa sairaslomaa olemattomiin sairauksiisi?
En ole tuo kenelle vastasit, enkä itse ole ollut varsinaisesti kateellinen kenenkään sauraslomalle, tai siitä korkeintaan, jos on hyvä näyttelijä ja valehtelija ja saa saikkua väärin perustein, eli vaikka ei ole sairas. En ole moraaliltani täydellinen, mutta jotenkin tuo on mun mielestä aika niljakasta valehtelua. No jokaisella omat valehtelut. Ja ihmetellyt joskys jos samoista oireista samalla työnantajalla joky saa pitkän saikun ja jolllekin ei nneta yhtään ja painotan vielä, että ei ole kyse mistään luulemisesta tai siitä, että ei todellisuudessa tiedä mitä toisella on, vaan ihan yhdessä ihmettelumme tuota yhden työkaverin kanssa ja oli tiedossa millaisilla oireilla sinne mentiin valittamaan.
Kuka nyt oikeista saikuista on kateellinen. Jos on niin hyvä työntekijä, että ei millään anneta jäädö saikulle samoilla oireilka mitä joku muu, niin senhön voi ottaa meriittinä, tai sitten vaan on itse otetrava se saikku. Olen vaan kiitollinen, että sain vähän neuvoja niiltä, jotka menevät flunssan takia saikkua hakemaan ja tulee heti min. 3 päivää.
Ja mitäköhän nyt koronan jälkeen? Mktkä on suositukset vai onko ihan työntekijän päätettävissä kauan on saikulla esim. yskän tai nuhan takia, jotta ei ole paheksuttavan vähän tai paheksuttavan kauan? Mites teidän työnantajalla?
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen suuresti miten jotkut saa aina vaan sitä saikkua kun käyvät vähän työterveydessä vinkumassa?! Itse kävin ottamassa kortisonipiikin peukaloon enkä saanut edes loppupäivää vapaata, kollega vastaavassa tilanteessa sai loppuviikon saikkua, käytiin eri lääkäreillä mutta työterveydessä kuitenkin. Mun koko käsi oli sen piikin jälkeen järkyn kipeä monta päivää, mutta töissä vaan piti olla.
Miten kollegat saa puhuttua jopa viisaudenhampaan poistoon viisi päivää sairaslomaa ja itse en saa vaan joudun menemään töihin ponnistelemaan ja verta sylkemään heti suoraan hammaslääkäristä.
Kateellinen olen, myönnän.
No avainsana on: huono olo en jaksa. Tuskin kukaan voi sanoa, kyllä sä jaksat. Tietenkin myös työterveydessä voisi olla selkeät ohjeet joillekin tapauksille ja sairaslomille, silloin kun sairasloma ei perustu johonkin tiettyyn sen hetkiseen tapauskohtaiseen vointiin, joka epätyypillistä kyseiselle sairaudelle. Samoilla oireilla samat saikut pitäisi olla. Antamistasi esimerkeistä ei voi kyllä tietää varmasti oliko samat oireet jollain toisella. Jollekin viisaudenhampaan poistosta voi tulla kuumeinen tulehdus ja joillekin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Entisiä työkavereita ärsytti, kun olin pois reuman takia vähän väliä. Erityisesti muutamaa naista. En todellakaan tiedä miksi. Itseäni ei ärsytä muiden sairaudet, vaikka heidän työt siirtyisivät sen takia osittain minulle.
Siirtyisivät? Ehkä kannattaa ensin tehdä ne muiden työt usein
omien ohessa ja sitten miettiä ärsyttääkö vähän vai ei.
Tietenkin työnantajalle voi sitten valittaa, jos työt kasaantuu. Ärsyyntyminen ja kritisoiminen ei ole sitten sama asia kun kateellisuus, vaikka aina, siis aina se kateellisuuskortti vedetään pöytään.
Ja sairaslomista puhuttaessa on hyvä muistaa, että hieman eri,onko kyseessö ihan oikea aiheellinen saikku vaan feikki saikku.
Huvittavaa heiluttaa kateuskorttia esim. jos ihmettelee jonkun ottavan tai saavan viikon pari saikkua vain nuhaan ja yskään, jos ei itse tuollaisessa tilanteessa ota tai edes saisi saikkua omalta työnantajalta. Aika hullua, jos jonkun mielestä se on sama asia, kun olisi kateellinen siitä, jos joku vakavasti sairas tai on paljon sairaslomalla.
No mites on työmuurahaiset? Saako teidän työpaikalla nyt saikkua helposti vaikka 2 vko oireina yskä ja räkäisyys? Mitä mieltä jos työnantaja? Mitä mieltä jos työntekijä?
Sellaiset saikuttajat ärsyttää, jotka ovat pitkään saikulla päätyöstään, hakevat sitten tukia ja tekevät pimeitä töitä...yksi tuttu on tälläinen. Eli onpa todella "sairas".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan hänen syy. Mutta kunhan ärsyttää se valitus mun palkattomista vapaapäivistä.
20 kertoo toisen tapauksen. Olin sairauslomalla olevan kaverini kanssa lounaalla. Hänen joku työkaverinsa tuli säksättämään asiasta ihan siihen paikan päälle kun sattui samaan paikkaan. Pitääkö vakavaa tarttumatonta sairautta sairastavan olla kotona vaan koko ajan? Varsinkin kun lounaalla käyminen on helpompaa kuin sairaana ruuan tekeminen kotona. Kaverini ei luultavasti kykene palaamaan työelämään enää, sillä sairautensa on etenevä. Mutta hän voi kävellä ja käydä ulkona ja elää muuten normaalia elämää, kun saa vain levätä tarpeeksi ja sattuu hyvä päivä. Kun sattuu huono päivä, saattaa käydä sairaalassa muutaman päivän.