Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et käytä kaupassa kestokassia/kangaskassia tms ostoksillesi, vaan ostat joka kerta muovipussin?

Vierailija
31.07.2022 |

Kiinnostaa

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa muovi ei ole ongelma, koska meillä on niin hyvä kierrätyssysteemi. Puuvillakassia pitää käyttää satoja kertoja ennen kuin siitä tulee yhtä ekologinen kuin suomalaisesta muovikassista. 

Vierailija
22/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän niitä vaipparoskispusseina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina reppu, pehmutkudosreumani takia.Kädet voi pettää milloin vain!.En mainosta asiaa eikä se näy ulospäin.Moni visastele miksi sinulla on aina reppu.Repun sisällä on ilmainen kangas kassi: Mainoskassi jossa niin pitkät hihnat saan, olkapälleni roikuu, hyvä asia.Reppu siis on syystä käytössä silloinkin kun en käy kaupassa.Siellä on aina vesipullo ja panaani kuin vanha diki kamera.Ulkoilen tunteja päivittäin ja itseni iloksi kuvaan luontoa . Jos kädet olisi kunossa? Sataisi se tälläkin mutsilla olla kaupan muovi kassi kädessä ja käsilaukku olalla!.

Vierailija
24/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän roskapussina. Erityisesti kissan jätöksiin pitää olla kunnollinen muovipussi. Ne roskapussit, joita rullina myydään, hajoaa turhan helposti. Ei ole kiva jos kissan paskat ja kuset leviää hissin lattialle. 

Sekajätteisiin menee, ei käydä heittelemässä mereen.

Vierailija
25/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska käytän sen ostosten jälkeen roskapussina.

Halvemmaksi tulee ostaa roskapussit rullana

Luultavasti mutta niiden laatu on aivan surkeaa, monesti repeää reikä jo pelkästään roskasankoon laittaessa, viimeistään silloin kun sinne laittaa jotakin teräväreunaista, esim. tyhjää leikkelepakkausta.

Ne on lisäksi liian pieniä. Ärsyttää niitä venytellä siihen astiaan ja sitten ne jo repeävät.

Vierailija
26/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista saa käsityksen, että muovikassin ainoa vaihtoehto olisi uudesta puuvillakankaasta valmistettu kestokassi. Aloituksessahan mainitaan myös kestokassi. Niitä on muovistakin (kierrätys) valmistettuja, pienempiä ja isoja, ainakin kahdella suurella ketjulla. Ainakin minulla ovat kestäneet jo monta vuotta ruokakaupan ostoksille. Käytän myös kangaskasseja, vanhoista farkuista tai muista vahvemmista vaatteista ommeltuja. (Joo, täytyy olla hieman käsityötaitoja ja ompelukone).

Satunnaisesti kaupasta otetut muovikassit kestävät parhaimmillaan yli 10 käyttökertaa, viimeiseksi roskapussina.

Kun lajittelee kaikki jätteensä (muovitkin), sekaroskapussiksi riittävät mainiosti hedelmäpussit, kaksi, kolme päällekäin, jos läpinäkyvyys haittaa. Näitä pieniä nyssyköitä sekaroskia kertyy kahden taloudessa ehkä pari kolme viikossa.

Vierailija
27/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii, mut ku en ole köyhä.

Vierailija
28/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan noin iso ero suomalaisten ja ruotsalaisten roskapussien välillä?

Olemme käyttäneet ostoksilla ICAn ja Coopin kangaskasseja 1993 lähtien sekä Clas Ohlsonin nailonkasseja 2003 lähtien. Helposti niitä on käytetty varmaan jo tuhansia kertoja näiden melkein kolmen vuosikymmenen aikana eri käyttötarkoituksissa, mm. kirjakasseina muuton yhteydessä.

Roskapusseiksi olemme ostaneet rullia, eivätkä ne todellakaan ole menneet vähän väliä rikki. Ovat hämmästyttävänkin vahvoja.

Täällä kun tuli tuo muovikassiverokin vielä niin yksi muovikassi maksaa asiakkaalle noin 7 kruunua. Ei kyllä tekisi mieli panna rahaa semmoiseen. Rulla roskiskasseja maksaa siinä 15 kruunua ja siinä on varmaan 20 pussia ja aivan yhtä isoja kuin kassalta ostetut muovikassit.

Huom. emme ole vihreitä hysteerikkoja, käytäntömme tuntuu vain järkevältä ja mukavalta.

Vierailija
29/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovikassin ostajat ei yleensä pahemmin jätteitään lajittele. Joten noi ohuemmat ja halvemmat roskapussit ei kestä. Vaan repeävät pahviin ja muovikääreisiin. Sen huomaa roskiksella, silloin kun joku varis on saanut saaliikseen kaupan logolla varustetun roskapussin. Tos on ite käyttäny kaupassa yli 10 vuotta kaupan kierrätymuovista valmistettuja kestokasseja. Koska niihin lasketaan hiilijalanjälki???? Puuvilla kassit on epäkäytännöllisiä. Niit ei oo tullu käytettyä ikinä.

Vierailija
30/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista saa käsityksen, että muovikassin ainoa vaihtoehto olisi uudesta puuvillakankaasta valmistettu kestokassi. Aloituksessahan mainitaan myös kestokassi. Niitä on muovistakin (kierrätys) valmistettuja, pienempiä ja isoja, ainakin kahdella suurella ketjulla. Ainakin minulla ovat kestäneet jo monta vuotta ruokakaupan ostoksille. Käytän myös kangaskasseja, vanhoista farkuista tai muista vahvemmista vaatteista ommeltuja. (Joo, täytyy olla hieman käsityötaitoja ja ompelukone).

Satunnaisesti kaupasta otetut muovikassit kestävät parhaimmillaan yli 10 käyttökertaa, viimeiseksi roskapussina.

Kun lajittelee kaikki jätteensä (muovitkin), sekaroskapussiksi riittävät mainiosti hedelmäpussit, kaksi, kolme päällekäin, jos läpinäkyvyys haittaa. Näitä pieniä nyssyköitä sekaroskia kertyy kahden taloudessa ehkä pari kolme viikossa.

On muuten totta tuo muovinen kestokassi. Meille on tullut jotain kautta muovinen super-sie kestokassi, joka on tosi näppärä kuljettaa telttaa, makuualustoja , makuupusseja jne.

Kangaskassit on tuohon tarkoitukseen aika pieniä ja niistä puuttuu kantamiseen tarvittava tukevuus.

Käytössä tämä kestokassi on ollut meillä jo muutaman vuoden ja sen elämää ei tiedetä ennen sitä (toki oltiin huhuiltu meillä käyviltä tutuilta, että oisko niiltä jotenkin jäänyt vahingossa).

Vierailija
31/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinhan mä vttu muovikassiakiin käyttää uudelleen.

Vierailija
32/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska muovikassit on ekologisempia.

https://www.kiertokassi.fi/artikkeli/optikassi-tutkimus-selvitti-kauppa…

Sitä puuvillakassia pitää käyttää yli 250 kertaa että pääsee samaan. Tuossa ei oteta edes huomioon sitä että myös muovikasia voi käyttää useita kertoja. Itse käytän muovikassia keskimäärin 5-10 kertaa uimavaatteita kuljettaessani jonka jälkeen se päätyy jätekassiksi tai kun vien pulloja palautukseen. Yritä päästä samaan kestokasseillasi. Ne menee käyttökelvottomaksi paljon ennen kuin niistä alkaisi saada jotain ekoa aikaiseksi,

Jos käyn kaupassa noin kerran viikossa, 250 tulee täyteen viidessä vuodessa. Sen lisäksi tulee muuta käyttöä erilaisilla lyhyemmillä ja pitemmillä reissuilla En ymmärrä miten kangaskassi menisi rikki viidessä vuodessa, ei se ole tehty paperista.

Vierailija
33/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuvillakassit ovat:

- rumia

- liian pieniä

- eivät kestä tarpeeksi kauaa ollakseen ekologisia

- epäkäytännöllisiä pitää 7kpl aina mukana kun perheen ruokia haetaan täysi lasti

Lisäksi minulle ei ole tarpeen signaloida ympäristööni mukamaailmanpelastajan auraa. Operoin suurempien ja tärkeämpien asioiden parissa tällaisen hevonpaskapipertelyn sijaan.

Mulla:

- en kaunistele kassilla

- sopivan kokoinen (iso ja tilava)

- kestää paremmin kun muovikassi

- tilava, sopii hyvin koko perheen ruuat yhteen kassiin

Egolookisuudesta en tiedä enkä välitä, mutta käytännöllisempi kun ostokset mahtuu yhteen ja kestää kantaa.

Vierailija
34/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuvillakassit ovat:

- rumia

- liian pieniä

- eivät kestä tarpeeksi kauaa ollakseen ekologisia

- epäkäytännöllisiä pitää 7kpl aina mukana kun perheen ruokia haetaan täysi lasti

Lisäksi minulle ei ole tarpeen signaloida ympäristööni mukamaailmanpelastajan auraa. Operoin suurempien ja tärkeämpien asioiden parissa tällaisen hevonpaskapipertelyn sijaan.

- osta hyvännäköinen

- osta tarpeeksi suuri

Ei voi olla noin vaikeaa.

Vierailija
35/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi kuljettaa mitään kesto- tai kangaskasseja auton jalkatiloissa tai peräluukussa nuohaantumassa.

Vierailija
36/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa muovikassit päätyy käytön jälkeen takaisin kierrätykseen, eikä meriin tai maastoon. Eri asia on kehitysmaat, joissa ne heitetään jokiin joka kuljettaa ne maailman merille.

Käytän muovikassia siis jätekierrätykseen.

Vierailija
37/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On reppu. Kangaskasseissa ollut vaikeuksia löytää sellaista jossa on leveät kunnolliset kahvat, ei paina kättä. Ohut suikale painuu syvälle käteen ja koskee.

Vierailija
38/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri ja käytän koria, kestokassia, mutta ostan muovipussin joskus ihan roskapussitarkoitukseen. 

Mun elämä ei kaadu siihen, että säästäisin 10 euroa vuodessa ostamalla roskapussit rullana. Vaikka olen pienituloinen siivooja. 

Mikä ihme vimma on, kun aina pitää löytää halvin vaihtoehto?

Vierailija
39/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kestokasseja. Niitä on useampia. Vuosien varrella on tullut säästöä.

Vierailija
40/156 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri ja käytän koria, kestokassia, mutta ostan muovipussin joskus ihan roskapussitarkoitukseen. 

Mun elämä ei kaadu siihen, että säästäisin 10 euroa vuodessa ostamalla roskapussit rullana. Vaikka olen pienituloinen siivooja. 

Mikä ihme vimma on, kun aina pitää löytää halvin vaihtoehto?

Osa tykkää säästää kaikessa.