Miksi et käytä kaupassa kestokassia/kangaskassia tms ostoksillesi, vaan ostat joka kerta muovipussin?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa muovi ei ole ongelma, koska meillä on niin hyvä kierrätyssysteemi. Puuvillakassia pitää käyttää satoja kertoja ennen kuin siitä tulee yhtä ekologinen kuin suomalaisesta muovikassista.
Ööh.. Miksi sä kuvittelet, ettei sitä puuvillakassia käytettäisi satoja kertoja, kun se kerran käyttöä varten on ostettu?
Muovikassi pitää nestemäiset tuotteet sisällään jos esim. kanapakkaus marinadeineen, jogurttipurkki tai munakenno hajoaa kesken kuljetuksen. Tätäkin tapahtuu vaikka kuinka huolellisesti kassit pakkaisi, riittää että kassa käsittelee pakkauksia vähän kovakouraisesti tai huomaamatta rutistuvat kassan kaukalossa.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista saa käsityksen, että muovikassin ainoa vaihtoehto olisi uudesta puuvillakankaasta valmistettu kestokassi. Aloituksessahan mainitaan myös kestokassi. Niitä on muovistakin (kierrätys) valmistettuja, pienempiä ja isoja, ainakin kahdella suurella ketjulla. Ainakin minulla ovat kestäneet jo monta vuotta ruokakaupan ostoksille. Käytän myös kangaskasseja, vanhoista farkuista tai muista vahvemmista vaatteista ommeltuja. (Joo, täytyy olla hieman käsityötaitoja ja ompelukone).
Satunnaisesti kaupasta otetut muovikassit kestävät parhaimmillaan yli 10 käyttökertaa, viimeiseksi roskapussina.
Kun lajittelee kaikki jätteensä (muovitkin), sekaroskapussiksi riittävät mainiosti hedelmäpussit, kaksi, kolme päällekäin, jos läpinäkyvyys haittaa. Näitä pieniä nyssyköitä sekaroskia kertyy kahden taloudessa ehkä pari kolme viikossa.
Kun pakkaa välillä biopusseihin hedelmät, saa biojätteillekin pussit. Muovipusseja kertyy muutenkin paljon muista tuotteista, leivästä jne..
Ruosu kirjoitti:
Onko tosiaan noin iso ero suomalaisten ja ruotsalaisten roskapussien välillä?
Olemme käyttäneet ostoksilla ICAn ja Coopin kangaskasseja 1993 lähtien sekä Clas Ohlsonin nailonkasseja 2003 lähtien. Helposti niitä on käytetty varmaan jo tuhansia kertoja näiden melkein kolmen vuosikymmenen aikana eri käyttötarkoituksissa, mm. kirjakasseina muuton yhteydessä.
Roskapusseiksi olemme ostaneet rullia, eivätkä ne todellakaan ole menneet vähän väliä rikki. Ovat hämmästyttävänkin vahvoja.
Täällä kun tuli tuo muovikassiverokin vielä niin yksi muovikassi maksaa asiakkaalle noin 7 kruunua. Ei kyllä tekisi mieli panna rahaa semmoiseen. Rulla roskiskasseja maksaa siinä 15 kruunua ja siinä on varmaan 20 pussia ja aivan yhtä isoja kuin kassalta ostetut muovikassit.
Huom. emme ole vihreitä hysteerikkoja, käytäntömme tuntuu vain järkevältä ja mukavalta.
Kangaskassit on myös pestäviä ja kauniita. Ja todellakin, niissä voi kanniskella muutakin kuin ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Voinhan mä vttu muovikassiakiin käyttää uudelleen.
Voit. Mutta rehellisesti, kuinka monta kertaa sä otat sen käytetyn muovikassin mukaan kauppaan?
Vierailija kirjoitti:
Koska muovikassit on ekologisempia.
https://www.kiertokassi.fi/artikkeli/optikassi-tutkimus-selvitti-kauppa…
Sitä puuvillakassia pitää käyttää yli 250 kertaa että pääsee samaan. Tuossa ei oteta edes huomioon sitä että myös muovikasia voi käyttää useita kertoja. Itse käytän muovikassia keskimäärin 5-10 kertaa uimavaatteita kuljettaessani jonka jälkeen se päätyy jätekassiksi tai kun vien pulloja palautukseen. Yritä päästä samaan kestokasseillasi. Ne menee käyttökelvottomaksi paljon ennen kuin niistä alkaisi saada jotain ekoa aikaiseksi,
Tuo 250 kertaa ylittyy kyllä heittämällä ainakin omassa käytössäni. Puuvillakassit kestää vuosikausia, mun vanhin taitaa olla yli viisitoista vuotta vanha, tein sen itse yläasteen käsityötunnilla. On vieläkin todella hyvässä kunnossa, sitä en ole kyllä käyttänyt niin usein kuin joitain muita kauppakassejani. Muovipusseissa olen huomannut, että nykyään ne kaupan muovipussit on sen verran heikkolaatuisia, ettei niitä oikein useampaa kertaa pysty käyttämään. Usein jonkun pakkauksen terävä kulma puhkaisee reiän tai niissä on muuten vaan jotain pieniä reikiä, joiden vuoksi ei viitsi käyttää roskapussinakaan, kun olisi riski että roskis vuotaa.
Muovikasseille on niin monta muutakin käyttöä, että se on kätevä ja eiköhän lie aika ympäristöystävällinenkin jos kerran kangaskassi vasta satojen käyttökertojen jälkeen on samanveroinen muovikassin kanssa. Siellä auton jalkatilassa ei kuitenkaan kangaskassi pitkään hyvänä säily ja penkille en nosta mitään ostoskasseja, jos esim. joku jogurttipurkki tai maitopurkki vuotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista saa käsityksen, että muovikassin ainoa vaihtoehto olisi uudesta puuvillakankaasta valmistettu kestokassi. Aloituksessahan mainitaan myös kestokassi. Niitä on muovistakin (kierrätys) valmistettuja, pienempiä ja isoja, ainakin kahdella suurella ketjulla. Ainakin minulla ovat kestäneet jo monta vuotta ruokakaupan ostoksille. Käytän myös kangaskasseja, vanhoista farkuista tai muista vahvemmista vaatteista ommeltuja. (Joo, täytyy olla hieman käsityötaitoja ja ompelukone).
Satunnaisesti kaupasta otetut muovikassit kestävät parhaimmillaan yli 10 käyttökertaa, viimeiseksi roskapussina.
Kun lajittelee kaikki jätteensä (muovitkin), sekaroskapussiksi riittävät mainiosti hedelmäpussit, kaksi, kolme päällekäin, jos läpinäkyvyys haittaa. Näitä pieniä nyssyköitä sekaroskia kertyy kahden taloudessa ehkä pari kolme viikossa.
Kun pakkaa välillä biopusseihin hedelmät, saa biojätteillekin pussit. Muovipusseja kertyy muutenkin paljon muista tuotteista, leivästä jne..
Useimmat biopussit alkavat kompostoitua itsekseen jo ennen kuin niiden kanssa ehtii edes kassalle, saati kotiin asti.
Vierailija kirjoitti:
En viitsi kuljettaa mitään kesto- tai kangaskasseja auton jalkatiloissa tai peräluukussa nuohaantumassa.
Kiitos rehellisestä vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
On reppu. Kangaskasseissa ollut vaikeuksia löytää sellaista jossa on leveät kunnolliset kahvat, ei paina kättä. Ohut suikale painuu syvälle käteen ja koskee.
Reppu onkin paras! Mä käytän lisäksi kevyemmille tuotteille kangaskasseja, käyn vain kerran viikossa kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa muovi ei ole ongelma, koska meillä on niin hyvä kierrätyssysteemi. Puuvillakassia pitää käyttää satoja kertoja ennen kuin siitä tulee yhtä ekologinen kuin suomalaisesta muovikassista.
Ööh.. Miksi sä kuvittelet, ettei sitä puuvillakassia käytettäisi satoja kertoja, kun se kerran käyttöä varten on ostettu?
Ööh... Koska se hajoaa ennen kuin sitä ehtii käyttää niin paljon. Nimimerkki kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska muovikassit on ekologisempia.
https://www.kiertokassi.fi/artikkeli/optikassi-tutkimus-selvitti-kauppa…
Sitä puuvillakassia pitää käyttää yli 250 kertaa että pääsee samaan. Tuossa ei oteta edes huomioon sitä että myös muovikasia voi käyttää useita kertoja. Itse käytän muovikassia keskimäärin 5-10 kertaa uimavaatteita kuljettaessani jonka jälkeen se päätyy jätekassiksi tai kun vien pulloja palautukseen. Yritä päästä samaan kestokasseillasi. Ne menee käyttökelvottomaksi paljon ennen kuin niistä alkaisi saada jotain ekoa aikaiseksi,
Jos käyn kaupassa noin kerran viikossa, 250 tulee täyteen viidessä vuodessa. Sen lisäksi tulee muuta käyttöä erilaisilla lyhyemmillä ja pitemmillä reissuilla En ymmärrä miten kangaskassi menisi rikki viidessä vuodessa, ei se ole tehty paperista.
Mulla tulee täyteen jo noin vuodessa. Kantelen siinä kirjoja ja jumppakamojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi kuljettaa mitään kesto- tai kangaskasseja auton jalkatiloissa tai peräluukussa nuohaantumassa.
Ole hyvä vaan. minusta vain ei ole kiva pakata ostoksia kuraisilla kengänjäljillä tai koirien kuolalla ja karvoilla varustettuihin kasseihin.
Mulla on pari nättiä kangaskassia, joita käytän. Itse asiassa mua vähän nolottaisi kantaa bussissa alepan kassissa ostoksia kotiin, kun ne kassit on niin rumia ja hajoaa vielä niin helposti. Ostan joskus, jos ostokset ei mahdukaan kasseihin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä vaan. minusta vain ei ole kiva pakata ostoksia kuraisilla kengänjäljillä tai koirien kuolalla ja karvoilla varustettuihin kasseihin.
Oma valintasi säilyttää kassejasi noin. Mulla on takin/laukun taskussa, eikä ne likaannu siellä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska käytän sen ostosten jälkeen roskapussina.
Halvemmaksi tulee ostaa roskapussit rullana
Luojan kiitos en ole niin köyhä, että joutuisin miettimään jotain roskapussien hintoja!
Vierailija kirjoitti:
Muovikasseille on niin monta muutakin käyttöä, että se on kätevä ja eiköhän lie aika ympäristöystävällinenkin jos kerran kangaskassi vasta satojen käyttökertojen jälkeen on samanveroinen muovikassin kanssa. Siellä auton jalkatilassa ei kuitenkaan kangaskassi pitkään hyvänä säily ja penkille en nosta mitään ostoskasseja, jos esim. joku jogurttipurkki tai maitopurkki vuotaa.
Siellä auton jalkatilassa ei se muovikassikaan pitkään hyvänä säily. Miksi säilytät omaisuuttasi noin, jos haluat sen pysyvän kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi säilytät kestokassejasi jalkatilassa tai peräluukussa? Säilytätkö kännykkääsikin siellä?
On niitä isojakin, jos vaivautuu etsimään.