Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies kiukuttelee kun en halunnut mökkiviikonloppuna seksiä

Vierailija
31.07.2022 |

Kun illalla en halunnut ja olisin aamulla halunnut nauttia mökkiaamusta niin mies pakkasi tavarat ja sanoi kello 8 että nyt lähdetään sitten kotiin. Automatka oli pelkkää mykkäkoulua. Illalla se meni siihen siis, että mies koitti lääppiä, mutta sanoin että nyt en ole tunnelmissa niin hän vain käänsi selkänsä minulle ja hymähti, että niinpä tietysti. Olen nyt todella surullinen tästä suhteen tilasta.

Kommentit (1990)

Vierailija
181/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei vetänyt käteensä? Saa silläkin himonsa tyydytettyä. Lapsellinen kiukuttelija, joka ei kunnioita toista.

Vierailija
182/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee fyysisesti huono olo tuon lukemisesta. Mun eksä halusi seksiä silloinkin kun olin vaikeasti sairas. Suhteen alussa olin aktiivisempi meistä, monipuolisen seksin lisäksi tein kaikenlaista kuten hieroin öljyn kanssa miestä, hankin molemmille kivoja leluja ja muuta, tykkäsin siitä aidosti.

Sitten sairastuin. Omat prioriteettini heilahtivat kun terveys meni luultavasti pysyvästi, hengenlähtö pelotti todella. Mies ei tajunnut tätä. Meni muutama viikko niin että olin shokissa ja täysin pois tolaltani, mies hiukan jaksoi tukea (olla hiljaa ja näennäisen ystävällinen) mutta sitten alkoi puhua että enkö voisi edes suulla ja kädellä auttaa häntä kun häntä hermostuttaa että olen niin outo ja erilainen kuin ennen. Siinä hän seisoi penis löpöttäen, että kun häntä pitäisi nyt katsoa ja koskettaa. Harvoin mikään asia on valjennut minulle niin nopeasti. Suhde päättyi siihen päivään. Tästä on kaksi vuotta. Vieläkin oksettaa.

Varmasti teillä asian on kommunikoitu huonosti ja tuosta on jäänyt sinulle paha olo. Mutta kannattaa muistaa että ei se puoliso muutu taikaiskusta seksittömäksi tai seksuaalisuus katoa vaikka jompi kumpi sairastuukin vakavasti. On ihan ymmärrettävää että se sairastunut osapuoli keskittyy ajatuksissaan siihen omaan oloonsa mutta se ei voi mennä niin loputtomiin. Kyllä sitä kumppaniakin pitää voimien ja jaksamisen mukaan myös huomioida tai ainakin ymmärtää se että hänellä saattaa olla samoja haluja ja tarpeita kuin ennenkin. Ja että sekin on hyväksyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee fyysisesti huono olo tuon lukemisesta. Mun eksä halusi seksiä silloinkin kun olin vaikeasti sairas. Suhteen alussa olin aktiivisempi meistä, monipuolisen seksin lisäksi tein kaikenlaista kuten hieroin öljyn kanssa miestä, hankin molemmille kivoja leluja ja muuta, tykkäsin siitä aidosti.

Sitten sairastuin. Omat prioriteettini heilahtivat kun terveys meni luultavasti pysyvästi, hengenlähtö pelotti todella. Mies ei tajunnut tätä. Meni muutama viikko niin että olin shokissa ja täysin pois tolaltani, mies hiukan jaksoi tukea (olla hiljaa ja näennäisen ystävällinen) mutta sitten alkoi puhua että enkö voisi edes suulla ja kädellä auttaa häntä kun häntä hermostuttaa että olen niin outo ja erilainen kuin ennen. Siinä hän seisoi penis löpöttäen, että kun häntä pitäisi nyt katsoa ja koskettaa. Harvoin mikään asia on valjennut minulle niin nopeasti. Suhde päättyi siihen päivään. Tästä on kaksi vuotta. Vieläkin oksettaa.

Itse olen naisena sellainen, että reagoin suuriin muutoksiin seksuaalisesti. Minusta siis tulee älyttömän halukas ja olisin jatkuvasti itseni kimpussa tai mieheni kimpussa. Ymmärrän siis entistä miestäsi. Hän halusi purkaa ahdistustaan kanssasi ja toivoi, että saisi kokea vielä sen, että et ole täysin muuttunut henkiseltä puolelta ja rakastat häntä. Itse päätit, että et tuollaista käytöstä edes yritä ymmärtää ja toisaalta ymmärrän sen. Onneksi minulla on mies, joka ymmärtää käytökseni ja täytyy sanoa, että luojan kiitos hän ottaa vastaan silloin. Koen, että seksin avulla jokin asia pysyy muuttumattomana ja se on minun ja mieheni välinen rakkaus siinä vaiheessa. Ei sillä, 10 vuoden yhdessäolon ja yhden lapsen jälkeen peitto edelleen heiluu meillä keskimäärin kaksi kertaa päivässä. Viikonloppuina saattaa useamminkin.

Vierailija
184/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen naisena sellainen, että reagoin suuriin muutoksiin seksuaalisesti. Minusta siis tulee älyttömän halukas ja olisin jatkuvasti itseni kimpussa tai mieheni kimpussa. Ymmärrän siis entistä miestäsi. Hän halusi purkaa ahdistustaan kanssasi ja toivoi, että saisi kokea vielä sen, että et ole täysin muuttunut henkiseltä puolelta ja rakastat häntä. Itse päätit, että et tuollaista käytöstä edes yritä ymmärtää ja toisaalta ymmärrän sen. Onneksi minulla on mies, joka ymmärtää käytökseni ja täytyy sanoa, että luojan kiitos hän ottaa vastaan silloin. Koen, että seksin avulla jokin asia pysyy muuttumattomana ja se on minun ja mieheni välinen rakkaus siinä vaiheessa. Ei sillä, 10 vuoden yhdessäolon ja yhden lapsen jälkeen peitto edelleen heiluu meillä keskimäärin kaksi kertaa päivässä. Viikonloppuina saattaa useamminkin.

Säälittävää. Onko koskaan juolahtanut mieleen kääntyä noiden mielenterveysongelmien vuoksi ammattiauttajan puoleen? Selkeästi sillä puolen on ongelmia.

Vierailija
185/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti teillä asian on kommunikoitu huonosti ja tuosta on jäänyt sinulle paha olo. Mutta kannattaa muistaa että ei se puoliso muutu taikaiskusta seksittömäksi tai seksuaalisuus katoa vaikka jompi kumpi sairastuukin vakavasti. On ihan ymmärrettävää että se sairastunut osapuoli keskittyy ajatuksissaan siihen omaan oloonsa mutta se ei voi mennä niin loputtomiin. Kyllä sitä kumppaniakin pitää voimien ja jaksamisen mukaan myös huomioida tai ainakin ymmärtää se että hänellä saattaa olla samoja haluja ja tarpeita kuin ennenkin. Ja että sekin on hyväksyttävää.

Joo kyllä miehenkin pitää ymmärtää nainen tyydyttää suulla tai edes kädellä, vaikka ei muuhun kykenisikään, silloinkin kun on vakavasti sairaana. Jos ei pysty kuin makaamaan selällään niin kyllähän nainen voi istua naaman päälle sitten.

Vierailija
186/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina tarvitse itse haluta seksiä. Rakkaudesta mieheeni "annan" hänelle seksiä välillä niin, että hän voi vaan nauttia. Niin kuin nytkin mökkiviikonloppuna. Kiva, kun mies tulee onnelliseksi siitä, että sai pistellä sydämensä kyllyydestä minua takaapäin saunomisen ja uimisen välissä, eikä tarvitse lämmitellä ja kiihottaa minua pitkän kaavan mukaan.

Itseasiassa tuollainen suoraviivainen miehen himoon keskittyminen on hyvin kiihottavaa minustakin, vaikka ensin ei olekaan ihan sillä tuulella. Yhdessä ollaan oltu reilu kaksikymmentä vuotta ja edelleen rakastetaan toisiamme kovasti

Siis eikö tuo ole kivuliasta ja paikat hiertyy, jos mies lykkii kuivaa sekä seksiin avautumatonta emätintä?

Jotain rajaa noihin "naisena" kirjoitteluihin.

Mitä ihmeen "avautumatonta"? Luuletko sinä että gynellekin mennään kiihottuneena, tai muuten ei pystytä tutkimaan kun koko reikä on ummessa? Ja kosteus on yksilöllistä ja liukkarit keksitty.

Tuolla tietämyksellä minä veikkaisin, että juuri sinulla ei ole mitään kokemusta naisen alapäästä.

Emätin kostuu ja laajenee kiihottuessaan. Se on ihan perustietämystä naisen anatomiasta.

Pakotettu seksi ei ole kiihottavaa, joten ...

Vierailija
187/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ikinä en ole yhdynnässä orgasmia saanut eikä kukaan mies ole sen eteen vaivaa nähnyt myöskään sormin tai suulla.

Samat sanat!

Täälläkin. Paitsi että mies on tässä 30 vuoden aikana pari kertaa suuseksiä antanut siihen asti, että olen saanut. Seksiä on silti ollut kaikki nämä vuosikymmenet 2-4 kertaa viikossa. Aika monta kertaa olen siis ilman ehtinyt jäädä parisuhdesksissä. Omin käsin onneen sitten aina, kun siltä tuntuu.

Enkä taatusti ole lähellekään ainoa nainen, jonka seksielämä on tätä. Kuinkahan moni mies suostuisi?

Oisko aika pistää stoppi seksille, kunnes mies suostuu antamaan myös sinulle? Kun taidoista ei ilmeisesti ole kyse vaan halusta ottaa myös sinut huomioon. Ihmettelen mysös, että rakastaako miehesi sinua yhtään.

Nuorempana yritin kannustaa miestä antamaan myös minulle. Useimmiten suuseksi loppui siihen, kun mies laukesi pöksyihinsä eikä sitten enää jaksanut jatkaa. Meni kovin vaikeaksi, joten sen 2-3 minuuttia minkä akti kestää olen jo vuosikymmenet ollut patjana ja sitten itse hoidellut itseni. Kaikkeen ihminen tottuu.

Ei pitäisi tottua. Jätä se sika

Vierailija
188/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun seksi kuolee, kuolee myös suhde.

Tätä mini ei ymmärrä.

On totta, että mini ei ymmärrä miten KSI seksi loppuminen lopettaisi suhteen. Aivan hyvin suhde toimii ilman seksiäkin.

Aivan varmasti sen osalta joka ei enää halua seksiä. Kysy kuitenkin ihan varmuuden vuoksi myös niiltä jotka haluavat seksiä.

Kyllä on todella säälittävää ,mikäli suhde perustuu pelkälle seksin "saamiselle". Miksi ihmiset alistuu tuollaisiin suhteen irvikuviin?

Vierailija
189/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehen ei kannata panostaa mökkiviikonloppuun.

Vierailija
190/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina tarvitse itse haluta seksiä. Rakkaudesta mieheeni "annan" hänelle seksiä välillä niin, että hän voi vaan nauttia. Niin kuin nytkin mökkiviikonloppuna. Kiva, kun mies tulee onnelliseksi siitä, että sai pistellä sydämensä kyllyydestä minua takaapäin saunomisen ja uimisen välissä, eikä tarvitse lämmitellä ja kiihottaa minua pitkän kaavan mukaan.

Itseasiassa tuollainen suoraviivainen miehen himoon keskittyminen on hyvin kiihottavaa minustakin, vaikka ensin ei olekaan ihan sillä tuulella. Yhdessä ollaan oltu reilu kaksikymmentä vuotta ja edelleen rakastetaan toisiamme kovasti

Siis eikö tuo ole kivuliasta ja paikat hiertyy, jos mies lykkii kuivaa sekä seksiin avautumatonta emätintä?

Jotain rajaa noihin "naisena" kirjoitteluihin.

Mitä ihmeen "avautumatonta"? Luuletko sinä että gynellekin mennään kiihottuneena, tai muuten ei pystytä tutkimaan kun koko reikä on ummessa? Ja kosteus on yksilöllistä ja liukkarit keksitty.

Tuolla tietämyksellä minä veikkaisin, että juuri sinulla ei ole mitään kokemusta naisen alapäästä.

Emätin kostuu ja laajenee kiihottuessaan. Se on ihan perustietämystä naisen anatomiasta.

Pakotettu seksi ei ole kiihottavaa, joten ...

Nämä tiukkaa vaginaa ihannoivat miehet eivät koskaan ole nähneet saati koskeneet oikeasti kiihottunutta naista. Luulevat, että emättimen pitää olla tiukka ja kitkainen.

Vierailija
191/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kuiva lätty.

Vierailija
192/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mini ei ymmärrä.

On totta, että mini ei ymmärrä miten KSI seksi loppuminen lopettaisi suhteen. Aivan hyvin suhde toimii ilman seksiäkin.

Niin, naisten mielestä.

Miksette naiset ala seksittömään suhteeseen keskenänne kun sitä suhdetta niin näytätte kaipaavan?

Vierailija
193/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mini ei ymmärrä.

Aivan varmasti sen osalta joka ei enää halua seksiä. Kysy kuitenkin ihan varmuuden vuoksi myös niiltä jotka haluavat seksiä.

Kyllä on todella säälittävää ,mikäli suhde perustuu pelkälle seksin "saamiselle". Miksi ihmiset alistuu tuollaisiin suhteen irvikuviin?

Niinpä. Nykyisin ihmisillä on arvot aivan päällään. Seksihän on vain lisääntymistä varten- eihän sitä tarvita mikäli ei haluta lapsia.

Vierailija
194/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ikinä en ole yhdynnässä orgasmia saanut eikä kukaan mies ole sen eteen vaivaa nähnyt myöskään sormin tai suulla.

Samat sanat!

Täälläkin. Paitsi että mies on tässä 30 vuoden aikana pari kertaa suuseksiä antanut siihen asti, että olen saanut. Seksiä on silti ollut kaikki nämä vuosikymmenet 2-4 kertaa viikossa. Aika monta kertaa olen siis ilman ehtinyt jäädä parisuhdesksissä. Omin käsin onneen sitten aina, kun siltä tuntuu.

Enkä taatusti ole lähellekään ainoa nainen, jonka seksielämä on tätä. Kuinkahan moni mies suostuisi?

Oisko aika pistää stoppi seksille, kunnes mies suostuu antamaan myös sinulle? Kun taidoista ei ilmeisesti ole kyse vaan halusta ottaa myös sinut huomioon. Ihmettelen mysös, että rakastaako miehesi sinua yhtään.

Nuorempana yritin kannustaa miestä antamaan myös minulle. Useimmiten suuseksi loppui siihen, kun mies laukesi pöksyihinsä eikä sitten enää jaksanut jatkaa. Meni kovin vaikeaksi, joten sen 2-3 minuuttia minkä akti kestää olen jo vuosikymmenet ollut patjana ja sitten itse hoidellut itseni. Kaikkeen ihminen tottuu.

Ei pitäisi tottua. Jätä se sika

Inhoa ajatusta, että mies tekisi minulle jotain vain, koska on pakko, ei omasta halustaan. Silloin en varsinkaan pysty nauttimaan. Miehelle moinen ei ole ongelma. Joten tähän on tultu.

Vierailija
195/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei voi kieltäytyä rauhassa ilman mielenosoituksia, eipä sitten tee kyllä mieli myöntyäkkään niin helpolla. Voidakseen vapautua sängyn puolella, pitää aidosti tuntea luottamusta siihen, että toinen kunnioittaa sanaa "EI!". Sitten vaikka hellitään ja halaillaan toista muuten, mikä tapa tuntuukin molemmista hyvältä siinä hetkessä.

Kun toinen suhtautuu empaattisesti ja hellyydellä, eikä seksiobjetina, alkavat halutkin hyrräämään kuin itsestään.

Kirjoitan tähän kommenttiin vastauksena oman vinkkini, joka toimi ainakin meidän parisuhteessa.

Parisuhteessa puolisoilla on todennäköisesti eri tason seksuaalivietti. Normaalisti enemmän haluava vonkaa ja vähemmän haluava antaa pakkeja jos ei tee mieli. Tästä tulee torjutulle erittäin huono fiilis ja ajan myötä lähestymisyritysten taso laskee kun enää ei viitsi panostaa yhtä paljon. Pakit tulee kuitenkin. Kierre on valmis.

Tällaisissa tilanteissa kannattaa sopia että vähemmän haluava on se joka tekee aloitteet. Tällöin todennäköisesti kieltäytymisiä tulee vähemmän. Lisäksi vähemmän haluava ymmärtää tuolloin, millaiselle tuntuisi, jos saisi pakit sen jälkeen kun on yrittänyt parhaansa saada seksiä parisuhteessa rakkaaltaan.

Ehdotuksen jälkeen parisuhdeseksin määrä voi vähentyä merkittävästi. Tuolloin kuitenkin molemmat olisivat haluavia osapuolia. Pahimmillaan seksin hakeminen parisuhteen ulkopuolelta on ehkä myös oikeutettua, mikäli seksin määrä tippuu olemattomiin, koska vähemmän haluava ei halua seksiä puolisonsa kanssa. 

Ehdotuksesi ongelma on se että se edelleen menee vain toisen, siis sen vähemmän haluavan, ehdoilla. Parisuhtessa pitäisi aina pyrkiä toimiviin kompromisseihin joissa molemmat pystyvät jonkin verran muuttamaan omaa käytöstään toisen parhaaksi. Tätä ei tapahdu jos seksiä on vain sen haluttomamman halujen mukaan. 

Ehdotuksessasi ongelma vain siirtyy asiasta toiseen. Ennen tuli liikaa torjuntoja, nyt tulee liian vähän seksiä.

Ei. Aina mennään sen haluttoman ehdoilla. Tämän pitäisi olla sanomattakin selvää. Jos tämä ei sinulle käy, niin sitten eroat. Mikään ei takaa sinulle loppuelämän päivittäistä tai edes viikottaista seksiä. Sen asian kanssa sinun on vain opittava aikuisena ihmisenä elämään.

Kyllä mutta ei niin että sen haluttoman ei tarvitse tehdä mitään sille haluttomuudelleen. Siinähän on juuri se pointti. Eli kummankin, myös sen haluttoman, pitää pystyä tekemään myös muutoksia omaan käytökseensä ja nimenomaan haluamaan niitä muutoksia jos se on toisen hyvinvoinnin kannalta tärkeää.

On aivan normaalia olla haluamatta seksiä. Miksi sen joka ei halua seksiä pitäisi tehdä mitään? Eihän hänellä ole mitään ongelmaa.

Vierailija
196/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkässä parisuhteessa on paljon kausia. Joskus haluja on enemmän, joskus vähemmän. Miehet ottaa torjunnan usein todella raskaasti. Ja jo fyysisestikin tarvitsevat seksiä, joten se "vonkaaminen" on ymmärrettävää. Kyllähän sitä itsekin "vonkaa", jos oikein panettaa. Ja harmittaa, jos mies ei syystä tai toisesta ole halukas silloin. 

Ei näistä halujen kohtaamattomuudesta varmaan kukaan pääse täysin eroon, jos parisuhde kestää pitkään. Asioista on hyvä puhu sitten mykkäkoulun loputtua. Ikä auttaa näissä asioissa myös. 30+ vielä jaksoi tapella seksistä, 40+ on jo ymmärtänyt, että ei se suhde siihen kaadu, ettei aina halut kohtaa täydellisesti. Pienen mökötyksen jälkeen seksi maistuu sitä paitsi todella hyvältä...

N42

Vierailija
197/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että ap avautuu seksiin painostavasta ja mököttävästä miehestä ja ketju täyttyy kommenteista siitä miten ikävää on olla ilman seksiä ja kyllä sitä nyt kumppanin mieliksi täytyy.

Seksistä on aina ok kieltäytyä. Seksiin painostaminen ei ole ok. Koskee sekä miehiä että naisia.

Jos ap:n mies olisi halunnut seksiä, niin olisi kannattanut antaa kumppanin nukkua pitkään ja nauttia mökillä ja olla kiva hänelle. Tuo on törkeää, että seksiä pitäisi tulla silloin kun mies haluaa, jos naisen ei tee mieli niin mies tekee parhaansa pitääkseen huolen siitä että naisella ei sitten muutenkaan voi olla mukavaa, ja sitten yritetään painostaa seksiin taas, ja taas jatkuu marttyyrimainen kiusaaminen. Kuvottavaa.

Vierailija
198/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppu on parasta aikaa harrastaa seksiä.

Ei ole väsynyt työnteosta.

Viikonloppuna onkin tarkoitus palautua työviikon aiheuttamasta väsymyksestä. On se kumma kun ihminen ei saa edes viikonloppuna levätä vaan heti ollaan ahdistelemalla seksillä.

Vierailija
199/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mini ei ymmärrä.

Niinpä. Nykyisin ihmisillä on arvot aivan päällään. Seksihän on vain lisääntymistä varten- eihän sitä tarvita mikäli ei haluta lapsia.

Kukaan ei ole sanonut pelkästään seksiin. Mutta seksi on aivan olennainen osa suhdetta ja ilman seksiä ei ole myöskään suhdetta.

Vierailija
200/1990 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mini ei ymmärrä.

Vaikka olisinkin se osapuoli joka ei halua seksiä niin mielestäni suhde ei silloin toimisi, jos minä jatkuvasti eväisin minulle rakkaalta ihmiseltä jota mitä hän kovasti haluaa. Suhteessa on jotain pahasti vialla jos en silloin haluaisi jotenkin korjata tilannetta.