Kotiin jämähtäminen muistisairauden oire?
Kun äitini sairastui, oli jo päässyt vanhuuseläkkeelle. Ei halunnut enää lähteä minnekään. Keksi tekosyitä ettei tarvi lähteä. Yleensä oli mukamas flunssa. Samoin toinen tuttavani ei halunnut edes tyttärensä luo kylään. Vetosi aina siihen että polvet ovat kipeät. Olisi siis voinut käyttää pyörätuolia tarvittaessa. Toki voi oikeesti olla esteitä mutta mielestäni sosiaalisen ihmisen jääminen kotiin voi olla muistisairauden ensioireita. Kokemuksia?
Kommentit (52)
Oma äitini ainakin sulkeutui kotiin omaan kuplaansa yhä syvemmin. Hänellä alkoi hieman sanat kadota. Koskaan ei ehditty varsinaista diagnoosia asettaa. Epäilen, että hänellä oli joku alkava muistisairaus ja ehkä kenties masennus.
Itse olen työttömänä aina kotona rahatilanteen takia. En käy edes ulkona ollenkaan, koska huimausta rahatilanteen vuoksi mikä aiheuttaa stressiä ja unettomuutta.
Kokemukset muistisairaasta oli kyllä ihan päinvastaiset. Huiteli pitkin kyliä jatkuvasti, ei ollut kotona juuri lainkaan. Unohteli kyllä sovituttuja tapaamisia.
Ainakin minun äidistä tuli muistisairauden myötä haluton lähtemään mihinkään. Luulen että tarkkaavaisuus vaati niin suurta pinnistelyä ettei vaan jaksanut. Ei myöskään selvästi muistanut ja tajunnut enää asioiden yhteyksiä, esimerkiksi kun lähdettiin metsään marjaan niin ihmetteli että mitä hemmettiä me täällä metsässä tehhään, entinen himomarjastaja kumminkin. Mutta silloin oli tosin jo sairaus hieman edennyt ja diagnoosikin saatu.
Näin omien kokemusten valossa siis sanoisin että aivan mahdollista muistisairauden ensioireina.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työttömänä aina kotona rahatilanteen takia. En käy edes ulkona ollenkaan, koska huimausta rahatilanteen vuoksi mikä aiheuttaa stressiä ja unettomuutta.
Huono rahatilanne aiheuttaa stressiä ja unettomuutta ja paino nousee.
Huimauksen takia ei voi enää lähteä kodista ulos.
Työttömiä kuolee paljon ennen 50 ikävuotta.
Itse välillä olen ruvennut nukahtelemaan väkisin päivällä hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tuo väsymys kohtaus tulee niin nukahtaa hetkeksi väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 540 netto, kun minimieläke 850 netto
Kun pääsin eläkkeelle ostin itselleni oman valtakunnan. Sata vuotta vanhan melko erikoisen talon ja olen siis "jämähtänyt" valtakuntani hallitsijatar, mutta muistisairaudesta ei ole tietoakaan. Olette kummallisia te nuoremmat, jos on neljän vuosikymmenen valtavan määrän matkustelua sisältävä työrupeama takana ja haluaa lopultakin eläkkeellä saada tehdä mitä itse ikinä haluaa, niin nuoremmat alkavat meille kitisemään ties mistä. Antaisitte ihmisten elää omalla tavallaan. Minua ei saada ikinä enää matkustamaan yhtään mihinkään. En ole erakoinut, en masentunut vaan perusterve ilman lääkkeitä elävä. Naapureiden kanssa hyvät kahvitteluvälit ja ystäviä muutama. Leski olen ja lapset elävät kaukana muualla, eivät ole jatkuvasti kyttäämässä joko muistisairaus iskenyt. Ajaisin ulos jos tuollaisia alkaisivat puhua. Pitäisitte nuoremmat leipäläpenne kiinni ja hoitaisitte omia uusperheitänne, avioerojanne ja tindertilejänne ja jos ei riitä niin katsokaa netflixiä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi noloa, kun 83-vuotias täti tuli kylään ja itse puolet nuorempana nukahdin kesken keskustelun.
Työttömät ei käy lääkärissä niin onneksi Suomessa ei tiedetä, missä kunnossa työttömät on.
Vierailija kirjoitti:
Kun pääsin eläkkeelle ostin itselleni oman valtakunnan. Sata vuotta vanhan melko erikoisen talon ja olen siis "jämähtänyt" valtakuntani hallitsijatar, mutta muistisairaudesta ei ole tietoakaan. Olette kummallisia te nuoremmat, jos on neljän vuosikymmenen valtavan määrän matkustelua sisältävä työrupeama takana ja haluaa lopultakin eläkkeellä saada tehdä mitä itse ikinä haluaa, niin nuoremmat alkavat meille kitisemään ties mistä. Antaisitte ihmisten elää omalla tavallaan. Minua ei saada ikinä enää matkustamaan yhtään mihinkään. En ole erakoinut, en masentunut vaan perusterve ilman lääkkeitä elävä. Naapureiden kanssa hyvät kahvitteluvälit ja ystäviä muutama. Leski olen ja lapset elävät kaukana muualla, eivät ole jatkuvasti kyttäämässä joko muistisairaus iskenyt. Ajaisin ulos jos tuollaisia alkaisivat puhua. Pitäisitte nuoremmat leipäläpenne kiinni ja hoitaisitte omia uusperheitänne, avioerojanne ja tindertilejänne ja jos ei riitä niin katsokaa netflixiä lisäksi.
Työkokeilussa saa 540 netto kuukaudessa ja kulukorvauksen 9 euroa / työpäivä, kun hyllyttää esim. ruokakaupassa tavaroita ja ammattikorkeakoulututkinto on. Tuosta ei kerry eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi noloa, kun 83-vuotias täti tuli kylään ja itse puolet nuorempana nukahdin kesken keskustelun.
Työttömät ei käy lääkärissä niin onneksi Suomessa ei tiedetä, missä kunnossa työttömät on.
Eläkeläisillä on rahaa ja he on paremmassa kunnossa kuin keski-ikäiset työttömät.
Kuolevat moni ennempää kuin eläkeläiset.
Työttömille ei ole mitään terveystarkastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kotiin linnoittautuminen voi olla oire melkein mistä tahansa sairaudesta tai olla olematta.
Täm'. Tykkään olla kotona, ei tarvii lähteä mihinkään. EN halua. Joskus saatan käydä isossa kauppakeskuksessa, useimmiten treffaan kavereita. Harvoin kuitenkin.
Ei koonnosta kenenkään asiat, oma napa paras napa!
PElaan nettipelejä, ristikoita, kuuntelen äänikirjoja, maalailen, teen palapelejä, juoruan puhelimessa. Ei mulla ole muistioireita eikä masennusta.
Sairastin keväällä koronan. 2 kotitestistä positiivinen ja kuume ja oireet päällä. En käynyt lääkärissä, kun työtön olen.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin keväällä koronan. 2 kotitestistä positiivinen ja kuume ja oireet päällä. En käynyt lääkärissä, kun työtön olen.
En käy influenssassakaan lääkärissä. 39 astetta on kuumetta 5 päivää ja kova nilvelsärky jne. Taudin osaa jo tunnistaa. Korona oli erilainen.
Muistisairaudesta: eristäytymisen syy ei välttämättä ole häpeä, vaan se avuttomuuden tunne, mikä tulee, kun huomaa, ettei muista asioita, ja kun ei voi enää siis luottaa itseensä eikä esim. siihen, että osaa kulkea kotoa kyläpaikkaan ja takaisin.
Sitä siis pelkää, että eteen tulee taas jokin ratkaisematon tilanne, jossa huomaa oman avuttomuutensa. Se ei ole kiva tunne.
Myös mm. masennus voi aiheuttaa tuota.
Vierailija kirjoitti:
Oho, mikä sinua noin hermostuttaa?
Minä keski-ikäisenä pitkäaikaistyöttömänä olen kesällä mökillä maalla, ja nyt sadepäivien aikana ihan sisälläkin. Koska bensa on kallista, niin ostan ruokaa pitkäksi aikaa ja pistän auton seisontaan. En käy missään, osaan olla yksinäni. Mutta siis tämä onkin muistisairauden oire, joo-o...
Minulla on vaikea-asteinen masennus ja pahaa fatiikkia aiheuttava MS. En ole tavannut juurikaan ketään pariin vuoteen. Ei jaksa/pysty/kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, mikä sinua noin hermostuttaa?
Ei ole tapana hermostua mistään. Ärsyttää vaan jatkuva nuorten ja nuorempien kirjoittelu vanhemmistaan jotka jäävät eläkkeelle, jo epäillään heti muistisairautta ja masennusta jos eläkkeelle jäävä haluaa pitkän työrupeamansa jälkeen olla omissa oloissaan ja levätä sekä tehdä mitä itse ikinä haluaa. Mikä siinä on niin vaivaannuttavaa? Nykyään ei joku 70-75 v. ole raihnainen vanhus, jos ei suurempia sairauksia ole todettu. Olisi järkyttävää olla jatkuvasti kyttäyksen kohde.
Ihana tarina! Toisenlainen tarina on tätini, joka myös sulkeutui kotiinsa todeten, että vihdoinkin on aikaa kaikelle sille mitä on aina halunnut. Täti-parka vaan jäi sohvalle katsomaan tv:tä, oikeasti päiväohjelmassa oli joka päivä ainakin kahdeksan tv-sarjaa. Samalla sai rauhassa tissutella ja liikkuminen huononi nopeasti. Lopulta eli toista vuotta laitoksessa aivoinfarktin jälkeen. 😢 Ikävä ihanaa tätiä vieläkin, ei koskaan puhunut minulle masennuksestaan mutta äidilleni oli puhunut.