Suojatien eteen pysähtyneet autoilijat tappaa ja vammauttaa jalankulkijoita
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autoilija-teki-jalankulkijan-giljot…
Pitäisikö lainsäädäntöä muuttaa kieltämään suojatien eteen pysähtyminen? Tässäkin tapauksessa jos jalankulkija olisi voinut odottaa auton menevän ohi, hän olisi voinut itse määrätä milloin on turvallisinta ylittää tie ilman pakottamista.
Ja tilannehan ei mitenkään eroa siitä, jos tiellä on kaksisuuntainen liikenne ja jalankulkija astuu suojatielle auton takaa. Vastaantulijalla ei ole vastaavaa lain määräämää pysähtymispakkoa.
Kommentit (49)
Eikö se ole jotain 5 metriä se etäisyys mitä pitää olla suojatiestä?
Mun päältä ajoi auto, joka oli ensin pysähtynyt suojatien taakse. Hänellä oli kolmio. Ylitin kävellen suojatietä, kun tämä umpitollo Electroluxin kaupparatsu karautti autollaan päälleni.
Vierailija kirjoitti:
Mun päältä ajoi auto, joka oli ensin pysähtynyt suojatien taakse. Hänellä oli kolmio. Ylitin kävellen suojatietä, kun tämä umpitollo Electroluxin kaupparatsu karautti autollaan päälleni.
Tapahtui päivänvalossa, eikä minulla ollut kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Suomen suojatiet nyt on sijoiteltu muutenkin päin peppua. Kannattaisi suunnittelijoiden käydä Saksassa ottamassa mallia. Siellä ne on järkevästi mm. risteyksien yhteydessä, eikä todellakaan esim keskellä raskaasti liikennöityjä monikaistaisia teitä. Täällä suojatiet on ripoteltu satunnaisesti turvallisuutta miettimättä.
Et kai vaan tarkoita manskun sekamelskaa. Valottomia ja valollisia epämääräisesti vuorotellen. Ihme ettei siinä satu vahinkoja, ihmiset kun aika huolettomasti tulevat tien yli. Yleensä luurit päässä ja puhelin kourassa.
Valvonta ihmetyttää eniten että miksei kevyttä liikennettä juurikaan valvota, saati sakoteta. Moottorilla kulkeville kyllä riittää kampanjoita. En kannata sinänsä sakkoja mutta tasavertaisuus tulisi olla myös valvonnan suhteen. Lisäksi ongelmia tuottaa kun kevyessä liikenteessä tottuu että saa tehdä lähes mitä vaan säännöistä välittämättä niin sitten kun siirrytään ajoneuvo puolelle niin tilanne muuttuukin toiseksi. Mutta on kuitenkin opittu jo hälläväliä asenne. 
Oikeasti? Täällä yks syyttelee suojatien käyttäjiä, kun ei itse osaa noudattaa liikennesääntöjä? Et ilmeisesti itse koskaan kävele missään :D Mulle on opetettu, että suojatien eteen PYSÄHDyTÄÄN jos joku on astumassa suojatielle tai aikeissa. Oman kokemuksen mukaan monen pitäisi mennä kertauskurssille
Ilmiannettu, pysähtynyt autoilija ei vammauta ketään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen suojatiet nyt on sijoiteltu muutenkin päin peppua. Kannattaisi suunnittelijoiden käydä Saksassa ottamassa mallia. Siellä ne on järkevästi mm. risteyksien yhteydessä, eikä todellakaan esim keskellä raskaasti liikennöityjä monikaistaisia teitä. Täällä suojatiet on ripoteltu satunnaisesti turvallisuutta miettimättä.
Et kai vaan tarkoita manskun sekamelskaa. Valottomia ja valollisia epämääräisesti vuorotellen. Ihme ettei siinä satu vahinkoja, ihmiset kun aika huolettomasti tulevat tien yli. Yleensä luurit päässä ja puhelin kourassa.
Valvonta ihmetyttää eniten että miksei kevyttä liikennettä juurikaan valvota, saati sakoteta. Moottorilla kulkeville kyllä riittää kampanjoita. En kannata sinänsä sakkoja mutta tasavertaisuus tulisi olla myös valvonnan suhteen. Lisäksi ongelmia tuottaa kun kevyessä liikenteessä tottuu että saa tehdä lähes mitä vaan säännöistä välittämättä niin sitten kun siirrytään ajoneuvo puolelle niin tilanne muuttuukin toiseksi. Mutta on kuitenkin opittu jo hälläväliä asenne.
En tunne tapausta, mutta järjettömiä ratkaisuja on vähän ympäri maata.
"Tyyliin" 4-kaistaisella tiellä, missä on 60km/h nopeusrajoitus saattaa olla suojateitä jopa 20 metrin välein. Siis väylällä missä ei pitäisi olla yhtään suojatietä. Saattaisi siinä liikenteen sujuvuus olla jokseenkin heikko, jos liukkaalla ja pimeällä talvisäällä ajettaisiin niin että voisi oikeasti pysähtyä jokaisen kohdalla, jos sieltä joku päättäisikin tulla lumikasan takaa..... Mutta kuutta kymppiä siinä porhalletaan ja paikallisetkin jalankulkijatkin sen tietää, että siihen kun hölkkää eteen niin on kuoleman oma. Valitettavasti on vain ajan kysymys kun joku lapsi tai oikeuksistaan kiinnipitävä siinä teloo itsensä, vain koska tuollainen surmanloukku on viritetty.
Terveys ja henki? Aika iso motivaattori katsoa itsekin turvallisuutta myös suojatiellä... Jos jalankukija on rikkonut omia velvoisuuksiaan ja sattuu onnettomuus (esim. sännännyt yhtäkkiä suojatielle pimeällä ilman heijastinta), niin ei autoiijan silloin katsotakaan syyllistyneen mihinkään, eikä saa rangaistusta, jos on muuten noudattanut liikennesääntöjä, ajovalot kunnossa nopeus ok jne.