Nuoriso vetelee piikkihuumeita täysin avoimesti Tampereella keskellä päivää kadulla, mutta tavallinen ihminen ei saa milläin jotain Panacodia tai Diapamia lääkäriltä vaikka tulis tarpeeseen?
Kyllä tää Suomikin on pähkähullu maa. Ei voi kyllä muuta sanoa. Briteissä voi ostaa apteekeista Panacodia vastaavaa lääkettä ilman mitään reseptiä edes.
Kommentit (72)
Sörnäisissä on jo niin surullinen näky, kun 13veet vetelee kovia huumeita.
Suomessa lääkäri on Jumalasta seuraava. Ylöspäin. Ja lääkärin yläpuolella on vielä joku virkamies kyttäämässä sitä lääkäriä.
Läärärin täytyy suojella mainettaan. Siksi ei voi kohta määrä enää juuri mitään lääkkeitä.
Kyllä saa kipulääkettä tarpeeseen väliaikaisesti, mutta mitään hyötyä ei ole koukuttaa ketään pitkäaikaisella käytöllä bentsoihin tai kodeiiniin. Riippuvuus niihinkin herkästi tulee, eikä eroa noiden piikkinistien riippuvuudesta.
Eihän nuorten huumeiden vetämisellä ole mitään tekemistä lääkkeiden saatavuuden kanssa. Kyllä sinäkin Panacodia luultavasti kadulta saisit.
Kyllä niitä saa kun vaatii vaan. Mä olen aina sanonut lääkärille mitä lääkkeitä haluan. Jos yrittävät tyrkyttää jotain käypäsuositus pas kaa sanon vaan ettei sovi mulle. Ihan hullua että joidenkin narkki en takia pitäisi itse kärsiä kivusta. Tajua miten panacodiin voi edes koukuttua. Oli tarve ollut viikon vai kaks vuotta käyttö loppunut aina kun kipukin hellittänyt.
no ne voi ostaa sitten niiltä nuorilta. (joo, huono vitsi)
En asu tampereella, mutta pienemmässä kaupungissa ja kerran bussipysäkille tullessani kuulin keskustelunpätkän, jossa toinen nuori sanoo toiselle, että "multa saa sitten ihan kaikkia tabuja ja lääkkeitä, kerro vaan mitä haluat, niin toimitan ja sitten ihan apteekkaarimainen lista lääkkeistä tyyliin "rauhoittavat, unilääkket, kipulääkket, huumaavat, puuduttavat.... (ja jokaisen kategorian kohdalla maininta lääkkeiden kauppanimistä ja vaikuttavista aineista)"
Ajattelin, että kumpa olisi mahdollisuus lähettää tekstiviesti hätäkeskukseen, niin olisin ilmoittanut lapsista, kun ei siinä paikalla voinut mitenkään alkaa soittelemaan häkeen, että hei, olen tässä bussipysäkillä ja lapset tekee lääkekauppaa, voisitteko sendaa poliisipartion paikalle.
Joillekin ei sovi toimivaksi kipulääkkeeksi oikein muu kuin Panacod. Pelkkä parasetamol on liian lievää ja ibuprofeeinia eivät kaikki pysty käyttämään.
Laittomia huumeitahan ne siellä kadulla vetävät. Yhtä lailla sinäkin voit ostaa laittomia huumeita tai lääkkeitä. Siitä saattaa tietty saada sakkoja.
Tupakan ja alkoholin myyntiä vahditaan lain ja asetuksin, kakarat saa mitä tahansa huumetta vaikka kotiin kannettuna. Kuoleville ei anneta morfiinia kipuihin, koska saattaa tulla riippuvaiseksi.
Aika erikoista, on.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuorten huumeiden vetämisellä ole mitään tekemistä lääkkeiden saatavuuden kanssa. Kyllä sinäkin Panacodia luultavasti kadulta saisit.
Sillä nimenomaan on, koska narkit käyvät joka ikisen lääkärin läpi ja yrittävät saada huumaavia lääkkeitä sekä omaan käyttöön että myyntiin. Sen takia ns.normaalit ihmiset eivät saa niitä tarpeeseen, kun lääkäri näkee jokaisen asiakkaan mahdollisena narkkina.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jotkut tolvanat haluaa vielä huumehuoneita!
Vastustetaan huumehuoneita, ja sitten ihmetellään, kun jengi työntää piikkiä käteen keskellä toria tai kaupan tuulikaapissa.
Minä olen myös joskus sattunut paikalle kun vieressä myytin huumeita. He tosin olivat aikuisia. Jos olisivat olleet lapsia, olisin ottanut valokuvan ja lähettänyt vaikka jonkun koulun rehtorille tai sosiaalitoimistoon tiedoksi. Pienellä paikkakunnalla tekijät saadaan nopeasti selville. Kun vieressä on aikuiset tekijät, alkaa pelko hiipimään niskaan eikä osannut tehdä mitään muuta kuin poistua paikalta nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
no ne voi ostaa sitten niiltä nuorilta. (joo, huono vitsi)
En asu tampereella, mutta pienemmässä kaupungissa ja kerran bussipysäkille tullessani kuulin keskustelunpätkän, jossa toinen nuori sanoo toiselle, että "multa saa sitten ihan kaikkia tabuja ja lääkkeitä, kerro vaan mitä haluat, niin toimitan ja sitten ihan apteekkaarimainen lista lääkkeistä tyyliin "rauhoittavat, unilääkket, kipulääkket, huumaavat, puuduttavat.... (ja jokaisen kategorian kohdalla maininta lääkkeiden kauppanimistä ja vaikuttavista aineista)"
Ajattelin, että kumpa olisi mahdollisuus lähettää tekstiviesti hätäkeskukseen, niin olisin ilmoittanut lapsista, kun ei siinä paikalla voinut mitenkään alkaa soittelemaan häkeen, että hei, olen tässä bussipysäkillä ja lapset tekee lääkekauppaa, voisitteko sendaa poliisipartion paikalle.
Kuule, monissa paikoissa huumeita myydään ihan avoimesti keskellä jalkakäytäviä, eikä siihen mikään häkeen soittelu vaikuta. Poliisilla on muuta hommaa, kuin vaania pikkurikollisia kadunkulmassa. Näin se on, surullista kyllä.
Tämä on aivan totta. Olisin antibiootti kuurin tarvinnut sitkeään keuhkoputken tulehdukseen mutta ei, yski vaan keuhkot pihalle. Viimeisestä antibiootti kuurista keuhkoputken tulehdukseen oli yli 20v aikaa joka heti auttoi. Niin että ei ole liikaa tullut käytettyä. Tuttavani sai sen kuurin heti vähäisempäänkin vaivaan. Ei ollut varaa mennä yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti?! Järkytyin..
Sen annettiin tapahtua.
Ja se tapahtui.
Nyt on sitten noin.
Sitä se syrjäyttäminen teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä nimenomaan on, koska narkit käyvät joka ikisen lääkärin läpi ja yrittävät saada huumaavia lääkkeitä sekä omaan käyttöön että myyntiin. Sen takia ns.normaalit ihmiset eivät saa niitä tarpeeseen, kun lääkäri näkee jokaisen asiakkaan mahdollisena narkkina.
Jos kaduille ei tulisi huumeita muuten kuin lääkäreiltä, niin aika olemattomasta ongelmasta silloin puhuttaisiin. Jokainen turhia reseptejä kirojoittanut lääkäri olisi sitä paitsi käräjillä hyvin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Häh, 13-vuotiaat? Mistä tiedät että ovat sen ikäisiä?
Ja sitten jotkut tolvanat haluaa vielä huumehuoneita!