Ruskea tiiliseinä olohuoneen seinänä, miten uudistaisitte sen ?
Kommentit (34)
Mulla on sellainen vaaleanruskea 50-60-luvun tiiliseinä olkkarissa. Se on käsin muurattu ja todella hienoa käsityötä. Sellaisen jos maalaa Innon innoittamana valkoiseksi niin se on suurta tyhmyyttä ja niin sanottu WT-tyylin sisustusratkaisu. Niin kuin joku täällä sanoi, niin valkoiseksi maalattu tiiliseinä on pilattu tiiliseinä.Sitä et ikinä voi paluttaa entiseksi. Jos haluat sen peittää niin laita sitten vaikka joku kipsilevylevy päälle niin seinä säästyy. Voit sitten joskus asuntoasi myydessä mainita että levyn alla on käsittelemätön tiiliseinä. Joku ilahtuu ikihyviksi.
Olen hankkinut olkkariini ajan henkeen sopivaa retroa sekä uutta kalustusta kaveriksi. Tekstiilejä voi käyttää tuomaan valoa lisää. Katselin ulkomaisista sisustuslehdistä mallia. Esimerkiksi Ranskassa ja Saksassa nämä vintage sisustustyylit ovat todella kova juttu.
No mun mielestä noi tummat tiiliseinät olohuoneessa on kertakaikkiaan niin ahdistavan synkkiä, että mä maalaisin sen kyllä peittoon pikapikaa. En hirmusesti jaksa muutenkaan miettiä, mitä joku tuleva omistaja asiasta ajattelee, kun tarkotus on nyt asua ja viihtyä. Toki noita verhoja sun muita vois viritellä eteen pölyä keräämään, mutta mun ratkasu ois silti peittomaalaus. Enkä edes kattele mitään Innoa :-)
Ihanaa, kuinka annatte vinkkejä vain 8 vuotta vanhaan ketjuun.
Mä hajottaisin sen kokonaan pois. Kuka nyt muka haluaa oikeasti tuollaisen tiiliseinän olohuoneeseen? Ihan kamala!
Jos ei hajottaminen onnistu, niin levyä päälle ja sen jälkeen tapettia tai maalia.
Maalaisin vaaleaksi tai sitten tasoittaisin koko seinän ja siihen sitten joku tapetti tai efektiseinä.
Kyllä maalin voi pestä pois. :)
Mutta minusta kannattaa myös asua talossa muutama vuosi ennenkö tekee mitään isompaa remppaa koska kyllä muutamaan maalipurkkiin uppoaa useampi satanen, varsinkin jos se ei ole ihan perusmaalarinmaalia.
Parhaat maalausvinkit voit kysellä maaliosastolta tai maalausliikkeestä. Mutta ensin minäkin miettisin valaistuksen kuntoon (ei mitään ledinauhoja) vaan perusvalo, kohdevalo ja tunnelmavalaistusta. Näitä voit kysellä vaikka valaisinliikkeestä. Niillä on kokemusta ja näkemystä missä toimii esim. lattiaan upotettava tai seinään kattoon heijastava lamppu.
Peileillä saa moninkertaistettua ikkunasta ja ovesta tulevia valoja. Kannattaa pohtia onko aamuauringolla ja ilta auringolla eroa huoneessa ja vietetäänkö siellä milloin aikaa.
Sitten mahdolliset suuremmat remontit voi tässä myös miettiä: puhuin jo lattiaan upotettavasta valosta mutta kannattaa myös miettiä ennen isoja remontteja tahdotaanko talossa muuttaa huonejärjestystä, muuttuisiko kulku jos puhkaistaan seinää, vaikkei nyt sitä muurattua seinää mutta joku toinen seinä tai jos teette uuden takan voi ilme muuttua jälleen tms.
Minusta siis riittävä lamppujen tuominen tilaan ja niiden miettiminen hyvin, peilit ja huonekasvit joita voi sitten valaista tuovat mukanaan valoa. Värin ei tarvitse olla valkoinen että huone on valoisa ja tilava vaan voidaan korostaa tilan ominaisuuksia ja näin ne pienet rypytkin unohtuu.
Itse olen aina pitänyt enempi vaaleasta tiilestä mutta se nyt on mielipide.. En näe tätä minään ilmiönä, yhtälailla voidaan sanoa että se tumma tiili on ollut kamala vaihe sisustuksessa! ;)
Joskus ehkä oikea suunta voi olla jos ei lähdetä peittämään pikaisesti yhtä huonoa aluetta, koska sopiiko sekään taloon sitten kokonaisuutena? Ehkä tummaa tiiltä voi lähteä korostamaan jännittävällä sisustuksella?
Mutta maalatkaa jos se tuntuu parhaalta vaihtoehdolta, teidänhän koti se on! Seuraava omistaja aikanaan maalaa sen valkoiseksi jos hänestä siltä tuntuu jos sinä et maalaa. Ei tästä sen suurempaa numeroa tarvitse tehdä mikä on oikeaa omassa kodissaan.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 15:19"]Jos haluat sen peittää niin laita sitten vaikka joku kipsilevylevy päälle niin seinä säästyy. Voit sitten joskus asuntoasi myydessä mainita että levyn alla on käsittelemätön tiiliseinä. Joku ilahtuu ikihyviksi.
[/quote]
Ja se kipsilevy vaikka metallirankaan tms, eli ei reikiä siihen seinään!
Mä peitättäisin sen tiiliseinän cyprocilla ja sit maalauttaisin tai laitattaisin tapettia. Mitä vaan mutta ei tiiliseinää millään tavalla näkyviin.
En jaksanut lukea tarkasti, mutta jos on ruma tiiliseinä, niin levyllä piiloon. Jos on taasen vanhan talon kaunis sopivan rouhean ulkomuodon omaava tiili, niin jättäisin esille ja korostaisin.
Me maalattiin valkoiseksi.Hyvä tuli
Oikaisisin sen ja laittaisin tuntio karheaa vleana päälle. Ehkä kimallusta viel..
Jos tiili on kaunista ruskeaa, en menisi maalaamaan sitä. Maalia ei ikinä saa pois! Lisäisin valoa vaihtamalla tekstiilejä valkoisiki, samoin huonekalut. Millainen lattia ja katto ova? Ja sitten ihan luxeja lisää lamppuihin ja valaisimia lisää.
Ala tee mitaan. Turha pilata hyvaa muodin vuoksi.