Oletko koskaan syönyt fine dining -ravintolassa?
Saitko vatsasi täyteen?
Onko tuossa eliitin ruokanäpertelyssä oikeasti mitään järkeä? Onko fine dining todella gastronomian korkein muoto?
Kommentit (75)
Varmaan satoja kertoja jo työnkin puolesta. Suosin erityisesti ravintoloita joilla ei ole vielä M* mutta jo Michelinin listoilla noteerattuja tai BibGourmand merkittyjä.
Ainoa mikä nykyään ärsyttää on annoskokojen suurentuminen. Ruokaa pitää olla sen verran että koko menun saa syötyä ilman ähkyä. Nyt joudun jättämään pääruuasta jo puolet syömättä jos haluan edes maistaa jälkiruoka tai juustoja.
Annoskoot on kasvaneet erityisesti lihavien amerikkalaisten takia. Ei ymmärretä että esim maistelumenu tarkoittaa tosiaan maistelua eikä 5-12 täysikokoista annosta!
Jos on vaikka 10 ruokalajia jokainen ruokalaji on vain n 2-3 suupalan kokoinen
Parhaillaan palaamassa 5 vkon ulkomaan reissulta ja mietitty em. Alussa taas innoissamme otimme täyden menun mutta jo parin päivän jälkeen päädyimme siihen että otimme kumpikin alkupalat ja jaoimme 1 annoksen pääruokaa. Joskus jaksoin jälkiruuan mutta mies otti vain kahvin.
Kyllä söin vähän aikaa sitten Rossossa oikein hyvän pihvin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä söin vähän aikaa sitten Rossossa oikein hyvän pihvin.
Parhaat pihvit saa Rossossa ja on hinta kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene jos ei saa makkaraperunoita.
En maksa siitä, että on kaksi heinää ristissä, tippa kastiketta ja pieni pala lihaa. Haluan vatsan täyteen kohtuuhinnalla. Valitsen noutopöydän. Tuollaisia piperryksiä vältän.
Olet siis juntti. Ei siinä mitään. Kukin tyylillään.
Mielelläni olen juntti. En maksa ylihintaa. Tulisin vain kiukkuseksi tuosta kikkailusta.
Olet myös vulgaari.
Ennen kuin olette käynyt Ranskassa kolmen tähden ravintolassa, ette tiedä mistään mitään. Minä olen useassa.
Suosittelen Italiassa ja Ranskassa huippuravintoloita valkoisten tryffelien aikaan eli talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene jos ei saa makkaraperunoita.
En maksa siitä, että on kaksi heinää ristissä, tippa kastiketta ja pieni pala lihaa. Haluan vatsan täyteen kohtuuhinnalla. Valitsen noutopöydän. Tuollaisia piperryksiä vältän.
Olet siis juntti. Ei siinä mitään. Kukin tyylillään.
Mielelläni olen juntti. En maksa ylihintaa. Tulisin vain kiukkuseksi tuosta kikkailusta.
Olet myös vulgaari.
Myös teeskentelemätön ja aito. En katsele konstailua.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin olette käynyt Ranskassa kolmen tähden ravintolassa, ette tiedä mistään mitään. Minä olen useassa.
Kuulostat arjesta vieraantuneelta 😌
Olen käynyt ja saanut mahan täyteen. Ruokalajeja täytyy syödä riittävän monta, esim. 5 ruokalajin menu.
Olen. Turussa. Ruokaa oli vähintään riittävästi, se oli hyvää ja kauniisti esilletuotu sekä tarjoilu oli ystävällistä.
En kuitenkaan ota tavaksi, kukkaro ei kestä, ja tykkään syödä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sama pätee Espanjaankin. San Sebastian on kulinaristin mekka. Siellä on eniten Michelintähtiä per neliökilometri koko Euroopassa. Teimme sinne kerran viikon mittaisen kulinaristimatkan.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo omassa aiemmassa viestissäni kirjoitin itse arvostan ja nautin enemmän ns nousevista tähdistä. Niissä on vielä intohimoa ja luomisen intoa, tähtiravintolat on kuin kilpaoriita - muulla ei ole väliä kuin voitolla.
Kyllä, olen syönyt 1, 2 ja 3 tähden ravintolassa (viimeksi viikko sitten) sekä sellaisen henkilön kotona joka on kouluttanut ainakin 2 nykyistä 2* kokkia. Noissa ravintoloissa toimii kaikki kuin junan vessa makua, esillepanoa ja täydellistä palvelua myöten. Ihania ruokia ja täydellisiä makukokonaisuuksia. Silti se jättää jotenkin kylmäksi.
Mutta kun pääset ravintolaan jossa ruoka tehdään rakkaudella se on taivas! Kun omistaja sanoo - Odotas vähän, kokki teki juuri uutta herkkua. Maistetaan sitä, mitäs pidätte? Tässä vielä toinen, maista tätäkin! Tuosta pellolta kasvikset, hedelmätarhasta hedelmät ja viini kypsyy talon vieressä etelärinteellä. Ja maistat palan taivasta suupala toisensa jälkeen...
Aina toivon ettei tähdet pilaa näitä ihania ravintoloita!
Ihmisen ei pitäisi koskaan syödä vatsaa täyteen. Se on epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Italiassa ja Ranskassa huippuravintoloita valkoisten tryffelien aikaan eli talvella.
Alkaa lokakuussa Italiassa.
Ihan ok, itse pidän enemmän kesätryffelien (mustien) mausta. Yleensä käydään hakemassa tryffeli pakkaseen aina kun ollaan siellä, siitä on hyvä raastaa tai leikata mandolinilla siivuja ruokaan. Mansikan kokoinen riittää aika pitkälle. Jämänokare sitten öljyyn.
Kerran olin paikassa, jossa lasku oli pari sataa. En ollut ruuasta mitenkään vaikuttunut, kai se oli ok 🙄 En elä syödäkseni vaan syön elääkseni. Matkoilla koetuista ruokaelämyksistä on parhaana jäänyt mieleen viikko, kun olin yksin matkassa ja sain syödä kuppinuudeleita ja näkkäriä niin paljon kuin mieli teki.
Vierailija kirjoitti:
Kerran olin paikassa, jossa lasku oli pari sataa. En ollut ruuasta mitenkään vaikuttunut, kai se oli ok 🙄 En elä syödäkseni vaan syön elääkseni. Matkoilla koetuista ruokaelämyksistä on parhaana jäänyt mieleen viikko, kun olin yksin matkassa ja sain syödä kuppinuudeleita ja näkkäriä niin paljon kuin mieli teki.
Noloa myöntää mutta yksi parhaita ruokamuistoja Italiasta on Mobi laivalla matkalla Elballe syöty Margarita pizzanpala. Ihan hihnalta otettu lätty mutta kun oli 3 lapsen kanssa autoillut muutaman sata kilometriä helteessä nälkäisenä se oli ihan täydellistä😂
Näinhän se on. Ruokamuisto, makumuisto koostuu paljon muustakin kuin siitä mitä suuhunsa laittaa.
Nyt juuri loppuvan reissukuukauden kulinaarinen huippuhetki oli ensimmäinen (Italiassa) omassa pihassa kypsynyt nektariini. Auringon kuumentama ja niin makea!
Olen syönyt ja mahankin sain täyteen.
Ainoastaan ylimielinen hovimestari pilasi kokemuksen.
Olimmeko olemukseltamme liian tavallisia siihen ravintolaan vai eikö pärstäkerroin miellyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ei pitäisi koskaan syödä vatsaa täyteen. Se on epäterveellistä.
Syön vatsan täyteen, mutta en syö itseäni koskaan ähkyyn asti.
Kun syö vatsan täyteen, niin ei ole tarvetta välipaloille, jotka helposti ovat lihottavampaa syötävää kuin ns. kunnon ruoka.
Jos vatsa jää vajaaksi, niin ei aikaakaan, kun jo alkaa välipaloja tehdä mieli.
Kyseessä on elämys, josta ruoka on vain osa. Aina ollessani Michelin-tason ravintolassa tilaan menun ja siihen kuuluvan juomapaketin riippumatta siitä mitä ruokia on tarjolla. Mielestäni tämä on ainoa järkevä tapa lähestyä asiaa. En kaipaa Michelin kokilta neuvoja työssäni enkä alq heitä neuvomaan omassaan. Ainpastaan konjakki ja kahvi lopussa on pysyvää.
Olen tietenkin. Vatsa tulee täyteen.