Oletko koskaan syönyt fine dining -ravintolassa?
Saitko vatsasi täyteen?
Onko tuossa eliitin ruokanäpertelyssä oikeasti mitään järkeä? Onko fine dining todella gastronomian korkein muoto?
Kommentit (75)
Olen syönyt. Heittämällä paras ravintolakokemukseni ikinä. Ja kyllä, vatsa tuli täyteen.
Olen käynyt ja tullut täyteen, sen sijaan viinipaketin ottaminen siihen lisäksi ei kiinnosta, en tahdo känniin enkä heittää niitä pois, mutta olisi kiva maistaa ruuan kanssa paritettua viiniä. Joissakin paikoissa sen saa onneksi puolitettua, useimmiten tilaan vain pääruualle sopivan viinin.
Farang on kyllä sellainen kokemus, jota voi suositella mutkatonta, mutta erittäin laadukasta illallista miettivälle. Paremmat kamppeet päälle, ehkä joku teatterikäynti yhdistettynä Farangiin on ainakin itselle sellainen kokemus, että tulee "itseään hienompi olo." Sillä jaksaa taas asiakaspalvella kuukausikaupalla turoja ja penoja.
Itse en hae ravintolaillallisesta elämystä tai uutta kokemusta, vaan yleensä pointti on se, että menen jonkun ystävän tai ystävien kanssa viettämään iltaa ja juttelemaan hyvän ruuan ääreen. Joten ei ole fine dining oma juttuni.
Suurimmassa osassa ravintoloita on käytetty haarukkaa ja veistä.
Vastaus on siis kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran olen käynyt 1 tai 2 tähden Michelin-ravintoloissa.
Todella hyvää oli!
Joillekin taas sopii se ABC:n noutopöytä paremmin....
Olet nousukas ja hiton juntti. Kukaan fiksu ihminen ei vastaisi itseään ylentäen. Ihmiset, huh huh.
Olen syönyt useamman kerran. Ihania kokemuksia ja ihan huikeita makuja. Kävisin useammin, jos olisi enemmän rahaa. On todellakin elämys itselleni.
Viitisen vuotta sitten pääsin syömään hienon joululounaan monta ruokalajia Savoyssa. Se oli kai ihan ok makuista, mutta jåi kova nälkä, vaikka oli tosiaan alku- ja jälkiruuatkin. En ole kulinaristi ja syön mieluummin perusruokaa tarpeeksi, en nauti hienon ruuan mausta yhtään enempää.
Kerran Helsingissä Savoyssa ja kerran Italiassa Michelin-ravintolassa. Molemmissa tuli vatsa täyteen, mutta Savoy oli paljon parempi.
Käydään koko perheen kanssa yleensä kerran vuodessa syömässä joku maistelumenu. Joka vuosi eri paikassa.
Viimeisimpänä käytiin Ventunossa, jossa heidän itse paistamansa leipä on maailman parasta!
Ei varmaan kannata mennä tuollaisiin paikkoihin ollenkaan jos miettii "saako mahan täyteen". Ei mahan täyttäminen ole se pointti.
Kerran kävin Hesen sijaan Burger Kingissä ja kylläpä oli olo kuin kuninkaallisella, niin oli fiiniä!
Siitä on jo viisi vuotta, mutta tapausta muistellaan yhä perheen parissa. Ehkä vielä joskus uudelleen...
Kerran olimme miehen kanssa syömässä "tosi hienosti". Lasku teki 200€ (vuonna 2005) ja kotimatkalla oli pakko hakea hesestä ruokaa... Never again!
Vierailija kirjoitti:
Kerran olimme miehen kanssa syömässä "tosi hienosti". Lasku teki 200€ (vuonna 2005) ja kotimatkalla oli pakko hakea hesestä ruokaa... Never again!
Vika ei silloin ehkä ollut siinä ravintolassa vaan omissa ruokatottumuksissa. Ihmisen ei ole tarkoitus mättää mahaa tupaten täyteen vähän väliä. Se ei ole terveellistä. Jos se on se mihin on normaalisti tottunut niin olisi hyvä miettiä että onko jossain jotain vikaa.
Olen käynyt töiden kautta sekä valmistuttuani. Sanoisin, että hyvissä keskihintaisissa ravintoloissa saa ihan yhtä hyvää ruokaa. Olen tosin kasvissyöjä mikä vaikuttaa - huippukokit harvoin osaavat tehdä hyvää kasvisruokaa.