Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En meinaa tottua näihin julkisen puolen lomiin...

Vierailija
29.07.2022 |

Aiemmassa duunissa lomaa se tasan viisi viikkoa, nyt 7 viikkoa ja kolme päivää ja kun siihen laittaa pari saldovapaata päälle niin käytännössä kaksi kuukautta. Ihanaa, kun voi pitää kuukauden kesäloman (yksityisellä ei onnistunut kuin max. 3 viikkoa putkeen) ja vielä jää melkein kuukausi ripoteltavaksi pitkin vuotta 👍 Pääsee tekemään monta pientä reissua syksyllä ja keväällä 👌 Palkkapussi on toki pienempi, mutta tässä iässä sitä arvostaa enemmän vapaa-aikaa kuin muutamaa satasta kuussa.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin opettajana lomarahat vapaiksi.

Syyskuussa pidän 3 arkipäivää (pitkä vkl) ja lokakuussa 5 arkipäivää syysloman yhteydessä, jolloin lähdemme 2-vk matkalle. Vielä jää kevätlukukaudelle vaikka pääsiäisen yhteyteen joitakin lomapäiviä, en tiedä montako. Mutta silloin ehkä Lappiin hiihtämään.

Vierailija
22/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoit julkiselle siis vähintään 15 vuotta sitten etkä vielä ole tottunut? Ok, jotkut on vähän hitaita. Toisaalta se lomaoikeus kertyy pikkuhiljaa ja on ensimmäiset vuodet vain 3-4 viikkoa. Enemmän saa, jos jättää sen kesäloman pitämättä ja pitää vasta talvella, tai jos on jättänyt lomarahat ottamatta vuosikausia ja pitää ne nyt pois lomina.

Julkisella puolellahan ei mitään pekkasvapaita olekaan.

Lukutaito ja luetun ymmärtäminen? Ok, jotkut on vähän hitaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että sulla on kuitenkin 15 vuotta työskentelyä julkisella alla, muutenhan et saa noita pitkiä lomia. Vai mitä trolli?

Ei työkokemuksen tarvitse tulla julkiselta puolelta. Trolli olet itse.

Vierailija
24/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoit julkiselle siis vähintään 15 vuotta sitten etkä vielä ole tottunut? Ok, jotkut on vähän hitaita. Toisaalta se lomaoikeus kertyy pikkuhiljaa ja on ensimmäiset vuodet vain 3-4 viikkoa. Enemmän saa, jos jättää sen kesäloman pitämättä ja pitää vasta talvella, tai jos on jättänyt lomarahat ottamatta vuosikausia ja pitää ne nyt pois lomina.

Julkisella puolellahan ei mitään pekkasvapaita olekaan.

Trollaat. Mene yksityiselle puolelle niiden luulemiesi pekkasten perässä. Voi yllättää kun työpäivä pitenee vartilla ja lomapäiviä palaa lauantaisin vaikka ei olisi töitä. Puhumattakaan tulosvastuusta.

Vierailija
25/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne pekkaset ei edelleenkään ole mitään ylimääräisiä lomapäiviä, vaan ne tunnit on tehty aiemmin sisään... Miten ihmeessä tuo harhaluulo edelleenkin elää?

- ohis

Vierailija
26/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt yksityisellä - aloilla, joilla kertyy pekkasia ja aloilla, joissa ei kerry pekkasia. Nyt olen kuntapuolella töissä. Työssäni sovelletaan kvtes. Aiempi työkokemukseni on hyväksiluettu nykyiseen työsuhteeseeni, joten minulla on yli 15 vuotta työkokemuslisään oikeuttavaa aikaa ja se tarkoittaa sitä, että minun lomaoikeuteni määräytyy kvtes taulukko 1 mukaan. 38 päivää vuosilomaa. Työkokemuslisä on 8% tehtäväkohtaisesta palkasta. En vaihtaisi takaisin yksityiselle, enkä varsinkaan millekään "pekkasalalle", jossa tehdään 40 h viikossa, että ansaitsee pekkasia. Kvtes:ssa täyttä sairausloma-ajan palkkaa maksetaan 60 kalenteripäivää ja sen jälkeen 2/3 palkkaa 120 kalenteripäivää. Yksityisellä ex-työnantajallani olisi maksettu 3 kk täyttä palkkaa (ICT-tes) ja sen jälkeen olisi ollut palkaton. En ole ollut vuosiin sairaslomalla, en yksityisellä, enkä kuntapuolella. 

Vierailija
27/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että sulla on kuitenkin 15 vuotta työskentelyä julkisella alla, muutenhan et saa noita pitkiä lomia. Vai mitä trolli?

Olen ollut julkisella nyt reilu kaksi vuotta. Minulla on kuitenkin yksityiseltä sektorilta saman alan työkokemusta melkein 14 vuotta eli tuo 15 vuotta tulee täyteen. Tuli itsellenikin iloisena yllätyksenä että nuo lomat lasketaan palkan tavoin kokemuslisien perusteella eikä sen mukaan, kauanko olen nykyisessä työssä julkisella ollut.

Ap

Missä valtiolla saa kokemuslisää? Niistähän luovuttiin ainakin ministeriöissä jo yli 10 vuotta sitten.

Vierailija
28/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuslisät? Missä julkisella sellaisia saa? Ainakaan valtion palkkausjärjestelmä ei sellaisia ole tuntenut enää noin 15 vuoteen."

Esimerkiksi hoitoalalla lähi ja sh, erot hyvin pieniä. Jotain 200€ on kokemuslisä ja toinen ja viimeinen jotain reilu 20€.

KVTES (koskee myös lähihoitajia ja sairaanhoitajia, jotka työskentelevät kvtes alaisuudessa) työkokemuslisä on viiden työkokemuslisään oikeuttavan vuoden jälkeen 3% tehtäväkohtaisesta palkasta ja kymmenen työkokemuslisään oikeuttavan vuoden jälkeen 8% tehtäväkohtaisesta palkasta. Muita työkokemuslisiä ei ole, eikä varsinkaan mitään "jotain 20 €."

Vierailija
29/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verovaroilla lomaa, se on jossain muusta pois.

Vierailija
30/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne pekkaset ei edelleenkään ole mitään ylimääräisiä lomapäiviä, vaan ne tunnit on tehty aiemmin sisään... Miten ihmeessä tuo harhaluulo edelleenkin elää?

- ohis

Samalla tavalla valtiolla ns. pitkät lomat on korvausta siitä, että palkka on pienempi. Yksityisellä lakimies saa keskimäärin 6000 e/kk, julkisella 4800 e/kk.

Vierailija
31/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kanssa meinaa tottua näihin opettajien lomiin. Palkka parempi kuin insinöörinä ja 12 viikkoa lomaa :O

Vierailija
32/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut julkisella nyt reilu kaksi vuotta. Minulla on kuitenkin yksityiseltä sektorilta saman alan työkokemusta melkein 14 vuotta eli tuo 15 vuotta tulee täyteen. Tuli itsellenikin iloisena yllätyksenä että nuo lomat lasketaan palkan tavoin kokemuslisien perusteella eikä sen mukaan, kauanko olen nykyisessä työssä julkisella ollut.

Ap

Missä valtiolla saa kokemuslisää? Niistähän luovuttiin ainakin ministeriöissä jo yli 10 vuotta sitten.

Ap on varmastikin kuntapuolella. KVTES.

Vierailija
33/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkien lomien vastapainoksi sinulle ei palkata sijaista, joten teet vuoden työt vuotta lyhyemmässä ajassa.

Vierailija
34/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap on varmastikin kuntapuolella. KVTES.

Ja kunnissa lomat pidetään tasan silloin, kun pomo niin sanoo ja sellaisissa pätkissä kuin pomo käskee. Moni kunta on kiinni heinäkuun, turha selittää, että puolisolla on loma elokuussa. Hoivapuolella lomat voi olla 2 vko pätkissä eikä suinkaan pitkänä yhtenäisenä sarjana.

Vierailija
35/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kommarit saa lomista palkkaa.[/quote

Huivimamuämmät lomailevat ympäri vuoden. On se niin oikein.

Vierailija
36/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ap on joku kuntapuolen hoitsu.

Vierailija
37/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintieset Ssiraslomat vielä 3 pv/kk päälle, niin lomaa on paljon enemmän. Olikohan se nyt niin, että vuodessa saa saikuttaa julkisella 120 päivää, ennenkuin palkka alkaa tippumaan.

Kun itse olin palkkatuella niin vakituiset saikutti 3 viikkoa talvella, lisäksi viikko talvilomaa ja 4 viikkoa kesälomaa sekä lyhennettyä työviikkoa useampi, kun heillä on muutaman päivän vapaita ja isompi palkka päivätyössä kuin puolisollani vuorotyössä kaupassa.

Vierailija
38/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot palkankorotusohjelmat, lomat ja lomarahat sekä työ, josta et joudu koskaan pihalle. Siitä isot asuntolainat ja hulppea, rauhallinen perhe-elämä pystyyn. Elämä hymyilee.

Vierailija
39/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä työaika on yleensä 37,5 tuntia viikossa. Työvuoroihin merkataan 8 tunnin työpäivä, mutta ruokatauko on omalla ajalla puoli tuntia ja se täytyy pitää. Noin kun merkitään niin ei kerry pekkasia. Ja palkka kaupan alan vuorotyöstä 2400 brutto, paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä. 1 viikko talvilomaa, 4 viikkoa kesälomaa.

Olin ihan järkyttynyt, kun olin määräaikaisena valtiolla ja vedin päivätyöstä saman palkan kuin puolisoni kaupan alalla vuorotyöstä.

Vierailija
40/78 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa pitää kerrallaan vaan 3 viikkoa. T. Julkisen puolen sairaanhoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi