Miten valitsit oman urasi ja ammattisi
Oliko kyseessä puhdas kiinnostus alaa kohtaan, vai vaikuttivatko myös muut mahdolliset tekijät valintaasi. Ja jos olet niitä ihmisiä, joilla ei oikein koskaan ole ollut mitään selkeää "haaveammattia", niin miten valitsit mihin ammattiin ja uralle haluat suuntautua.
Kommentit (285)
Puhtaasti kiinnostuksen perusteella.
Kiinnostuksen ja luonteenpiirteiden perusteella.
Järkeilemällä: kouluttautuminen oli mahdollista kotipaikkakunnalta käsin ja koulutus antoi laajat ja lähes 100% työllistymismahdollisuudet, jatkokouluttautuminen on mahdollista, ammatti sopi terveydelleni (olen moniallerginen) ja oli suurin piirtein kiinnostava. Palkkaus on nykyisellään ok (3ke + lisät).
Unelma-ammatti tämä ei ole. Olisin halunnut työskennellä taiteen tai eläinten parissa, mutta olen oppinut pitämään työstäni enkä valita.
Vedin ihan hatusta rasteja ruutuihin yhteishakukaavakkeessa. Olisin kai halunnut äidinkielen opettajaksi, mutta päädyinkin insinööriksi. Hyvä näin.
Mielenkiinnosta alaan, ja lisäplussana yksintyöskentely ilman työkavereita tai asiakkaita.
Aivan hatusta, osin kai siksi koska alan ihmisiä suvussa ja olen aina ollut vauvahullu. Mihinkään ei ikinä kannustettu, piti jotain valintaa tehdä, koska muuten olisin saanut selkääni.
Mutta väärässä olen, olisi pitänyt opiskella kätilöksi, tai jotain ihan muuta, tätä alaa en enää jaksaisi. Ja nyt en enää kätilökään jaksaisi olla, en pysty valvomaan öitä.
Halusin puusepäksi, mutta opo jo peruskoulussa masensi minut kertomalla, ettei niille juuri töitä ole eikä ainakaan kunnon palkalla. Niinpä menin kavereideni perässä lukioon ja haaveilin arkkitehdin ammatista. Olin kuintenkin sysipaska lukiossa, joten päädyin rakennusmestariksi. Hienon uran tälläkin koulutuksella on saanut luotua.
Valitsin ammatin puhtaasti tulojen mukaan. Menin sinne mistä sain isointa palkkaa
valitsen ammattini palkan pohjalta mutta ensin pitää saada joku toinen ammatti mistä saisi riittävästi palkkaa koulutukseen.
RKM kirjoitti:
Halusin puusepäksi, mutta opo jo peruskoulussa masensi minut kertomalla, ettei niille juuri töitä ole eikä ainakaan kunnon palkalla. Niinpä menin kavereideni perässä lukioon ja haaveilin arkkitehdin ammatista. Olin kuintenkin sysipaska lukiossa, joten päädyin rakennusmestariksi. Hienon uran tälläkin koulutuksella on saanut luotua.
rakennusmestarin palkalla voi saada muutaman sorvin kellariin jossa voi aina puuhailla.
Vierailija kirjoitti:
Järkeilemällä: kouluttautuminen oli mahdollista kotipaikkakunnalta käsin ja koulutus antoi laajat ja lähes 100% työllistymismahdollisuudet, jatkokouluttautuminen on mahdollista, ammatti sopi terveydelleni (olen moniallerginen) ja oli suurin piirtein kiinnostava. Palkkaus on nykyisellään ok (3ke + lisät).
Unelma-ammatti tämä ei ole. Olisin halunnut työskennellä taiteen tai eläinten parissa, mutta olen oppinut pitämään työstäni enkä valita.
olisinpa järkeillyt samoin nuorena. vanhempia ei kiinnostanut paskaakaan. kouluttauduin taiteilijaksi eli työttömäksi.
Kun en keksinyt muutakaan. T. Sh
Nykyinen työ ihan sattumaa, yllättävän kiva ja minulle sopiva kuitenkin.
Aiemman työn valitsin kiinnostuksen ja harrastuksen perusteella. Sitä aiempi ammatti ihan sattumaa.
Olisin pystynyt paljon parempaan, jos olisi murentakaan kunnianhimoa, muttei valitettavasti ole. Tai onneksi, miten sen nyt sitten ottaakaan
Vierailija kirjoitti:
valitsen ammattini palkan pohjalta mutta ensin pitää saada joku toinen ammatti mistä saisi riittävästi palkkaa koulutukseen.
Mielestäni kannattaa tähdätä aina siihen, jota oikeasti haluaa tehdä. Rakennusinsinööri ei ole puuseppä. Moni ajattelee, että alkaa tekemään jotain unelmaa liippaavaa. Ei se mene niin.
En ollut yhtään kiinnostunut alasta, enkä hyväkään siihen liittyvissä asioissa. Sattumalta pyrin ja oli kurjaa että pääsin. Siis puhdasta ajelehtimista vailla päämäärää.
Vierailija kirjoitti:
RKM kirjoitti:
rakennusmestarin palkalla voi saada muutaman sorvin kellariin jossa voi aina puuhailla.
Puuseppä tekee ihan eri asioita kuin rakennusmestari. Puuseppä on käsityöläinen.
Kotia lähin oleva opinahjo. Piti olla jatkuvasti tarkkana ettei alkoholisoitunut ja pettävä isäni hakkaa äitiäni hengiltä ja olin jatkuvasti lähtövalmiudessa selvittämään kriisitilannetta. Nyt se harmittaa, mutta silloin en paremmasta tai muusta tiennyt,
Töytäilemällä. Halusin olla kaikkea taiteellista ja puutarhurillistakin ja kävin alan koulut. Taiteeseen ei ollut riittävää intohimoa tai näkemystä, puutarhurin on vaikea saada vakipaikkaa. Joten ajauduin ensimmäiselle alalle josta telkkarista sanottiin olevan työvoimapula ja heti saa rahaa oppisopimuksella. Sitä tein toistakymmentä vuotta kunnes paikat hajosi ja nyt pitäis löytää neljäs tms ammatti.
Ajelehtimista on ollut, mutta ei ole varoja eikä velkoja. Melkein vois sanoa että uus nuoruus mutta huonoilla jaloilla ja elämänkokemuksella. En ole antanut työn määritellä itseäni. Maailmassa on niin paljon mielenkiintoista mitä seurata ja harrastaa. Luonnontieteissä, taiteessa, kulttuurihistoriassa...
Ei muinaisista kulttuureistakaan yleensä jää jäljelle kuin taide.