Kantakalvontulehdus, itsehoito?
Hei vaan. Kantapää hiton kipeä, ihan astumis arka. Viittaa kantakalvon tulehdukseen.
Mutta miten tämä itsehoito? Siis pohkeita ja reisiä  venyttäen, mutta saako tuota jalkapohjaa venyttää ja rullata pallolla. Tässä kun asiaa netistä katsellut niin toiset siihen kehoittaa ja toiset sanoo, että ei saa missään nimessä, koska pahentaa tulehdusta ja pitkittää kipua ja jalkapohja pitää jättää rauhaan. Miten tuo nyt on?
Miten teitä on neuvottu jos olette käyneet lääkärissä/fyssarilla? Itse en nyt ole menossa lääkäriin, käyn ensin jalkaterapeutilla, ajan sai tosin vasta parin viikon päähän.
Js onko ollut hyötyä geelipehmusteista tms kengässä? Voitko suositella jotain pehmeää geelipehmuketta? Ostin geelipohjalliset vaan ne urat ja kuviot niissä painoi jalkapohjaa liikaa. Apteekista ostin silikonikupit vaan tuntuu kipeämmälle kun niitä pitää. Joku tasainen pehmeä pohjallinen tai pehmeä joustava geelityyny olis hyvä kenkiin  että pääsisi kävelemään vaan en ole löytänyt sellaisia vielä.
Kertokaa miten olette hoitaneet kyseistä vaivaa?
Kommentit (58)
Rullasitteko te sitä kipeää kantapäätäkin. Minä en kärsi rullata sitä yhtään, on niin kipeä. Peukalolla ole hieman hieronut kipeitä kohtia.
Oletteko jotain (kipu)voiteita ym. kokeillut tähän vaivaan? Onko mikään auttanut?
Minä yritin pitää kenkää missä olisi vähän kantaa vaan painaa hirveästi kantapäätä. Helpompi olla lenkkarilla mikä on tasaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jotain (kipu)voiteita ym. kokeillut tähän vaivaan? Onko mikään auttanut?
Minäkin haluaisin tietää jos joku kokeillut. Mitä voidetta ja auttoiko?
Hiton kiva kun tämmöinen vaiva tulee ihmiselle jonka pitäisi päivittäin kävellä ja olla jalkojen päällä. Autoa ei ole joten pyörällä tai kävellen aina liikkunut. Muutenkin paljon tykännyt ulkoilla kävellen niin kyllä oikeasti vähän nyt ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen tehokkaasti auta muu kuin kortisoni piikki. Nuo muut toimenpiteet ovat sitten ehkäisevää toimintaa.
Mulle laitettiin kortisonipiikki enkä ikinä enää suostu sitä kantapäähän ottamaan. Ihan kamala tuska tuli piikistä ja se tuska kesti kauan.
Jopas olet kipuherkkä. Mä makasin sairaalassa kuusi viikkoa ja sain useita kortisonipiikkejä päivittäin, jopa 6 kpl. Kirvelihän se, vaan sen kesti kyllä valittamatta. Enemmän valittivat hoitajat kun mun lakanat oli kaiken aikaa veressä pistokohtien vuotaessa.
En todellakaan ole kipuherkkä, esim. hammaslääkärissä en tarvitse paikkauksessa tai juurihoidossa puudutusta, mutta kantapäähän kortisonipiikki sattui ja lujaa ja kipu jäi vielä pitkäksi aikaa. Ehkä se sitten osui jotenkin väärään kohtaan. On mulle laitettu muuallekin kortisonipiikkejä eikä ole sattunut, viimeksi jäätyneeseen olkapäähän.
Työkengistä, joissa on noin neljä senttiä korkoa oli jonkin verran apua, mutta parhaiten auttoi sellainen apteekista ostettu side, joka on vähän tossumainen ja jossa tarranauhalla asetetaan jalka venytykseen yöksi. En osaa paremmin kuvailla sitä. Sitä käytin muistaakseni joitakin viikkoja ja vaiva parani.
Ne särkyvoiteet ei imeydy paksuun kantapäähään mutta niitä voi hieroa keskelle jalkapohjaa.
Pehmeät kengänpohjat on hyvät,niitä on olemassakin kenkiä ihan plantaarifaskiittiin tarkoitettu. Ovat melko kalliita n.200e luokkaa. Googlatkaa.
Käytin kotona aina pehmeitä työkenkiä, jolloin jalka sai levätä. Paljain jaloin/sukilla en voinut kotona kävellä kun sattui niin paljon.
Työmatkoille hyvät tukevat lenkkarit.
Työssäni seison/kävelen koko päivän, joten hyvät työkengät myös siellä.
Pahimmassa vaiheessa söin viikon lääkekuurin kipuun.
Oletteko menneet lääkäriin kantapääkivun vuoksi jos epäilette sen olevan tätä kantakalvontulehdusta vai omatoimisesti hoitaneet sitä kotona?
Vierailija kirjoitti:
Käytin kotona aina pehmeitä työkenkiä, jolloin jalka sai levätä. Paljain jaloin/sukilla en voinut kotona kävellä kun sattui niin paljon.
Työmatkoille hyvät tukevat lenkkarit.
Työssäni seison/kävelen koko päivän, joten hyvät työkengät myös siellä.
Pahimmassa vaiheessa söin viikon lääkekuurin kipuun.
Siis minulla tuntuu kipeämmältä jos laitan pehmustetta kenkään ja kotona olen pitänyt nyt paksuja sukkia kun ei ole kotitossuja, mutta paljain jaloin oleminen tuntuu paljon paremmalta. Äsken tiskatessa laitoin ohuen tyynyn jalkojen alle niin tuntui kipeämmältä, otin tyynyn pois niin oli parempi. Luulisi että pehmusteet helpottaisi vaan just toisin päin. Mikähän ihme siinäkin on?
- korolliset jalkineet
- yösukka
- kinesioteippaus
Onko sama kuin plantaarifaskiitti?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko menneet lääkäriin kantapääkivun vuoksi jos epäilette sen olevan tätä kantakalvontulehdusta vai omatoimisesti hoitaneet sitä kotona?
Oli pakko mennä lääkäriin kun en sängystä noustessa pystynyt astumaan enkä varaamaan yhtään painoa jalalle ja luulin että oli tullut ns. marssimurtuma kun olin edellisenä päivänä lähes koko päivän ollut jaloillani Bon Jovin keikalla Olympiastadionilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko sama kuin plantaarifaskiitti?
On
Vierailija kirjoitti:
Oli ihan pakko mennä lääkäriin, kun käveleminen oli vaikeaa. Olen lastenhoitaja, joten jalkoja tarvitaan ja täytyy pystyä nopeastikin toimimaan. Sain muutaman viikon sairausloman ja sitten pahin vaihe helpottikin. Kaikkiaan vaiva kesti kuukausia.
Ostin geelipohjalliset jotka eivät auttaneet mutta sitten kokeilin pelkkiä kantapään alle laitettavia geelilappuja ne veivät kivun. Käytän niitä jatkuvasti nykyisin kengissä. Vaiva ei ole onneksi uusinut vaikka kävelen paljon päivittäin.
Kammottava kipu kortisonipiikkiä laitettaessa minullakin. Silmissä pimeni ja haukoin henkeä. Taisi osua johonkin keskeisiin hermoihin, sillä en ole kipuherkkä.
Auttoi kyllä oireisiin joksikin aikaa.
Crocseihinkin voi laittaa kanta pehmusteen. Mulla on sellanen liimapohjanen niin pysyy paikallaan. Niillä on paras kävellä.