YLE: Suomi pyytää pian kansalaisia vähentämään energian kulutusta
Suomessa aloitetaan syksyllä julkinen kampanja, jossa kansalaisia kehotetaan säästämään energiaa kodeissaan. Vastaavanlainen vetoomus esitettiin viimeksi öljykriisin aikana 1970-luvulla.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) aikoo käynnistää elokuussa kampanjan, jossa suomalaisia pyydetään säästämään energiaa. Hankkeessa ovat mukana myös ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia, Motiva, Sitra sekä energiavirasto.
TEM:stä vahvistetaan Ylelle, että kampanja on valmisteilla, mutta sen sisältöä ei haluta sen enempää vielä kommentoida.
Ministeriön mukaan aloite kansalaisiin vetoamiseen on alun perin EU-komission.
https://yle.fi/uutiset/3-12553330
Aiotko osallistua talkoisiin?
Kommentit (728)
Marin ja Saarikko varmasti ottavat kylmiä suihkuja 18 asteen asunnoissaan ensi talvena...
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten vastaanotto lämpimistä maista tänne pohjoiseen tulisi varmaan lopettaa ihan energiansäästönkin takia?
Nyt on aika ottaa apu vastaan ja lähteä ilmastopakolaiseksi lämpimiin maihin. Kesällä voidaan mekin käydä täällä sukuloimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ens talvi kykitään kynttilän valossa peitto niskassa, hienoa ukraina
Ei ole Ukrainan syy vaan Vihreiden.
eu taitaa olla se suurin syypää
Nyt on hyvä aika alkaa villasukkien teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Olkiluoto3 taas myöhästyä :D
No Sannan sanoin:"Meidän on vaan kestettävä."
Niin, kuin 20k€ kuussa tarvitsisi paljon vyötä kiristää :D
Laittakaa Sannan ruokaan jotain lihotuslääkettä. Niin herää sekin kauhuissaan.
Olet kateellinen kun joku on normaalipainoinen. Sinulla taitaa olla kauhua joka päivä kun heräät aina lihavana.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ne pakotteet helvettiin. Antaa niiden tapella keskenään. Venäläiset ja Ukrainalaiset ovat samaa tappelun- ja verenhimoista sakkia. Sotaan tarvitaan aina kaksi. Minua ei kiinnosta miten niiden käy. Mutta oma ja läheisteni ja sen muiden suomalaisten elintaso kiiinnostaa.
samaa mieltä! eiköhän toi homma ole jo nähty, se tulee jatkuun ja jatkuun vaan ja miljardeja palaa meiltä jotka eivät ole edes osallisia mitenkään!
Vierailija kirjoitti:
Tottakai säästän niin paljon kuin mahdollista. Asumme jo nyt kerrostalokaksiossa, sähkösauna lämpenee ehkä viisi kertaa vuodessa ja etätöitä tehdään. Suihkut kestävät max 2 min. Aika vähän tosin pystyy enää vähentämään tästä.
Pesettekö hiuksenne ja perseenne vain 5 kertaa vuodessa samalla kun sauna lämpenee? Minun hiukseni eivät edes kastu läpi 2 minuutisa, saati että shampoon ehtisin pestä pois.
Vierailija kirjoitti:
Sammuttaisi ensin noi turhat valomainokset ja ylimääräiset katuvalot, valosaastetta on niin paljon ettei yöllä tähtiäkään näy.
Tämähän se onkin hyvä idea, mutta ei onnistu tässä maassa koska suurin osa väestöstä pelkää pimeää.
Pakotteet toimii, kaikki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Asun 42 neliön kämpässä jossa asuin jo kotoa pois muuttaneen lapseni kanssa. Siinä jo ihan tarpeeksi kampanjaa.
Olen samaa mieltä, tuossa on tarpeeksi kampanjaa.
Asuin myös tuon kokoisessa asunnossa ja saunoin milloin minua huvitti. Nyt väljemmillä neliöillä minulla on moraalinen velvollisuus tarkkailla, milloin sähköstä on ylituotantoa ja saunoa sen mukaan jos ollenkaan. Suomessa kuluu saunomiseen vuosittain n. 3 TWh:ta energiaa, ja vuodessa kulutetaan lauantaisin alun toistakymmentä TWh:ta sähköä.
Saunomisen ajankohdan täytyy olla yhteiskunnassa joustava, vaikka tietenkään juuri tänne kirjoittelevat ihmiset eivät ole peseytynyt sitten Neuvostoliiton hajoamisen. On hämäystä trivialisoida saunomisen energiankulutus vain pariksi prosentiksi yhteiskunnan kokonaiskulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ne pakotteet helvettiin. Antaa niiden tapella keskenään. Venäläiset ja Ukrainalaiset ovat samaa tappelun- ja verenhimoista sakkia. Sotaan tarvitaan aina kaksi. Minua ei kiinnosta miten niiden käy. Mutta oma ja läheisteni ja sen muiden suomalaisten elintaso kiiinnostaa.
Ja sinun valintasi seuraus olisi se, että Venäjä hyökkäisi Suomeen. Miten luulet läheisillesi ja elintasollesi sitten käyvän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samaa mieltä! eiköhän toi homma ole jo nähty, se tulee jatkuun ja jatkuun vaan ja miljardeja palaa meiltä jotka eivät ole edes osallisia mitenkään!
Pakotemyönteisiä eivät voi olla muut kuin sairaalloiset hyvesignaloijat, jotka ovat valmiita vaikka paleltumaan perheineen kuoliaaksi koteihinsa perseet paskaisina, kunhan viimeisillä voimillaan voivat tuutata someen jotain ukrainalaisten ja zelenskyn rakastamispaskaa ja russovihaa! Järjen ihmistä ei pitäisi enää kiinnostaaa kummaankaan osapuolen kohtalo.
poskettomaksi menee nää hintojen nousut jo nyt, itseni mielestä aivan yksi hailee koko ukraina, ei ole meidän sota, tää sossuilu saisi jo loppua, aina mennään avustaan eulla jtn asioita mitkä ei meille kuulu, millo jaetaan rahaa kreikkaan joita muuten ei olla saatu vieläkään takasin toisaalta ties mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi lämpiää omalla puulla, talo omalla puulla, emme käy suihkussa, koska vain pihasauna. 180m2 okt ja sähkönkulutus 3 henkilöllä + lemmikkieläimet 4200kW/v. Ruoka tehdään aina puuhellassa taikka grillissä. Valoja ei poltella turhan päiten, latureita ei roiku pistorasioissa, tv päällä harvoin. Ajokilometrejä perheellämme yht. n. 10000km/v. Kylmää vettä omasta kaivosta kuluu 24-30m3 vuodessa yhteensä, kesäisin uidaan lähes joka päivä. Ei lennellä tai karavaanielämää vietellä, kotona ja kylällä kaikki mitä tarvitsee. Katuvaloja täällä koskaan oo ollutkaan, eikä julkista. Ei osteta mitään turhaa.
Että säästäkööt ne jotka varttitolkulla suihkussa läträävät lämpimällä vedellä ja elävät katuvalojen sykkeessä ostosmaniassa.
Miten saatte aikaan noin helvetillisen sähkölaskun, jos lämmitys ei ole sähköllä? Mulla yhden hengen taloudessa 800 kWh/v.
Sun, yksinäisen ihmisen, kulutus siis 2kW/pvä? Millaista sähkönkäyttöä se sisältää?
Jos emme ole kotona ollenkaan, eli vaikkapa mummolassa yötä, peruskulutus on kulutusseurannan mukaan vajaa 6kW. Päiväkulutus meillä on kotona ollessa 10-12kW riippuen miten ollaan paikalla ja mitä tehdään eli miten mitäkin sähköä käyttäviä laitteita käytetään, mutta ei tuo meidän kulutus mielestäni paljoa ole silti. Meitä on kuitenkin kolme, ei yksi. Lattialämmitys kahdessa wc:ssä (yht. noin 5m2) on kyllä joo ja vesi nousee kaivosta toki sähkön avulla. Pesukone pyörii 2-3 kertaa viikossa. Meillä mies ja poika mm. hitsailaa yms. paljon autoja ja koneita maailmalle rassatessaan. Kahvinkeitin napsahtaa päälle useita kertoja päivässä.
Mulla kuluu pelkkään normaaliin jääkaappipakastimeen tuo 800kWh/v joten ehkä hänellä on sitten joku matkailujääkaappi, mistä syö suoraan kylmää ruokaa ja istuu muun ajan vaan pimeässä kotonaan.
No heh, ihan normaali jääkaappipakastin, 3 pakastelokeroa, kuluttaa päivässä noin 0,78 kwh. Muuten kuluu valaistukseen, pyykinpesuun, astianpesukoneen pyörittämiseen, työ- ja siviilikännykän lataamiseen, läppärin lataamiseen (teen töitä kotona), ruuanlaittoon hellalla ja uunissa, kahvinkeittoon aamuisin, leivänpaahtimen ja mikroaaltouunin käyttöön. Astianpesukone käy noin kaksi kertaa kolmessa päivässä, pyykkiä pesen parin viikon välein ison koneellisen. Ruuan syön lämpimänä :) Kokkaan lähes kaikki ateriat itse.
Nyt alkoi kiinnostamaan minuakin, varsinkin kun sähköliesi itsessään vie jo 1,2kWh hujakoilla tunnissa, kannettava ja yhden puhelin lataus vajaan 1kWh päivässä ja sitten jääkaappipakastin saman mokoman ja kaikki muu vielä päälle... ei ihan sinun laskelma nyt mene yks yhteen, jos vuodessa kulutus kerran 800kWh?
Alkaakohan vihdoin eduskunta käyttämään julkisia ja sanna kulkemaan normaalilla lennoilla jetset kyydin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai säästän niin paljon kuin mahdollista. Asumme jo nyt kerrostalokaksiossa, sähkösauna lämpenee ehkä viisi kertaa vuodessa ja etätöitä tehdään. Suihkut kestävät max 2 min. Aika vähän tosin pystyy enää vähentämään tästä.
Pesettekö hiuksenne ja perseenne vain 5 kertaa vuodessa samalla kun sauna lämpenee? Minun hiukseni eivät edes kastu läpi 2 minuutisa, saati että shampoon ehtisin pestä pois.
Ihan höpöjuttuja, etteivät hiuksesi kastu kahdessa minuutissa. Minulla on pitkät paksut hiukset, eikä niiden märäksi saaminen vie noin paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa meininkiä kuin muidenkin klaanien kähinät keskenään. Ei kiinnosta vaikka sattuvatkin nyt olemaan samaa rotua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun valintasi seuraus olisi se, että Venäjä hyökkäisi Suomeen. Miten luulet läheisillesi ja elintasollesi sitten käyvän?
sillo se olisi eriasia ja meidän sota, nyt ei ole.
maailmassa soditaan kokoajan ja aina, ei me voida alkaa sossulaitokseksi sillä mielellä että joku pv ollaan samassa paikassa.