Miksi apteekin tädit sanovat kovalla äänellä reseptilääkkeitteni nimen niin että muutkin kuulee
Lääkitykseni ei kuulu muille, sen pitäisi olla yksityisasiani ja apteekin henkilökunnan sen verran fiksuja etteivät toitota koko apteekille lääkkeiden nimiä. Itse yritän hiljaisella äänellä pyytää lääkettä ja sitten täti toitottaa koko apteekille lääkkeen nimen.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Eitietoja kirjoitti:
Onhan tuo henkilökohtaimen asia, farmaseutit kuvittelee että voivat piilokyykyttää sinua, häpäistä julkisesti ja kertoa ääneen lääkkeesinimen muillekin, tosin terveystietojen tulisi olla salaisia, ehkä tästä pitäisi puuttua jokaisee apteekkiin kertomalla.
Auttaisko noihin aatoksiin sen lääkityksen tuplaus?
Toimii. Vielä pari kauppaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tällaista omalle kohdalle sattunut. Jäin ihmettelemään, miksi se apteekin täti ylipäätään sanoo sen lääkkeen nimen? Missä yhteydessä?
Kuvitellaan tilanne.
Asiakas: Ottaisin Tramal 50 mg 100 kappaleen paketin.
Apteekin täti: ????? (Tässä vaiheessako hän huutaa TRAMAL 50 MG!!!!!?)
Itse olen huomannut, että tässä vaiheessa asiakaspalvelija naputtelee konettaan ja kysyy: Tuleeko muuta?
Sen jälkeen hän noutaa lääkkeen tulostettuaan niihin liimattavat lappuset.
No jos asiakkaalla on vaikka useampia lääkkeitä, niin farmaseutti voi kysyä, että montako pakettia otat tätä Tramalia. Miten tällainen tilanne voi olla jollekulle mahdoton kuvitella?
Juurihan minä esimerkissä kerroin, että otan sitä 100 kpl!
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteli sua huonokuuloiseksi... Miksi et tilaa lääkettä netin kautta postiin tai kotiovelle jos hävettää? Kyllä, yliopiston apteekkin kautta onnistuu myös reseptilääkkeille.
Osa lääkkeistä vaatii kylmäsäilytyksen, joten ei kaikkia voi toimittaa netin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteli sua huonokuuloiseksi... Miksi et tilaa lääkettä netin kautta postiin tai kotiovelle jos hävettää? Kyllä, yliopiston apteekkin kautta onnistuu myös reseptilääkkeille.
Joskus farmaseutille joutuu toistamaan lääkkeen nimen, kun eivät kuule kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tällaista omalle kohdalle sattunut. Jäin ihmettelemään, miksi se apteekin täti ylipäätään sanoo sen lääkkeen nimen? Missä yhteydessä?
Kuvitellaan tilanne.
Itse olen huomannut, että tässä vaiheessa asiakaspalvelija naputtelee konettaan ja kysyy: Tuleeko muuta?
No jos asiakkaalla on vaikka useampia lääkkeitä, niin farmaseutti voi kysyä, että montako pakettia otat tätä Tramalia. Miten tällainen tilanne voi olla jollekulle mahdoton kuvitella?
Kokeile joskus käytännössä sitä, että luettelet heti aluksi ottavasi lääkettä X kolme pakettia, lääkettä Y yhden paketin ja lääkettä Z kaksi pakettia. Se farmaseutti ei muista tuota litaniaa, ja kysyy joka tapauksessa jossain vaiheessa, että kuinka monta pakettia lääkettä Y pitikään laittaa.
Ja annetaanhan niiden lääkkeiden käytöstä ohjeitakin. Jos otat useampaa lääkettä, niin se lääkkeen nimi täytyy mainita siinäkin vaiheessa, kun sinulle kerrotaan esim. että lääkkeen Z kanssa ei saa missään tapauksessa käyttää alkoholia ja lääke X pitää ottaa ruoan kanssa.
Etkö ole koskaan käynyt apteekissa, vai miten kohdallesi ei ole ikinä sattunut tilannetta, jossa farmaseutti mainitsisi lääkkeen nimen?
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt tätä apteekista, kun itse ihmettelin samaa.
En saanut mitään järkevää vastausta, muuta kun että no kun me nyt vaan tehdään näin ja on aina tehty ja tullaan tekemään vastakin.
Oletan, että haluavat kyykyttää asiakasta.
Kannattaisiko soittaa Fimeaan?
Auttaisiko se Fimeaan soittaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut mitään järkevää vastausta, muuta kun että no kun me nyt vaan tehdään näin ja on aina tehty ja tullaan tekemään vastakin.
Kannattaisiko soittaa Fimeaan?Sori, mutta missä vaiheessa apteekissa huutavat lääkkeen nimeä.
Käy n. kerran kuukaudessa reseptilääkkeeni jo useamman vuoden ajan, enkä ilmiöön ole törmännyt, eikä kukaan ole huutanut lääkkeen nimeä.
Kun oma vuoroni tulee, ojennan Kela -kortin ja pyydän saada lääkkeeni, eikä koskaan ole mainittu yhdenkään lääkkeen nimeä, ainoastaan, vaihdanko toiseen lääkevalmistajaan. Eikä kukaan edes näe lääkkeeitå, kun sujauttavat pussiin.
No sepä on mallikas apteekki sitten. En taida oikein uskoa.
Oletko ottanut lääkkeesi?
VaIkutat erityisherkältä ihmiseltä. Ei muita ihmisiä edes kiinnosta lääkkeesi, miksi kiinnostaisi? Ja yleensä apteekin tiskien välissä on jonkinlainen seinä tms. joka blokkaa aika hyvin ääntä. Ja eiköhän ne muut asiakkaat keskity omiin asioihinsa, miksi niitä kiinnostaisi juuri sinun asiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko soittaa Fimeaan?Mitähän tarkalleenottaen kysyit? Jos asiakas on arkana luonnollisista asioista, kuten lääkityksistä ja sairauksista, hän voi pyytää että saa asioida kauimmaisessa loossissa. Myös jos laitat lääkkeesi paperille, niistä tarvitsee harvemmin kysyä mitään. Jos lääkevaihdon takia tarvitsee, niin voit kirjoittaa siihen lapulle, että et halua lääkkeitäsi sanottavan ääneen. TOSIN, onko sitten kivempi, jos kysytään, että haluatko kolesterolilääkkeesi vaihdettavan x-senttiä halvempaan, VAI, että haluatko atorvastatin orionin?
Olet varmaan toivonut jotain mahdotonta uniikki lumihiutalekokemusta, mihin ei asiakaspalvelu vain taivu.
Esim yksi hermoheikko asiakas vaati, että lääkkeet pitää poimia laatikoista pusseihin. Ne pitää kuitenkin piipata siinä tiskissä jokainen, eli kaivaa sieltä pussista ulos, joten se on useimmissa apteekeissa mahdoton toive toteuttaa.
Kannattaa mennä työstämään luontaisten asioiden häpeäänsä terapiaan ja asioida sitten.
Kyllä on tympeää touhua! Asioi nyt sitten noiden ilkimysten kanssa.
Etteivät toitota muille sun lääkkeitä.
No, eiväthän he muille niitä lääkkeitä toitotakaan.
Entäs sitten ne jotka ehkä kuulevat ja kiinnittävät huomiota sun lääkkeiden nimiin. Ovatko he ihan oikeasti kiinnostuneita sun lääkkeistä, vai odottavatko he nyt lähinnä sitä että saavat itse jonkinlaista palvelua.
Täytyy tosin sanoa, etten ole apteekin vakioasiakas, se mitä sieltä lähinnä haen on parasetamoli silloin kun sitä sattuu tarvitsemaan.
Ja mistä ne muut tietävät, mihin tautiin ne sun lääkkeet on tarkoitettu. Ovatko he käveleviä farmakoita... Ahaa, toi sai viruslääkettä, sillä on joku herppes varmaan... ellei peräti aids.
Tiiäks: Varsinaissuomalaiset kyttäävät aikuisen ihmisen pullonpalautuksia... Kato, sitte on niin, että jos yks lähtee reppu selässä, niin juuu, väistämättä sillä on reppu täynnä kaljatölkkejä...
Juu, sitte, se tietty on niinkin että tyhmä varsinaissuomalainen joka tulee jolleen ulkoilureitille, kansallispuistoon vaikka, niin sitte kun se näkee siellä sen tyypin reppunsa kanssa, niin juuu.... taas kaljaa ja tupakkii! Eikä kumpaakaan ole mukana sillä jota kyttäävät.. kato varsinaissuomalainen puhuu siitä mitä sillä ittellään on mielessä... kalja! Ja juu, toki, hieno nainen ei mettään edes mene, ei mene missään nimessä ja reppua se ainakaan kanna niin missään yhteydessä, se on kuulkaa nahkapalakassi kun on hienon naisen kantamus! Toki, sitten joskus voi perjantain iloksi kannella pirkkakaljalaatikoita, täysinäisiä tietenkin!
Juu, ja jos taivaalla on synkkää pilveä, niin tiiäks mitä varsinaissuomalainen sitten kailottaa!
että juu, on sulla ongelmat lääkkeittes kanssa!
Tiiäks mulla on nyt kuukauden ajalta kolme lonkerotölkkiä kun pitäs palauttaa.... Mä taidan laittaa jo paikalliselle ilmoitustaululle että Haloo, mä lähden nyt ja mulla on kolme lonkerotölkkiä! Tuuks pitää kirjaa, että varmasti on näin! Terveisin paikkakunnan suurin juoppo!
Teet vain ittes naurunalaiseksi... Ai jaa, kuka musta sen naurunalaisen tekee, kuka kyttää ja levittelee paskaansa! Varsinaissuomalainen kahjo, se se on!
Vierailija kirjoitti:
Etteivät toitota muille sun lääkkeitä.
No, eiväthän he muille niitä lääkkeitä toitotakaan.
Entäs sitten ne jotka ehkä kuulevat ja kiinnittävät huomiota sun lääkkeiden nimiin. Ovatko he ihan oikeasti kiinnostuneita sun lääkkeistä, vai odottavatko he nyt lähinnä sitä että saavat itse jonkinlaista palvelua.
Täytyy tosin sanoa, etten ole apteekin vakioasiakas, se mitä sieltä lähinnä haen on parasetamoli silloin kun sitä sattuu tarvitsemaan.
Ja mistä ne muut tietävät, mihin tautiin ne sun lääkkeet on tarkoitettu. Ovatko he käveleviä farmakoita... Ahaa, toi sai viruslääkettä, sillä on joku herppes varmaan... ellei peräti aids.
Tiiäks: Varsinaissuomalaiset kyttäävät aikuisen ihmisen pullonpalautuksia... Kato, sitte on niin, että jos yks lähtee reppu selässä, niin juuu, väistämättä sillä on reppu täynnä kaljatölkkejä...
Juu, sitte, se tietty on niinkin että tyhmä varsinaissuomalainen joka tulee jolleen ulkoilureitille, kansallispuistoon vaikka, niin sitte kun se näkee siellä sen tyypin reppunsa kanssa, niin juuu.... taas kaljaa ja tupakkii! Eikä kumpaakaan ole mukana sillä jota kyttäävät.. kato varsinaissuomalainen puhuu siitä mitä sillä ittellään on mielessä... kalja! Ja juu, toki, hieno nainen ei mettään edes mene, ei mene missään nimessä ja reppua se ainakaan kanna niin missään yhteydessä, se on kuulkaa nahkapalakassi kun on hienon naisen kantamus! Toki, sitten joskus voi perjantain iloksi kannella pirkkakaljalaatikoita, täysinäisiä tietenkin!
Juu, ja jos taivaalla on synkkää pilveä, niin tiiäks mitä varsinaissuomalainen sitten kailottaa!
että juu, on sulla ongelmat lääkkeittes kanssa!
Tiiäks mulla on nyt kuukauden ajalta kolme lonkerotölkkiä kun pitäs palauttaa.... Mä taidan laittaa jo paikalliselle ilmoitustaululle että Haloo, mä lähden nyt ja mulla on kolme lonkerotölkkiä! Tuuks pitää kirjaa, että varmasti on näin! Terveisin paikkakunnan suurin juoppo!
Teet vain ittes naurunalaiseksi... Ai jaa, kuka musta sen naurunalaisen tekee, kuka kyttää ja levittelee paskaansa! Varsinaissuomalainen kahjo, se se on!
Lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten ylipäätään kuvittelet että lääkityksesi ketään kiinnostaa?
Kyllä varsinkin pienillä paikkakunnilla monia kiinnostaa, hyvää juorumateriaalia jos on jotain erikoisempaa. Samoin jos henkilö on jollain tapaa tunnettu, niin voi kiinnostaa isommillakin paikkakunnilla.
Asun maalla, pienellä paikkakunnalla, eikä koskaan kukaan ole huutanut lääkkeen nimeä.
En edes ymmärrä, missä vaiheessa se edes tapahtuu?
Annan vain Kela kortin ja sen jälkeen luovuttavat lääkkeet. Ja kokemusta reseptilääkkeistä 20v ajan ja käyn 3kk välein.
Siinä vaiheessa kun apteekkari kailottaa: tämä diapam resepti pitää sitten uusia.
Voit itse pyytää, että lääkkeesi sanotaan hiljaa. Mikä siinä omien asioiden hoidossa on noin vaikeaa?
Se hiljaa sanomisten nyt pitäisi olla lähtökohta ja jos haluaa, että huudetaan, niin sitten pyydetään, että voisitko sanoa sen kovalla äänellä.
Tämä oli kyllä hauska! Vaikka ei minuakaan kyllä aina apteekissa naurata, kun olen niiden farmaseuttien käsittelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan tilanne.
Kokeile joskus käytännössä sitä, että luettelet heti aluksi ottavasi lääkettä X kolme pakettia, lääkettä Y yhden paketin ja lääkettä Z kaksi pakettia. Se farmaseutti ei muista tuota litaniaa, ja kysyy joka tapauksessa jossain vaiheessa, että kuinka monta pakettia lääkettä Y pitikään laittaa.
Ja annetaanhan niiden lääkkeiden käytöstä ohjeitakin. Jos otat useampaa lääkettä, niin se lääkkeen nimi täytyy mainita siinäkin vaiheessa, kun sinulle kerrotaan esim. että lääkkeen Z kanssa ei saa missään tapauksessa käyttää alkoholia ja lääke X pitää ottaa ruoan kanssa.
Etkö ole koskaan käynyt apteekissa, vai miten kohdallesi ei ole ikinä sattunut tilannetta, jossa farmaseutti mainitsisi lääkkeen nimen?
Miksi ihmeessä tuollaista pitäisi kokeilla?
Hoidan yhden lääkkeen kerrallaan. Kun farmaseutti on naputellut lääkkeen, hän yleensä kysyy: Tuliko muuta? Sitten vasta kerron seuraavan lääkkeen nimen.
Kyllä he aina ovat kysyneet, onko tuttu lääke, jos en ole tätä ehtinyt kertomaan. Ei siihen mitään ohjeita tarvita silloin.
Jos olen saanut esim. antibioottikuurin, joka on oudompi ollut itselle, farmaseutti saattaa kertoa jotain lääkkeen ottamisesta, mutta en ole koskaan huomannut hänen HUUTAVAN lääkkeen nimeä (vaikka se nyt tuollaisessa asiassa olisi se ja sama, vaikka koko kylä tietäisi minun saaneen antibiootteja).
Vastaus kysymykseen: koska lääkkeesi on tarkoitettu huonokuuloisuuden hoitoon