Miksi käytät hajustettua huuhteluainetta?
Koitetaanko sillä peittää tunkkainen haju vaatteissa? En ymmärrä.
Kommentit (1070)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän LV hajustamatonta juurikin siksi että hajustetuissa niin voimakakas ja pistävä haju.
Tietenkin joku huuhteluaine-hullu kohta täälläkin huutelee että huuhteluaineet turhia, mutta kyllä se villapaita tai farkut vaan on paljon mukavempia pesun jälkeen pukea päälle kun ovat pehmeitä.
Se haju on todella voimakas, ei lähde yhdessä pesussa, olen huomannut, kun ostan kirpparilta jotain. Ihan hullua altistaa itseään kemikaaleille, joista ei edes tiedä, mitä. Kemikaalikuormitus on muutenkin jo aika kova.
Tiedätkö sinä mitä kemikaaleja hajusteettomiin pesuaineisiisi on käytetty? Altistat itsesi niille ihan yhtälailla kokoajan, et vain haista sitä.
Tämä. En usko, että hajusteettomia aineita käyttävät ovat perillä käyttämiensä tuotteiden kemikaaleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noloa haista pyykinpesuaineelle. 💨
Itse käytän hajutonta ja luontoystävällistä pesuainetta, muttei mielestäni ole ollenkaan noloa tuoksua puhtaalle, vienolle pesuaineelle.
Ikävää on haista pesemättömälle ja vaikka kävisit suihkussa aamuin illoin, mutta et käytä mitään hajusteita, menee vain hetki, kun iholla olevat bakteerit saavat aikaan vahvan pesemättömän hajun.
Tämä on ihmisen perusbiologiaa ja siksi niitä hajusteita käytetään.
Jos on perussairauksia, saattaa ruveta helposti haisemaan. Silloin kannattaa kiinnittää huomiota omaan ruokavalioon (mitä aineenvaihdunta sietää) sekä käyttämiensä tekstiilien laatuun. Huonolaatuiset synteettiset tekstiilit joskus kerää hajuja. Ellei näitä halpoja tekstiilejä voi välttää, kannattaa välillä pestä ne kuumalla vedellä tai desinfioida ne säännöllisesti.
Deodorantit hillitsevät bakteeritoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän hajutonta ja luontoystävällistä pesuainetta, muttei mielestäni ole ollenkaan noloa tuoksua puhtaalle, vienolle pesuaineelle.
Ikävää on haista pesemättömälle ja vaikka kävisit suihkussa aamuin illoin, mutta et käytä mitään hajusteita, menee vain hetki, kun iholla olevat bakteerit saavat aikaan vahvan pesemättömän hajun.
Jos on perussairauksia, saattaa ruveta helposti haisemaan. Silloin kannattaa kiinnittää huomiota omaan ruokavalioon (mitä aineenvaihdunta sietää) sekä käyttämiensä tekstiilien laatuun. Huonolaatuiset synteettiset tekstiilit joskus kerää hajuja. Ellei näitä halpoja tekstiilejä voi välttää, kannattaa välillä pestä ne kuumalla vedellä tai desinfioida ne säännöllisesti.
Heh, viimeinen lause jäi vahingossa sillä se on naurettavan itsestäänselvää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän pyykin tuoksusta ja oma suosikkini Luvilin tavallinen, tuoksuu puhtaalta mutta ei miltään tietyltä kuten joku kukka tms. Huuhteluaine hajusteet on juuri siksi ettei peitä puhtaan pyykin tuoksua.
Huuhteluainetta siksi että pitää kankaan pehmeänä ja hyväkuntoisena. Tuoksuvista huuhteluainetta en yksinkertaisesti pidä, pyykintuoksusta kyllä joten en halua sitä peittämään puhdasta tuoksua.
Ohi aiheen, mutta käytätkö jauhetta vai nestemäistä? Hakusessa uusi pesuaine ja voisin kuvailusi perusteella kokeilla samaa :)
Höh mielestäni vastasin tähän mutta vastausta ei näy! Mutta käytän sitä Luvilin tavallista nestemäistä, koitin joskus pulveria mutta nestemäisestä jäi raikkaampi tuoksu =) Ja huuhteluaineena sitten joku ihan yksinkertainen hajuton, jos haistat sitä huuhteluainetta sellaisenaan niin älä hämäänny sellaisesta oudosta "tuoksusta", se ei jää pyykkiin pesun ja kuivumisen jälkeen enää!
Kyllä jää. Sun nenä vaan tottuu siihen ja luulet etteivät ne vaatteet tuoksu/haise millekään. Samoin kuin tupakoitsija kuvittelee ettei haise, koska ei itse sitä haista.
Niinpä. Ja samoin hajusteettomien pesuaineiden käyttäjät eivät tiedä haisevansa toisten neniin pahalta, koska ovat itse tottuneet hajuunsa ja luulevat olevansa hajuttomia. Mikään ei ole hajutonta, ei edes se hajuttomalla pesty pyykki.
Ihminen ei ole hajuton edes tullessaan suihkusta, toisilla on voimakkaampi ominaishaju kuin toisilla ja siihen miten muut hajun kokevat vaikuttaa sukupuoli, ikä ja monet muut asiat.
Suihkun jälkeen menee hetki, kun ominaishaju alkaa vahvistua entisestään, siihen sekoittuu hien hajua erityisesti paikoista, joissa hikirauhaset sijaitsevat vaikka ihminen ei varsinaisesti hikoilisikaan.
Jos päällä on esim tuoksuetikalla huuhdellut vaatteet niiden tuoksu leyhähtää vaimeana nenään ihmisen kulkiessa ohi. Tai hyvän hajuveden mieto tuoksu. Hajusteita täysin käyttämättömän ihmisen kulkiessa ohi leyhähtää ilmoille ihmisen oma biologiselta perusteeltaan tympeähkö ominaistuoksu.
Siksi maailmassa tuoksubisnes on niin suuri kun aika moni haluaa kuitenkin tuoksua mieluummin hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Deodorantin käyttö on suositeltavaa, mutta siinäkin kannattaa etsiä iholle hellä tuote. Bakteeritoimintaa syntyy alapäässä eniten, enkä missään nimessä suosittele suihkimaan sinne mitään aineita.
Ylipäätään yletön deodorantit käyttö jokaiseen hikirauhasia omaavaan vartalon kohtaan ei ole suositeltavaa. Kainalot riittävät.
Bakteeritoimintaa tapahtuu koko kehossa ja maailma on ratkaissut ongelman erilaisilla tuoksutuotteilla, tuoksuetikalla (luonnontuote), tuoksuvat saippuat, parfyymit jnejne
Mun suosikit, joissa ei ole pistävä sinisen Comfortin haju, vaan mieto, makea ja miellyttävä tuoksu: Softlanin keltainen (sisältää vaniljaa) ja Softlanin punainen (sisältää punaisten marjojen tuoksua). Tuoksuvat ihan joltain mukavalta parfyymiltä, eivät huuhteluaineelta.
No en todellakaan käytä. Hassu toi avauslause.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa myydään hajustepalleroita, joilla ei ole mitään muuta virkaa, kuin lisätä pyykkiin sitä ihanaa pesuaineen hajustetta. Eivät ole kovin halpojakaan. En oikein ymmärrä, miten se pesuaineen ja huuhteluaineen hajuste ei riitä. Mutta mä olenkin suomalainen.
https://www.walmart.com/ip/Gain-Fireworks-In-Wash-Scent-Booster-Beads-O…
Amerikassa pyykkejä ei saa monella omakotialueella edes kuivattaa ulkona. Silloin niistä jää uupumaan raikas tuoksu. Kaikilla on kuivurit, jotka paitsi kuluttavat vaatteita, ovat täysin turha kapistus ilmastonmuutosta ajatellen.
Kuivurissa vaatteesta tulee tunkan hajuinen verrattuna ulkona kuivattamiseen tai sisällä väljästi kuivattamiseen lattialämmitteisessä tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän pyykin tuoksusta ja oma suosikkini Luvilin tavallinen, tuoksuu puhtaalta mutta ei miltään tietyltä kuten joku kukka tms. Huuhteluaine hajusteet on juuri siksi ettei peitä puhtaan pyykin tuoksua.
Huuhteluainetta siksi että pitää kankaan pehmeänä ja hyväkuntoisena. Tuoksuvista huuhteluainetta en yksinkertaisesti pidä, pyykintuoksusta kyllä joten en halua sitä peittämään puhdasta tuoksua.
Ohi aiheen, mutta käytätkö jauhetta vai nestemäistä? Hakusessa uusi pesuaine ja voisin kuvailusi perusteella kokeilla samaa :)
Höh mielestäni vastasin tähän mutta vastausta ei näy! Mutta käytän sitä Luvilin tavallista nestemäistä, koitin joskus pulveria mutta nestemäisestä jäi raikkaampi tuoksu =) Ja huuhteluaineena sitten joku ihan yksinkertainen hajuton, jos haistat sitä huuhteluainetta sellaisenaan niin älä hämäänny sellaisesta oudosta "tuoksusta", se ei jää pyykkiin pesun ja kuivumisen jälkeen enää!
Kyllä jää. Sun nenä vaan tottuu siihen ja luulet etteivät ne vaatteet tuoksu/haise millekään. Samoin kuin tupakoitsija kuvittelee ettei haise, koska ei itse sitä haista.
Niinpä. Ja samoin hajusteettomien pesuaineiden käyttäjät eivät tiedä haisevansa toisten neniin pahalta, koska ovat itse tottuneet hajuunsa ja luulevat olevansa hajuttomia. Mikään ei ole hajutonta, ei edes se hajuttomalla pesty pyykki.
Ihminen ei ole hajuton edes tullessaan suihkusta, toisilla on voimakkaampi ominaishaju kuin toisilla ja siihen miten muut hajun kokevat vaikuttaa sukupuoli, ikä ja monet muut asiat.
Suihkun jälkeen menee hetki, kun ominaishaju alkaa vahvistua entisestään, siihen sekoittuu hien hajua erityisesti paikoista, joissa hikirauhaset sijaitsevat vaikka ihminen ei varsinaisesti hikoilisikaan.
Jos päällä on esim tuoksuetikalla huuhdellut vaatteet niiden tuoksu leyhähtää vaimeana nenään ihmisen kulkiessa ohi. Tai hyvän hajuveden mieto tuoksu. Hajusteita täysin käyttämättömän ihmisen kulkiessa ohi leyhähtää ilmoille ihmisen oma biologiselta perusteeltaan tympeähkö ominaistuoksu.
Siksi maailmassa tuoksubisnes on niin suuri kun aika moni haluaa kuitenkin tuoksua mieluummin hyvältä.
Mä käytän ruuanlaitossa runsaasti sipulia ja valkosipulia. Mun kainalohiki haisee kirjaimellisesti paistetulta sipulilla, joten todellakin käytän hajusteita.
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikit, joissa ei ole pistävä sinisen Comfortin haju, vaan mieto, makea ja miellyttävä tuoksu: Softlanin keltainen (sisältää vaniljaa) ja Softlanin punainen (sisältää punaisten marjojen tuoksua). Tuoksuvat ihan joltain mukavalta parfyymiltä, eivät huuhteluaineelta.
Ja käytän näitä noin kolmasosakorkillisen. Vaatteet tuoksuvat märkiä vielä vahvasti, mutta kuivuttuaan hajun oikeastaan huomaa vain ihan lähietäisyydeltä. Huuhteluaineessa uineelta haisevat eivät miellytä nenääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa myydään hajustepalleroita, joilla ei ole mitään muuta virkaa, kuin lisätä pyykkiin sitä ihanaa pesuaineen hajustetta. Eivät ole kovin halpojakaan. En oikein ymmärrä, miten se pesuaineen ja huuhteluaineen hajuste ei riitä. Mutta mä olenkin suomalainen.
https://www.walmart.com/ip/Gain-Fireworks-In-Wash-Scent-Booster-Beads-O…
Amerikassa pyykkejä ei saa monella omakotialueella edes kuivattaa ulkona. Silloin niistä jää uupumaan raikas tuoksu. Kaikilla on kuivurit, jotka paitsi kuluttavat vaatteita, ovat täysin turha kapistus ilmastonmuutosta ajatellen.
Kuivurissa vaatteesta tulee tunkan hajuinen verrattuna ulkona kuivattamiseen tai sisällä väljästi kuivattamiseen lattialämmitteisessä tilassa.
Tämä. Luovutin ensimmäisenä ilmastotekonani kuivurista ja vaatteet ovat nyt paljon raikkaampia ja "rapeampia" . Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö muuten että huuhteluaine heikentää elastaanin joustoa ja näin ollen lyhentää vaatteiden käyttöikää. Vaatteet joissa on elastaania tulisi myös pestä 40C koska korkeampi pesulämpötila haperoittaa elastaania. Jättäkää elastaaniretkut ja huuhteluaineet vaan suosiolla kauppaan.
Elastaani ei ole hyvä asia, mutta urheilu vaatteissa välttämätön. Ja niihin jää usein paha haju, jonka saa pois tuoksuetikalla, joka ei pilaa edes elastaania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jotain ihmistä ärsyttää se, että miltä toisten pyykit tuoksuu? Itse tykkään kivoista tuoksuista. On kivaa, että pyykki tuoksuu raikkaalta, siksi käytän hajustettua huuhteluainetta. Tykkään, että kädet tuoksuu käsien pesun jälkeen, siksi käytän hajustettua käsisaippuaa. En pidä hajustamattomien perusvoiteiden hajusta, joten käytän hajustettuja versioita. Joku muu voi olla täysin eti mieltä näistä asioista. Joku ei ehkä edes pysty käyttämään hajustettuja tuotteita esim. allergian takia. Nämä ovat ihan omia päätöksiä ja mieltymyksiä eikä minua harmita muiden eriävät mielipiteet, enkä oikein ymmärrä miksi omat tapani ja mielipiteeni ärsyttäisivät näissä asioissa muita.
Niin on sinun päätös ja mieltymys haista, ja vaikka se bussissa vieressäsi istuva sairastuu hajustasi useaksi päiväksi.
Silloin on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin joka osaa kyllä ohjata eteenpäin ellei itse löydä syytä usean päivän sairastumiselle hyvien tuoksujen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Älkää pliis käyttäkö vaatteita hajusteellisessa pesussa jos aijotte joskus myydä/antaa eteenpäin niitä. Hajusteet pinttyvät etenkin keinokuotuisiin vaatteisiin ja haisevat vielä monenkin pesun jälkeen.
Käytettyjä vaatteita ei ole pakko ostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jotain ihmistä ärsyttää se, että miltä toisten pyykit tuoksuu? Itse tykkään kivoista tuoksuista. On kivaa, että pyykki tuoksuu raikkaalta, siksi käytän hajustettua huuhteluainetta. Tykkään, että kädet tuoksuu käsien pesun jälkeen, siksi käytän hajustettua käsisaippuaa. En pidä hajustamattomien perusvoiteiden hajusta, joten käytän hajustettuja versioita. Joku muu voi olla täysin eti mieltä näistä asioista. Joku ei ehkä edes pysty käyttämään hajustettuja tuotteita esim. allergian takia. Nämä ovat ihan omia päätöksiä ja mieltymyksiä eikä minua harmita muiden eriävät mielipiteet, enkä oikein ymmärrä miksi omat tapani ja mielipiteeni ärsyttäisivät näissä asioissa muita.
Niin on sinun päätös ja mieltymys haista, ja vaikka se bussissa vieressäsi istuva sairastuu hajustasi useaksi päiväksi.
Silloin on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin joka osaa kyllä ohjata eteenpäin ellei itse löydä syytä usean päivän sairastumiselle hyvien tuoksujen vuoksi.
Jep, tuo ei ole normaalia. Ehkä voisi kokeilla antihistamiinia ja vahvaa kortisonia, jos kyseessä on todella allergia? Jos nekään eivät auta, niin mielialalääkitys lisäksi? Itse pääsin kortisonilla eroon hajusteiden aiheuttamasta astmakohtauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Haisee ne etikatkin yliannosteltuna.
Uudet etikkahuuhteluaineet ovat todella mietoja ja miellyttävän tuoksuisia. Tekee pyykistä raikkaan tuoksuista eikä ole keinotekoinen tuoksu kuten Luvilit sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla perussairauksiakaan, jopa ruokavalio muuttaaihmisen ominaishajua, samoin nesteytys, lääkitys, lisäravinteet, kuukautiskierto, vaihdevuodet ja muu hormonitoiminta jne.
Onneksi suomalaisissa hotelleissa ei yleensä käytetä hajustettuja pesuaineita. Yksityisnajoituksissa ja ulkomailla olen joskus joutunut tilanteisiin joissa henkeä ahdistaa ja päätä alkaa särkeä.
Säästäkää rahaa ja luontoa, luopukaa huuhteluaineista! Ja tuoksuvat tuotteet pois vaatteiden pesusta!
Vierailija kirjoitti:
Tykkään huuhteluaineiden hajusta, siksi laitan pyykkiin.
Onko se nykyään laitonta kun täällä melkein päälle tullaan?
Olen atoopikko ja astmaa sairastava ja pidän hyvistä tuoksuista.
Tupakansavu ja pahat hajut sen sijaan aiheuttavat oireita. Atopiani oireilee lähes ympäri vuoden, mutta kärsin kutinasta ja silmien vuotamisesta ja vältän antihistamiinia, joka väsyttää ja jota lääkäri on minulle määrännyt ison annoksen. Ei jokaisesta tuoksusta ja kutinasta tai silmien vuotamisesta tarvitse nostaa hirveää uhriutumista, koska osaa ihmisistä nämä vaivat koskevat ympäri vuoden.
Mutta tätä tämä nykyinen meno on, yksi hajusteallergikko määrää kaiken koska hän on uniikki lumihiutale ja vain hänen oireillaan on väliä.
Minä käytän Omo hajusteetonta. En ole milloinkaan kokenut tarvitsevani etikkaa pyykkiin. Joskus olen pessyt pyykin poikkeuksellisen korkeassa lämpötilassa, tai jopa desinfioinut pyykin, mutta nykyään siihen ei ole tarvetta.