Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytät hajustettua huuhteluainetta?

Vierailija
28.07.2022 |

Koitetaanko sillä peittää tunkkainen haju vaatteissa? En ymmärrä.

Kommentit (1070)

Vierailija
221/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloa haista pyykinpesuaineelle. 💨

Noloa kommentoida toisten tuoksuja/hajuja.

Vierailija
222/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteeton pesuaine ja loraus miedosti tuoksuvaa pyykkietikkaa, paras combo 🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, ettei pesukone haise paskalle.

Vierailija
224/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirppareilta jää monesti ostamatta kun vaate haisee huuhteluaineelta. Ja todellakin haisee. En ole vielä ikinä haistanut hyväntuoksuista huuhteluainetta.

Etenkään lastenvaatteissa en ymmärrä tätä. Huuhteluaineet sisältävät ftalaatteja (muovinpehmentimiä) jotta hajuste tarttuisi niihin hyvin. Ftalaatit ovat hormonihöiriköitä eikä todellakaan hyväksi ihmiselle. Ottakaa asiasta selvää!

Käyttäkää mieluummin ruokalusikallinen väkiviinaetikkaa "huuhteluaineena" raikastamassa pyykkiä ja poistamassa pesuainejäämiä ym. kuonaa koneesta.

Käytettynä ostetuista vaatteista huomaa myös, miten usein ihmiset yliannostelevat pesuainetta. Olen joitain lapselle ostamiani vaatteita huuhdellut käsin saadakseni hajustetun pesu/huuhteluaineen hajun pois. Valehtelematta välillä olen käyttänyt 10 paljullista vettä ennen kuin vesi ei enää ole vaahdonnut vaatteen huljuttelun jälkeen. Vaahtohan siis muodostuu siksi, että vaatteessa on saippuaa ja siltä huuhteluvesi on myös haissut. 

Pienten lasten vaatteet ovat enimmäkseen puuvillaa, peskää hyvät ihmiset ennemmin siinä 60 asteen lämmössä ja vähentäkää aineiden annostelua. Tuollainen kemikaalikuorma esim. vauvan bodyssa ärsyttää jo ihoakin. :(

Vierailija
225/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi pitää neuleita / pipoa talvella ilman huuhteluainetta. Hiukseni ovat pitkät ja ne sähköistyvät helposti. Jos jollakin on toimiva keino tähän, otan vastaan. Ja kyllä, käytän hiustenhoitoainetta ja muitakin hiustuotteita.

Vierailija
226/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pyykkikoneen jäljiltä pyykki haisee pahalle

Vierailija
227/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi pitää neuleita / pipoa talvella ilman huuhteluainetta. Hiukseni ovat pitkät ja ne sähköistyvät helposti. Jos jollakin on toimiva keino tähän, otan vastaan. Ja kyllä, käytän hiustenhoitoainetta ja muitakin hiustuotteita.

Oletko koittanut pyykkietikkaa?

Vierailija
228/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirppareilta jää monesti ostamatta kun vaate haisee huuhteluaineelta. Ja todellakin haisee. En ole vielä ikinä haistanut hyväntuoksuista huuhteluainetta.

Etenkään lastenvaatteissa en ymmärrä tätä. Huuhteluaineet sisältävät ftalaatteja (muovinpehmentimiä) jotta hajuste tarttuisi niihin hyvin. Ftalaatit ovat hormonihöiriköitä eikä todellakaan hyväksi ihmiselle. Ottakaa asiasta selvää!

Käyttäkää mieluummin ruokalusikallinen väkiviinaetikkaa "huuhteluaineena" raikastamassa pyykkiä ja poistamassa pesuainejäämiä ym. kuonaa koneesta.

Käytettynä ostetuista vaatteista huomaa myös, miten usein ihmiset yliannostelevat pesuainetta. Olen joitain lapselle ostamiani vaatteita huuhdellut käsin saadakseni hajustetun pesu/huuhteluaineen hajun pois. Valehtelematta välillä olen käyttänyt 10 paljullista vettä ennen kuin vesi ei enää ole vaahdonnut vaatteen huljuttelun jälkeen. Vaahtohan siis muodostuu siksi, että vaatteessa on saippuaa ja siltä huuhteluvesi on myös haissut. 

Pienten lasten vaatteet ovat enimmäkseen puuvillaa, peskää hyvät ihmiset ennemmin siinä 60 asteen lämmössä ja vähentäkää aineiden annostelua. Tuollainen kemikaalikuorma esim. vauvan bodyssa ärsyttää jo ihoakin. :(

Olen tehnyt saman huomion ihan omista vaatteistani. Käytän pesuainetta annostusohjetta vähemmän, silti joskus kokeeksi laittanut pelkän huuhtelun ja pesuainetta vaahtoaa koneessa. Voi olla joko koneen sisään jäänyt tai itse vaatteessa, mene ja tiedä.

Nykykoneet ei huuhtele vaatteita kunnolla. Olen alkanut käyttämään tuplahuuhteluita, silti saattaa joskus vikassa huuhtelussa vielä pesuainettakin mukana näkyä.

Kannattaa kokeilla omilla vaatteilla pelkkää huuhtelua ja seurata (jos edestä täytettävä pesukone).

Tai pyöräyttää tyhjänä, silloinkin siellä pesuainetta näkyy aina.

Vierailija
229/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on kone puhdistuksen tarpeessa. 💦

Vierailija
230/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtynyt käyttämään nyt näitä etikkahuuhteluaineita joita on tullut kauppoihin. Kylläpä tulee raikkaita pyykkejä. Suosittelen.

Vierailija
231/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ehkä yrittää saada sekä pyykki että kone puhtaaksi, eikä vain peittää lian hajua?

Vierailija
232/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisee ne etikatkin yliannosteltuna.

Vierailija
233/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen voi pestä joko sitruunahappo pesulla tai jopa 30 ml klorite pesulla.

Vierailija
234/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen voi pestä joko sitruunahappo pesulla tai jopa 30 ml klorite pesulla.

Kloriten kanssa ei sitten saa.käyttää yli 40-asteista vettä. Kuumemmassa syntyy keuhkoja vahingoittavaa kloorikaasua.

Vierailija
235/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän LV hajustamatonta juurikin siksi että hajustetuissa niin voimakakas ja pistävä haju.

Tietenkin joku huuhteluaine-hullu kohta täälläkin huutelee että huuhteluaineet turhia, mutta kyllä se villapaita tai farkut vaan on paljon mukavempia pesun jälkeen pukea päälle kun ovat pehmeitä.

Se haju on todella voimakas, ei lähde yhdessä pesussa, olen huomannut, kun ostan kirpparilta jotain. Ihan hullua altistaa itseään kemikaaleille, joista ei edes tiedä, mitä. Kemikaalikuormitus on muutenkin jo aika kova.

Vierailija
236/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä voin.

Vierailija
237/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haisee ne etikatkin yliannosteltuna.

Etikan tuoksu haihtuu kokonaan. Itse käytän tuoksuetikkaa ja siitä jää mieto tuoksu.

Pesen myös vaatteitani ehkä jopa liikaa (ilmastonmuutos), mutta kammoan pahoja hajuja. Olen hajuille yliherkkä astmaatikko enkä ainut, jolle pahat hajut aiheuttavat jopa oksettavaa oloa.

Yllättävän moni tavallinen kunnon ihminen haiskahtaa pahalle, pesemättömälle, koska ei käytä mitään hajusteita. Onneksi korona aika on tuonut etäisyyden pitämisen luonnolliseksi.

Vierailija
238/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän LV hajustamatonta juurikin siksi että hajustetuissa niin voimakakas ja pistävä haju.

Tietenkin joku huuhteluaine-hullu kohta täälläkin huutelee että huuhteluaineet turhia, mutta kyllä se villapaita tai farkut vaan on paljon mukavempia pesun jälkeen pukea päälle kun ovat pehmeitä.

Se haju on todella voimakas, ei lähde yhdessä pesussa, olen huomannut, kun ostan kirpparilta jotain. Ihan hullua altistaa itseään kemikaaleille, joista ei edes tiedä, mitä. Kemikaalikuormitus on muutenkin jo aika kova.

Tiedätkö sinä mitä kemikaaleja hajusteettomiin pesuaineisiisi on käytetty? Altistat itsesi niille ihan yhtälailla kokoajan, et vain haista sitä.

Vierailija
239/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuuletan ulkona 3-5 päivää kaikki kirpparilta ostamani mahdollisten syyhypunkkien vuoksi.

Tämän jälkeen pesu luonto ystävällisellä pesuaineella ja runsaasti etikkaa viimeiseen huuhteluun. Toiseen pesuun käytän tuoksuetikkaa, eikä ole yhteenkään huuhteluaineelta kilometrin päähän haisseeseen vaatteeseen jäänyt enää pahaa hajua.

Vierailija
240/1070 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloa haista pyykinpesuaineelle. 💨

Itse käytän hajutonta ja luontoystävällistä pesuainetta, muttei mielestäni ole ollenkaan noloa tuoksua puhtaalle, vienolle pesuaineelle.

Ikävää on haista pesemättömälle ja vaikka kävisit suihkussa aamuin illoin, mutta et käytä mitään hajusteita, menee vain hetki, kun iholla olevat bakteerit saavat aikaan vahvan pesemättömän hajun.

Tämä on ihmisen perusbiologiaa ja siksi niitä hajusteita käytetään.