Hallituksen kaavailemat lakimuutokset koskien yrittäjien eläkelakia
"Yrittäjän eläkelain ehdotettu muutos on järjetön ja epäoikeudenmukainen pienyrittäjille ja etenkin yksinyrittäjille. Mikäli hallituksen esitys menee läpi, se tarkoittaa, että vähintään kymmenien tuhansien pien- ja yksinyrittäjien yrittäjätoiminta on uhattuna suhteettoman suurien YEL-maksujen takia, joiden pohjana olevan työtulon laskennallinen peruste on jo ennestään vähintäänkin kyseenalainen. Ehdotettu muutos antaa eläkelaitoksille oikeuden määritellä YEL-maksujen perusteena olevan työtulon summan täysivaltaisesti itse, käyttäen vertailukohtana nimellistä saman alan palkansaajan mediaanipalkkaa. Tämä vähentää merkittävästi, ellei kokonaan, yrittäjän oman näkemyksen huomiointia omasta todellisesta ansainnastaan ja työtulostaan ja poistaa yrittäjän mahdollisuuden maksaa YEL-maksuja joustavammin todellisen maksukykynsä tai yritystoimintansa kausiluontoisuuden mukaan. Lisäksi yrittäjän työtulon vertaaminen palkansaajan ansiotuloon jättää täysin huomiotta yrittäjätoimintaan kohdistuvat kulut ja herättää runsaasti kysymyksiä sen suhteen, kuinka yrittäjän työpanosta, työtunteja, työnkuvaa ja työhön käytettyä aikaa voidaan ylipäätään edes kohtuudella verrata palkansaajaan, ja kuka tämän vertailun puolueettomasti tekisi."
Keskustelua ei saa avatuksi adressin linkin kera, mutta käykää hyvät ihmiset allekirjoittamassa adressi. Löytyy googlettamalla. Tämä uudistus on katastrofaalinen pienyrittäjille toteutuessaan.
Kommentit (64)
Hallituksen kaavaileman muutos on askel oikeaan suuntaan, joskin liian lyhyt sellainen.
Yrittäjät maksattavat häikäilemättä eläkkeensä veronmaksajilla. He maksavat vain pientä minimieläkemaksua ja sijoittavat loput eläkkeeseen tarkoitetusta rahasta itse. Eläkeiän koittaessa he saavat sitten yhteiskunnalta takuu- sekä kansaneläkettä ja näuttivat lisäksi omista sijoitustuotoistaan.
Oikein ja kohtuullista olisi se että yrittäjät maksavat yritystulostaan saman verran eläkemaksuja kuin palkansaajien vastaavan suuruisesta tulosta maksetaan, siis noin 25%. Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä laskea oikeaa summaa tänä reaaliaikaisten tulorekisterien aikana vaikka kuukauden viipeellä, mutta kuten sanottu hallituksen esitys on oikeansuuntainen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt millä nämä yrittäjät aikovat eläkkeellä elää.
Laskevat takuueläkkeen varaan ja lisäksi he ovat yksityisesti säästäneet ja sijoittaneet ne rahat jotka palkansaaja olisi maksanut eläkekassaan.
Vierailija kirjoitti:
Viroon kannattaa muuttaa, ainakin paperilla. Siellä on tasavero ja alv-velvollisuus alkaa vasta 40 000 eurosta. Tuskin tämän hienon uudistuksen jälkeen Suomeen jää yhtäkään kääntäjää, graafikkoa tai muuta sisällöntuottajaa, jotka pystyvät tekemään työnsä vaikka sitten Virosta käsin.
Juuri näin aion tehdä itse, ei ole muuta vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehheh.. tuliko hätä käteen.
Yrittäjät ovat jo vuosikymmeniä irvailleet, että nekin eläkevak. maksu rahoilla kannattaa ostaa milloin Nokian, milloin Forttumin tai jonkun muun yrityksen pörssiosakkeita ja pitää yhtiön tilillä ja kun jää eläkkeelle, voi jäädä yhteiskunnan piikkiin eläkkeelle ja etelänmatkat voi tehdä sitten pörssiosakkeiden tuotoilla.
Monta yrittäjää tiedän, eikä yksikään ole tuollaista sanonut. On sulla kans fantasiat.
Joo ei näistä ulkopuolisille paljon puhella. Rotary-illallisilla ja hirviporukoissa sitten tarinoidaan näistäkin muiden yrittäjien kanssa.
Jos joudun maksamaan enemmän, kuin minimiYELin, liiketoiminta loppuu siihen. Varaa ei yksinkertaisesti ole maksaa enempää, eikä minulla myöskään jää mitään sijoitettavaksi tai säästettäväksi. Laskutushinnoissa ei ole nostovaraa, laskutan jo yli alan hintatason, ja menettäisiin todennäköisesti suuren osan asiakaspohjaa.
Liiketoiminta ei tietenkään ole tilanteessani millään lailla terveellä pohjalla, kuten ei ole monella muullakaan palvelualan yksinyrittäjällä. Kun menetin aikanaan palkkatyöni työnantajan konkurssin takia, vaihtoehdot olivat alueen työpaikkatilanteen vuoksi joko työttömyys tai yrittäjyys. Valitsin yrittäjyyden, vaikka tuloni romahtivat lähes puoleen (tienaan keskimäärin 900-1100 euroa kuussa käteen). Olen yrittänyt löytää palkkatyötä, mutta ehkä suurimmaksi osaksi ikäni vuoksi tuloksetta.
Ehkä päättäjät valitsevat nyt puolestani uudestaan, ja minun on viimeinkin pakko lopettaa liiketoimintani kannattamattomana. Ehkä se olisi helpotus.
Lopetin itse juuri yrittäjyyden järjettömien verojen takia. Näköjään oikeaan aikaan, koska lisää tulossa.
Jatkossa ei ainakaan minun veroilla makseta kenenkään kotona loikoilua... no ehkä näillä nykyisillä veroilla yksi pääsee loikoilemaan kymmenien sijasta. Nettona saan silti saman.
Naurettavaa myös, että jos on paremmat tulot, niin on maksettava päiväkodin maksut maksimina. Näiden maksujen jälkeen parempi tuloisella jää vähemmän nettona käteen, kun "köyhällä", joka ei maksa päiväkodista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetys voi olla suuri, kun koko eläkejärjestelmä kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Sitten on sekä palkansaajat että yrittäjät huuli pyöreenä.
Ei se mihinkään kaadu. Näiden yrittäjien oma turva kaatuu kun siihen ei haluta säästää.
Silloin pitäisi muuttaa lainsäädäntöä, ettei verovaroista maksettavat takuueläkkeet koske yrittäjiä, vaan yrittäjät jäävät niiden ulkopuolelle.
Tänä vuonna yrittäjien eläkkeitä kaatuu veronmaksajien syliin n. 500.000 miljoonan euron edestä ja eläkkeiden määrä kasvaa vuosittain n.100.000 miljoonalla eurolla eli puhutaan jo lähivuosina miljardeista menoerästä.
Ja nyt kerätään nimiä, jotta tämä voisi vielä jatkua.
Ja tämä kohdelee eriarvoisesti yrittäjiä ja heikentää yritysten kilpailukykyä.
Yrittäjä, joka hoitaa yhteiskunnalliset velvoitteensa, ei pärjää markkinoilla, , kun se naapurissa oleva yrittäjä voi myydä vastaavalla summalla halvemmalla asiakkailleen palveluita ja tavaroitaan, kun veronmaksajat/valtio mahdollistaa kepluttelun ja maksavat osan kuluista veronmaksajilla.
Ja tämä vääristää yritysten kilpailukykyä ja kannattavuutta.
Asiakkaat kun käyttävät niitä palveluita, mistå saa sen halvemmalla.
Kuuluu samaan sarjaan kuin harmaa talous ja pimeä työvoima, jotka vievät rehellisen ja yhteiskuntavelvoitteinsa hoitavien yrittäjien työt ja markkinat.
Jokainen tietää, jos yrittäjä tarjoaa esim. rakennuspalveluita tai siivouspalveluita 15€/h niin puhtaat jauhot ei ole pyssissa ja yhteiskunnalliset velvotteensa hoitava yrittäjä putoaa markkinoilta ja tekee konkurssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetys voi olla suuri, kun koko eläkejärjestelmä kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Sitten on sekä palkansaajat että yrittäjät huuli pyöreenä.
Ei se mihinkään kaadu. Näiden yrittäjien oma turva kaatuu kun siihen ei haluta säästää.
Silloin pitäisi muuttaa lainsäädäntöä, ettei verovaroista maksettavat takuueläkkeet koske yrittäjiä, vaan yrittäjät jäävät niiden ulkopuolelle.
Tänä vuonna yrittäjien eläkkeitä kaatuu veronmaksajien syliin n. 500.000 miljoonan euron edestä ja eläkkeiden määrä kasvaa vuosittain n.100.000 miljoonalla eurolla eli puhutaan jo lähivuosina miljardeista menoerästä.
Ja nyt kerätään nimiä, jotta tämä voisi vielä jatkua.
Ja tämä kohdelee eriarvoisesti yrittäjiä ja heikentää yritysten kilpailukykyä.
Yrittäjä, joka hoitaa yhteiskunnalliset velvoitteensa, ei pärjää markkinoilla, , kun se naapurissa oleva yrittäjä voi myydä vastaavalla summalla halvemmalla asiakkailleen palveluita ja tavaroitaan, kun veronmaksajat/valtio mahdollistaa kepluttelun ja maksavat osan kuluista veronmaksajilla.
Ja tämä vääristää yritysten kilpailukykyä ja kannattavuutta.
Asiakkaat kun käyttävät niitä palveluita, mistå saa sen halvemmalla.
Lainsäädäntöä pitäisi uudistaa seuraavilla tavoilla:
Jokainen tienaa itse tulonsa, eikä elä minkään tuen varassa.
Jokainen säästää itse eläkkeensä.
Tällöin voitaisiin laskea verotusta ja lopettaa turha tukien maksu laiskoille. Jokainen saisi itse varmistaa, että eläkkeelle jäädessä on tarpeeksi rahaa.
Tällä korjattaisiin suomessa monia verotukseen ja kannattavuuteen liittyviä ongelmia. Työtkin kyllä alkaa maistua, kun ilmainen raha loppuu kelasta valumasta tilille.
Mutikainenmaunomatemaatikko kirjoitti:
Yksinäinen yrittäjä tekee 100000€ ja nostaa kaikki ”kevyesti” verotettuna, eli ei nosta palkkaa ollenkaan, vaan kaikki osinkoina.
100000€
Alv 24% jälkeen
80645€
Yhteisöveron 20% jälkeen
64516€
Osinkoverojen jälkeen
50065€
Maksaa vielä yelit toimitusjohtajan mediaanin (9000€/kk) mukaan 2168€/kk = 26016€
Käteen jää vuodessa 24049€, eli 2004€/kk nettopalkka 100000€ liikevaihdolla.
On se yrittäminen mukavaa ja kevyesti verotettua.
Vuodesssa 24 tonnia nettona käteen ja 50 tonnia veroina yhteiskunnalle ja 26 tonnia eläkeläisille !
Muistakaa vielä, että eläkeläiset maksavat vielä veroa tuosta saamastaan eläkkeestä.
Huom nykyiset nuoret eläkkeen maksajat eivät pääse nauttimaan tästä ihanasta järjestelmästä ikinä.
Mitä ihmettä sinä sekoilet. Mitä yrittäjä "tekee" 100.000?
Osinkoa maksetaan vapaasta pääomasta, jos yritysmuoto on osakeyhtiö.
https://meritaktiva.fi/osingonjako/?utm_source=google-ads&utm_medium=cp…
Vierailija kirjoitti:
Yksinäinen yrittäjä tekee 100000€ ja nostaa kaikki ”kevyesti” verotettuna, eli ei nosta palkkaa ollenkaan, vaan kaikki osinkoina.
100000€
Alv 24% jälkeen
80645€
Yhteisöveron 20% jälkeen
64516€
Osinkoverojen jälkeen
50065€
Maksaa vielä yelit toimitusjohtajan mediaanin (9000€/kk) mukaan 2168€/kk = 26016€
Vuodesssa 24 tonnia nettona käteen ja 50 tonnia veroina yhteiskunnalle ja 26 tonnia eläkeläisille !
Muistakaa vielä, että eläkeläiset maksavat vielä veroa tuosta saamastaan eläkkeestä.
Huom nykyiset nuoret eläkkeen maksajat eivät pääse nauttimaan tästä ihanasta järjestelmästä ikinä.
Mitä ihmettä sinä sekoilet. Mitä yrittäjä "tekee" 100.000?
Osinkoa maksetaan vapaasta pääomasta, jos yritysmuoto on osakeyhtiö.https://meritaktiva.fi/osingonjako/?utm_source=google-ads&utm_medium=cp…
Mitäs sekoilua tuossa on ? Selkeästi esitetty. 65kiloa menee jakoon pakollisten verojen jälkeen.
Kaikkien maksujen jälkeen jää 24 kiloa.
Eli jos tavallisena palkallisena saa about 35 kiloa vuoteen niin jää enemmän nettona, kun 100k liikevaihdon yrittäjällä, jolla ei ole kuluja. Ainoastaan veroja.
Tämä yrittäjä maksaa veroina paljon enemmän rahaa valtiolle kun duunari.
Kuten myös se yrittäjä joka on uskaltanut palkata duunarin.
Sinä taidat olla kelalainen ?
Yel on pyramidi-huijaus. 600000e maksamalla saisin ehkä 200000e eläkettä. Miesten keski-ikä on 78v.
Sijoitin. 10% tuotolla. Ekä miljoona 37v, 5. 47v.
Sosialidemokraattinen yrittäjäviha löyhkää hallituksen esityksestä.
100000€
Alv 24% jälkeen
80645€
Yhteisöveron 20% jälkeen
64516€
Osinkoverojen jälkeen
50065€
Et ole tainnut alv-vähennyksistä lukea? Muuten tuon viesti oli asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen kaavaileman muutos on askel oikeaan suuntaan, joskin liian lyhyt sellainen.
Yrittäjät maksattavat häikäilemättä eläkkeensä veronmaksajilla. He maksavat vain pientä minimieläkemaksua ja sijoittavat loput eläkkeeseen tarkoitetusta rahasta itse. Eläkeiän koittaessa he saavat sitten yhteiskunnalta takuu- sekä kansaneläkettä ja näuttivat lisäksi omista sijoitustuotoistaan.
Oikein ja kohtuullista olisi se että yrittäjät maksavat yritystulostaan saman verran eläkemaksuja kuin palkansaajien vastaavan suuruisesta tulosta maksetaan, siis noin 25%. Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä laskea oikeaa summaa tänä reaaliaikaisten tulorekisterien aikana vaikka kuukauden viipeellä, mutta kuten sanottu hallituksen esitys on oikeansuuntainen.
Tuohan ei ole totta. Minimi-YEL takaa sen, että yrittäjälle kertyy työeläkettä juuri sen verran, ettei Kelan tarvitse mitään takuueläkkeitä maksella.
Fiksumpi uudistus olisi se, että palkansaajat saisivat myös itse alkaa maksaa eläkkeensä. Eli heiltä otettaisiin pakolla saman verran eläkkeeseen kuin yrittäjiltäkin, mutta saisivat halutessaan itse sijoittaa omista tuloistaa eläkeikää varten. Eläkeyhtiöitä surkeampia sijoittajia ei voi olla olemassakaan, joten myös palkansaajat voittaisivat.
Nykyisiä eläkkeitä ei ole vara maksaa siksi, että niiden ehdot ovat liian hyvät. Ongelma ei ole nykyisissä työikäisissä yrittäjissä, vaan niissä eläkeläisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei ole totta. Minimi-YEL takaa sen, että yrittäjälle kertyy työeläkettä juuri sen verran, ettei Kelan tarvitse mitään takuueläkkeitä maksella.
Fiksumpi uudistus olisi se, että palkansaajat saisivat myös itse alkaa maksaa eläkkeensä. Eli heiltä otettaisiin pakolla saman verran eläkkeeseen kuin yrittäjiltäkin, mutta saisivat halutessaan itse sijoittaa omista tuloistaa eläkeikää varten. Eläkeyhtiöitä surkeampia sijoittajia ei voi olla olemassakaan, joten myös palkansaajat voittaisivat.
Okei, kyse ei siis ole takuueläkeestä, mutta siitä huolimatta veronmaksajat maksavat näiden itselleen minimieläkettä maksaneiden yrittäjien eläkkeen kuten tässä jutussa kerrotaan:
https://yle.fi/uutiset/3-12009787
Joa sama tapa otettaisiin käyttöön palkansaajille, eli hekin saavat itse päättää kuinka suuria eläkemaksuja maksavat, niin silloin me vasta kusessa olisimme. Aniharva maksaisi itselleen riittävää eläkettä, vaan käyttäisi tai sijoittaisi eläkerahat ja luottaisi siihen että yhteiskunta maksaa. Aivan kuten yrittäjät tekevät nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä valtion budjetista maksamme joka vuosi ainakin 0,5 mrd eur niiden yrittäjien eläkettä, jotka
eivät ole kerryttäneet riittävästi eläkettä.
Tämä. Maksetaan rikkaiden eläkeläisten omia maksuja jotka jättivät itse maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisiä eläkkeitä ei ole vara maksaa siksi, että niiden ehdot ovat liian hyvät. Ongelma ei ole nykyisissä työikäisissä yrittäjissä, vaan niissä eläkeläisissä.
Ongelma on yksinomaan siinä että annetaan yrittäjien itse päättää paljonko he maksavat eläkemaksuja. Tuskin kukaan maksaa täyttä 15 prosenttia tuloistaan. Siksi rahastoon ei kerry varoja ja järjestelmä on erittäin epäreilu meille palkansaajille joiden eläkemaksut pakkoperitään.
100000€
Alv 24% jälkeen
80645€
Yhteisöveron 20% jälkeen
64516€
Osinkoverojen jälkeen
50065€