Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten isoäiti on itsekäs

Vierailija
28.07.2022 |

Vanhemmalla sisaruksellani on ollut lapsia jo jonkin aikaa, nyt tulossa minullekin. Äitini, eli lasten isoäiti ei ole osallistunut vanhemman sisarukseni lasten elämään millään tavalla.

Hän on suhtautunut sisarukseni puolisoon negatiivisesti, suhtautui lasten syntymään negatiivisesti ja nyt valittaa, kun ei ole missään roolissa heidän elämässään. Hän ei ole asiassa lainkaan oma-aloitteinen, vaan jossain ihmeellisessä marttyyriroolissa, itkien vain omaa puutettaan, tarjoamatta mitään etua tai iloa sisarukselle tai lapsille. Verrattuna muihin isovanhempiin, jotka hyysäävät, lahjovat, reagoivat innostuneena kuviin, järjestävät vauvajuhlia, kyselevät kuulumisia, kutsuvat kylään ja hoitoon itse.

Nyt omana raskausaikana hän ei ole huomioinut minua millään tavalla. Olen pari kertaa hänelle jostakin huolista puhunut, jolloin on kuunnellut. Hän sanoo kokevansa olevansa enemmän minun lapseni isoäiti, mutta minusta ei tunnu yhtään siltä. Ihan yksin puolison kanssa olen raskaudessa ollut. Jo ennen raskautta hän on elänyt vuosia täysin individualistisesti ottamatta huomioon ketään muita päätöksissään, muutellut sinne tänne, jne. Olimme pitkään välit poikkikin, enkä hyväksy hänen arvomaailmaansa ja käytöstään suhteessa läheisiinsä. Hän kuitenkin ilmeisesti kuvittelee, että lapsi on hänen käytettävissään.

Itse taas kallistun enemmän samalle linjalle kuin isosisarukseni, eli en haluaisi häntä rooliin lasteni elämissä, enkä oikeastaan omassanikaan. Hän on arvaamaton ja itsekäs, ei hoivaa tai välitä. Minua inhottaa myös se, miten hän on jo ylentänyt itseänsä isoäidiksi ilman mitään isoäidillistä toimintaa.

Herääkö tästä mitään ajatuksia?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napanuora poikki.

Vierailija
2/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän sen päätätte. En minäkään ole äitini kanssa tekemisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koko juttuasi jaksanut luke kun oli pitkä.Eli luin vain otsikon. Sanon sinulle ota vastuusi omasta elämästäsi ja perheestä.Nosta kissa pöydälle? Miksi on vaikea puhua asiasta asian omaisen ,omaisten kanssa? Mitään et voita syylistämällä katkeroidut vain itse!Paska lähtee pesemällä ja Paha Olo Puhumalla :Aina asian omaisen kanssa kasvotusten!

Vierailija
4/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiosi on jo antanut suuren osan elämästään teille, miksi nyt pitäsisi vielä olla antamassa? Milloin saa itse?

Sä se tässä olet itsekäs myös.

Ei siitä lasta voi laittaa maksumieheksi.

Vierailija
5/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on se ongelma? Et halua äitiäsi elämääsi eikä hän puolestaan halua siihen osallistua. Eikö tämä mene juuri niin kuin osapuolet haluavat? Tietysti etäiset välit omaan äitiin on noin yleensä ikävä juttu, mutta tilanne on noin, niin minkäs teet.

Vierailija
6/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on se ongelma? Et halua äitiäsi elämääsi eikä hän puolestaan halua siihen osallistua. Eikö tämä mene juuri niin kuin osapuolet haluavat? Tietysti etäiset välit omaan äitiin on noin yleensä ikävä juttu, mutta tilanne on noin, niin minkäs teet.

Lähinnä varmaan ristiriitainen viestintä äitiydestä, isoäitiydestä ja muusta vastaavasta, kun todellisuudessa mitään näihin rooleihin viittaavaa ei tapahdu.

Vierailija
7/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi nyt ap aikuistua ja elää omaa elämääsi. Äidistäsi muotoutuu sellainen isoäiti kuin muotoutuu mutta turha sitä nyt on ajatella. Keskity raskauteen ja vauvaan. Pidä huoli avioliitostasi. Näin tarjoat vauvallesi parhaan mahdollisen kodin. Isovanhemmilla on lopulta aika pieni rooli lapsen elämässä. Toki popkulttuurissa sitäkin aina romantisoidaan ja suurennellaan muta oman perheesi pää olette sinä ja miehesi. Hyväksy se että olet aikuinen ja olet saanut sellaista vanhemmuutta kuin olet. Sitä et voi jälkikäteen muuttaa.

Vierailija
8/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaisi nyt ap aikuistua ja elää omaa elämääsi. Äidistäsi muotoutuu sellainen isoäiti kuin muotoutuu mutta turha sitä nyt on ajatella. Keskity raskauteen ja vauvaan. Pidä huoli avioliitostasi. Näin tarjoat vauvallesi parhaan mahdollisen kodin. Isovanhemmilla on lopulta aika pieni rooli lapsen elämässä. Toki popkulttuurissa sitäkin aina romantisoidaan ja suurennellaan muta oman perheesi pää olette sinä ja miehesi. Hyväksy se että olet aikuinen ja olet saanut sellaista vanhemmuutta kuin olet. Sitä et voi jälkikäteen muuttaa.

Ei se noin mene. Nimenomaan ikävien sukulaisten kanssa pitää päättää linja jo ennen lasta.

Vierailija
9/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Nyt näyttää, että sysäisit mielelläsi aikuisen vastuuta äidillesi.

Sanot, että olet yksin miehesi kanssa. Et siis ole yksin, vaan miehesi kanssa. Äitisi on hoitanut oman perheensä. Miksi hänen pitäisi olla nyrkit savessa sinun perheesi kanssa.

Vierailija
10/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiosi on jo antanut suuren osan elämästään teille, miksi nyt pitäsisi vielä olla antamassa? Milloin saa itse?

Ap tässä on vaatimassa lisää.

Verrattuna muihin isovanhempiin, jotka hyysäävät, lahjovat, reagoivat innostuneena kuviin, järjestävät vauvajuhlia, kyselevät kuulumisia, kutsuvat kylään ja hoitoon itse.

Vierailija
11/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Nyt näyttää, että sysäisit mielelläsi aikuisen vastuuta äidillesi.

Sanot, että olet yksin miehesi kanssa. Et siis ole yksin, vaan miehesi kanssa. Äitisi on hoitanut oman perheensä. Miksi hänen pitäisi olla nyrkit savessa sinun perheesi kanssa.

No ei kyllä ole. Otti eron ja aloitti omien sanojensa mukaan uuden elämän uuden miehen kanssa kun lapset olivat vielä pieniä. Nykyään elää omaa elämäänsä toisella paikkakunnalla, sellaista mitä normaalisti 20-30-vuotiaat elävät.

Mutta ei tosiaan tarvitse osallistua, jos ei halua. Turha sitten vaan valittaa, ettei ole tekemisissä lastenlasten kanssa. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
12/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verrattuna muihin isovanhempiin, jotka hyysäävät, lahjovat, reagoivat innostuneena kuviin, järjestävät vauvajuhlia, kyselevät kuulumisia, kutsuvat kylään ja hoitoon itse.

Mielestäni on ihan normaalia, että isovanhemmat osallistuvat lahjomalla ja pitämällä huolta. Mikä heidän roolinsa sitten on?

Vierailija
13/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten "ylennetään itsensä" isoäidiksi? Eikö se ole biologinen tosiasia? Ja jos et halua olla tekemisissä, älä ole, ei tämä ole mikään pakko. Omat lapset ovat kasvaneet ilman isovanhempia, koska 3/4 oli kuolleena kun kuopus syntyi ja viimeinenkin kuoli aika pian sen jälkeen. Kyllä se on asia, joka nimenomaan heitä kalvaa, olisi kuulemma ollut mukava kun olisi ollut joku kenen kanssa jutella vaikka meidän vanhempien lapsuudesta.  Että mieti, kenelle kostat, kun kostat, saattaa osua meinaan ihan eri ihmiseen kuin toivot se kosto.

Tää ikuinen vänkytys siitä että muka se kammomummo on ainoa yhteys sukuun.

Eiköhän se äiti/isä itsekin osaa lapsuudestaan kertoa.

Vierailija
14/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko itsekin lapsia vai yli 30v?

Vierailija
15/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitien ei ole pakko ottaa mummo-roolia, jos ei siltä tunnu. Kaikille se ei ole luontaista, ja näytteleminen on raskasta. Isoäidit ovat yksilöitä, ei mikään hoivarotu.

Vierailija
16/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten "ylennetään itsensä" isoäidiksi? Eikö se ole biologinen tosiasia? Ja jos et halua olla tekemisissä, älä ole, ei tämä ole mikään pakko. Omat lapset ovat kasvaneet ilman isovanhempia, koska 3/4 oli kuolleena kun kuopus syntyi ja viimeinenkin kuoli aika pian sen jälkeen. Kyllä se on asia, joka nimenomaan heitä kalvaa, olisi kuulemma ollut mukava kun olisi ollut joku kenen kanssa jutella vaikka meidän vanhempien lapsuudesta.  Että mieti, kenelle kostat, kun kostat, saattaa osua meinaan ihan eri ihmiseen kuin toivot se kosto.

No en minä ainakan osaa kertoa omasta lapsuudestani mitään alle kouluikäisenä. Ja ei osaa kovin moni mukaan, ihan tutkimusten mukaan.

Vierailija
17/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei pidä hankkia, jos ei itse kykene hoitamaan elämäänsä. Ihan perusjuttu.

Vierailija
18/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakan osaa kertoa omasta lapsuudestani mitään alle kouluikäisenä. Ja ei osaa kovin moni mukaan, ihan tutkimusten mukaan.

Minä osaan. Sisarukset osaavat. Sukulaiset osaavat. Kaverit osaavat. Kaverien vanhemmat osaavat. Jne.

Vierailija
19/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä osaan. Sisarukset osaavat. Sukulaiset osaavat. Kaverit osaavat. Kaverien vanhemmat osaavat. Jne.

Voin vilpittömästi sanoa, että kavereiden vanhemmat eivät todellakaan osaa. Ja itsekkään en ole nähnyt lapsuuden kavereideni vanhempia sitten lapsuusvuosien. Mun ja miehen kummankin sisarus on nuorempi kuin me, eli miten HÄN tietäisi meistä jotain mitä me emme? Sukulaiset toki tietää jotain, meillä mun isoäiti onneksi oli kuvioissa mukana pitempään ja osasi jotain kertoa, mutta  eivät he ole mukana siinä normiarejssa 24/7. Ja mä itse tosiaan muistan ihan muutamaa pikkutilannetta lukuunottamatta asioita vasta ekaluokkalaisesta eteenpäin. Mutta hienoa jos sulla on tuollainen tilanne, meillä ei ole. Ja edelleen: ei siihen isovanhempaan tarvitse pitää mitään yhteyttä, oli hän millainen hyvänsä, mutta muistutan vaan, että se joka tilanteesta kärsii, saattaa olla ihan joku muu kuin se isovanhempi. 

Siitä paskaa isovanhempaa ei päästetä elämään ei kärsi yhtään kukaan. Sen sijaan hyötyy monta sukupolvea.

Vierailija
20/35 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Ja tällaisia hyysääviä, lahjovia, innostuneita isoäitejä haukutaan täällä sivutolkulla. Elä sitten teidän kanssa sovussa.