Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luomirakkula/näärännäppy silmässä, mitä tehdä

Vierailija
28.07.2022 |

Mulla oli muutaman viikon aikana kaksi näärännäppyä oikeassa silmässä, jotka puhkesivat itsekseen.

Luin, että ne voivat tarttua toiseen silmään ja niin tekivätkin. Nyt on vasemmassa silmässä luomirakkula, ei näärännäppy. Yhtenä päivänä oli koko luomi pinkeä punainen nakki, jossa kipeä ns. keskiosa.

Pari päivää olin meikkaamatta ja silmä rauhoittui, mutta patti sinne jäi edelleen ja pieni turvotus. Erehdyin meikkaamaan, mistä patti ei pitänyt, joten heräsin taas silmäluomi turvoksissa.

Meneekö itsestään ohi? Oon pitänyt lämpöhaudetta luomirakkulan päällä, jotta se edes joskus alkaisi kypsymään ja puhkeamaan.

Näärännäppyjen kohdalla en huomannut olevan lämpöhauteella merkitystä, puhkesivat kyllä pian, piti haudetta tai ei.

En tiedä syytä yhtäkkiselle näärännäppykaudelle, ikinä ei oo ollut, mutta epäilen, kun pidin sellaista maskia silmien päällä yhden reissun ajan öisin, kun ei ollut pimennysverhoa ja siitä silmät eivät oikein pitäneet. Nyt oon lopettanut sen käytön.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni auttoi apteekissa myytävä Blephaclean-steriili pyyhe.

Vierailija
2/5 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä koskettele, hiero tai hinkkaa silmiä, varo kasvovoiteiden käyttöä silmien lähellä, käytä puhdistavia ja hoitavia silmätippoja, heitä ne bakteeriset silmämeikit pois ja osta uudet tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ohi, mutta voi kestää viikkoja, jopa kuukausia. Mulla on rosacea ja se aiheuttaa noita usein. Noita luomirakkuloita (chalazion) ei saa yleensä puhkaistua. Ne rauhoittuu ajan kanssa niin etteivät turvota tai vaivaa, mutta toisinaan jää kuukausiksi kivuton ja vaivaamaton patti sinne luomen alle. Mulla on tällä hetkellä silmän ulkonurkassa yläluomella herneen kokoinen sellainen, vähän jo pienentynyt. (Joskus harvoin nämä jää pysyväksi, ja lähtee vain leikkaamalla, mutta mulla on aina lähtenyt itsestään vuoden kuluessa)

Hoitona 2-4 kertaa päivässä vartti lämpimällä pyyhkeellä tms. painamista ja sitten hierontaa patista kohti luomen reunaa (joskus niistä tulee ulos tavaraa näin, aina ei). Luomen reunoja voi pyyhkiä myös siihen tarkoitetulla aineella esim. Blephasol jos on ärtynyt  

Vierailija
4/5 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei kiitos neuvoista. Joo tää ainaki vaikuttaa sellaselta luomirakkulalta, kun ne näärännäpyt puhkesi ihan muutamassa päivässä ja nyt on silmäluomessa kova patti, joka ei kyllä merkkiäkään anna, että olisi puhkeamassa. Joten voi siis mennä muutama kuukausi.

Oletteko huomanneet, että luomirakkulaa tosiaan ärsyttää jos meikkaa ja saattaa alkaa uudelleen turpoilemaan?

Vierailija
5/5 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei kiitos neuvoista. Joo tää ainaki vaikuttaa sellaselta luomirakkulalta, kun ne näärännäpyt puhkesi ihan muutamassa päivässä ja nyt on silmäluomessa kova patti, joka ei kyllä merkkiäkään anna, että olisi puhkeamassa. Joten voi siis mennä muutama kuukausi.

Oletteko huomanneet, että luomirakkulaa tosiaan ärsyttää jos meikkaa ja saattaa alkaa uudelleen turpoilemaan?

Ei enää sen aktiivisen tulehdusvaiheen jälkeen. Kyllä mä töihin olen meikannut vaikka noita näärännäppyjä tai luomirakkuloita olisikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan