Vaikuttavatko mainokset sinuun?
Nyt joku tulee sanomaan, että tietenkin vaikuttavat, et vain huomaa sitä. Mutta minä olen aina tehnyt omat ostopäätökseni. Joskus pienenä saatoin ostaa jonkun jätskin siksi, että olin nähnyt sen mainoksessa. Ja nykyisinkin, jos TARVITSEN jotain, saatan tarttua mainoksesta saamaani informaatioon.
Mutta mitään sellaista, että mainokset "pakottaisivat" minut ostamaan jotain, ei ole.
Miten teillä mainosten kanssa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä mainokset? Ei niitä paljoa vastaan tule. Olen televisioton.
Mainoksia on myös julkisilla paikoilla, somessa, muualla netissä, kulkuvälineissä, radiossa ja musiikkipalveluissa (esim. Spotify). Lehdistöstä puhumattakaan.
Mitenköhän mainonta vaikuttaa ostopäätöksiini? Ainakaan en säntää lähimpään markettiin ostamaan tuotteita, joita en tarvitse. Kodinkoneita ostettaessa tutkitaan tuotetestien tuloksia ja kysytään neuvoa paremmin asiasta tietäviltä.
On vähän niin kuin tapana tehdä ostopäätös hinta-laatusuhteen perusteella koskien vaatteita, kenkiä, laukkuja.
Mietittyäni aikani totean, että olen mainonnan uhri joissakin asioissa. Siirryin ostamaan kosmetiikkaa ja puhdistusaneita Tokmannilta ja Lidlistä. Tosin tuijotin pelkkää hintaa.
En katso TV:stä kuin joitain tallennettuja leffoja ja Yle Areenan tarjontaa. Jos elokuva tulee kanavalta, joka sisältää mainontaa, niiden yli hypätään. Läppärissä on adblock. Radiota kuuntelen satunnaisesti vain autossa ja silloinkin valinta osuu sellaisiin kanaviin, joista ei tarvitse kuunnella mainontaa.
Jäljelle jäävät postilaatikkoon kannetut esitteet, ulkoilmamainonta, tavarataloissa tapahtuva markkinointi, sp:iin tulevat verkkokauppojen "uutiskirjeet" ja kerran vuodessa elokuvissa. Lehtitilaukset on lopetettu aikoja sitten.
Suoramarkkinointi paperisessa muodossa olipa se osoitteellista tai osoitteetonta on itseasiassa tarpeetonta. Löytyy se tieto netistäkin, jos tietoa kaipaa.
Uutiskirjeitä poistan tasaiseen tahtiin. Eivät kiinnosta enää muut kuin käsityötarvikkeet ja kahden verkkokaupan alennusmyynnit.
Aika vähän niitä mainoksia loppujenlopuksi näkee. Selain peittää kaikki mainokset. Ainoa paikka missä niiltä ei voi välttyä on Facebook, jota en käytä joka päivä. Sielläkin useimmiten klikkaan joka ikisen mainoksen kohdalla, että älä näytä tätä, ei kiinnosta, blokkaa kyseisen yrityksen mainokset.
Hyvin harvoin ostan mitään mainoksen perusteella. Ostokset tehdään tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan mainoksia. Käytännössä näen niitä vain silloin, kun puhelimessani oleva mainostentorjunta päästää joitakin mainoksia näkyviin. Jostain syystä minulle suodattuu lähinnä aivan turhia ikkunaremontti- ja leasingautomainoksia. Tietokoneella ei mainoksia näy, ja postiluukusta tulevat päätyvät lukematta kierrätykseen.
Mainokset vaikuttavat ostokäyttäytymiseeni negatiivisesti. Ostokuiteistani näkyy, että sama ruokalista ja samat kulutustavarat toistuvat vuodesta toiseen, joten mainosten "perässä" ei ole juostu.
Jollakin perusteella olet kuitenkin valinnut ne tuotteet, jotka listallasi esiintyvät - mutta rationaalinen henkilö kun olet, olet varmaan sokkotestannut jokaisen tiskiaineen, ruisleivän ja mansikkahillon kun olet kulutuskäytäntösi muodostanut.
Se, että mainontaa on jatkuvasti ja kaikkialla tuntuisi viittaavan siihen suuntaan, että sillä on vaikutusta, koska tuskin niin kovin rationaalisesti toimivat yritykset syytävät rahaa turhuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan mainoksia. Käytännössä näen niitä vain silloin, kun puhelimessani oleva mainostentorjunta päästää joitakin mainoksia näkyviin. Jostain syystä minulle suodattuu lähinnä aivan turhia ikkunaremontti- ja leasingautomainoksia. Tietokoneella ei mainoksia näy, ja postiluukusta tulevat päätyvät lukematta kierrätykseen.
Mainokset vaikuttavat ostokäyttäytymiseeni negatiivisesti. Ostokuiteistani näkyy, että sama ruokalista ja samat kulutustavarat toistuvat vuodesta toiseen, joten mainosten "perässä" ei ole juostu.
Jollakin perusteella olet kuitenkin valinnut ne tuotteet, jotka listallasi esiintyvät - mutta rationaalinen henkilö kun olet, olet varmaan sokkotestannut jokaisen tiskiaineen, ruisleivän ja mansikkahillon kun olet kulutuskäytäntösi muodostanut.
Se, että mainontaa on jatkuvasti ja kaikkialla tuntuisi viittaavan siihen suuntaan, että sillä on vaikutusta, koska tuskin niin kovin rationaalisesti toimivat yritykset syytävät rahaa turhuuteen.
Jos kaupan ostoskorivertailun kautta on päätynyt käyttämään kaikkein edullisinta tuotetta ja pidättäytyy siinä niin mikähän mainos siinä on vaikuttanut? Tai että kokeilumielessä ostaa joskus jonkun uutuustuotteen koska siinä on -30% alennuslappu? Mikä mainos tässä vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainokset, siis ne harvat, joita näkyy, kohdistetaan minulle ikäryhmäni perusteella. Siis sen ikäryhmän, jonka olen vuosia sitten antanut, kun olen netin ottanut käyttöön.
Valitsen tuotteet hinnan ja tuoteselosteen perusteella. Kokeilen uutta erittäin harvoin, ja koska ostan kaiken verkkokaupasta, mainokset ja edes tarjoukset eivät vaikuta, koska niitä ei ole.
Hyväksy nyt se tosiasia, että minä olen käytännössä kokonaan mainosten ulottumattomissa jo sen vuoksi, että minä en näe niitä. Silloin, kun niitä näkyy, hypin ne yli edes havaitsematta, mitä niissä mainostetaan.
Valtaosa ihmisistä on mainosten vaikutuspiirissä ja reagoi niihin tavalla tai toisella. Se, mikä minua tässä aiheessa eniten kiinnostaa, on sinun jopa piilov*ttuileva asenteesi: miksi sinulle on niin kovin tärkeää, että ihan jokainen ihminen on mainosten vaikutettavissa ja että minäkin olisin ainakin ollut mainoksen uhri kolmekymmentä vuotta sitten, kun tykästyin yhteen ruisleipään niin, ettei ole tarvinnut pahemmin edes maistaa muita? Kyllä firmoille sataa mainoksista tuottoa ilman minuakin.
Mitä ihmettä? Ei kai kukaan niin toimi. Tuo ei liity mitenkään siihen että mainokset vaikuttavat myös sinuun.