Eroon narsisitiäidistä - vertaistukea kaivataan
Olen kolmekymppisenä tajunnut, miten häiriintynyttä äitini käytös on ollut koko ikäni. Jollain tasolla olen asian ymmärtänyt jo pikkulapsena, mutta pyrkinyt uskomaan omasta vanhemmasta parasta. Nyt silmät ovat auenneet aivan kunnolla, mikä on aiheuttanut pahan kriisin.
Olen ns. kiltti tyttö, ja aikuisiälläkin suostunut liikaa äitini pompotteluihin, minkä vuoksi välit ovat olleet näennäisen hyvät. Nyt olen alkanut ottaa etäisyyttä, ja kauhea syyllistäminen on alkanut. Mm. uhkailu, että hän kuolee suruun jos emme tapaa, minkälainen ihminen hylkää oman äitinsä jne. Myös mielenterveyteni kyseenalaistaminen ja kiittämättömäksi syyttely on kuulunut valikoimaan. Pahinta on, että syyllistämisen aikana hän osaa välillä kuulostaa normaalilta, empaattiselta ihmiseltä, minkälaisena en ole häntä ennen nähnyt.
Olemme olleet ns. kulissiperhe, uskoakseni ulkoapäin perheemme on näyttänyt täydelliseltä. Tämän vuoksi uskon, että välit myös muuhun sukuun menevät poikki, koska minusta tehdään se hankala tapaus.
Olisin valmis pistämään välit poikki lopullisesti, mutta pelottaa, mitä äiti sen kuultuaan tekisi. Varsinkin, kun hän tuntee monia ystäviäni ja heidän perheitä. Miten muilla on onnistunut?
Kommentit (3)
Minun isäni on haukkunut minua koko ikäni hulluksi, tyhmäksi, lapselliseksi, mielisairaaksi yms. jne. koko elämäni, eli n. 40 vuotta. Olen kuitenkin ylioppilaaksi päässyt ja työelämässäkin pärjännyt, joten en minä mikään poikkeuksellisen tyhmä tai sairas ole. Vasta saatuani omia lapsia lopullisesti tajusin kuinka epänormaali koko lapsuuteni perhe oli. En parhaalla tahdollanikaan pysty ymmärtämään miten kukaan puhuu tuollaisia kenellekään, saati omalle lapselleen. En ole juurikaan vanhempieni kanssa missään tekemisissä.
Itsellä auttoin ns. grey rock -metodi. Eli olet aina yhteyksissä ollessanne niin tylsä kuin mahdollista ja vastaat kaikkeen mahdollisimman lyhyesti niin, ettei hän onnistu aikaansaamaan draamaa mistään. Jos väkisin yrittää, jatkat sitkeästi samaa tylsyyttä. Kyllä ne siitä yleensä tippuu kelkasta, jotkut jopa alkavat käyttäytyä. Googlettamalla löytyy paljon aiheesta.
Muuta kauas?