Suomeen rakennetaan nyt koteja, jotka eivät menisi Ruotsissa läpi - tutkija kertoo, miksi keittiöt katosivat uusista asunnoista
https://yle.fi/uutiset/3-12549758
Kuulemma asukkaiden toive aivan kuten ne pienentyneet suklaarasiat 😶
Kommentit (386)
Asuin Ruotsissa jo 80-luvulla juurikin asunnossa, jossa tultiin suoraan keittotilaan (siellä sitä sanottiin pentryksi). Eteisessä oli toisella puolella keittiö ja toisella puolella eteisen kaapisto.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, etteivät pienehköjen asuntojen keittokomerot olleet sen kätevämpiä ruoanlaittajalle, vaan usein piti levittäytyä olohuoneen puolelle preppaamaan ruokaa. Ja se nyt on vaan on ikävä totuus, että yhä useampi vain lämmittää ruokaa, ei valmista sitä. Meille sopii avokeittiö, koska ruokaa laitellessa voi katsella esim. telkkaria samalla.
Harva nykyään _katsoo_ telkkaria kun viihde kulkee kännykässä mukana missä vain. Mun teini ei ole koko kesänä viettänyt aikaa kanssani sohvalla (jonka ääressä minä kudon ja katson CMORE:a + uutisia).
Vierailija kirjoitti:
70-luvun kerrostaloissa on yllättävän hyvät pohjaratkaisut. Iso erillinen keittiö, suht tilavat kylppärit ja eteinen, jonne mahtuu vaatekaappi. Lisäksi iso olkkari ja kunnon makkari. Miten ne saikin ennen noin tilavat ratkaisut samoihin neliömääriin?
Johtunee siitä että 70-luvun asunnossa 50 neliöinen asunto on kaksio ja 2020-luvun asunto on 4h+k.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, etteivät pienehköjen asuntojen keittokomerot olleet sen kätevämpiä ruoanlaittajalle, vaan usein piti levittäytyä olohuoneen puolelle preppaamaan ruokaa. Ja se nyt on vaan on ikävä totuus, että yhä useampi vain lämmittää ruokaa, ei valmista sitä. Meille sopii avokeittiö, koska ruokaa laitellessa voi katsella esim. telkkaria samalla.
Samalla laillahan sitä nykyään prepataan ruokaa olkkarissa näissä avokeittiöratkaisuissa. Noissa komeroissa sentään keittiökaapisto pysyy pois olohuoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva nykyään _katsoo_ telkkaria kun viihde kulkee kännykässä mukana missä vain. Mun teini ei ole koko kesänä viettänyt aikaa kanssani sohvalla (jonka ääressä minä kudon ja katson CMORE:a + uutisia).
Itse en katso mitään kuuden tuuman ruudusta. Samalla suoratoistopalvelut ovat vapauttaneet aikataulusta, joten netflixistä tai HBO:lta on helppo katsella jotain whatever sarjaa samalla kun laittelee ruokaa.
Minä haluan tietää minne makuuhuoneet katosi. Se vaatehuoneen kokoinen tila mihin mahtuu vain sänky ei ole huone, makuukomero ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla laillahan sitä nykyään prepataan ruokaa olkkarissa näissä avokeittiöratkaisuissa. Noissa komeroissa sentään keittiökaapisto pysyy pois olohuoneesta.
Sisustuksella tilat voi erottaa, vaikka näköyhteys säilyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun teini ei ole katsonut televisiota vuosiin. Olikohan joskus 4 vuotta sitten kun viimeksi istui hetken sohvalla ja vilkaisi televisoon päin. Hänen kotonaan ei televisiota enää tule olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin saadaan somekyttyräisiä nuoria kun vuodesta toiseen pää roikkuu etukenossa ja selkäranka vääntyy pysyvään virheasentoon. Videosisällöt pitäisi katsoa isolta ruudulta ilman että joutuu pitelemään ruutua käsissään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en katso mitään kuuden tuuman ruudusta. Samalla suoratoistopalvelut ovat vapauttaneet aikataulusta, joten netflixistä tai HBO:lta on helppo katsella jotain whatever sarjaa samalla kun laittelee ruokaa.
Niin puhuinkin nuoresta sukupolvesta joka on sitä wolttaajaporukkaa että eivät he telkkarin ääressä juuri istu vaan kännykästä katsovat suoratoistopalvelunsa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin lapsuuteni 50-luvun asunnossa, jossa yksi mahtui häärimään lieden ääressä siinä missä muut istuivat pöydässä, kuka jutellen ja kuka auttaen. Se oli perheen sosiaalinen hetki.
Nykyinen tilaongelma johtuu siitä, että kolmioita ympätään kaksioiden neliöihin.
Meillä telkunkatsoja häiriintyy ruuanlaiton äänistä, joten seinäkeittiö rajoittaa kaikkia huoneen käyttötarkoituksia. Tai sitten hän eristäytyy Peltoreihinsa, onpa kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvun kerrostaloissa on yllättävän hyvät pohjaratkaisut. Iso erillinen keittiö, suht tilavat kylppärit ja eteinen, jonne mahtuu vaatekaappi. Lisäksi iso olkkari ja kunnon makkari. Miten ne saikin ennen noin tilavat ratkaisut samoihin neliömääriin?
Johtunee siitä että 70-luvun asunnossa 50 neliöinen asunto on kaksio ja 2020-luvun asunto on 4h+k.
Kyllä kun vertaa vaikka samankokoisten yksiöiden pohjia noilta aikakausilta, niin melkein aina se vanhan talon pohja on huomattavasti toimivampi.
Se että asunnot puristetaan pieneen ja ikkunalisia seiniä on vähän, usein yksi, saa aikaan sen että täällä on paljon asuntoja joihin ei paista aurinko.
Jos on omaa ostamassa niin kannattaa olla etenkin näin kesällä tarkkana. Saattaa olla että elätkin suurimman osan vuodesta ilman aurinkoa jos et katso mihin suuntaan ne harvat ikkunat on.
Viime kesän jälkeen en ostaisi putkiasuntontoa, vaikka maksettaisiin.
Hyvin rakennetussa läpitalon yksiössäkin (jossa on eteinen ja keittiö) tuli kuuma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisustuksella tilat voi erottaa, vaikka näköyhteys säilyykin.
Se ei poista sitä mikä ainakin minulle on se suurin ongelma, eli ne keittiökaapit olkkarissa. Se on jotenkin ihan käsittämätön trendi nykyään, ne on niin muuta sisustusta ja huonejärjestystä määräävät. Tietty jotkut tykkää. Minä en🤷
Kun olohuoneen yhdellä seinällä paistellaan porsaankyljyksiä, kalaa tms, hajun ko tilassa/tilan tekstiileissä täytyy olla kamala. Meillä on ollut aina erikseen keittiö, ruokahuone, olohuone jne.
Välillä aina mietin, että pitäiskö muuttaa pois tästä vanhasta rintamamiestalosta, kun lapsetkin on jo aikuistuneet ja muuttaneet omilleen. Asutan itsekseni pelkkää alakertaa, ja tässä on neliöitä noin 90, plus erikseen iso saunaosasto. Huoneita on kolme plus keittiö. Iso lasikuisti, en sitäkään laskenut noihin neliöihin mukaan.. eli tilaa on sen verran, että keittiössä pystyy tekemään ruuat ja leipomukset ja sinne mahtuu iso pöytäkin. Makkariin mahtuu parisänky, vaikka kaksikin jos niikseen tulis. Olkkari ja työhuone on sen kokoisia, ettei ihan heti tule seinät vastaan.
Ja sitten lueskelen näitä ketjuja nykyajan 50 neliön 4h+k tai ötökkäongelmista tai hirviönaapureista ja totean, etten taida sittenkään muuttaa tästä yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Ruotsissa jo 80-luvulla juurikin asunnossa, jossa tultiin suoraan keittotilaan (siellä sitä sanottiin pentryksi). Eteisessä oli toisella puolella keittiö ja toisella puolella eteisen kaapisto.
älä pilaa hyvää tarinaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 58 neliön kaksio ja näihin neliöihin nykyään ahdetaan kolmio. On oma erillinen keittiö ja siksi 70 luvun asunnosta tykkäänkin. Olen asunut 90-luvun asunnoissa ja 2000 luvulla rakennetuissa ja kaikissa on ollut tuollainen keittokomero tai läpimenokeittiö. En tykännyt. Haluan että keittiö on erillinen huone ja, että jokaisen huoneen käyttötarkoituksen erottaa selkeästi.
Minullakin on 58 neliön kaksio, tosin 90-luvulta. Oma erillinen, tilava keittiökin löytyy ja sellainen löytyi myös entisestä 2000-luvun alun kerrostalokodistani
Sopii hyvin ajatukseen siitä miten meistä tulee aina vain enemmän lisäaineilla kyllästettyjä, lihavampia ja avuttomampia.