Hygieniapassikoulutuksen ja todellisuuden välillä iso ristiriita
Tyttäreni sai kesätyöpaikan johon vaadittiin hygieniapassi. Naivisti hän kuvitteli että työpaikalla noudatetaan sääntöjä, jotka olivat kirkkaana mielessä vasta käydyn passikoulutuksen ansiosta. Todellisuus oli kyllä jotain ihan muuta. Hävikin vähentämiseksi homeiset ja muuten epäkelvot raaka-aineet hyödynnettiin tarkkaan, myös siivoukseen jäi minimaalisen vähän aikaa, olisi pitänyt jäädä ylitöihin että saa paikat edes jonkinlaiseen kuntoon. Epäilen että samanlainen käytäntö hyvin yleinen alalla.
Kommentit (7)
Terveysviranomaisille ilmoitus tuollaisesta!
Terv ravintoloitsijan tytär
Minä aloitan työt ilman mitään passeja. Ei sillä ole mitään virkaa, kun läpi pääsee kaikki opiskelematta.
Ei ole normi. Valitettavasti joka alalta löytyy niitä mätiä omenoita, tässä tapauksessa lähes kirjaimellisesti. T:Itse elintarviketeollisuudessa työskentelevä
Epäily ei ole tiedon väärti, eikä pidä tehdä sen pohjalta yleistyksiä.
Toivottavasti tyttären seuraava työpaikka on parempi. Vaikkapa jossain perusmäkkärissä ollaan aikasen tarkkoja hygienian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan työt ilman mitään passeja. Ei sillä ole mitään virkaa, kun läpi pääsee kaikki opiskelematta.
Passin hankkiminen 3kk sisällä aloittamisesta tosiaan riittää. Totta myös että moni siinä käytävä asia on ihan tervettä järkeä, ainakin minulle on sen sisällön opettanut pitkälti jo oma äiti lapsuudessa kun kokkailtiin yhdessä. Kaikille ne eivät kuitenkaan ole itsestäänselvyyksiä, siksi on tärkeää varmistaa että jokaisella on se sama tieto.
jos pihvitomaatti on osittain mätä, on suuri kiusaus leikata se mätä osa pois ja käyttää loput. Eihän kukaan huomaa mitään..
Kuvailemasi tilanne on varmasti yleinen sellaisissa paikoissa, joissa katteet on minimissä, yrittäjällä palo sammunut ja miettii laittaako koko puljun kiinni.