Miksi jotkut vaihtavat vähän väliä työpaikkaa?
Esim LinkendInissä törmää joskus ihmisiin, joilla on pitkälista työpaikkoja ja esim yli 3 vuoden pestit ovat heillä vähässä. Työnkuvista vielä näkee, etteivät ne edes ole mitään projektiluontoisia toimenkuvia.
Eikö näillä ihmisillä riitä osaaminen, vai miksi koko ajan on tuo vaihtuvuus? Luulisi olevan epävakaata ja raskasta elämääkin.
Kommentit (68)
Vartijasta it-alalle ja siellä erinäisten pestien jälkeen nykyiseen hommaan ison yksikön päälliköksi. Aikaa mennyt 23v ja työpaikkoja 9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni tuntuu kirjoittavan, että palkka nousee kuin siimaa vain samanlaisista toimenkuvasta kun vaihtaa työpaikkaa. En oikein usko, jos ei sitten kyseessä ole joku erittäin selkeän työvoimapulan homma, joka vaatii jotain tiettyä erikoisosaamista. Vaikea nähdä, että varastomies joka Cittarissa tienaa 2100 euroa, saa samasta hommasta työpaikkaa vaihtamalla Halpa-Hallissa 2700 euroa ja sen perään Prismasta 3400 euroa.
Olen inssi raksalla.
Palkkakehitys 2900-3300-4000€/kk, tähän päälle sit viimeisimmässä työpaikassa vuosibonukset noin 7-10 000€/v.
Työnkuva pysynyt samana, toki kokemusta ja osaamista karttunut matkalla.Siihen on syynsä, miksi koulujen käyminen kannattaa.
Ja olet sitä mieltä, että raksainssi on jotenkin erityisen kouluja käynyt 🤭
Saman verran on opintopisteissä raksainssi tainnut käydä kouluja kuin maisteri, mutta on opiskellut eri asioita. Esimerkiksi sellaisia, jolla pääsee Suomessa verrattain hyville palkoille.
Itse vaihdoin vuokrafirmoissa ollesani usein paikkaa sen takia että toisesta saa parempaa palkaa ja työssäkäynnin ainoa syy oli silloin raha, ei mihinkään varastolle mene koska tykkäisi siitä.
Se oli ihan hauskaakin kysyin esimieheltä palkankorotusta, se sano ettei onnistu niin sanoin vaan et huomen en tuu tänne enää vaihan paikkaa, samalla tapaa nekin anto mulle jostain paikoista potkuja kun nyt ei tarviikkaan tosta noin niin lopetin samalla tavalla ja ilme ja ihmetys oli sen arvoinen :D
Nykyään tehdään paljon palkkatukitöitä valtiolla ja kuntapuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni tuntuu kirjoittavan, että palkka nousee kuin siimaa vain samanlaisista toimenkuvasta kun vaihtaa työpaikkaa. En oikein usko, jos ei sitten kyseessä ole joku erittäin selkeän työvoimapulan homma, joka vaatii jotain tiettyä erikoisosaamista. Vaikea nähdä, että varastomies joka Cittarissa tienaa 2100 euroa, saa samasta hommasta työpaikkaa vaihtamalla Halpa-Hallissa 2700 euroa ja sen perään Prismasta 3400 euroa.
Vaikka sinun kuplasi on varastomiesten kupla, niin meillä asiantuntijoilla on omat kuplamme, jossa noin tapahtuu.
Hyvin dissaat toisten töitä. Veikkaan tosin, ettet itse osaisi ajaa esim trukkia metriäkään.
En minä väheksy kenenkään työtä. Sen sijaan ihmettelen, miten joku "ei oikein usko" muiden kirjoituksiin, jos itse sattuu työskentelemään varastolla, jossa noin ei ilmeisesti käy.
Jos ei nykyinen työnantaja älyä korottaa palkkaa, vaihtuu työnantaja siihen joka maksaa paremmin.
En ottaisi töihin ihmistä, joka ei ole pysynyt missään työpaikassa vähintään viittä vuotta. Kertoo osaamisen ja motivaation tasosta. Nämä tyypit on niin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen inssi raksalla.
Palkkakehitys 2900-3300-4000€/kk, tähän päälle sit viimeisimmässä työpaikassa vuosibonukset noin 7-10 000€/v.
Työnkuva pysynyt samana, toki kokemusta ja osaamista karttunut matkalla.Siihen on syynsä, miksi koulujen käyminen kannattaa.
Saman verran on opintopisteissä raksainssi tainnut käydä kouluja kuin maisteri, mutta on opiskellut eri asioita. Esimerkiksi sellaisia, jolla pääsee Suomessa verrattain hyville palkoille.
No eihän insinöörin ja maisterin tutkintoja voi ikinä verrata toisiinsa.
Koska jos haluaa edetä urallaan ja saada kunnollista palkkakehitystä niin työpaikan säännöllinen vaihtaminen on tähän tilastojen mukaan paras keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen inssi raksalla.
No eihän insinöörin ja maisterin tutkintoja voi ikinä verrata toisiinsa.
Ei niin. Toinen keskittyy matemaattis-luonnontieteellisiin tietoihin ja taitoihin, joilla on kova kysyntä työmarkkinoilla ja toinen keskittyy johonkin muuhun. Yhtä monta opintoviikkoa niihin silti kuului ainakin ennen koulutusjärjestelmämme alennustilaa.
Mikä on sama tehtävä, jonka siis voi noin suoraan määritelä samaksi? Nimikehän ei sano yhtään mitään
Kyllä nuo parin vuoden syklillä vaihtajat ovat enemmän vaan levottomia sieluja, jotka eivät oikein viihdy missään tai kyllästyvät nopeasti. Ei ole jaksamista pitkäjänteisemmin kehittää omaa osaamista ja työtä. Ja yrityksen kannalta harvoin antavat kovin paljoa, toki johonkin hommaan voi olla hetkeksi hyvä ottaa raikasta näkemystä, mutta pohjimmiltaan nämä eivät ole kovin haluttua työvoimaa. Teen itse paljon rekryjä, ja tämä on nähty monet kerrat: paljon paremman tekijän saa, kun valitsee tyypin, jolla on kohtuullisen eheä työhistoria. (Ja joo, eri asia jos on ollut paljon lyhyissä projekteissa tms)
Vierailija kirjoitti:
Saa nopeammin enemmän palkkaa kun vaihtaa töitä. Palkankorotuksista on monilla aloilla turha haaveilla, mutta vaihtamalla kilpailijalle ja sitten myöhemmin toiselle tai takaisin saa nopeammin enemmän palkkaa.
Tämä ja saa paremmat työolot. Esim. avokonttorista omaan huoneeseen, inhimillisemmät työajat tai mukavemmat työkaverit ja tai pomo
Arvostan ihmisiä, joilla on monipuolinen kokemus, vaikka olisikin välillä ollut siivooja tai vartija, mutta on aina tehnyt kovasti työtä ja opiskellut ja pyrkinyt elämässä eteen päin. Parempi, kuin joku vuosikausia jossain yhessä ainoassa paikassa junnannut, jolla ei ole näkökulmaa esim. "alempiarvoisista" töistä. Kasvattaa kummasti luonnetta, kun on muutavan vuoden vaikka puunannut jotain tehtaan lattiaa tai kerännyt marjoja.
Parempi kuin joku suoraan lukiosta siisteihin sisätöihin kahvia lipittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinun kuplasi on varastomiesten kupla, niin meillä asiantuntijoilla on omat kuplamme, jossa noin tapahtuu.
Hyvin dissaat toisten töitä. Veikkaan tosin, ettet itse osaisi ajaa esim trukkia metriäkään.
En minä väheksy kenenkään työtä. Sen sijaan ihmettelen, miten joku "ei oikein usko" muiden kirjoituksiin, jos itse sattuu työskentelemään varastolla, jossa noin ei ilmeisesti käy.
No nämä jotkut taas kirjoittaa niin kuin se olisi samanlaista joka paikassa ja toimenkuvassa, että vaihdetaan vain työpaikkaa säännöllisesti ja palkka sen kuin nousee. Todellisuudessa näitä tyyppejä on ehkä 10% työvoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä jotkut taas kirjoittaa niin kuin se olisi samanlaista joka paikassa ja toimenkuvassa, että vaihdetaan vain työpaikkaa säännöllisesti ja palkka sen kuin nousee. Todellisuudessa näitä tyyppejä on ehkä 10% työvoimasta.
Voi olla noinkin. Ehkä perussuomalainen moraali ja fiksuus vain jotenkin huokuu minusta ja läheisistäni, kun kuulumme tuohon kymmeneen prosenttiin. En ole aikaisemmin ajatellutkaan asiaa noin.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan ihmisiä, joilla on monipuolinen kokemus, vaikka olisikin välillä ollut siivooja tai vartija, mutta on aina tehnyt kovasti työtä ja opiskellut ja pyrkinyt elämässä eteen päin. Parempi, kuin joku vuosikausia jossain yhessä ainoassa paikassa junnannut, jolla ei ole näkökulmaa esim. "alempiarvoisista" töistä. Kasvattaa kummasti luonnetta, kun on muutavan vuoden vaikka puunannut jotain tehtaan lattiaa tai kerännyt marjoja.
Parempi kuin joku suoraan lukiosta siisteihin sisätöihin kahvia lipittämään.
Toki olen osani siivonnut ja ollut raksalla. Sitä on kuitenkin vuosikymmeniä, ja nykyisin olen asiantuntija, jonka työpaikan vaihto yleensä nostaa palkkaa 500-800. Meistä on pulaa. Kahdessa vuodessa yleensä saan asiat organisoitua toimivaksi.
Olen parikymppinen nuori nainen ja en voi koskaan tietää miltä tuntuu tehdä pitkä ura samassa työpaikassa ilman pelkoa töiden loppumisesta, huonosta ilmapiiristä ja kertakäyttö tunteesta.
Kaikkialla on silppua kunnes on ehkä tarpeeksi työkokemusta ja olet hyvä tyyppi nii sitten saatat päästä pidempään työrupeamaan hyvässä työpaikassa ehkä.
Palkkaa on helpompi saada ylemmäs suoraan vaan vaihtamalla työpaikkaa kyin, että yrittäisi omalla työpaikalla jotain palkkaneuvotteluita.