Miksi jotkut vaihtavat vähän väliä työpaikkaa?
Esim LinkendInissä törmää joskus ihmisiin, joilla on pitkälista työpaikkoja ja esim yli 3 vuoden pestit ovat heillä vähässä. Työnkuvista vielä näkee, etteivät ne edes ole mitään projektiluontoisia toimenkuvia.
Eikö näillä ihmisillä riitä osaaminen, vai miksi koko ajan on tuo vaihtuvuus? Luulisi olevan epävakaata ja raskasta elämääkin.
Kommentit (68)
3v on normiaika, yli 5v ei kannata olla tai ura tössää siihen paikkaan.
Ja sinä ihmettelet miksi sun palkka ei nouse?
Jää työttömäksi --> ei uutta paikkaa 3 kuukauteen --> rekryfirmojen silmissä olet syrjäytynyt alkoholisti --> tarjotaan vain pätkätöitä --> rekryfirmojen mielestä sinussa on jotain vikaa, kun työsuhteesi ovat niin lyhyitä --> tarjotaan paskempia pätkätöitä --> Tässä tyypissä on PAKKO olla jotain vikaa, kun tekee vain surkeita pätkätöitä (vaikka on ottanut vastaan kaikki tarjotut työt) --> pitkäaikaistyöttömyys ja syrjäytyminen.
Rekryfirmat aiheuttavat pitkäaikaistyöttömyyttä,.
Täällä moni tuntuu kirjoittavan, että palkka nousee kuin siimaa vain samanlaisista toimenkuvasta kun vaihtaa työpaikkaa. En oikein usko, jos ei sitten kyseessä ole joku erittäin selkeän työvoimapulan homma, joka vaatii jotain tiettyä erikoisosaamista. Vaikea nähdä, että varastomies joka Cittarissa tienaa 2100 euroa, saa samasta hommasta työpaikkaa vaihtamalla Halpa-Hallissa 2700 euroa ja sen perään Prismasta 3400 euroa.
Minä olen vaihtanut, koska haluan mennä eteenpäin. Toki jossain olen ollut 8v ja saanut uusia haasteita samassa talossa mutta jossain kohtaa on ollut fiksumpaa vaihtaa työnantajaakin
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni tuntuu kirjoittavan, että palkka nousee kuin siimaa vain samanlaisista toimenkuvasta kun vaihtaa työpaikkaa. En oikein usko, jos ei sitten kyseessä ole joku erittäin selkeän työvoimapulan homma, joka vaatii jotain tiettyä erikoisosaamista. Vaikea nähdä, että varastomies joka Cittarissa tienaa 2100 euroa, saa samasta hommasta työpaikkaa vaihtamalla Halpa-Hallissa 2700 euroa ja sen perään Prismasta 3400 euroa.
Nyt puhuttiin työpaikoista, ei kesätöistä tai harjoittelupaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinun kuplasi on varastomiesten kupla, niin meillä asiantuntijoilla on omat kuplamme, jossa noin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Yli vuoden mittaiset työsuhteet pitäisi kieltää lailla niin saataisiin vähän vaihtuvuutta. Tuuletusta ummehtuneisiin taloihin.
Ai just kun oppii tekemään työt, pitää jo vaihtaa työpaikkaa? Tuossa ei ainakaan hommat kehity, kun kukaan ei ehdi perehtyä asioihin kunnolla ja yritä kehittää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli vuoden mittaiset työsuhteet pitäisi kieltää lailla niin saataisiin vähän vaihtuvuutta. Tuuletusta ummehtuneisiin taloihin.
Ei kaikissa töissä työtä opi tarpeeksi ja pysty tehokkaaseen työskentelyyn vielä vuodessa.
Tätä minäkin myös osana mietin. Ei minunkaan toimenkuvassa vuodessa ammattilaiseksi tulla. Korkeintaan ihan ok-tekijäksi.
Ap
Äärestä harva ala oikeasti vaatii jotain erikoisosaamista ja ammattitaitoa ns paperinpöyörittäjältä ja todelliset ammattilaiset ovat niitä, jotka konkreettisesti joutuu sen työn tekemään. Joku esim projektipäällikkö voi kuulostaa korkea arvoiselta ja vaativalta titteliltä, mutta suuremmaksi osaksi sen pitää osata puhua ihmisille pelkkää paskaa.
Meidän firmaan on palkattu viimeisen vuoden aikana useampi "pareman toimenkuvan" henkilö, jotta saataisiin kannattavuutta parannettua. Kaikista näistä henkilöistä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä ja nyt on tulossa yt:t kun menee entistä huonommin. Näiden henkilöiden piti mm. helpottaa osastopäälliköiden työtaakkaa, mutta ovat vain lisänneet sitä, koska eivät osaa ja opi mitään. Johtuu ehkä siitäkin, että töiden ymmärtäminen vaatii aika paljon myös teknistä ymmärrystä, eikä sitä ole näillä uusilla tyypeillä vähääkään, eikä sitä opi jos ei ole tiettyjä pohjia olemassa. Koulussahan ei opita kuin lähinnä teoriaa.
Ei työsuhteet ole enää mitään avioliittoja. Ennen sai tehdä elinikäisen työuran ja jäädä eläkkeelle, nyt YT:t on heti kun talous vähän notkahtaa ja sijoittajat haluaa enemmän ja enemmän osinkoja. Nykytyöelämä ei kerro työntekijöiden kyvyttömyydestä sitoutua vaan omistajien kasvaneesta ahneudesta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ole vakitöitä olemassakaan. Pelkkää silppua ja pätkää.
Tekeekö se työntekijästä huonomman? Minusta ei. Ainakin on nähnyt useita eri toimitapoja ja työkulttuureita. On sopeutuvainen ja oppii nopeasti talon tavoille. Todennäköisesti tutustuu nopeasti uusiin ihmisiin ja paikkoihin. Lisäksi on varmaankin sellainen jokapaikanhöylä, joka osaa mitä vain. Eikös nykytyönantajat vähän sellaista etsikin?
Itse olen havainnut sen, että nämä hyppijät vaihtavat paikkaa kun alkaa olemaan kuumottavat paikat, huomataan ettei se osaaminen olekaan niin timanttista.
Heidät tunnistaa yleensä siitä että jankkaavat "silloin kun mä olin firmassa XYZ me tehtiin näin".
Oikeiden osaajien ei tartte möykäten tuoda exiä esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että viisikymppinen hyvin trukkia ajava kokenut varastomies on joku kesäduunari? Ei kuule kesäduunari saisi noissa hommissa kuin korkeintaan vahinkoa aikaan, ehkä teloisi itsensäkin.
Ja kuinka moni työntekijöistä loppujaan on jotain erityisasiantuntijoita? Aika vetun harva väittäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa töissä työtä opi tarpeeksi ja pysty tehokkaaseen työskentelyyn vielä vuodessa.
Tätä minäkin myös osana mietin. Ei minunkaan toimenkuvassa vuodessa ammattilaiseksi tulla. Korkeintaan ihan ok-tekijäksi.
Ap
Äärestä harva ala oikeasti vaatii jotain erikoisosaamista ja ammattitaitoa ns paperinpöyörittäjältä ja todelliset ammattilaiset ovat niitä, jotka konkreettisesti joutuu sen työn tekemään. Joku esim projektipäällikkö voi kuulostaa korkea arvoiselta ja vaativalta titteliltä, mutta suuremmaksi osaksi sen pitää osata puhua ihmisille pelkkää paskaa.
Olen itse lomien jälkeen vaihtamassa työpaikkaa. Nykyinen työ on ihan pirun tylsää. Minulle maksetaan 6700e/kk siitä, että otan vastaan työnipun assarilta, annan sen asentajalle, joka tekee työn ja palauttaa nipun minulle, jonka minä vien dokumentoivalle, ja hän vie nipun assarille joka laskuttaa tehdyt työt. Minä sitten soittelen asiakkaalle, jos asentajan tekemässä työssä on jotain huomautettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen inssi raksalla.
Palkkakehitys 2900-3300-4000€/kk, tähän päälle sit viimeisimmässä työpaikassa vuosibonukset noin 7-10 000€/v.
Työnkuva pysynyt samana, toki kokemusta ja osaamista karttunut matkalla.
Siihen on syynsä, miksi koulujen käyminen kannattaa.
Työnantajat ovat hyvin kitsaita myöntämään palkankorotuksia vaikka oikeasti kokemuksen karttumisen myötä työntekijän arvo on noussut. Eräässäkin talossa piti todistaa että työnkuva on muuttunut ja senkin jälkeen anomus lähetettiin kolmelle pomolle ylöspäin joista viimeisin ja isoin pomo istui Lontoossa. Biznez az uzual.
Noh haluatko miten mulla on ollut?
Noh, nuorena tein yhtä perustyötä monta vuotta, 7 vuotta. Ohessa tein myös hetken tarjoilijan työtä, mutta jätin sen koska tää toinen työ oli mieluisampi sillon. Mietin että mitä haluan opiskelemaan, en osannut päättää, tukea tai neuvoja ei tullut myöskään kotoa, vaan annettiin miettiä itse, mutta olin tosi päättämätön nuori, kuten olen vieläkin vähän, joten aloitin joitain opintoja jotka sitten keskeytin ja palasin aina tähän samaan työpaikkaan. (Kyllä, olen epäillyt itselläni adhd:ta, mutta neurologi totesi että nää on aina sidonnaisia ympäristöön, että vielä hetki sitten olisin kuulemma ollut täysin ideaali ihminen kun maailma oli erilainen, ja sanoi etten tarvitse itään diagnooseja). Noh sitten sain perinnön kun olin n. 24 v tms (vanhempani on kuollut) ja se ehkä lisäsi entisestään päättämättömyyttä- muutin sitten hetkeksi ulkomaille opiskelemaan unelmieni alaa- joka ei kuitenkaan ollut se realistisin käytännössä (eli opiskelin, mutta sillä alalla ei juuri ole töitä jne) , noh sitten kävi vähän kaikkea, ja irtisanouduin tyhjän päälle siitä pitkäaikaisesta työpaikasta ja taaskaan en tiennyt mitä haluan. Tapahtui vähän kaikkea elämässä, ja pääsin lähes joka paikkaan töihin mihin hain (tyyliin kaupat jne) ja aloitin niissä, ja lopetin melkein heti, kärsin tolloin ahdistuneisuushäiriöstä. eikä ne kaupan myyjän hommat ym tuntuneet miltään kutsumukselta.
Noh, sitten kävin ammatinvalintapsykologilla, ja sain paljon eri vaihtoehtoja tulokseksi, kuitenkin yhden joka kiinnosti ja joka oli myös alana työllistävä ja menin opiskelemaan. Tein työharjoitteluita monissa paikoissa, joista joissain jatkoin keikkalaisena tai kesätyöntekijänä, kuitenkaan ne paikat ei vielä olleet sitä mitä eniten halusin vaan suuntauduin siihen puoleen vasta viimisenä vuonna.
Kun valmistuin, sain heti määräaikaisen työn, josta ei ollut vielä tiedossa jatkoa. Kun olin ollut siellä pari päivää, minulle soitettiin yhdestä toisesta paikasta että sait nyt vakkaripaikan, ja tietty lupauduin sinne. Noh tässä määräaikaisessa paikassa tarjottiin myös vakkaria, mutta koska olin jo lupautunut toiseen, niin menin sinne, eli vaihdoin paikkaa.
Noh, se paikka oli pystyssä vuoden, erinäisistä syistä johtuen eli yritys lopetti toiminnan ja mun työsuhde loppui. Sen jälkeen mietin minne hakisin, ja satuin pääsemään kotini viereiseen paikkaan, joka vastasi näitä mun haluja, mutta oli hiukan erilainen kuitenkin, ja huomasin sitä tehdessä että mieluummin haluan tehdä ihan vähän eri hommaa, ja olin siellä määräaikaisuuden loppuun. Tällöin mulla oli tullut jo eräs fyysinen seikka ilmi joka vaikeutti työntekoa aika paljon, ja mua kyllästytti se.
Tuli korona aika, ja ajatus uudelleen kouluttautuminen houkutteli, jossa tämä fyysinen seikka ei olisi harmiksi. Noh menin opiskelemaan, ja oli ihan kivaa, mutta totesin että ei kuitenkaan se ala mitä kaikista eniten haluan ja opintojen jälkeen yritin miettiä paikkaa missä saisin taas vähän uutta kokemusta ja joka olisi tuttua alaa, ja löysin, taas tässä vieressä olevaan paikkaan. Työilmapiiri oli todella huonoa, ihan hirveä suorastaan, en viihtynyt, ja lopulta lähdin. Myös työnkuva ei ollutkaan niin mulle mieluisa.
Noh sitten keksin yhden tietyn työn mitä pystyisin tekemään missä se fyysinen asia ei niin haittaa ja joka muutenkin sopisi persoonaan ym ja hain, ja pääsin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että viisikymppinen hyvin trukkia ajava kokenut varastomies on joku kesäduunari? Ei kuule kesäduunari saisi noissa hommissa kuin korkeintaan vahinkoa aikaan, ehkä teloisi itsensäkin.
Ja kuinka moni työntekijöistä loppujaan on jotain erityisasiantuntijoita? Aika vetun harva väittäisin.
Meidän firmassa on enemmän asiantuntijoita kuin duunareita, vaikka työ mitä asiakkaalle myydään, on ihan perus mekaanista, fyysistä konetyötä.
Erikoisala, joka sisältää valtavasti suunnittelua ja insinööritaitoa, kaikki kohteet suunnitellaan yksilöllisesti asiakkaalle eikä vastaavia ratkaisuja saa Suomessa keneltäkään muulta.
Ihan perus konekuski tienaa meillä sen 4-5000€/kk, tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinun kuplasi on varastomiesten kupla, niin meillä asiantuntijoilla on omat kuplamme, jossa noin tapahtuu.
Hyvin dissaat toisten töitä. Veikkaan tosin, ettet itse osaisi ajaa esim trukkia metriäkään.
Itselläni on muutaman vuoden pätkiä. Olen vaihtanut paikkaa aina kun työnkuva on muuttunut projektien myötä sellaiseen suuntaan, joka ei ole täysin miellyttänyt. Asiantuntijatehtävissä arvostetaan, kun on laaja-alaista kokemusta eri paikoista ja tehtävistä ja saa valita vapaasti mihin menee seuraavaksi. Myös työehdot on helppo neuvotella mieleisekseen paikkaa vaihtaessa.