"Suon villi laulu" Onko joku lukenut.
Kommentit (80)
Tosiaan parasta antia oli ympäristön ja luonnon kuvailu, joka antoi mielikuvitukselle paljon työskenneltävää. Tapahtumat tosiaan näki mielessään hyvin elävästi, minkä vuoksi itsekin voisin katsoa kirjasta tehdyn elokuvan. Mutta juoni oli yksiulotteinen ja paikoin jopa kiusaannuttavan lapsellinen kuin joku romanttinen nuortenkirja. Kirja saa makuuni olla epärealistinen ja satumainenkin, mutta ei naiivi.
Mulle jäi täysin epäselväksi miksi hänet vapautettiin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö oikeudenkäynnissä käyty läpi tapahtumien kulku ja tuli selväksi että olisi ollut lähestulkoon mahdotonta että Kaya olisi voinut olla syyllinen. Minut se ainakin vakuutti syyttömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäsin. Olen nirso lukija, joka helposti jättää kirjan kesken, jos ei tarina vie mukanaan, mutta tämä tarina oli koskettava ja kaikessa yksinkertaisuudessaan vangitseva.
Olen nähnyt elokuvan trailerin, ja se oli kyllä pettymys, kun olin kuvitellut mielessäni kauniin unenomaisen maailman missä hahmot on persoonallisen näköisiä(näin voi ajatella sen päähenkilön kauneudenkin olevan jotain muuta kuin missikisakauneutta) , mutta elokuvassa hahmot on liian siistejä ja siloiteltuja.
Lisään tähän vielä että myös minä kuuntelin kirjan, niin kuin moni muukin kirjasta tykännyt, joten ehkä lukija oli erityisen hyvä.
Eikä minullekaan jäänyt vaikutelmaa että rämelikka olisi ollut poikkeuksellisen kaunis.
Paljon on ylihypetettyjä kirjoja. Kiinnosti lukea tuo 'huikaiseva suon kuvaus', ja tunnelma siinä onnistuttiinkin paikoin luomaan ihan hyvin, mutta se tarinan kökköys oli hämmästyttävää. Toinen hieman vastaava oli Lumen taju, josta tuli ylimitoitetut odotukset lumen ja jään. henkeäsalpaavana kuvauksena. Se olikin vain melko tavallinen dekkari. Mutta se ei sentään ollut ihan näin kökkö, varmaan koska ei ole amerikkalainen.
https://www.theatlantic.com/books/archive/2022/07/where-the-crawdads-si….
Kirjoittajan menneisyydestä.. kannattaa lukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oikeudenkäynnissä käyty läpi tapahtumien kulku ja tuli selväksi että olisi ollut lähestulkoon mahdotonta että Kaya olisi voinut olla syyllinen. Minut se ainakin vakuutti syyttömyydestä.
Lähestulkoon mahdotonta, mutta täysin ennustettavaa tuolta vuorovesivirtausten nerokkaalta tuntijalta 🙈
Pettymys. Kovasti hypetetty, en jaksanut edes lukea loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäsin. Olen nirso lukija, joka helposti jättää kirjan kesken, jos ei tarina vie mukanaan, mutta tämä tarina oli koskettava ja kaikessa yksinkertaisuudessaan vangitseva.
Olen nähnyt elokuvan trailerin, ja se oli kyllä pettymys, kun olin kuvitellut mielessäni kauniin unenomaisen maailman missä hahmot on persoonallisen näköisiä(näin voi ajatella sen päähenkilön kauneudenkin olevan jotain muuta kuin missikisakauneutta) , mutta elokuvassa hahmot on liian siistejä ja siloiteltuja.
Lisään tähän vielä että myös minä kuuntelin kirjan, niin kuin moni muukin kirjasta tykännyt, joten ehkä lukija oli erityisen hyvä.
Eikä minullekaan jäänyt vaikutelmaa että rämelikka olisi ollut poikkeuksellisen kaunis.
Itsekin taisin kuunnella koko kirjan, ehkä tämä sopii sitten paremmin siihen kuin luettavaksi.
Aluksi pidin kirjaa ihan kauheana kioskikirjallisuutena, mutta se veti vähitellen mukaansa ja lopulta jäi kuitenkin olo, että kannatti kuunnella. Juuri luontokuvaus ja erikoinen ympäristö vetosivat minuun.
Tässä oli kaksi kaihtamaani asiaa, se että näkökulmahenkilö on lapsi ja pitkä oikeussalijakso, mutta nekin kestin ihan hyvin, vaikka en varmaan olisi aloittanutkaan, jos olisin tiennyt nämä etukäteen.
Valitettavasti tuhlasin siihen yhden illan elämästäni. Kamalaa kuraa.
Kuuntelin teoksen äänikirjana - 20 kesällä, kun en järkyttävän raskauspahoinvoinnin takia pystynyt tekemään muuta kuin makaamaan pimeässä huoneessa silmät kiinni vähän väliä oksentaen. Olosuhteet antoivat tarinalle mielenkiintoisen lisämausteen.
Itse kyllä pidin. Mukavasti kuljetettiin kahta aikajanaa. Kieli oli elävää ja miljöiden kuvailu rikasta ja antoisaa.
Kun kuulin, että siitä tehdään elokuva, ensimmäisenä tuli mieleen että toimii varmaan elokuvana tosi hyvin. Hyvän käsikirjoittajan, ohjaajan ja näyttelijöiden avulla voi syntyä hieno leffa. Uteliaasti odotan, mitä ovat saaneet elokuvana aikaan.
Ihana. Mitä sitten että loppukäänne oli arvattavissa ja että siinä oli monta epärealisitsta kohtaa. Ei minua ainakaan kiinnosta lukea tuikitavallisesta arjesta missä ei ole mitään säväyttävää ja kaikki on todellakin realistista.
Vierailija kirjoitti:
Ihana. Mitä sitten että loppukäänne oli arvattavissa ja että siinä oli monta epärealisitsta kohtaa. Ei minua ainakaan kiinnosta lukea tuikitavallisesta arjesta missä ei ole mitään säväyttävää ja kaikki on todellakin realistista.
Tämä. Eihän kyseisen kirjan ole tarkoituskaan olla mikään dokumentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todisteet eivät riittäneet, sehän tuli ilmi, että osasi peittää jäljet. Mutta lopussahan päiväkirjan välistä löytyi se puuttunut todiste.
Tykkäsin, vaikka kirjassa olisi ollut tiivistämisen varaa. Loppua kohden tarina sai vauhtia ja loppuratkaisu oli hyvä.
Mites leffassa? En ole käynyt katsomassa kun juonen tiedän jo. Tuskin oli tytön elämä niin hikistä, likaista ja köyhää, kuin kirjassa? Erikoisempi miljöö joo ja tarina meni samaan syssyyn kun kahlasin 7 sisarusta kirjat läpi joko lukien (harppoen) tai äänikirjoina, huh. (Ei enää ikinä Lucinda Rileyn kirjoja, sama peruskaava kaikissa. Eikös nämäkin tule kaikki leffoina?)
Mä kävin katsomassa sen leffan ja tykkäsin luonnosta ja maisemista, muu oli aika perus. Sellainen keskinkertainen 7/10 elokuva mulle.
https://www.nytimes.com/2022/07/19/books/where-the-crawdads-sing-delia-…