Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvilayrittäjät voisivat pidentää aukioloaikoja etenkin kesällä Suomessa

Vierailija
27.07.2022 |

On todellakin noloa, että nyt kun Suomessakin on meneillään lomakausi, ja kaikkien isojenkien suomalaiskaupunkien kahvilat suurimmalta osin menevät kiinni viimeistään ennen iltaseitsemää saatika kehäkolmosen ulkopuolellakin.
Mitä järkeä on perustaa kahvila, joka aukeaa esim. vilkasliikenteisenkin tien varrella aamuvarhaisella, ja ovet laitetaan säppiin jo viimeistään klo 17.00?
Moni matkailijakin haluaisi syödä iltapalaksi vaikkapa voileivän tai karjalanpiirakan tms. eikä välttis mitään leivonnaista tai pullaa ja hörpätä vaikkapa kahvia tai teetä kupillisen iltakasiltakin ohimennessään siistissä lounaskahvilassa kuin jossakin hälyisessä isokokoisessa huoltisketjun salissa hampurilaisia ja pitsojaan mutustelevien rekkakuskien ja mopopoikien seassa.
Toisaalta ABC-liikeravintolamyymälät ovat sinänsä hyviä ruokailupaikkoja, jos haluaa illalla myöhäänkin syödä vielä tuhdimman ateriankin. Mutta jos vaan haluaisi mennä iltapalakahveille johonkin varsinaiseen viihtyisässä maisemissa sijaitsevaan kahvilaan, niin ne ovat pääsääntöisesti jo kello 19 illalla suljettuina. Aurinko kuitenkin paistaa, jos paistaa kesällä melkoisen myöhään iltaan saakka, ja on valoisaa, sekä ihmisillä enemmän aikaa liikkua kauempanakin kotimaisemistaan, niin kahvillakin voisi ulkoterassilla istahtaa ilman että viereisissä pöydissä örveltää karaokekännilaulajia yms.
Sitä paitsi ei nykyihmiset herää kukonlaulun aikaan ylös, etenkään jo työelämästä poissaolevat ihmiset, ja lähde liikenteeseen aamulla varhain ja suuntaa aamupalalle johonkin kahvilaan, ja hekin jotka menevät aamuiksi töihin, he syövät sen aamupalansa useinkin kotona oman keittiön pöydän ääressä. Vapaalla olevilla ihmisillä saattaa olla hyvinkin eritahtinen vuorokausirytminsä puhumattakaan vuorotyöläisillä.
Ruokailupaikkoja on liian paljon lounasaikaperiaatteella, jotka palvelee vain heitä, jotka aterioivat puolenpäivän aikoihin, mutta kun on ihmisiä, jotka syövät aamuisin pitkitetyn aamupalan eli ns. brunssin aamupäiväpalan, jos heräävät hiukan myöhemmin kuin töihin rientävät päivätyöihmiset, joten täten voisi ravintolatkin ja kahvilaruokapaikat tarjoilla enemmänkin päivällisbuffetteja esim. noin iltapäivästä klo 16 lähtien klo 19 saakka.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammela mainittu.

Vierailija
22/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et perusta omaa vaikka ketjua sinulla kun tua teoria näyttää olevan hallussa  aina auki olevia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityisyrittäjä kirjoitti:

Ap voisi vaikka itse ryhtyä kahvilayrittäjäksi, kun on niin vahvat näkemykset aiheesta.

Juuri noin asiakaspalautteeseen kannattaa suhtautua. Asiakas on vihollinen jolta pitää ottaa luulot pois heti kättelyssä.

Vierailija
24/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin sitäkin kun olisin mennyt alkukesästä jalkahoitoon mutta kaikki olivat lomalla. Olisin kuvitellut että juuri silloin kannattaa pitää ovet auki ja lomailla sitten loppukesästä. No, sain tehtyä itse jalkahoidon ja rahat säästyi.

Vierailija
25/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika oli toissapäiväisessä ketjussa samasta aiheesta?

Vierailija
26/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut asiakkaita, niin laitan kiinni aikaisemmin.

Vierailija
27/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen haluaa kahvilat auki omien aikataulujen mukaan ja suomea puhuvan tarjoilijan, mutta ilmaiseksi.

Vierailija
28/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmainen santsi kuppi kirjoitti:

mitä apn kaltainen vaativa asiakas kuppiloissa tekisi raota vaan pussin nyörejä hotelli ravintoloita on pitkin matkaa etelästä pohjoiseen niistä saat juuri sellaista kahvia kun kulloinkin sattuu maistumaan eikä ole rahvas kansa häiriöksi. koronan tiimoilta on perustettu startti rahoilla n,320 uutta kahvilaa jotka kaatuvat n2v sisällä. meille tammelaankin 2 yhtä aikaa ennestään 3 n300m matkalla k-kaupan 1e kahvia nauttiessamme seuraamme miten 4-6e kahvit menevät kaupaksi kova on vedon lyönti kumpi uusista kaatuu ensin se on selvä että molemmat lopettavat  eikö startti rahan jaossa ole mitään kriteereitä syö vain entisten veroja maksavien yrittäjien tulosta vuoden verran.

Noteerasin että Suomen laivoilla oli otettu pois ilmainen tai 0.50 centin santsikuppi ja kahvi oli todella muutenkin huonoa.Vetistä litkua , Viking Linella. 

Vierailija
29/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa paikassa riittäisi asiakkaita, ehkä juhannuksesta heinäkuun loppuun,ja isoilla paikkakunnilla,kun lomalaiset on liikkeellä.

Vierailija
30/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi vaikka itse ryhtyä kahvilayrittäjäksi, kun on niin vahvat näkemykset aiheesta.

Juuri noin asiakaspalautteeseen kannattaa suhtautua. Asiakas on vihollinen jolta pitää ottaa luulot pois heti kättelyssä.

Ei, vaan asiakkaankin pitää tajuta realiteetit. Et voi vaatia kuuta taivaalta, koska sitä on mahdotonta sinulle hankkia. 

Vierailija
31/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin sitäkin kun olisin mennyt alkukesästä jalkahoitoon mutta kaikki olivat lomalla. Olisin kuvitellut että juuri silloin kannattaa pitää ovet auki ja lomailla sitten loppukesästä. No, sain tehtyä itse jalkahoidon ja rahat säästyi.

Miksi kannattaisi? Ihmiset mökeillä ja lomareissuillaan. Hyvin harva tulisi hoitoon kesäaikana. 

Vierailija
32/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy jokaisessa paikassa tämä asiakas, joka tietää miten mitäkin firmaa tulisi pyörittää.

Itse omistan erikoisliikkeen ja lähes päivittäin saan palautetta:

a. kannattaisi´avata aiemmin, koska juuri minä haluaisin tulla ennen klo 11 liikkeeseen (on kokeiltu, klo 10-11 ei ollut asiakkaita)

b. kannattaisi olla pidempään auki, koska minä käyn töissä enkä ehdi ennen kuutta paikalle (on kokeiltu, klo 18-19 oli todella hiljaista)

c. olisit auki myös sunnuntaina, kun silloin on aikaa shoppailla (minun on pakko saada yksi päivä viikossa vapaaksi, sorry)

d. myisit sitä, tätä tai tuota, koska minä haluan (tilat on rajalliset, valikoima on vuosien varrella tehty mahdollisimman nopeasti myyväksi)

Ymmärrän, että asiakkaat tarkoittavat hyvää ja kiitän heitä palautteesta, mutta itse yrittäjänä tunnen liikkeeni, sen asiakaskunnan ja valikoiman todennäköisesti paremmin kuin joku yksittäinen ohikulkija.

Jos ap, tai joku muu omaa parempaa tietoa esim. kahvilatoiminnasta ja sen kannattavuudesta, kannustan lämpimästi vaikka avaamaan ensi vuonna oman kesäkahvilan. Siitä voisi aueta uusi menestysura.

Vierailija
33/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos illalla olisi tarpeeksi myyntiä ne olisivat auki. Täällä on muutamat kokeilleet ja sitte lyhentäneet kun asiakkaita ei ole. Ei tästä kauan ole kun kävin 18.30. Olin koko aikana ainoa asiakas.

Vierailija
34/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasella väki siirtyy kaljakuppiloihin. Ei kahvilan kannata silloin enää olla auki. 

Vierailija
35/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne aukiolot painottuu siihen ajankohtaan milloin on asiakkaita.

Vierailija
36/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yrittäjälläkin on oikeus laittaa hinta omalle ajalleen ja hyvinvoinnilleen, ihan kuten muillakin työssäkäyvillä. Miksi yrittäjä läkähtyisi hoitolassaan kesähelteillä, jos sinne eksyy viikon aikana hyvällä tuurilla muutama asiakas? Kyllä yksinyrittäjälläkin voi olla halu koordinoida lomat esimerkiksi puolison tai perheen kanssa yhteen, ihan kuin työssäkäyvälläkin.

Vierailija
37/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin harmitti tässä yhtenä sunnuntaina, kun Tampereen keskustasta ei löytynyt melkeinpä yhtäkään auki olevaa ravintolaa, joka ei ollut ketjupaikka. Tietenkin vedin tästä johtopäätöksen, että korona on varmaan ollut todella kova isku monille pienille ravintoloille. Sunnuntai tuplapalkkoineen on varmasti ensimmäisiä asioita, joista voi yrittää leikata kuluja, ja eiköhän useampi ravintola olisi auki, jos se vaan olisi kannattavaa.

Mutta ei, olisi varmaan pitänyt laittaa kirjallista palautetta, kuinka minä nyt mieleni pahoitin, koska kyllä MINÄ nyt olisin niin halunnut syömään, ja sillä 15 euron lounaallani (juomaksi vettä) olisin varmasti vienyt päivän tuloksen plussan puolelle. Onpa typeriä yrittäjiä, kun eivät tajua olla auki, kun MINÄ haluaisin ruokaa.

Vierailija
38/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen haluaa kahvilat auki omien aikataulujen mukaan ja suomea puhuvan tarjoilijan, mutta ilmaiseksi.

Kahvilat ovat todella kaukana ilmaisesta. Hinnat ovat sitä luokkaa että mielestäni voin aivan hyvin esittää toiveita palvelun laadusta.

Vierailija
39/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan asiakkaankin pitää tajuta realiteetit. Et voi vaatia kuuta taivaalta, koska sitä on mahdotonta sinulle hankkia. 

On siis täysin mahdotonta kuunnella palautteet vittuilematta ja miettiä, onko asiakkaan toive liiketoiminnan kannalta toteutettavissa ja jopa hyödyllinen? Ilmeisesti on. Olen työni vuoksi paljon tekemisissä pienyrittäjien kanssa ja heistä suurimmalla osalla on asenne että he tietävät aivan kaiken ja että asiakas on pelkkä riesa joka pitää laittaa kuriin.

Vierailija
40/44 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvilat ovat todella kaukana ilmaisesta. Hinnat ovat sitä luokkaa että mielestäni voin aivan hyvin esittää toiveita palvelun laadusta.

Aivan rauhassa voit esittää toiveitasi, mutta niitä ei ehkä voida toteuttaa.

Voit myös äänestää jaloillasi/kukkarollasi, se on sinun oikeutesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme