Muistan ajan ennen kuin löysin e-kirjat :)
Varasin fyysisiä kirjoja kirjastosta, odotin että milloin se palautetaan, jotta pääsen lukemaan. Sitten tuli tekstari, että nyt on kirja haettavissa. Eikun polkemaan kirjastoon, usein lumen läpi kirjaa hakemaan. Aikaa annettiin noin 1 kk lukemiseen ja jatkoa ei saanut jos kirjalla oli varauksia. Sitten viemään kirja takaisin.
Nobelpalkinto pitäisi antaa e-kirjan keksijälle 😁
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Joo, jatkuva huoli palautuksesta ja siitä ettei kirja vaan katoa/ tuhoudu. Ostin myös paljon pokkareita ja muita alekirjoja, ihan turhaan kerääntyivät kotiin jos eivät aina olleet ihan suosikkikirjojakaan.
Juui noin!
Löytyykö kirjasarja Maailman taide e-kirjoina?
Ilmaiseksi?
Minäkin tykkään e-kirjoista, mutta kaipaan joskus myös sitä, kun kävin kirjastossa ja etsin itselleni lukemista - oli ihanaa selailla kirjoja, tehdä löytöjä ja ylipäätään se kirjaston fiilisi oli ihana, kirjoja joka puolella yms. Enää en samaa tunnetta saa, koska luen (ja kuuntelen myös) mielummin e-kirjoja, joissa tekstin saa sopivan kokoiseksi (ikänäkö vaivaa), ja ovat muutenkin helppoja, valikoima on valtava, ei tarvitse jonottaa uutuuksia jne. Olen siis menettänyt e-kirjojen myötä sen kirjastossa käymisen fiiliksen, mutta ei voi mitään, olen kuitenkin saanut tilalle e-kirjat. Sielläkin (siis sovelluksessa, oli se sitten mikä vaan) on kiva selailla kirjoja ja miettiä, mitä laittaisin lukulistalle, mutta ei se ihan samalta kuitenkaan tunnu kuin aiemmin kirjastossa käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö kirjasarja Maailman taide e-kirjoina?
Ilmaiseksi?
Minä pidän e-kirjoista myös, mutta on jotain sellaisia, joita tahtoo lukea ihan "oikeana" kirjana. Samoin kuin en pidä kirjan kuuntelemista (josta myös pidän) samana asiana kuin kirjan lukemista, se on oma juttunsa ja toimii lukemisen rinnalla hyvin.
Samaan aikaan pitäisi saada ajantasalle se asia, että kirjailija saa teostokorvausta myös e-kirjoista.
Akat lataa self helpiä e-kirjoina 🤣😆
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat on lukutaidottomille
No ei ole. Ja jos luet taidollasi asiasta, niin ymmärrät mikä ero on e-kirjalla ja äänikirjalla.
Hmm, minä harrastan tuota edelleen, koska minusta se on hauskaa. Luen tosi harvoin e-kirjoja - oikeastaan vain silloin, jos kirja ei välttämättä ole sellainen minkä haluan omaan hyllyyn, eikä sitä ole kirjastossa, ja hintaero paperikirjaan on merkittävä. Ei se vaan tunnu samalta, enkä osaa keskittyä yhtä hyvin tekstiin tabletilla tai lukulaitteella. Jotenkin minulle on tärkeää hahmottaa, missä kohtaa kirjaa olen menossa.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan pitäisi saada ajantasalle se asia, että kirjailija saa teostokorvausta myös e-kirjoista.
Eikö ne saa mitään korvauksia? onpa ikävää.
Minä luen mieluusti vanhanaikaista kirjaa. Näyttöjä tulee muutenkin tuijoteltua päivän mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne saa mitään korvauksia? onpa ikävää.
Joo ei e-kirjoista. Tästä aukosta on kyllä jokin aloite nyt meneillään.
Suositelkaa lukulaitetta e-kirjoille? Ja miten ne käytännössä toimii?
terv. Tolvana
Vierailija kirjoitti:
Hmm, minä harrastan tuota edelleen, koska minusta se on hauskaa. Luen tosi harvoin e-kirjoja - oikeastaan vain silloin, jos kirja ei välttämättä ole sellainen minkä haluan omaan hyllyyn, eikä sitä ole kirjastossa, ja hintaero paperikirjaan on merkittävä. Ei se vaan tunnu samalta, enkä osaa keskittyä yhtä hyvin tekstiin tabletilla tai lukulaitteella. Jotenkin minulle on tärkeää hahmottaa, missä kohtaa kirjaa olen menossa.
Noin minäkin ajattelin pitkään, e-kirjoja aloin lukea matkoilla kun en viitisinyt kirjapinoa aina raahata mukana, ja pikkuhiljaa huomasin, että e-kirjoissa on muutama hyvä puoli paperikirjaan - tekstin kokoa saa suurennettua, lukiessa ei tarvitse valoa (luen usein iltaisin sängyssä). Paperikirjoissa tykkään siitä, että niitä voi selailla helpommin, voi tarkastaa jotain kohtia aiemmin luetusta tai tsekata, kuinka monta sivua on jäljellä seuraavaan lukuun ym, ja niitä on parempi lukea ulkona auringossa. Mutta joskus on vaikea saada selvää tekstistä, pienifonttisia kirjoja en voi enää ollenkaan lukea, vaikka käytän lukulaseja.
Vierailija kirjoitti:
terv. Tolvana
Mitä lukulaitetta? Ihan normi tabletti.
Vierailija kirjoitti:
terv. Tolvana
Ihan tavallisella tabletilla niitä luen. Minulla on käytössä Bookbeat, joka on maksullinen sovellus, niitä on muitakin ja usein saa kokeilujakson ilmaiseksi, mutta myös e-kirjoja löytyy ilmaiseksi, kirjastosta niitä voi lainata.
Mä en pidä e- ja äänikirjoista. Mä haluan lukea perinteistä kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
terv. Tolvana
Et tarvitse erillistä laitetta. Itse en ainakaan ole tarvinnut kun olen käyttänyt kirjaston e-kirjoja ja Book beatin e-kirjoja ja äänikirjoja. Ihan tabletilla luen ja kuuntelen.
Fyysinen kirjasto on seuraava kuoleva ala. Korkeintaan joku it-hlö ylläpitää e-kirjastoa jatkossa.
Joo, jatkuva huoli palautuksesta ja siitä ettei kirja vaan katoa/ tuhoudu. Ostin myös paljon pokkareita ja muita alekirjoja, ihan turhaan kerääntyivät kotiin jos eivät aina olleet ihan suosikkikirjojakaan.