*** Marrasmurujen sunnuntai ***
Kommentit (20)
Onpa tosiaan hiljaista - mutta jos olette vielä nukkumassa niin sehän on hyvä vaan!!
On vähän hidas herätys itselläkin, oltiin eilen ulkona kaksin miehen kanssa - käytiin todella hyvin syömässä ja katsomassa ravintolatetteria. Ja mies hoiti illan kulun niin etten edes tiennyt minne oltiin menossa. Kävin kampaajalla ja laittauduin pitkästä aikaa... Eikä tule varmaan tapahtumaankaan ihan heti! Oli tosi ihana ilta, ja puhuttiin vihdoin muustakin kuin remontista ja vauvan tulosta. Nyt jaksaa taas!
Tänään saadaan sitten uuteen kotiin avaimet ja mennään valmistelemaan huomisaamuna klo 09 alkavaa remonttia. Onneksi tulee ammattilaisia ja kavereita apuun, kun on tosiaan vain viisi päivää aikaa pistää paikat kuntoon. Nyt vaan pidetään kädet kyynärpäitä myöten ristissä ettei löydy mitään yllättävää, sillä remppa maksaa jo muutenkin paljon enemmän kuin alunperin ajateltiin (kuten aina, tietenkin!).
Leppoisaa sunnuntaita,
Anyara rv37+1
Sateista huomenta täältä lounais-Suomesta! Harmi kun meillä sataa vettä eikä lunta.
Eli kysyisin limatulpasta tarkemmin, osaako joku kertoa? Viime yönä vessapaperiin tuli pyyhittäessä vaalea isompi " klöntti" , voisiko olla limatulppaa? Entä niillä jotka ovat aiemmin synnyttäneet (tämä on minun esikoiseni) kuinka pian on synnytys käynnistynyt tämän jälkeen? Toivon niin paljon, että synnytys käynnistyisi jo ja kauhulla ajattelen sitä, että mennäänkin yli ja paljon. Ei vaan jaksaisi enää odottaa.
Muuten ei mitään ihmeempiä, eilen kävelin pitkän (no ehkä pari kilsaa...) lenkin reippaasti ja supistelikin sen jälkeen, ei kylläkään kovin kivuliaasti. Yöllä ramppaan vessassa ja herään myöskin jokaiseen kääntymiseen. Jospa tänään siivoilisi vähän, kun tuntuu jo niin pitkästyttävältä vain olla, kaikki on vauvaa varten jo valmiina.
Ai niin semmoinen tuli mieleen vielä:
Sairastan epilepsiaa ja otan lääkkeet aamulla ja illalla, luuletteko, että kätilö sairaalassa huolehtii, että otan lääkkeet, siis synnytyksen aikana, koska voi hyvin olla ettei siinä kaiken keskellä sellaista muista?
Eipä muuta,
Johku 37+5
..limatulpasta sen verran että epäilin itse eilen samaa.. eilen tuli useaan otteeseen paksua, vaaleankeltasta limaa hyhhyh.. :) tää kolmas raskaus, kahessa edellisessä limatulppa on tullut n.2t supistelujen jälkeen, mutta nyt paikat ollu jo ti:na auki 3cm eli vois hyvinkin alkaa jo irrota. Ainut ero edellisiin että nyt ei ollut yhtään verinen, mietin että voiko se vaikuttaa että pikkuhiljaa sieltä irtoaa, ei oo supistellu nimittäin muuten kun maha menny kovaksi.. Tänä aamunakin tuli lisää lisä ihanaa paksua klönttiä sori nimitykset :)
..oliko sulla veriviiruja tms siinä seassa? kuulemma ei välttämättä aina ole.. saas nähä miten käy tuleeko lähtö äkkiäkin.. kertokaahan muutkin onko kokemuksia ?
Ei mulla ollu mitään veriviiruja seassa, oon myöskin ymmärtäny, et aina ei oo. Mielenkiinnolla odotan myös muiden vastauksia aiheesta.
Onpa hiljaista :) Mulla takana kamala yö. Eilen erehdyin käymään lenkillä (=laahustin reilun kilometsin...), ja liitoskivut äityivät sietämättömiksi. Yöllä en saanut vaihdettua asentoa ilman kipuilukohtausta, ja kaiken lisäksi heräsin neljä kertaa kipeisiin supistuksiin. Loppuivat onneksi kesken, koska olen niin väsynyt, etten millään jaksaisi lähteä synnyttämään juuri nyt :D
Onnea pikkuisista tuplaprinsessoista (unohdin jo äiskän nimimerkin..)! Toivottavasti arki lähtee kotona rullaamaan hyvin!
Täällä on synkeän harmaa ilma, mutta eipä ainakaan tule pakkomiellettä lähteä taas lonkkia kiusaamaan. Limatulppaa olen myös yrittänyt kurkkia joka vessareissun yhteydessä, mutta eipä ole näkynyt :) Kaikillahan tuota ei käsittääkseni edes huomaa (tulee niin vetisenä), ja ilmeisesti irtoamisen jälkeen voi hyvin kulua kaksikin viikkoa synnytyksen alkamiseen...olisi silti kiva huomata jotain merkkejä siitä, että tämäkin raskaus etenee kohti loppuaan.
Meille on tulossa vieraita muutamaksi yöksi loppuviikosta (siis ensi viikolla), ja jo nyt kauhulla odottelen asiaa - mulla kun on tapana emännöidä reippaasti, enkä oikein usko, että osaan ottaa rauhallisesti ja stressaamatta. Sen lisäksi hieman arveluttaa tuo nukkuminen - mun pitäis päästä ajoissa illalla sänkyyn, koska unet ovat niin katkoneiset. Vieraiden kanssa tuo ilta tuppaa aina venymään...huoh.
Nyt tilaa seuraavalle!
Allu 37+0 (jipii! nyt siis saa jo syntyä!)
Nyt jo kolmatta viikkoa...ensin tuli sellaista sitkeää ihan kirkasta limaa paperiin joka venyy kun ottaa sormeen, ei katkea. ja viime viikonloppuna tuli kans ihan vähän. ja nyt tänä aamuna tuli enemmän kun edellisillä kerroilla ja oli vähän kellertävääkin. ja tuli oikeasti paljon. ei veriviiruja kylläkään. Ehkä sauna ja kävely ja seksi on tuottanut taas tulosta. No jospa 3 kerta toden sanoo ja päästäisi kohta synnyttämään. toiveajattelua ehkä. onhan tuota jo kolmena v. loppuna lähtenyt. mutta nyt enemmän. Mutta tarkemmin en tiedä tästä asiasta kun itsekin olen ensikertalainen....onko muita kellä näin monta viikkoa sitä irronnut?????
että se 1h - 2vk ei ainakaan pidä täällä paikkaansa kun tulee tuollein osissa tuo tulppa. tiiä vaikka miten kauan vielä menee tositoimiin. oisin jo aivan valmis synnyttämään.vauvakin painaa jo yli kolme kiloa.
Mutta kertoo tuo lima edes siitä että paikat kypsyy. mä en vain tiedä onko vauva vieläkään kiinnittynyt.alhaalla kylläkin.mut jos vedet menee ni täytyy varmaan varalta soittaa ambulanssi. kun matkaa 100 kilsaa.??
minäkin haluan tänne lunta.pientä räntää tuli yöllä mutta suli jo pois. ei edes valkeana maa.
lähdetään kohta hakemaan vaunut(on isän luona varastossa.) ja pitää heijastaa ne ja puhdistaa vähän. en malta enää oottaa vaikka eipä niitä ihan heti edes tarvitse, varsinkin jos kauheet pakkaset tulee.toivotaan että ei, olisi kiva päästä mahd. pian vauvan kaa ulkoilemaan.
eilen oli pinossa taas vauva uutisia! ihanaa! onnea sinne kaksos perheeseen! !
no sellaista täällä, toiveikkaana odotellaan josko limasta oli jotain hyötyä...pitkää hermoa myös muille!
terv ellu ja masukki rv 37+2
Hirveitä jomotteluja taas tänä aamuna...nyt jomottelee alavatsaa ja alaselkää ja oikeaa lonkkaa sääreen saakka. Voi kun tämä olotila alkaisi pikkuhiljaa helpottamaan! No tietäähän sen, milloin se vasta helpottaa...
Limatulpasta: Esikoisesta en sitä edes huomannut, mutta kuopuksesta se lähti irti reilua viikkoa ennen synnytystä. Sellainen sianihran (sori kuvailuni) näköinen kellertävä hyytymäklöntti, ihan kuin tulppa. Tuli varmaan ulos ihan kokonaisena, sillä tuo hyytymä oli ainoa, mitä irtosi.
Nyt ei vielä ole tämän kolmannen kanssa näkynyt limatulpasta vilaustakaan, mutten niin kovasti laske sen varaan. Voihan se tipahtaa pönttöön ihan huomaamattakin ;-)
Mitenkäs teillä, jotka odotatte lasta pidemmällä aikavälillä edelliseen, kuten minä (7v), onko neuvolalääkärin tarkastuksissa kohdunsuu ollut täysin kiinni koko ajan? Minulla nimittäin on ollut, mikä hieman ihmetyttää, sillä tiedän, että uudelleensynnyttäjillä kohdunsuu on yleensä auki vähintään kahdelle sormelle koko raskausajan. Esikoisen jälkeen kuopusta odottaessani oli niin, tosin raskaus alkoi esikoisen ollessa vasta ½ -vuotias.
Tiistaina sitten kuulen, mitä lääkärillä on sanottavanaan tämänhetkisestä tilanteesta. On nimittäin vihlonut ja supistellut siihen malliin viimeiset kolme viikkoa, että ihme on, jollei ole paikat jo pehmenneet ja avautuneet. Onkohan meillä kaikilla uudelleen synnyttäjillä samanlaista? Paikat avautuvat salakavalasti jo viikkoja ennen synnytystä ja itse synnytys onkin sitten tosi nopea? Sen ainakin tiedän, ettei vauva ole vielä kiinnittynyt, mutta eipä kiinnittynyt kuopuskaan, ei edes synnärillä...joten se ei kohdallani kerro vielä mitään lähestyvästä synnytyksestä.
Nyt pitää lopettaa ja mennä suihkuun, jotta päivä pääsisi alkuun...
Kanelisokeri 36+1
Eilen oli syntynyt taas 2uutta murusta :)
Täällä laiskasti vietellään sunnuntaita..
t.V&V 36+4
Onnittelut kaikille vauvansa saaneille. Nauttikaa nyt tasta ajasta. Perjantaina odotushuoneessa oli pieni vastasyntynyt vauva ja on ne niin ihania tuhisijoita. Oikein rupesi sylia kolottamaan kun haluan oman vauvan jo syliin. On se kylla niin uskomatonta kuinka lahella se vauva nyt on, muutaman sentin paassa nahan alla. Mutta synnytysprosessi tekee siita niin kaukaisen.
Vauvan kaantamisesta; monet ovat saaneet apua ihan kotikonstein ja haittaa naista nyt ei ole. Eli silta asento http://yoga.about.com/od/yogaposes/a/bridge.htm pyyda puolisoa nostamaan ylos lantiolta jos et itse jaksa. Toinen kikka jonka olen kuullut toimivat on laittaa kylma pakastepussi masulle ja silla " ajaa" vauva oikeaan asentoon. Ja kolmas tapa on ihan ajatuksen voimalla kehoittaa vauvaa kaantymaan ja laittamaan leuka rintaan.
Oma vointi on hyva, kavellessa tuntuu etta vauva " ruuvautuu" lantioon. Jalat kylla turpoavat ikavasti paivanpaatteeksi. Menen kylla ihan varmasti manikyyriin ja pedikyyriin pari paivaa ennen laskettua aikaa. Ehka se hieronta laittaa jotain liikkeelle ;)
Siivoilen aika ahkerasti ja kaikki lika inhottaa.
Keisarileikkauksesta, kysasin terveydenhoitajaltani millaiset tilastot laakarilla on keisarileikkausten suhteen. Johon han sitten totesi; joo todella paljon niita tekee, varmasti luuli rauhoittavansa minun mielen...
Kavin tuolla ruskovillan sivuilla kuolaamassa vaatteita, ihana aiti lupasi lahettaa valihaalarin meille. Eikohan koko 70 cm olisi sopiva ja voisi riittaa kevaaseen saakka?
Pitaa kylla ruveta kirjoittamaan omaan raskaus paivakirjaan nyt paivittain. On ihana sitten jalkeenpain lukea mita kaikkea silloin mielessa pyorikin.
Hyvaa sunnuntaita kaikille.
BettyBlu rv 37+6
Minullakin edellisestä raskaudesta on 7 vuotta. Lääkärissä 28 viikolla kohdunsuu oli vielä kiinni, mutta seuraavalla käynnillä 36+6 (eli viime to) oli 2 sormelle auki, ja kanavaa vain 1 cm reuna jäljellä. Eli tyypillinen uudelleensynnyttäjän tilanne, pitkästä aikavälistä huolimatta. (kohtu ei ole 7 vuodessa unohtanut että on se aikaisemminkin ollut raskaana...)
Nykyistä kuopusta aloin odottamaan esikoisen ollessa tasan 1v, ja tuolloinkin keskiraskauden lääkärikäynnillä vk 27 oli paikat vielä kiinni.
Eilen illalla tunnin pari tuli supistuksia (vaikka ei kunnolla kipeitä, vain " napakoita" ) suht säännöllisesti 10 min välein, ensimmäisen kerran tässä raskaudessa tällaisia säännöllisiä, omasta liikuskelusta riippumattomia. Toivon että se enteilee ettei ainakaan yliajalle mentäisi, vaikkeivät toki välttämättä mitään merkitse.
Mari 37+2
Kiitos viestistäsi! Tiistaina nähdään, onko jotain radikaalia tapahtunut kohdunsuulla, on tässä tosiaan muutama viikko nyt kärvistelty milloin mitäkin alapään kipua ja supparivaivaa...
Se minun kohdunsuun auki oleminen koko edellisen raskausajan johtui ilmeisesti sitten siitä, että raskaudet tulivat niin nopeaan tahtiin peräkkäin.
Kanelisokeri 36+1
Ruskovillan villahaalarista. Ostin viime viikolla Ruskovillan villapotkuhousut ja villaisen vauvapaidan. Mietin pitkään, ostanko sen haalarin ja päädyin sitten tuohon kaksiosaiseen pukuun. Siinä haalarissa oli jotenkin huonosti viimeistelty vetoketju. Ajattelin, että se raapii päällepuettaessa vauvaa, vaikken uskokaan pukevani noita paljasta ihoa vasten (väittävät kyllä, ettei villa pistele...mutta kuitenkin...).
Harmi kun ne Ruskovillan haalarit eivät ole enää samanlaisia kuin kahdeksan vuotta sitten esikoiselle ostamani haalari. Väriltään ihanan punainen, nappilista edessä, eikä jalkateriä lainkaan. Meni vauvalle paljon pidempään kuin nuo jalkaterälliset haalarit. Ostin muuten kokoa 70cm, menee sitten ensi syksynäkin ehkä vielä, elleivät jalkaterät kinnaa vastaan.
Ostin muuten sen ihanan " kärpäspiponkin" joka on silkkivillaa ja ne ihanat pienet vauvan villatumput silkkivuorella...en voinut olla ostamatta.
Sitten ei enää olekaan tarvetta ostella mitään ruskovillatuotteita kun vanhat ovat isoilta sisaruksilta tallessa :-).
Kanelisokeri
limatulppa-asiaa: mulla on kaikissa raskauksissa tullut vaaleaa klönttilimaa pari-kolme viikkoa ennen synnytystä. tämän viimeisimmän kanssa huomasin edellisenä päivänä verisen klöntin vuorokautta ennen vesien menoa.
onnittelut uusille muruille ja tsemppiä kasassa oleville viimeisille viikoille tai päiville!
meidän kuulumiset: hieman on tullut mutkia matkaan. vauva on edelleen keskolassa hoidossa. vauvan sydämessä yksi läppä falskaa ja odotellaan auttaako kasvu siihen. ihan auki vielä on että miten jatkot. jos ei itsestään sulkeudu niin sitten lääkitys tai sydänleikkaus :-( Vielä on kuitenkin toiveita että josko se läppä siitä itsestään ajan kanssa. Minä olen ollut aika rikki tämän asian kanssa. tyttö edistyy muuten pikkuhiljaa, mutta ei vieläkään jaksa syödä. nukkuu oikeastaan koko ajan ja letkusta menee murkinat. olen nyt suuntautunut aika paljon tuonne keskospalstoille, siellä kun löytyy konkareita näiden asioiden kanssa.
kotona olen ja sairaalassa vietän päivät tyttöä tuijottaen ja 3 tunnin välein vaihdan vaipat ja ruokailun yrityksiä.
reissuäitinä nyt, momentti ja tyttö 9pv
Mukavaa kuulla taas Momentistakin. Onneksi tyttönne on hyvässä hoidossa ja edelleen jaksan uskoa, että lopuksi kaikki menee kuitenkin hyvin =) Hyvä, että on tuo keskospalsta, sillä minä en ainakaan osaa muuta kuin toivoa parasta ja kannustaa niin uskomaan. Sieltä tosiaan saa sitä vertaistukea. Voimia teidän perheelle!
LIMATULPASTA voin vain sanoa oman kokemukseni. Esikoisesta en sitä huomannut, mutta se synnytys käynnistettiinkin sitten 41+5. Kakkosesta meni alta viikko ennenn synnytystä. Käsittääkseni sitä voi tosiaan mennä pidempäänkin ja tosi aikaisessa vaiheessa keho kait tuottaa sitä lisää... Mutta jos limatulpassa on verta seassa, niin olen ymmärtänyt, että usein se tarkoittaa vauvan syntymää muutaman päivän sisään.
Mitä sitten tulee siihen, että on maha kuralla, niin minulla ainakin (ja monella muulla) on niin muutama päivä ennen synnytystä. Luonto tavallaan huolehtii suolen tyhjentämisestä =P Nyt on monta päivää maha toiminut hurjan usein, muttei ole kuralla. Eli en usko liittyvän mitenkään synnytykseen... =(
Supistuksia tulee nykyisin kipeämpiäkin, mutta sanoisin silti, että melkoisen köyhää kamaa ja satunnaisesti. Muutenkin olo alkaa olla *kypsä*, ts. Tiitiäinen painaa ikävästi peräsuolta ja alapäätä (vaikkei olekaan kiinnittynyt), maha on vauvaa ihan ylitäysi (taitaa olla jättiläinen), nipistää ja kivistelee milloin mihinkin... ja öisin on tosi hankala nukkua yhtään levollisesti. Kuitenkin sanoisin, että voin yleisesti varsin hyvin. Mikä tietenkin hyvä, mutta masentaa, kun ei tämä vauva halua syntyä...
Nyt on alkanut myös hiukan mietityttää se, miten jaksan kolmen pienen kanssa. Lähinnä siksi, kun meillä minä olen AINA ollut se, joka nousee lasten kanssa yöllä. Ja kuten tiedämme, tapaavat nuo kullanmurut heräillä eri aikaan... Olen se herkkäuninen ja mies sikeäuninen ja kun kerran mies on päivät pitkät töissä, en voi mitenkään vaatia, että hän heräisi. Nyt tietenkin kaikki ovat tottuneet siihe, että äiti hoitaa... =( Ja tällä äidillä palaa käämit sitä nopeammin, mitä väsyneempi. Kummasti kun vielä tuntuu siltä, että miehet kuvittelevat meidän äitien jaksavat ikuisesti jossain hormonihuuruissa heräillä ja lisäksi kun on lasten kanssa kotona, niin voi *levätä milloin vaan*...
Nyt suuntaan silityspuuhiin!
Sateista sunnuntaita Muruset!
Ja ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE =)
TalviSalama + Tiitäinen 38+3
Olen pyörinyt täälä aina silloin tällöin jo aamu kuudesta,mutta en viitsinyt sitä pinoa kuitenkaan aloittaa kun yleensä olen sen aloittanut aikaisin.
Eikä aamusta ollut oikein asiaakaan...
Joten laitan nyt juttujani vasta tänne...
Masussa ollaan oltu välillä hiljaisia ja toisinaan tungetaan kyljestä pihalle.
Tänään tein koko odotusaikanani ekan kerran lettuja vaniliavaahdon ja itse tehdyn omenahilloin kera,ai että oli hyvää...
Tosin en ehkä olis saanut niitä syödä mutta ei joka päivä jaksa sokeria välttää.
Muutoin sokerit olleet kyllä ok lukemissa ja ei mun tartte enään edes mittailla niitä koska eivät nousseet liikaa.
Täälä kanssa limatulppaa irtoo jatkuvasti,nyt irronnut n.4pvää...
Välillä supistelee ja vihloo todella ikävästi.
Paras keino noihin supistuksiin on mulla nyt ollut kuuma suihku ja 2 panadolia päälle niin rauhoittuvat ja ei satu enään niin paljoa.
Ja yötä vasten tuo sama rauhoittaa kummasti ja saa nukuttua hieman paremmin,turhaan ei tietystikkään kannata noita lääkkeitä popsia ja välillä auttaa pelkkä lämmin suihkukin.
Ja sitten jos kärsii autossa enemmän supistuksia kuin muulloin niin 30min aikaisemmin ottaa 2 panadolia niin rauhoittaa mahaa eikä supistele niin usein kuin aikaisemmilla matkoilla.
Synnytysvastaan otolla sanoivat noin ja kyllä se on auttanutkin.
Joku puhui että on satanut räntää vai oliko jossain jo luntakin...
Niin täälä tuli kanssa torstaina ja sitten eilenkin räntää,mutta ei lunta vielä.
Miehelle olen kyllä " nalkuttanut" että vaihtaisi nyt ne talvirenkaat,mutta ei ole auttanut...
Joten saa nähdä milloin sattuu miestä kiinnostaa renkaiden vaihtaminen,luulen että meillä on vauva jo silloin kun renkaat ovat vaihdossa.
Mutta eipä muuta tällä kertaa...
Saavat muutkin kirjoitella kun menen tästä sivummalle lueskeleen viestejä.
Rv 35+6
Todellakin niitä tarvitaan. Epätoivo varmasti välillä helposti valtaa. Toivotaan, että pikkuinen pian jaksaisi itse syödä.
Tuollainen tilanne saa omat murheet aika pieneen mittakaavaan... Itsellä lähinnä ongelmana täydet tissit, joita pikku tirppana ei saa kunnolla tyhjäksi (juu ei tarvita lisämaitoja enää) ja pelko tulehduksesta.
Neuvolasta tullaan kotikäynnille jo huomenna, kun kotiuduimme niin pian. Suosittelenmuuten tätä pikaista kotiutumista kaikille uudelleen synnyttäjille, joilla synnytys menee hyvin ja vauva " täyttää kriteerit" . On ollut aivan ihanaa tutustua vauvaan yhdessä koko perheen kesken ja toki ne yöunet on jotain ihan eri luokkaa omassa sängyssä kuin osastolla epämukavissa, kapeissa sängyissä ja sitä liikettä siellä kuitenkin on koko ajan, kuuluu vauvojen itkua, ovet käy, huonekaveri hoitaa vauvaansa, yökkö käy välillä tarkistamassa jne. Vaikka itse menetin aika paljon verta ja olivat alkuun vähän skeptisiä (500ml oli se virallinen raja, mulla meni joku 900ml), että päästävätkö kotiin, niin oma olo on kuitenkin koko ajan ollut hyvä. Ja levätähän saa kotona, kun mies passaa ja hoitaa esikoisen. En voinut etukäteen uskoa, että oma fyysinen tila olisi näin paljon erilainen kuin ekan saatuani!! Silloin eppari oli kipeä viikkotolkulla, hormoonihöyryissäni itkeskelin kaiket päivät, tissit oli räjähtää ja muutenkin elämä näytti niin epätoivoiselta. Nyt tuosta on jäljellä vain räjähtävät tissit :) Eilen aamulla mahtui vielä e-kuppikoon imetysliivit päälle, mutta suihkun jälkeen ei enää... Nyt olis varmaan oikea koko F tai G. Joten ilman liivejä siis mennään... Huomenna ajattelin soitella äidinmaitokeskukseen ja kysellä, milloin saisi käydä antamassa maitonäytteen ja hakea sähköpumpun. Jos vaikka muutaman kuukauden luovuttaisi.
Juu, en tiiä jaksaako teitä kiinnostaa tällaiset jutut vielä tipan tippaa... Jotenkin en vaan osaa tuonne vauvapuolelle mennä ja lokakuisten pinoon en haluaisi mennäkään... Aattelin ootella että teitä tulee muitakin tuttuja vaavin kanssa kotiin :) Jos jatkettais marraskuisten pinoja vauvapuolella huolimatta siitä, missä kuussa vauvat nyt sitten onkaan syntyneet!
Kestämistä kaikille teille enemmän tai vähemmän vaivaisille murusille :)
Marrastoive ja pikku tirppana 4vrk tasan :) (ja kyllä tuo vauva tuntuukin pieneltä, siis ihan minivauvalta! Esikoinen oli kuitenkin puoli kiloa painavampi. Ihan hassulta tuntuu ajatella, että jonkun mielestä mun vähän päälle nelikiloinen olisi iso, sehän on ihan pikkuriikkinen :))
Kiva on lukea viestejä vauva-arjesta, piristävät kaikkien odotuskremppojen välissä. Ja itselläkin mielessä pyörii imetykset ym ainakin yhtä paljon kuin limatulpat ja supistukset. Jatketaan samalla porukalla sitten kirjoittelua " marrasvauvoissa" .
Nyt perheen kanssa ravintolaan, kun vielä on helppo mennä pelkkien isojen lasten kanssa.... ei ole vielä pikkukolmosesta vaivaa kun se on masussa....
Mari 37+2
Totta! Näin odotushöyryissä on kyllä ihan kiva lukea niistä jo syntyneistäkin. Minusta ainakin olisi kiva, jos Marrasmurut sitten jatkavat vauvapuolella *kimpassa*, kun kerran ollaan odotetukin yhtämatkaa =)
Totta sekin, että Momentin murheiden rinnalla nämä omat *murheet* ovat ihan olemattomia. Vaan niinhän se on ihminen rakennettu, että *omanapa tärkein napa* ja ne omat asiat ovat tietenkin päälimmäisinä. Olivat sitten hiiriä tai norsuja =O Edelleenkin toivon vain hurjasti Momentille ja perheelleen voimia! Yhtä lailla kuin sen pienen ennenaikaisesti syntyneen ensimmäisen marraskuisen, pienten kaksostyttöjen ja... kaikkien!!!
MARRASTOIVE: Minulla ainakin oli toisen jälkeen vointi todella hyvä! No, aika hyvä se oli esikoisenkin jälkeen, vaikka synnytys menikin hiukan kehnosti ja verta meni 1500ml... Toki ainahan tilanne on niin yksilöllinen. Mutta kakkosen jälkeen olisin heti voinut vaikka juhlat pitää =P Ja mitä siihen rintojen kokoon tulee, niin minulla ainakin ne pari ekaa päivää ovat kauheimmat ja sitten helpotti. Luulin, että saisi hommatta vain isompia liivejä, mutta kummasti se koko sitten tasaantui. Toisaalta sitä luuli kakkosen jälkeen, kun rinnat olivat jotenkin niin paljon *helpommat*, että tuleeko sitä maitoa. Mutta niin vain tuli ihan hyvin. RINTATULEHDUKSIA minulla oli hurjasti esikoisen aikaan, vaikka kuinka yritin kylmää varoa. Lääkäri oli sitä mieltä, että kun atoopikko olen, niin helpommin tulee. Kannattaa varmaan siis myös sen kylmän lisäksi huolehtia etteivät kovasti mene rinnat rikki (joo, aluksi kyllä varmasti menee) ja jos meneekin, niin huolehtia sitten erityisesti rintojen puhtaudesta.
Niinhän se oma vastasyntynyt on aina pieni =) Sitten kun niitä näkee vierekkäin, voi huomata jotain eroa. Mutta meillä varmaan tulee olemaan syntymäkooltaan iso vauva, joka kyllä sitten näihin omiin isompiin verrattuna näyttää pikkuiselta. Esikoinen ainakin *kasvoi* yhdessä yössä *isoksi pojaksi*, kun kakkonen syntyi =P Nyt käyneen taas niin...
Jassoo... taas pitää mennä!
TalviSalama + Tiitiäinen 38+3 (edelleen...)
Momentille kovasti voimia ja pikkuinen onnen enkeli istumaan pikkuruisen tyttären sängyn päätyyn :)
Oulussa sataa lunta ja lapset on möyrineet ihan innoissaan koko päivän pihalla tekemässä lumiukkoja. Sain omaan autooni talvirenkaat alle kun aamulla suutuin jo ukolle ja sanoin etten aja metriäkään kesärenkailla. Miehellä on oma auto huollossa ja laina-autossa kesärenkaat alla. Lunta alkaa olla jo useampi sentti maassa, pakotin miehen viemään laina-auton huollon pihaan ja sanoin että menkööt minun autollani aamulla töihin (25 km), muuten en olisi saanut nukuttua yöllä kun olisi pelännyt koko yön että sattuu jotain työmatkalla.
Omaa napaa : maha on ollut tajuttoman kipeä koko päivän, otin vihdoin puoli tuntia sitten panadolia ja kylläpä helpotti. Huomenna olisi taas neuvola-päivä ja taas ollaan hieman viisaampia alakerran tilanteen suhteen. Ensi viikko meneekin sitten sutjakkaasti kun lapset ovat syyslomalla ja tekemistä riittänee :)
MrsCruiser 34+5
Eikö tosiaan kenelläkään ole mitään meheviä juttuja näin pyhäaamuna?
Mulla nyt ei ainakaan. Yhdeksään sain nukuttua, mutta kyllä se yö oli kolmesta asti katkonainen. Ei siis kauheeta merkitystä sillä onko yksin kotona vai perheen kanssa. Nyt kyllä vois mennä ottaan jo uudet aamu-unet. Täällä alko eilen illalla sataan lunta ja nyt satelee taas... nyt tajuan siis oikeasti, että meillehän tulee talvivauva!
Vauva onkin ollut aika hiljainen, ihan pakko mennä kuunteleen mitä hälle kuuluu. Varmaan on erilaista, kun ei kuule minun, miehen ja esikoisen puhetta. Yleensä heräilee aamulla, kun me aletaan jutteleen. Muuten olo hyvä... turvotusta tietenkin luvassa eilisten sipsisyöminkien jälkeen.
Sarafan rv 36+3 (laitoin muuten eilen väärin)