Mikä avuksi, kun pelkään paniikkiin asti ettei avomieheni olisi hyvä isä :(
Tiedän, että tää on ihan kohtuuton ja epäreilu pelko. Pelätä nyt jotain, mitä ei ole vielä edes tapahtunut, mutta silti olen ihan ahdistunut ja eroajatusten partaalla asian vuoksi.
Mies on minua 10 vuotta vanhempi ja ollaan oltu yhdessä nyt viitisen vuotta. Mies on luonteeltaan poikamainen seikkailija, joka rakastaa reppureissuja, harrastusmatkoja, saunailtoja ja poikienreissuja. Tykkää myös kokeilla erilaisia extreme-lajeja ja on oikeastaan kaiken vapaa-aikansa menossa mitä töiltään ehtii. Heti alkuun suhteessa ajankäyttö harrastuksiin mietitytti mua, mutta ajattelin että se olisi jokin ohimenevä vaihe. Mutta nykyään tahti on vain kiihtynyt.
Mies on sanojensa mukaan aiemmissa parisuhteissaan pettynyt (näistä ei halua puhua) ja todella huono puhumaan tunteistaan. Tulevaisuuden suunnittelu tai hellät sanat ovat ihan utopiaa, jo omista suunnitelmista ja menoista kertominen usein unohtuu. Mies on tottunut tekemään myös isoja päätöksiä yksin ja arvuuttelee ottaisiko vaikkapa reissutyön vastaan vai ei.
Itse olen potenut vauvakuumetta pitkään ja nyt miehenkin seikkailukaverit ovat vakiintuneet ja mies on alkanut puhua perheen perustamisesta. Mulla on kuitenkin kauhea pelko ja ahdistus, että jäisin tässä lähinnä kotiapulaisen ja lapsenhoitajan rooliin ja tasa-arvoinen perhe-elämä olisi kaukainen haave. Vaikka lapsi on iso haaveeni, niin myös turvalliset ja vakaat perheolosuhteet hänelle ovat.
Kommentit (28)
Tää sama provo oli täällä joitakin kuukausia sitten. Kuka ikinä oletkaan ap, älä ikinä tee lapsia. Tuollainen jatkuva nettipalstalla satuilu ei ole normaalin ihmisen toimintaa.
Minun mies oli samanlainen. Meno rauhottui vasta urheilussa loukkaantumiseen, mutta senkään jälkeen ei ottanut vastuuta kodin ja lasten hoidon velvollisuuksista. "Mulla on vain yksi elämä." Perhe ja lapsi piti kuitenkin saada, jotta miehinen kulissi on kunnossa.
Yleensä tuollaiset miehet eivät ollenkaan ymmärrä, miten paljon vanhemmuus vaatii. Kuvittelevat, että se menee kätevästi siinä sivussa, ja niinhän se meneekin, kun sinä hoidat kaiken.
Jos teette lapsen, tulette eroamaan vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsi kaksi miestä. Eka mies siittää ja toka maksaa sekä hoitaa.
Näin me toimitaan tällä palstalla jos olet yhtään seurannut keskustelua.
"Alpha fucks beta bucks" Alffa panee ja luuseri kantaa vastuun.
Niin, huonoja isiä on maailma täynnä. Toki äitejäkin. Itse uskon, että moni olisi paljon parempi vanhempi, jos olisi tehnyt lapset paremmin itselleen sopivan puolison kanssa. Jos asioista ei voi puhua, puoliso on väärä. Toki tätä voi harjoitella, ja Ap:n kohdalla nyt on korkea aika sille. Jos keskusteluyhteyttä ei synny, on vaikea kuvitella, miten se lapsen myötä korjaantuisi.