Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka usein poltat takkaa, kannattaako hankkia takka?

Vierailija
26.07.2022 |

Vie hirveästi tilaa, maksaa hirveästi eikä tuo mitään säästöjä, koska maalämpö lämmittää supertehokkaasti.

Silti se kai kuuluu ottaa, kun talon rakentaa. Käytätkö takkaa? Kuinka usein? Jos takka maksaa kuusi tonnia, niin paljonko on tähän mennessä tullut käyttökerran hinnaksi? Esimerkiksi 35 käyttökertaa vuodessa 10 vuoden ajan tekisi yhden polttelun hinnaksi kuuden tonnin takalla 17 euroa kerta (6000/350). Siihen vielä puiden hinta päälle.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan takkaa lämmityskauden ajan lokakuusta huhtikuuhun lähes päivittäin, eli noin 200 kertaa vuodessa. Takka vietti tänä kesänä 40-vuotispäiviään, eli sillä on poltettu noin 8000 pesällistä. Se lienee maksanut aikoinaan noin 2000 markkaa (takan luukut, tuhkaluukut, pellit, tiilet ja muurauslaasti, takka on käsin muurattu talon rakentajan veljen toimesta "ilmaiseksi" eli todennäköisesti kossupullon hinnalla). Kaikki kuitit ovat tallella, myös sen kossupullon kuitti. En ole kuitenkaan erotellut takan, puuhellan ja piipun osuuksia tiilistä ja muurauslaasteista, nuo metalliosat oli helppo laskea.

Lämmityskerran hinta on siis 25 penniä, ja jokainen lämmityskerta hieman pienentää tuota. Myös talon rakentaja poltti takkaa ahkerasti, he itseasiassa käyttivät sitä myös kesäisin. 80-luvulla oli hyvin kylmiä kesiä.

Puut ovat omasta takaa metsästä, alunperin isovanhempien metsää, sitten perikunnan metsää, nykyään minun.

Mielestäni tuo on ollut erinomainen sijoitus silloiselta rakentajalta!

Vierailija
2/4 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on aina tehny takkaa mieli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina toivonut, että asunnossani olisi takka. Ja jos olisi niin lämmittäisin sitä usein ja etenkin syksyllä/talvella varmaan harva se päivä. 

Vierailija
4/4 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poltan takkaa lämmityskauden ajan lokakuusta huhtikuuhun lähes päivittäin, eli noin 200 kertaa vuodessa. Takka vietti tänä kesänä 40-vuotispäiviään, eli sillä on poltettu noin 8000 pesällistä. Se lienee maksanut aikoinaan noin 2000 markkaa (takan luukut, tuhkaluukut, pellit, tiilet ja muurauslaasti, takka on käsin muurattu talon rakentajan veljen toimesta "ilmaiseksi" eli todennäköisesti kossupullon hinnalla). Kaikki kuitit ovat tallella, myös sen kossupullon kuitti. En ole kuitenkaan erotellut takan, puuhellan ja piipun osuuksia tiilistä ja muurauslaasteista, nuo metalliosat oli helppo laskea.

Lämmityskerran hinta on siis 25 penniä, ja jokainen lämmityskerta hieman pienentää tuota. Myös talon rakentaja poltti takkaa ahkerasti, he itseasiassa käyttivät sitä myös kesäisin. 80-luvulla oli hyvin kylmiä kesiä.

Puut ovat omasta takaa metsästä, alunperin isovanhempien metsää, sitten perikunnan metsää, nykyään minun.

Mielestäni tuo on ollut erinomainen sijoitus silloiselta rakentajalta!

Sama, lokakuusta huhtikuuhun, tänävuonna vielä kesäkuussakin kun kylmyys, harmaus ja sade hytisytti. Kai se tuo jotain säästöäkin, en ole laskenut.

Meillä on 2-puoleinen takka keittiötä ja oh jakamassa, aivan upea.