Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ositus -avioeron jälkeen käytännössä

Ero
26.07.2022 |

Teemme puolisisoni kanssa ositussopimuksen itse eli kumpikaan ei vaadi toiselta mitään. Ositussopimus toimitetaan ilmeisesti maistraattiin? Pitääkö molempien olla paikalla? Tuleeko siitä sitten päätös postissa? Kiitos avustanne.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lahjoittanut kaiken isomman omaisuuden lapsilleni, eli esim. asunnot ja kiinteistöt on lasten nimissä.

Kuollessani pankkitileillä tai käteisenä löytyy vain hautausrahat.

Vierailija
22/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lahjoittanut kaiken isomman omaisuuden lapsilleni, eli esim. asunnot ja kiinteistöt on lasten nimissä.

Ositus koskee omaisuutta avioeron hetkellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa, miten KÄYTÄNNÖSSÄ selvitetään entisten puolisoiden jakamaton varallisuus ja velat esim. asumuseron alkamisvuotena 1973?

Elossaolevan ex-puolison on myös tehtävä selvitys omista varoistaan ja veloistaan tuolloin. Kuinka hän sen tekee, niin että se on uskottava ja lainmukainen? (ei pimitä omaisuuttaan).

Kertokaa minulle, te lainoppineet!

Vierailija
24/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ositus koskee omaisuutta avioeron hetkellä.

Eikös asumuseron alkaessa?

Aiemmin avioeron sai 2 vuoden erillään asumisen jälkeen.

Sitä omaisuutta tai velkaa ei enää ole, mitä tuolloin oli.

Rahat on kierrätetty palmusaarten kautta moneen kertaan.

Vierailija
25/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa, miten KÄYTÄNNÖSSÄ selvitetään entisten puolisoiden jakamaton varallisuus ja velat esim. asumuseron alkamisvuotena 1973?

Elossaolevan ex-puolison on myös tehtävä selvitys omista varoistaan ja veloistaan tuolloin. Kuinka hän sen tekee, niin että se on uskottava ja lainmukainen? (ei pimitä omaisuuttaan).

Käytetään niitä lähteitä, joita on saatavissa. Verotustiedoissa (jotka on jotenkin mahdollista saada verottajan arkistoista - toki maksua vastaan) selviää aika suuri osuus omaisuudesta. Jos toinen osapuoli on sitä mieltä, että eron hetkellä pankkitileillä on ollut huomattavia summia, niin sitten pitää pyytää pankista vanhoja tilitietoja, jos niitä on vielä saatavissa.

Kaikista helpointa ja edullisinta on, jos ex-puolisolta saa paperin, jossa hän toteaa, että ositus on aikoinaan käytännössä tehty. Mutta jos ex-puoliso ei tähän suostu, niin sitten on aikamoinen selvittelyrumba. Lakimies ottaa sen kyllä hoitaakseen noin 250 euron tuntipalkalla.

Vierailija
26/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytetään niitä lähteitä, joita on saatavissa. Verotustiedoissa (jotka on jotenkin mahdollista saada verottajan arkistoista - toki maksua vastaan) selviää aika suuri osuus omaisuudesta. Jos toinen osapuoli on sitä mieltä, että eron hetkellä pankkitileillä on ollut huomattavia summia, niin sitten pitää pyytää pankista vanhoja tilitietoja, jos niitä on vielä saatavissa.

Kaikista helpointa ja edullisinta on, jos ex-puolisolta saa paperin, jossa hän toteaa, että ositus on aikoinaan käytännössä tehty. Mutta jos ex-puoliso ei tähän suostu, niin sitten on aikamoinen selvittelyrumba. Lakimies ottaa sen kyllä hoitaakseen noin 250 euron tuntipalkalla.

Mutta mistä tasinkoa KÄYTÄNNÖSSÄ jaetaan, jos kuolinpesässä ei ole varoja?

Mitä selvittely hyödyttää?

Vierailija
27/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tavan ihminen voi edes tietää noista tasingoista ja osituksista vai kertooko joku viranomainen että sellaisia on olemassa kun ihmiset eroavat tai kuolevat?

Yhtä hämärää kuin verotus pitäisi olla kohta juristi että tietää mitä yleensä on olemassa ja mitä pitäisi ottaa huomioon.

Vierailija
28/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertooko joku viranomainen millainen taloudellinen sopimus avioliitto on. Ei taida kertoa, oletus on että ihmiset ottavat ihan itse selvää asioista jos tekevät sopimuksia ja kun purkavat niitä.

Vierailija
29/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voittaa 5 miljoonaa lotosta niin kaikki sopimukset kusee. Puoliso alkaa ahneeksi ja alkaa vaatia omaisuuttasi.

Vierailija
30/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi on tehdä paperit suht nopeasti

Kun se toinen voi myös kuolla jne

Vierailija
31/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tarkasti asiantuntia kirjoitti aiheesta itapäivä lehti.Kun aiheena oli Marinin avio- ero.Olisit aiheen sietä lukenut.Vai omitko juuri lehdistö aiheesi aloituksen?

Varmaan tuo mainitsemasi juttu oli luettavissa viime vuoden heinäkuusssa, milloin aloitus on tehty. 🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
32/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertooko joku viranomainen millainen taloudellinen sopimus avioliitto on. Ei taida kertoa, oletus on että ihmiset ottavat ihan itse selvää asioista jos tekevät sopimuksia ja kun purkavat niitä.

Ainakin silloin, kun minä menin naimisiin, kuulutuksia (avioliiton esteiden tutkintaa) haettaessa meille annettiin oikeusministeriön esite, jossa nämä asiat oli selitetty juurta jaksaen esimerkkien kanssa. Mutta kaikki eivät varmaan viitsi lukea saamiaan esitteitä.

Vierailija
33/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait kukaan niitä penskana mieti

Vierailija
34/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella typerää jättää ositus tekemättä. Se kannattaa toimittaa maistraattiin säilytettäväksi, sieltä se löytyy tarvittaessa. Ja sitä tarvitaan varmasti!

Vierailija
35/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kihloihin meno oo sama asia hommataan sormus ja thats it.

Vierailija
36/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan riippuu myös toisen osapuolen (ex-puolison) omaisuudesta. Parhaassa tapauksessa (kuolinpesän kannalta) selvittely johtaa siihen, että ex-puolison pitää maksaa kuolinpesälle tasinkoa eli kuolinpesään tulee lisää varoja. Huonoimmassa tapauksessa todetaan, että kuolinpesän pitäisi maksaa ex-puolisolle tasinkoa. Mutta jos kuolinpesässä ei tosiaan ole lainkaan varoja, niin tälle käy samalla tavalla kuin muillekin varattoman kuolinpesän veloille: ne jäävät maksamatta ja velkojan luottotappioiksi.

Vierailija
37/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella typerää jättää ositus tekemättä. Se kannattaa toimittaa maistraattiin säilytettäväksi, sieltä se löytyy tarvittaessa. Ja sitä tarvitaan varmasti!

Mitä jos on salaisia tilejä ympäri maailmaa on vaikka voittanut eurojackpotissa 120 miljoonaa eikä ole kertonut aviopuolisolle, syynääkö viranomainen kaikki bahaman tilit ym?

Vierailija
38/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on salaisia tilejä ympäri maailmaa on vaikka voittanut eurojackpotissa 120 miljoonaa eikä ole kertonut aviopuolisolle, syynääkö viranomainen kaikki bahaman tilit ym?

Ei viranomainen syynää ositussopimusta rekisteröitäessä omaisuudesta yhtään mitään. Jos ex-puoliso on sitä mieltä, että toinen on salannut omaisuuttaan ositusta tehtäessä, pitään hänen nostaa asiasta kanne oikeudessa.

Vierailija
39/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voittaa 5 miljoonaa lotosta niin kaikki sopimukset kusee. Puoliso alkaa ahneeksi ja alkaa vaatia omaisuuttasi.

Niin vähän outoa?

Jos puoliso on voittanut lotossa ja avioehtoa ei ole niin omaisuus menee puoliksi käsittääkseni laki  perustuu siihen että puoliso on tottunut tiettyyn elintasoon mutta mitä jos lottovoittoa ei ole käytetty senttiäkään nostamaan elintasoa niin jakaantuuko se silloinkin puoliksi.

Onko lainkirjoittajat oikeasti noin tyhmiä vai mistä on kysymys ihan kuin 5v kakara olisi lakitekstin rustannut?

Vierailija
40/60 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan riippuu myös toisen osapuolen (ex-puolison) omaisuudesta. Parhaassa tapauksessa (kuolinpesän kannalta) selvittely johtaa siihen, että ex-puolison pitää maksaa kuolinpesälle tasinkoa eli kuolinpesään tulee lisää varoja. Huonoimmassa tapauksessa todetaan, että kuolinpesän pitäisi maksaa ex-puolisolle tasinkoa. Mutta jos kuolinpesässä ei tosiaan ole lainkaan varoja, niin tälle käy samalla tavalla kuin muillekin varattoman kuolinpesän veloille: ne jäävät maksamatta ja velkojan luottotappioiksi.

No niin, tulihan sieltä vastaus. Joskaan en voi olla varma, onko se pätevä lain edessä.

Eli omaisuus kannattaa siirtää ajoissa esim. lasten nimiin, jos on epäilys, että exät voisivat vaatia tasinkoa kuolinpesästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi