Naapurissa asuu narkkareita, onko muilla kokemusta?
Tuntuu siltä, että pois muutto alkaa olla ainoa ratkaisu:(
Lieveilmiöt kun ovat noiden mukana mukavia, on mm:
- Poliisi käynyt useampaan kertaan eri syistä.
- Takapihalla pössytellään isolla (vaihtelee) porukalla kannabista, samalla kytätään muiden naapurien toimet. Tämä on aiheuttanut sen, että omalla pihalla ei todellakaan halua viettää aikaa.
- Kannabiksen haju tulee (sisältä ja pihalta, polttelevat molemmissa sään yms mukaan) muihin asuntoihin.
- Sekopäissään haukkuvat naapureitaan (menisi kai jo kunnianloukkauksesta osa jutuista) kovaan ääneen ja kaikille.
- Vielä sekopäissään ovat oven takana, jos on jokin asia mihin sinua tarvitaan. Silloin ollaan mielin kielin, mutta muut naapurit haukutaan estoitta. Rahaa tai palveluksia en anna, olen lopettanut oven availun jos en odota vieraita.
Noita ei näköjään ikinä häädetä, huoh. Tässä vain osa lukuisista asioista mitä noiden naapurina saat nauttia. Onko muilla kokemusta nisteistä naapurinaan?
Ja ei, se kannabiksen haju omassa asunnossa ei ole mikään ruoanlaittoon tms verrattavissa oleva haju, yksi tuttu väitti niin vaan voin oikeasti pahoin sen vuoksi:( Onko ainoa keino vain itse muuttaa?
Kommentit (199)
Mielummin kannabisnaapuri, kuin piripää rotikoineen.
Ap:n naapurit kuulostavat nisteiltä eikä pilvenpolttajilta. Olen asunut niin monen narkkarin naapurissa, että tunnistan kyllä eron. Dokaamistakaan en enää viitsisi seurata lähietäisyydeltä. Nuorempana joutui asumaan kaupungin vuokrataloissa niin oppi vaatimaan elämältä ja naapureilta vähän enemmän.
Kannattaa muuttaa omakotialueelle, missä ihmiset polttelevat ja kasvattelevat pilveä sivistyneesti omissa oloissaan. Jos saisi vihreän lampun palamaan kaikkien pössyttelijöiden talon päälle, voisitte yllättyä. Kirjastotäti polttaa, autonkorjaaja polttaa, kauppias polttaa, poliisikin polttaa...
Minä asuin 3 vuotta Kalliossa kannabiskämpän yläkerrassa. Rappu haisi usein, omaan asuntoon löyhkä ei onneksi kantautunut. Bileet kestivät välillä pe-ma ja joka yö poliisi kävi aamuyöllä hiljentämässä musiikin, alkoi kuitenkin uudestaan viimeistään aamulla klo9. Pyörä oli pakko säilyttää omalla parvekkeella, lukitusta kellarista lähti kaikki kävelemään.
Onneksi pääsin muuttamaan pois, lasta en olisi ikinä siellä asuessani tehnyt.
On kokemusta, valitettavasti. Aina kun rojut loppuivat ja laskut iskivät päälle alkoi sekoilla, kuuli ääniä, uhkaili ja pelotteli muita asukkaita vaikka he eivät olleet puuttuneet tämän elämään mitenkään ja hajotti ovenkin parista asunnosta yms.
On, mutta luojan kiitos ei enää, eikä enää ikinä. Kyseessä oli 100% vuokratalo ja virallisesti asunnossa asui vain 1 nuorehko nainen.
Kellaritiloihin, saunatiloihin ja häkkikomeroihin murtauduttiin, pyörävarastosta hävisi pyöriä, pihalla ja rapuissa saattoi pyöriä aivan tolkuttomassa kunnossa olevia zombeja mihin vuorokauden aikaan hyvänsä, erääseen naapuri asuntoon pyrkivät väkivalloin sisään (eivät tunteneet asukasta entuudestaan)..
Vahva epäily oli, että asunnosta käsin käytiin pienimuotoista huumekauppaa, koska trafiikki asuntoon oli päivittäistä ja melko vilkasta, porukka sekakäyttäjien oloisia. Poliisit vierailivat asunnossa säännöllisesti, mutta se ei ongelmaa ratkaissut. Perusturvallisuuden tunne kyllä järkkyi tuona aikana ja kokemus olisi ollut kenties jopa traumaattinen, mikäli olisi sattunut asumaan yksin pienten lasten kanssa.
Ensimmäistä kertaa elämässäni tuli mieleen, että täytyykö sitä todella hankkia jonkinlainen ampuma-ase kotiinsa pahan paikan varalle ja olen kuitenkin tuota ennenkin asunut keskivertoa huonomaineisemmissa vuokrakolosseissa.
Ennen tätä omakohtaista kokemusta olin ollut paljon avarakatseisempi tätä ongelmaa kohtaan, enkä hätkähtänyt sekakäyttäjiä. Mutta siinä vaiheessa kun tämä ongelma tuli kirjaimellisesti kotiovelle ja aiheutti jatkuvaa häiriötä, turvattomuuden tunnetta ja stressitilaa, alkoi tilanne olla erilainen.
Tosiasia näyttää olevan se, että tällainen yksittäinen ongelmatapaus voi pilata koko asuintalon rauhan- ja turvallisuuden tunteen, eikä vaikeatakaan tapausta kovin helposti potkita ulos ainakaan kaupungin vuokrataloista. Tämän takia onkin ihan paikallaan perustaa pelkästään päihdeongelmaisille suunnattuja asumisyksiköitä/asuntoloita/vuokrataloja.
Toki ymmärrän, että omassa tapauksessani ongelmaa pahensi huomattavasti se, että asunto siis toimi jonkinlaisena jakelukeskuksena ja epämääräistä, itselle ventovierasta porukkaa liikkui siksi alueella poikkeuksellisen paljon. Voi olla, että yksittäisen, naamatutun huumeidenkäyttäjän naapurissa asuminen olisi vielä ihan ok, mikäli olisi asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja pakko kai vaan alkaa katsella itse uutta asuntoa, en edes tiedä onko noilla häätää vireillä.
Ja jos se vireillä onkin/saadaan joskus vireille niin siinähän kestää ja kauan:(
Ap
Vuokranantaja voi purkaa vuokrasuhteen ilman irtisanomisaikaa jo yhden kirjallisen varoituksen jälkeen. Niille pitää antaa varoitus ja sitten olla yhteydessä vuokranantajaan. Tämä toki vaatii, että mahdollisimman monet asukkaat ilmoittavat häiriöistä ensin isännöitsijälle eivätkä ainoastaan vingu nimettömänä jossain netissä.
On kokemusta. Valvoivat kaiket yöt ja sellainen musiikin jumputus kuului pitkin yötä. Päivät nukkuivat. Olemus oli löysä ja epäsiisti eli ei käyty suihkussa tms. Lopulta saivat häädön ilmeisesti maksamattomista vuokrista.
Oli se kokonaisuutena tosi häiritsevää kun häiriö oli niin pitkäaikaista. Myös ihme porukkaa lappasi välillä ja taisi asua kämpässä sinne kirjamaaton henkilökin.
Vierailija kirjoitti:
...
Tosiasia näyttää olevan se, että tällainen yksittäinen ongelmatapaus voi pilata koko asuintalon rauhan- ja turvallisuuden tunteen, eikä vaikeatakaan tapausta kovin helposti potkita ulos ainakaan kaupungin vuokrataloista. Tämän takia onkin ihan paikallaan perustaa pelkästään päihdeongelmaisille suunnattuja asumisyksiköitä/asuntoloita/vuokrataloja.
Toki ymmärrän, että omassa tapauksessani ongelmaa pahensi huomattavasti se, että asunto siis toimi jonkinlaisena jakelukeskuksena ja epämääräistä, itselle ventovierasta porukkaa liikkui siksi alueella poikkeuksellisen paljon. Voi olla, että yksittäisen, naamatutun huumeidenkäyttäjän naapurissa asuminen olisi vielä ihan ok, mikäli olisi asiallinen.
Joillain säätiöillä muistaakseni on tällaisia koko asuintalon nistiluolia. Se vaan aiheuttaa sen, että ongelmat leviävät useamman korttelin päähänkin kyseisestä asuintalosta. Kun omassa talosta ei löydy pöllittävää niin murtaudutaan viereisiin asuintaloihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on huono isännöitsijä. Jos poliisikin jo käynyt monta kertaa, häätöä olisi jo pitänyt jo laittaa jalalle. Soita isännöitsijälle ja kysy. Voihan jo olla että asuvat siellä vielä vaikka häätö jo annettu,eli jos tuuri käy, voidaan jo vaikka tänään kantaa ulos tavaroineen...
Olen joutunut välillä kärsimään narkkinaapureista, kaikki on ulos saatu, osa hyvinkin nopeaan, mutta isännöitsijä ei tee mitään jos ei asukkaat ota yhteyttä
Isännöitsijä ei saa automaattisesti tietoa poliisin käynneistä enää. Eli Ap isännöitsijään yhteys. Eli häätö vaatii että te muut naapurit valitatte suoraan isännöitsijälle/taloyhtiölle.
Taidetaan asua samassa talossa.
Itse minulla ei ole mahdollisuuksia muuttaa, joten olen ratkaissut tilanteen seuraavasti:
- välttelen pihalla/rapussa liikkumista (katson ovisilmästä että rappu on tyhjä ennen kuin avaan oveni)
- olen ruuvannut ovikellon irti, en avaa oveani kuin odottamilleni vieraille
- vältän katsokontaktia, jos hörhöjä sattuu pihalle samaan aikaan
- soitan poliisit paikalle, mikäli jotain ekstrahässäkkää on (muutaman kerran olen vinkannut ohiajavalle poliisille kannabislaumasta, mutta ei siitä ole juuri apua)
- ilmoitan havainnoistani säännöllisesti isännöitsijälle (ehkä he joskus saavat aikaan häädön, en pidättele hengitystäni)
Tsemppiä!
Asukkaiden kannattaa kerätä häiriköivästä asukkaasta yhteinen adressi isännöitsijälle/vuokranantajalle. Jokaisesta häiriöstä aina ilmoitus sekä poliisille, että isännöitsijälle.
Jos kyseessä on yksityinen vuokranantaja, saattaa myös edistää asiaa, jos pommittaa jatkuvasti asiakaspalvelua/johtoa valituksilla. Jos kyseessä on isompi vuokranantaja yritys, saattaa myös edesauttaa, jos ongelmaa ja vuokrantajan kädettömyyttä alkaa aktiivisesti tuomaan esille eri mediakanavissa tai mainitsee tekevänsä niin jos asiaan ei saada vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta, välillä haisee kannabis kun kävelen lähikerrostalon ohi, polttavat parvekkeella.
Melkein oksentaa aina kun tuo haisee samalle kuin taloyhtiön roskakatos. Muistan kun kävin Damissakin ekan kerran, katselin ympärille missä kaadettu mädäntyviä roskia kun tunsi hajun.
Toivottavasti ei koskaan sallita, jo pelkästään hajun takia.
Miltä se haisee? En tiedä koskaan haistaneeni sitä.
Ketunpaskalta. Mene käymään kettutarhalla, niin saat hyvän tuntuman.
Oletko koittanut sanoa asiasta naapureille? Meillä muutti naapuriin pilvenpolttaja ja kesällä tuli haju sisään kun oli parvekkeen ovi auki. Kysyin kohteliaasti että voiko mennä ulos ainakin kesällä kun tulee haju sisään. Pyysi anteeksi häiriötä ja sen jälkeen ei ole haissut.
Alakerran naapuri taas säilyttää vaipparoskiksia parvekkeella ja on sitä mieltä että ei ole mun asia mitä parvekkeellaan säilyttää. Joo ja tiedän että olen vähän turhan herkkä hajuille kun asun kerrostalossa.
Poliisit paikalle kun pössyttelevät. Löyty varmasti kamaa hallusta ja muutakin kuin pilveen,niin lähtö tulee heti.
Yläkerrassani asui ilmeisesti joku diilaaja.
Ilmeisesti nämä asiakkaat olivat ropeltaneet alaoven lukon niin, ettei lukittunut yöksi.
Ilta- ja yöaikaan sitten näitä asiakkaita norkoili rapussa, saattoivat pölistä tuntitolkulla rappukäytävässä.
Ilmoitin isännöitsijälle epäilyni jostain laittomasta, sekä laittamaan kyltin rappuun "asiaton oleskelu kielletty" ja korjaamaan sen lukon.
Yläkerran asukas vaihtui pian tuon jälkeen. Tuskin häätöä sai, mutta jos oli virkavalta yhteydessä niin taisi katsoa parhaaksi vaihtaa myyntipaikkaa.
No, sen tiedän että kannabista menee haju on niin vahva että meinaan oksentaa.
Tämän lisäksi pariskunnan nainen on välillä lähes psykoottinen, ehkä kannabiksesta tai muusta en tiedä?
Mutta kyllä siellä muutakin käytetään, ei kannabis pelkästään saa ihmistä tuollaiseksi.
Välillä myös "kavereita" käy niin paljon, että epäilen että siellä ostetaan/myydään jotain.
En toivoisi kenellekään samanlaisia naapureita!
Minä ja toinen seinänaapuri olemme valittaneet, poliisi on käynyt jne (toiset naapurit soittaneet, en tiedä kävivätkö sisällä) ja silti nuo ovat edelleen tuossa.
Alkaa oikeasti olla pelottavaa sekä ahdistavaa, kai se on pakko vaan itse muuttaa suosiolla pois:(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko koittanut sanoa asiasta naapureille? Meillä muutti naapuriin pilvenpolttaja ja kesällä tuli haju sisään kun oli parvekkeen ovi auki. Kysyin kohteliaasti että voiko mennä ulos ainakin kesällä kun tulee haju sisään. Pyysi anteeksi häiriötä ja sen jälkeen ei ole haissut.
Alakerran naapuri taas säilyttää vaipparoskiksia parvekkeella ja on sitä mieltä että ei ole mun asia mitä parvekkeellaan säilyttää. Joo ja tiedän että olen vähän turhan herkkä hajuille kun asun kerrostalossa.
En ole käynyt, sen verran arvaamatonta sakkia ovat varsinkin sekopäissään.
Helpompi soittaa poliisit, kuin katsoa kuka avaa oven ja missä kunnossa.
Eli ongelma noiden suhteen on paha:(
Ap
Havahduin siihen, että hiukset,vaatteet ja muut esineet haisevat omituisesti. Kerrostalonaapuri käy parvekkeella tupakalla ja polttaa ilmeisesti miestä väkevämpää. Itkettää, kun ajattelen, että on pakko asua tässä, kun ei ole varaa muuttaa pois. Taloyhtiössä ei piitata asiasta, koska haju ei haittaa heitä. Poliisille on ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi todella painava syy siihen miksi huumeiden käyttöä ei saa laillistaa. Sen jälkeen kukaan ei voi enää näille mitään, vaan pienten lastenkin pitää vaan ymmärtää että naapuri on arvaamaton ja jossain vaiheessa väkivaltainen.
Myös sen pienen lapsen vanhempi voi aivan yllättäen olla arvaamaton ja väkivaltainen vaikka lasta itseään kohtaan. Kuka tahansa voi olla, ei siihen aineita tarvita. Kukas nämä opettaa lapselle?
Pistävän makeaa. Sen kyllä tunnistaa.