Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kadun sitä, että valitsin lapselleni huonon kummin

Vierailija
25.07.2022 |

Kaduttaa, kun yksi kummivalinnoistani meni täysin pieleen. Kummi ei ole ollut lapseen vuosiin yhteydessä. Itse olen yrittänyt pitää yhteyttä, mutta nyt riitti. Ei edes viesteihin tai kutsuihin synttäreille ole tämä tyyppi vastannut. Surettaa lapsen puolesta. Nyt lapseni on vasta 6v. Onneksi lapsella on kaksi hyvää kummia.
Harmi, kun kummiutta ei voi perua tämän yhden typeryksen osalta.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskari-ikäisellä pojallani on aivan loistava kummitäti. Hän osallistuu aktiivisesti hänen elämäänsä ja viettää kokonaisia viikonloppuja hänen kanssaan. Kun on menoja, mihin lasta ei voi ottaa mukaan, aina on paikka, jonne hän on tervetullut:)

Varmasti johtuu ihan vaan siitä, että teillä aikuisilla on läheiset välit. Siitä nämä kaikki johtuu.

Ei aina. Ei minulla ole yhden kummilapseni vanhempiin mitenkään erityisen läheiset välit. Toimeen tullaan, mutta varmasti emme viettäisi aikaa yhdessä enää, jos lasta ei olisi. Tapaankin lasta lähinnä niin, että haen hänet kotonaan esim. leikkipuistoon tai jäätelölle kanssani. Lähinnä synttäreillä olen hänen kotonaan. Silloinkin sen lapsen takia, ei vanhempien. Olen sukua lapsen isälle, mutta en koskaan ole ollut läheinen hänelle ja vaimolleen. Hieman ihmetytti miten edes päätyivät minua kummiksi pyytämään. 

Vierailija
42/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskari-ikäisellä pojallani on aivan loistava kummitäti. Hän osallistuu aktiivisesti hänen elämäänsä ja viettää kokonaisia viikonloppuja hänen kanssaan. Kun on menoja, mihin lasta ei voi ottaa mukaan, aina on paikka, jonne hän on tervetullut:)

Tuossa on yksi syy, miksi en halua kummiksi. Koska itse olen lapseton, vanhemmat kuitenkin olettaisivat, että kummina ole automaattisesti ilmainen lapsenvahtipalvelu. Enkä kuitenkaan saisi oltua niin napakka, että tajuaisivat, ettei niin ole. 

No tässä tapauksessa lapseni kummitäti sanoi jo etukäteen, että tahtoo olla mahdollisimman osallistuva kummi. Ja se on kyllä pitänyt paikkaansa:) On opettanut pojan mm. uimaan ja luistelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin nykyvanhemmista on tullut tästä kummiudesta aivan hirveä päähän pinttymä! Puhutaan ja mietitään, että kuka nyt olisi paras mahdollinen kummi, ja odotetaan kummilta aivan valtavasti kaikenlaista osallistumista ja muistamista niiden tavallisten joulu- ja synttärilahjojen lisäksi.

Kaipaan aikoja, kun kummeiksi valittiin joku mukava sukulaispari, jotka muistivat ehkä synttäreillä, rippijuhlissa ja valmistujaisissa. Kukaan ei olettanut, että kummit kutsuvat yökylään, vievät eläintarhaan, lähettelevät postikortteja ja kivoja pikkulahjoja muuten vain ylläreinä...

Vierailija
44/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tällaisessa kuviossa on taustalla jotakin muuta, minkä takia kummi ei enää pidä yhteyttä. Mikäli kummi kiinnostaa vain silloin, kun lapsella on synttärit tai muut juhlat, joulu on tulossa ja odotetaan lahjoja jne. Muina aikoina kummiin ei sitten pidetä mitään yhteyttä. Tai kummi ja kummilapsen vanhempien välit menevät syystä tai toisesta.

Itse jättäydyin kummin tehtävästä, kun entinen kaverini, jonka lapsen kummi olin alkoi käyttää kaikenlaisia keinoja saadakseen minut huonoon/outoon valoon. Olimme siis entisiä työkavereita ja hän alkoi töissä keksiä juttuja, miten olin muka toiminut väärin missäkin työtehtävässä. Olin ja olen edelleenkin ihan hyvä työssäni ja olen siitä saanut myös ko. työpaikalla myös hyvää palautetta, tulen yleisesti hyvin kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen. Loppuviimein tämä "ystävä" sitten keksi tarinan, miten minä olin muka puhunut meidän työporukan tiiviimmästä yhteisestä kaveriporukasta pahaa ja punoi oikein viimeisen päälle tarinan tähän liittyen. En ollut todellakaan puhunut kenestäkään pahaa ja kaikki, jotka minut lähemmin tunsivat tiesivätkin, ettei juttu pitänyt paikkansa. Homma alkoi mennä liian likaiseksi, oli kai kateellinen/katkera, kun olin pidetty ihminen ja töissäkin menestyin. Arvaattekin varmaan, etten ole hirveästi katunut valintaani olla pitämättä yhteyttä tähän entiseen kaveriini, tai toimia kummina enää hänen lapselleen...

Vierailija
45/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin nykyvanhemmista on tullut tästä kummiudesta aivan hirveä päähän pinttymä! Puhutaan ja mietitään, että kuka nyt olisi paras mahdollinen kummi, ja odotetaan kummilta aivan valtavasti kaikenlaista osallistumista ja muistamista niiden tavallisten joulu- ja synttärilahjojen lisäksi.

Kaipaan aikoja, kun kummeiksi valittiin joku mukava sukulaispari, jotka muistivat ehkä synttäreillä, rippijuhlissa ja valmistujaisissa. Kukaan ei olettanut, että kummit kutsuvat yökylään, vievät eläintarhaan, lähettelevät postikortteja ja kivoja pikkulahjoja muuten vain ylläreinä...

Minulla on 4 kummilasta eikä kukaan ole minulta koskaan odottanut yhtään mitään osallistumista. Ihan itse olen saanut valita, miten paljon osallistun ja missä muodossa. 

Vierailija
46/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti johtuu ihan vaan siitä, että teillä aikuisilla on läheiset välit. Siitä nämä kaikki johtuu.

Ei aina. Ei minulla ole yhden kummilapseni vanhempiin mitenkään erityisen läheiset välit. Toimeen tullaan, mutta varmasti emme viettäisi aikaa yhdessä enää, jos lasta ei olisi. Tapaankin lasta lähinnä niin, että haen hänet kotonaan esim. leikkipuistoon tai jäätelölle kanssani. Lähinnä synttäreillä olen hänen kotonaan. Silloinkin sen lapsen takia, ei vanhempien. Olen sukua lapsen isälle, mutta en koskaan ole ollut läheinen hänelle ja vaimolleen. Hieman ihmetytti miten edes päätyivät minua kummiksi pyytämään. 

Minä sitten taas en ole yhtään niin lapsirakas, että jaksaisin leikittää etäiseksi jääneiden tuttavien lapsia.

Vierailija
47/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sitten taas en ole yhtään niin lapsirakas, että jaksaisin leikittää etäiseksi jääneiden tuttavien lapsia.

Ok. Tuskin kukaan sinulta on sellaista vaatimassakaan. 

Vierailija
48/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos lapsella on kaksi hyvää kummia, niin unohda koko juttu. Monella ei ole kuin se kaksi kummia.

Monella ei ole kummia laisinkaan.

Vierailija
49/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi kummilapsi, jonka synttäreille ei kutsuttu enää 2-vuotissynttäreiden jälkeen. Noin vuoden jaksoin laittaa vielä joulu- ja synttärilahjat, sitten lopetin. 3-vuotissynttäreiden aikaan kyselin itse, että onko jotain kakkukahveja, mutta ei vastattu mitään. Tämä kummiksi pyytäminen tuli muutenkin ihan puskista ja mietin aluksi, että kieltäydyn, mutta suostuin kummemmin. Olen kuullut toisten ystävien kautta, että minua on haukuttu urakalla, kun en ole pitänyt kummilapseen mitään yhteyttä enkä muista mitenkään. Juu, kiitos ja hyvää loppuelämää.

Minulla on samanlaisia kokemuksia. Ikävää, että jotkut vanhemmat eivät arvosta kummeja.

Vierailija
50/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut aloitusta, mutta musta kummijutut olivat liian sitovia ajatuksena, joten meidän lapselle en huolinut ketään kummiksi. Välttääkseni kiusallisia tilanteita. Ihan saa lahjoa ja viedä paikkoihin vaikkei olisi kummin velvollisuuttakaan. 

Vierailija
51/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä vouhotusta kummiuden ympärillä. En tosin olekaan kovin uskonnollinen. Meillä ei ole suvussa pidetty kummilta minäkään kovin erikoisena asiana. Minulla on eräs tuttava, jonka lapsella on valehtelematta varmaan 10 kummia. Tässä varmaan odotetaan, että saadaan sitten oikein kymmenkertaisesti jotain kalliita lahjoja. Epäilen ainakin, että tuskin he ainakaan uskonnollisesta kasvatuksesta ovat huolissaan.

Vierailija
52/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut aloitusta, mutta musta kummijutut olivat liian sitovia ajatuksena, joten meidän lapselle en huolinut ketään kummiksi. Välttääkseni kiusallisia tilanteita. Ihan saa lahjoa ja viedä paikkoihin vaikkei olisi kummin velvollisuuttakaan. 

Mihin kummius mielestäsi sitoo ja ketä?

Vierailija
53/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtävätkö ihmiset enää, mikä kummiuden alkuperäinen tarkoitus oli? Minäpä kerron. Se on se, että kummi ohjaa lasta Jeesuksen ja Jumalan tuntemiseen, auttavat häntä elämän harmillisissa käänteissä, on tukena ja turvana jos vaikka vanhemmat menehtyvät tai eivät ole läsnä. Mitään helkutin lahjoja tai rahaa en toivo lapseni kummilta, vaan läsnäoloa ja turvallisen aikuisen rooliin asettumista aika-ajoin. Mikä siinä on monille niin vaikeaa?

Vierailija
54/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomion kummilastani 11 v. saakka useamman kerran vuodessa. Kun kiitosta ei kuulunut viimeisen vuoden aikana, lakkasin huomioimasta.

Vierailija
55/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä huomion kummilastani 11 v. saakka useamman kerran vuodessa. Kun kiitosta ei kuulunut viimeisen vuoden aikana, lakkasin huomioimasta.

Ehkä se lapsi olisi arvostanut muuta kuin materiaalista huomiointia. 

Vierailija
56/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on onneksi ap:n murheet. Lapset pärjää vallan mainiosti ilman kummejakin. Jos kristillinen kasvatus meinaa jäädä vajaaksi kummin puutteen takia niin seurakunnasta löytynee apua ja merkityksellisiä aikuisia voi olla lapsen elämässä myös ilman kummiutta.

Vierailija
57/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummius on turha instituutio, eli höpö höpö koko juttu.

Vierailija
58/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Tuskin kukaan sinulta on sellaista vaatimassakaan. 

Ei minulta, mutta näemmä tässäkin keskustelussa on tullut niitä, että se kummi kelpaa vaan lahja-automaatiksi eikä ole enää ystävyyttä, mutta kuvitellaan, että se lahja-automaatin täytyisi toimia edelleen.

Vierailija
59/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin kummius mielestäsi sitoo ja ketä?

Aiheuttaa ailahtelevien ihmisten kesken kiusallisia tilanteita kun ei osata tai muisteta etikettejä tai olle niistä yhtä mieltä tai löydetään itsestä uusia piirteitä ja sitten pitäisi kummiuden kautta olla tekemisissä lapsen kanssa, mutta missä määrin ja kenen mielestä jne. En halunnut kellekään paineita siitä, saa olla kummi vaikka epävirallisesti mielessään jos tahtoo. Sitten kun joillain on vielä useita kummilapsia, myöhemmin mahdollisesti omia. Ketä muistaa ja miten ja onhan lapsetkin erilaisia, mikä on reilua... Vaikeeksi menee hetkessä, liikaa ajateltavaa.

Vierailija
60/64 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummius on turha instituutio, eli höpö höpö koko juttu.

Ei se kyllä mikään instituutio ole. Mutta onneksi täysin vapaaehtoinen rooli, josta voi myös kieltäytyä, jos ei kiinnosta. Ihmetyttää, miksi osalla on tarve lytätä kummina oleminen vain siksi, ettei itseä kiinnosta. Joillekin lapsille (kuten minä aikanani), kummi voi olla yksi elämän tärkeimmistä aikuisista. Minulle jopa tärkeämpi kuin oma äitini, joka ei oikein osannut olla äiti.