Mistä tietää, tuleeko miehestä hyvä isä vai ei?
Arvon palstalaiset,
kaipaisin kokeneempien neuvoja otsikon kysymykseen - mistä tietää, tuleeko miehestä hyvä isä vai ei?
Olen reilu kolmekymppinen nainen ja edellisen eron jälkeen alkanut tänä keväänä treffailemaan. Etsin tietysti sielunkumppania, parasta ystävää, rakastajaa, keskustelu- ja harrastuskavia - mutta myös mahdollisten tulevien lasteni isää. Mitään kiirettä perheen perustamiselle en vielä koe, mutta haluaisin yrittää sitä muutamien vuosien kuluttua, joten haluaisin arvioida tätä ominaisuutta miehissä kohtuu aikaisessa vaiheessa, jotta ei tulisi tuhlattua aikaa minulle loppupeleissä sopimattomien miesten kanssa.
Nyt olenkin alkanut pohtia, että mistä piirteistä tai tekemisistä voi ennustaa, tuleeko miehestä hyvä isä vai ei, mikäli sellaista voi ylipäätään ennustaa? Toki ensimmäinen vaihe on selvittää, haluaako mies ylipäätään lapsia ja missä aikataulussa, mutta onko muita piirteitä jotka korreloivat tulevan perhe-elämän laadun kanssa?
Tyypillisesti olen seurustellut ja tapaillut muutoin ns. laadukkaiden miesten kanssa, että on ollut koulutus, hyvä työpaikka ja asiallinen toimeentulo, kavereita ja ei suuria ongelmia, ja toivon että onnistuisin tällaisia miehiä tapaamaan myös tulevaisuudessa.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Jos miehenä ja lapsettomana tekisi mieleni sanoa vaikka varmaan tulee sohaisseeksi samalla ampiaispesään, niin sanosiin, että yksi suurimpia virheitä pohtiessa sitä, että millainen isä miehestä tulisi (tai vastaavasti millainen äiti naisesta tulisi) on vahva kuvitelma siitä, että voisi itse muuttaa toisen käytöstä oman mielensä mukaisesti ilman, että toinen kokee siihen halua tarvetta.
Toinen lähes yhtä iso virhe on kuvitelma siitä, että toinen osaisi lukea ajatuksia ja osaisi ajatella automaattisesti samalla tavalla siit. mitä on hyvä isyys.
Kolmas kuvitelma tai luulo on se, että rahalla ja materialla voi aina paikata ja korjata isyyden (tai äitiyden) puutteita. - Tämä ei tarkoita sitä, etteikä rahasta ja materiasta olisi toisinaan apua ja tukea mutta pelkästään niillä ei voi ostaa tai hankkia lapselle hyvää isyyttä tai äitiyttä.
Olet täysin oikeassa. Susta varmaan tulisi hyvä isä!
Vierailija kirjoitti:
Kun luotat mieheen, niin silloin kaikki menee hyvin.
Jos taas täytyy välillä miettiä että voitko oikeasti luottaa lieheen täysin, niin se kertoo jo paljon..
Jos mies on oikeasti tyytyväinen suhteeseen kanssasi ja haluaa lapsia, hän kyllä kertoo sen avoimesti, vaikka asia vähän jännitäisikin.
Oikeasti moni mies on kunnollinen ja kiltti hyvässä suhteessa, eikä ole tarvetta vaikeuttaa asioita tai olla hankala.
Hyvä isä lapselle on mies joka osaa näyttää tunteet ja olla empaattinen joka tilanteessa
Ei naiselle voi nykypäivänä kertoa suhteessa, että haluaa lapsia. Ei ainakaan ennen kuin suhdetta on mennyt pari-kolme vuotta. Sitä ennen se on naisen tehtävä ottaa asia esille. Feministit ovat tästä tällaista tehneet, pakottamalla naisille ajatusta, että mies joka puhuu lapsista, avioliitosta tai muusta sitoutumisesta, on epäilyttävä ja ällöttävä ja creepy ja peruste suhteen lopettamiselle.
Itse olen mies joka haluaisi lapsia, mutta en puhu siitä suhteissa oma-aloitteisesti, jotta suhteet eivät loppuisi. Nykyisessä mielipideilmastossa ja parisuhdekulttuurissa on naisen velvollisuus ottaa lapsiasia puheeksi, koska mies ei usein voi ottaa sitä esiin ilman että riskeeraa suhteen.
Ootko uskis? Olet poikkeustapaus mitä naiset etsii.[/quote]
Mitä meinaat "uskis"? Jos tarkoitit uskovaista, niin en ole :D
Ihan perus jätkä, joka on elänyt villin nuoruuden ja sekoilut sekoillut..
Nykyään enemmän chillisti vaan ja olen oppinut nauttimaan siitä arjesta, jossa lapsi ja muija on ne tärkeimmät asiat.
Se vaatii paljon aluksi mutta en vaihtaisi päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos taas täytyy välillä miettiä että voitko oikeasti luottaa lieheen täysin, niin se kertoo jo paljon..
Jos mies on oikeasti tyytyväinen suhteeseen kanssasi ja haluaa lapsia, hän kyllä kertoo sen avoimesti, vaikka asia vähän jännitäisikin.
Oikeasti moni mies on kunnollinen ja kiltti hyvässä suhteessa, eikä ole tarvetta vaikeuttaa asioita tai olla hankala.
Hyvä isä lapselle on mies joka osaa näyttää tunteet ja olla empaattinen joka tilanteessaEi naiselle voi nykypäivänä kertoa suhteessa, että haluaa lapsia. Ei ainakaan ennen kuin suhdetta on mennyt pari-kolme vuotta. Sitä ennen se on naisen tehtävä ottaa asia esille. Feministit ovat tästä tällaista tehneet, pakottamalla naisille ajatusta, että mies joka puhuu lapsista, avioliitosta tai muusta sitoutumisesta, on epäilyttävä ja ällöttävä ja creepy ja peruste suhteen lopettamiselle.
Itse olen mies joka haluaisi lapsia, mutta en puhu siitä suhteissa oma-aloitteisesti, jotta suhteet eivät loppuisi. Nykyisessä mielipideilmastossa ja parisuhdekulttuurissa on naisen velvollisuus ottaa lapsiasia puheeksi, koska mies ei usein voi ottaa sitä esiin ilman että riskeeraa suhteen.
Ryhdyt siis suhteeseen selvittämättä ensin yhtään, mitkä ovat naisen tulevaisuudensuunnitelmat? Onpa fiksua. Mun kokemuksen mukaan aika moni mies kertoo lapsihaaveistaan jo ennen ekoja treffejä. Ihan osaavat fiksusti ottaa asian puheeksi, eikä tule ollenkaan ällöcreepy-vibat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä isä lapselle on mies joka osaa näyttää tunteet ja olla empaattinen joka tilanteessa
Naisen luotto ja sinisilmäisyys mieheen tiedetään. Ette osaa edes tunnistaa ilmiselvää narsistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä isä lapselle on mies joka osaa näyttää tunteet ja olla empaattinen joka tilanteessaEi naiselle voi nykypäivänä kertoa suhteessa, että haluaa lapsia. Ei ainakaan ennen kuin suhdetta on mennyt pari-kolme vuotta. Sitä ennen se on naisen tehtävä ottaa asia esille. Feministit ovat tästä tällaista tehneet, pakottamalla naisille ajatusta, että mies joka puhuu lapsista, avioliitosta tai muusta sitoutumisesta, on epäilyttävä ja ällöttävä ja creepy ja peruste suhteen lopettamiselle.
Ehkä se on paljon kiinni siitä että millä tavalla ottaa asian puheeksi. Ja eikös se nyt ole aika oleellinen juttu keskustella muutenkin ennen kuin vakavasti alkaa seurustella? Eihän ole mitään järkeä jatkaa suhdetta jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei?
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen nainen, aloittamassa deittailua, mutta kiirettä perheenperustamiselle et koe?
Meinaan jos se on tarkoituksena niin sinulla on jo aika kiire...
Nyt menee vähän ohi aiheen, mutta tässä nyt oli useampi kommentti tästä, että miten olen jo kolmekymppinen ja en ole löytänyt vielä miestä ja kiire tulee. Kiitos, mutta olen varsin tietoinen ihmisen biologian rajoitteista lisääntymisen suhteen. Aina elämä ei mene niinkuin kuvittelee, vaan suhteet saattaa päättyä monista syistä, vaikka olisi toivonutkin niiden kestävän. En kuitenkaan halua ottaa mieheksi ketä tahansa, vaan koittaa etsiä itselleni sopivan kumppanin.
Ihmetyttää tää sama ilmiö, että jokaisessa keskustelussa ihmisten pitää tulla sanomaan erikseen, että huhhuh yli kolmekymmentä ja vielä pitäis ehtiä etsimään mies ja yrittämään lasten hankintaa, että suosittelen kiirehtimään ja hyviä miehiä ei ole enää juurikaan vapaina. Eiköhän kaikki ole tästä tietoisia ja noi kommentit ei auta yhtään - ei sinänsä, että luulisin että niitä on auttaviksi tarkoitettukaan. Vaikeaksi menee yli kolmekymppisen naisen elämä kun äkkiä pitäis löytää joku ja samalla ei todellakaan pitäisi huolia ensimmäistä vastaantulijaa :P
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se on tärkein että kommunikaatio toimii muijan kanssa.
Lapsen kanssa tykkää touhuta leikkiä jne, vaikka ei aina jaksaisikaan.
Itse ainakin teen paljon lapseni kanssa asioita ja jeesaan lapsen äitiä niin että hänen ei tarvi ottaa vastuuta kaikesta.
En olisi ikinä uskonut miten hyvä isä minusta tuli, vaikken sitä kyllä koskaan epäillytkään.
:)Jeestaat lapsen äitiä? _jeestaat_ hohhoi.
Siis mitä? Sanoin että jeesaan lapsen äitiä...
Eli autan ettei hänen tarvi ottaa vastuuta kaikesta..
Mitä oikein tarkoitit?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että odotin enemmän. Odotin normaalia ihmisyyttä, lapsen kuuntelemista, hiljentymistä miettimään mitä lapsi voisi nyt tarvita. Kuoriutui itsekäs mies, jolle lapset olivat vain tietyn hetkellisen suunnitelman objekteja esim kalaretki ja kaikesta tästä otettiin paljon valokuvia. Eli hyvin pinnallista ja itsekästä. En tykännyt yhtään.
Tämä on mielenkiintoinen kommentti, olen miettinyt samaa. Että olisi ihanaa, jos olisi mies, joka olisi aidosti kiinnostunut lasten jutuista, kehitykestä, henkisestä puolesta. Joka osaisi proaktiivisesti reagoida, jos lapsella on jokin ongelma vaikkapa kaverisuhteissa tai koulussa, sen sijaan että odottaa lapsen äidin ratkaisevan ne. Mies, joka ottaisi vastuuta kasvatuksesta yhtä lailla eikä keskittyisi vaan harrastuspuoleen ym. käytännön toimintaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin teen paljon lapseni kanssa asioita ja jeesaan lapsen äitiä niin että hänen ei tarvi ottaa vastuuta kaikesta.
En olisi ikinä uskonut miten hyvä isä minusta tuli, vaikken sitä kyllä koskaan epäillytkään.
:)
Jeesaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein tarkoitit?
Jos sinä olet lapsen isä, niin sinun tulee ihan yhtälailla hoitaa lasta ja kantaa vastuuta eikä olla mikään renkipoika! Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein tarkoitit?
Eikö se ole itsestäänselvyys, että vastuu jakautuu tasan vanhempien kesken, eikä niin että toinen on päävastuussa ja toinen vaan vähän jeesailee sivusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että odotin enemmän. Odotin normaalia ihmisyyttä, lapsen kuuntelemista, hiljentymistä miettimään mitä lapsi voisi nyt tarvita. Kuoriutui itsekäs mies, jolle lapset olivat vain tietyn hetkellisen suunnitelman objekteja esim kalaretki ja kaikesta tästä otettiin paljon valokuvia. Eli hyvin pinnallista ja itsekästä. En tykännyt yhtään.
Tämä on mielenkiintoinen kommentti, olen miettinyt samaa. Että olisi ihanaa, jos olisi mies, joka olisi aidosti kiinnostunut lasten jutuista, kehitykestä, henkisestä puolesta. Joka osaisi proaktiivisesti reagoida, jos lapsella on jokin ongelma vaikkapa kaverisuhteissa tai koulussa, sen sijaan että odottaa lapsen äidin ratkaisevan ne. Mies, joka ottaisi vastuuta kasvatuksesta yhtä lailla eikä keskittyisi vaan harrastuspuoleen ym. käytännön toimintaan.
AP
Kyllä miehet, eli lapsen isä on kiinnostunut lapsen elämästä ja kehityksestä, sekä kaikesta muusta lapsen elämään liittyvistä asioista.
Henkisestä hyvinvoinnista ja muusta.
Jos ei ole isänä kiinnostunut näistä asioista niin miksi sitten haluaa lapsen elämäänsä...
Kyllä itse ainakin miehenä tuntuu tosi oudolta ettei isät ymmärrä tai ole kiinnostuneita tärkeistä lasta koskevista asioista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kyllä miehet, eli lapsen isä on kiinnostunut lapsen elämästä ja kehityksestä, sekä kaikesta muusta lapsen elämään liittyvistä asioista.
Henkisestä hyvinvoinnista ja muusta.
Jos ei ole isänä kiinnostunut näistä asioista niin miksi sitten haluaa lapsen elämäänsä...
Kyllä itse ainakin miehenä tuntuu tosi oudolta ettei isät ymmärrä tai ole kiinnostuneita tärkeistä lasta koskevista asioista...
Kyllä on valitettavasti niitäkin, jotka eivät ole kiinnostuneita. Jälkikasvua ovat kyllä halunneet, mutta haluavat, että joku muu huolehtii lasten asioista ja kasvattaa heistä aikuisia, jotka jatkavat miehen sukua... Yleensä se vastuunkantaja ja kaikesta huolehtiva on äiti. Onneksi on myös niitä kunnollisia ja hyviä isejä, jotka ottavat vastuun jälkikasvustaan 50/50 ja ovat kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein tarkoitit?Jos sinä olet lapsen isä, niin sinun tulee ihan yhtälailla hoitaa lasta ja kantaa vastuuta eikä olla mikään renkipoika! Haloo!
Sitähän mä koitin juuri sanoa, että yhtälailla minä otan vastuun lapsesta ja hänen asioistaan ja hoidan kaiken vastuullisesti ja ei ole mitään ongelmaa.
Toisin kuin moni nainen luulee ettei miestä kiinnosta lasten hoito.
Kyllä se oma lapsi on niin rakas ja ihana asia elämässä, että se on kunnia asia olla tekemässä kaikki oman lapsen hyvinvoinnin ja elämän eteen..
En ole ikinä puhunut mitään sellaista että olisin jokin renkipoika :D hassua miten väärin ymmäretyksi täällä palstalla usein tulee ;) toivottavasti hyvää isä matskua löytyy, arvon naiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein tarkoitit?Jos sinä olet lapsen isä, niin sinun tulee ihan yhtälailla hoitaa lasta ja kantaa vastuuta eikä olla mikään renkipoika! Haloo!
Sitähän mä koitin juuri sanoa, että yhtälailla minä otan vastuun lapsesta ja hänen asioistaan ja hoidan kaiken vastuullisesti ja ei ole mitään ongelmaa.
Kyllä se oma lapsi on niin rakas ja ihana asia elämässä, että se on kunnia asia olla tekemässä kaikki oman lapsen hyvinvoinnin ja elämän eteen..
En ole ikinä puhunut mitään sellaista että olisin jokin renkipoika :D hassua miten väärin ymmäretyksi täällä palstalla usein tulee ;) toivottavasti hyvää isä matskua löytyy, arvon naiset
"Jeesaan lapsen äitiä niin että hänen ei tarvi ottaa vastuuta kaikesta." Kyllä tuosta lauseesta tulee se mielikuva, että nainen ottaa päävastuun ja sinä jeesailet, ettei tarvitse ihan kaikesta ottaa vastuuta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehenä ja lapsettomana tekisi mieleni sanoa vaikka varmaan tulee sohaisseeksi samalla ampiaispesään, niin sanosiin, että yksi suurimpia virheitä pohtiessa sitä, että millainen isä miehestä tulisi (tai vastaavasti millainen äiti naisesta tulisi) on vahva kuvitelma siitä, että voisi itse muuttaa toisen käytöstä oman mielensä mukaisesti ilman, että toinen kokee siihen halua tarvetta.
Toinen lähes yhtä iso virhe on kuvitelma siitä, että toinen osaisi lukea ajatuksia ja osaisi ajatella automaattisesti samalla tavalla siit. mitä on hyvä isyys.
Kolmas kuvitelma tai luulo on se, että rahalla ja materialla voi aina paikata ja korjata isyyden (tai äitiyden) puutteita. - Tämä ei tarkoita sitä, etteikä rahasta ja materiasta olisi toisinaan apua ja tukea mutta pelkästään niillä ei voi ostaa tai hankkia lapselle hyvää isyyttä tai äitiyttä.
Olet täysin oikeassa. Susta varmaan tulisi hyvä isä!
Ohis Kiitos! Toivoani en ole vielä menettänyt mutta olen jo alkanut hyväksymään sen, että lapsettomaksi saatan jäädä. En ole eläessäni ollut parisuhteessa. Ja sen verran konservatiiviko sitten olen kun en yksin halua lasta hankkia. - Osani on hemmotella ja yrittää huomioida niin sisaruksieni lapsia ja kummilapsiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesaus on auttelua silloin tällöin, ilman varsinaista vastuuta. Isovanhemmat jeesaa lapsen hoidossa, kaverit jeesaa muutossa, jeesaat naapuria renkaiden vaihdossa.
Vai voisitko sanoa sen toisin päin: lapsen äiti jeesaa sua lapsen hoidossa, ettei sun tarvi ottaa kaikkea vastuuta ? Epäilen.
Entä sellainen mies joka on tosi fiksu ja ymmärtäväinen.
Ottaa sinut huomioon ja kuuntelee ja on empaattinen ja hauska.
Rakastaa sinua ja tekee kaiken teidän parisuhteen eteen, ilman että sinulle tulisi mieleenkään epäillä häntä koskaan mistään.
Hänellä on hyvät käytöstavat ja osaa puhua kaikesta kanssasi, ilman suurempaa draamaa ja sekoiluja.
Tekee sinulle ruokaa ja kynttiläillallisia ja muuta mukavaa.
On hyvä sängyssä ja osaa käsitellä sinua niinkuin olet unelmoinut
Tietää miten saa sinut nauramaan tuntemaan olosi hyväksi.
Osaa olla myös hieman tuhma ja yllättävä, mutta aina lojaali ja aito sinua kohtaan..
29 29 29