Veera Biancan koira
Olen koiraihminen ja kummastuttaa tuo Veera Biancan Sydney. Tykkään Veerasta ja olen seurannut hänen blogia ja somea vuosia. Ihmettelen vaan kuinka sairas hänen shelttinsä on, koko ajan jotain vaivaa, ja esim. kuukausittaiset ripulit on "ihan normaalia". En epäile lainkaan etteikö sitä hoidettaisi parhaan mukaan, mutta onpa sattunut sairas yksilö.
Koiraa ei ole myöskään luustokuvattu tai tehty virallisia tarkastuksia. Ja koira peitsaa koko ajan. :(
Kommentit (83)
Mitenkäs se Cheyenne, hinkus sheltin pentua ja nyt sitä ei näy missään 😄 koiran ig päivitetty joskus syksyllä viimeksi. Tulee mieleen että ad/hd impulssi on iskenyt tälläkin sankarilla.
Ja Mungiksellakin oli aikanaan sheltti(vai jopa kaksi?). Jäi mieleen kun kasvattaja olisi halunnut koiralle näyttelytuloksen, mutta Annan mukaan koira sai tarpeeksi julkisuutta hänen blogissaan😆 Kennelin pitäjä on varmaan ollut kiitollinen🥲
Myös Juha Veijosella on shetlanninlammaskoira😂
Vierailija kirjoitti:
Noh. Koira syö jotain royal canine tms jauhonappulaa, onko ihme jos on ripuli
Kuinka voi tietää mitä jonkin sometähden koira syö :'D Menee vähän yli nämä tulkinnat!
Ihan itse on kertonut mitä raksuja Sydneylle syöttää. Par yhteistyötä on ollut muiden merkkien kanssa, ainakin Alvarin, Smaakin ja Dagsmarkin(?). Mutta somen mukaan vakinappula on joku RC:n allergianappula joka vastaa ravintoarvoltaan puupellettiä.
Nämä tiedot käy kenelle vain ilmi Sydneyn omalta instatililtä.
Ot: Munkelilla oli 1 shetlanninlammaskoira, jonka antoi vanhemmilleen parin vuoden jälkeen, sitten nämä ottivan uuden koiran samasta kennelistä, jota A kiikutti mukanaan pentuajan ja julkaisi söpöjä kuvia. Pian koirat taas unohtuivat. Mutta muistaa aina muistuttaa että hän on ikuisesti koirien laumanjohtaja 😂
Ei ole muuten kumpaakaan noista koirista luustokuvattu. Sehän ei ole mitenkään pakollista, mutta monet kasvattajat vahvasti toivovat sitä omistajilta.
Off topic ohi, takaisin Veerabiancaan..
Täällä asuu kaksi shelttiä +1 muu pevisaan kuuluva rotu, ja kaikkien kasvattajat on alleviivanneet etteivät myy koiraa ellei sitoudu terveystutkimuksiin. Eli vähintään kyynärät ja lonkat kuvataan ja silmät tutkitaan aikuisiällä. Kasvattaja ei voi tietenkään pakottaa noihin tutkimuksiin, mutta monella niiden tärkeyden ymmärtäminen on edellytys että pennun voi edes saada. Itse olen laskenut ne ikään kuin koiran hankintahintaan kuuluviksi. Haluan kyllä tietää jos koirallani olisikin luustopommi, esim nivelrikko tai olemattoman löysät lonkat. Tähän nähden tuntuu uskomattomalta ettei esim Veerakaan ole paremmin tutkituttanut koiraa, vaikka hän puhuu paljon siitä että on varoissaan, eli ei voi olla rahasta kiinni. Ja koiralla on kuitenkin ollut kipukäytöstä liki koko ikänsä! Jospa hänen koiransa kennel ei ole pitänyt tutkimuksia niin tärkeinä🤷
Veera ei ikinä tinkisi urbaanista lifestyle-bloggarin kuplastaan ja muuttaisi esim koiran takia rauhallisemmalle alueelle.
Jaahas taas valitetaaan kuinka vaikeeta koiran kanssa on kun se ei kestä ihmisiä.
Mä en ymmärrä, miksi yleensä tuollaiseen reissaavaan ja menevään urbaaniin elämäntyyliin otetaan koiraa.
En tunne koiria mutta olen kanssa ihmetellyt että miten ihmeessä Sydney on niin arka, pelkää muita koiria ja ihmisiä eikä voi olla yhtään yksin. Kuulostaa minusta oudolta kun uskoisin Veeran kouluttaneen sen hyvin ja muutenkin tehneen kaikkensa koiran hyvinvoinnin eteen. Ja Helsingin keskusta on varmaan vähän hankala asuinpaikka tällaisen eläimen kanssa.
Tää on se joka r&r kammoksui lähiöelämää? Ja flexasi ilmasilla matkoillaan?
Veera on koko ajan selittänyt että Sydney on niin zenboy ja rauhallinen, jonka kanssa on ollut rento linja =)) Eli koira ei ole sen kummempaa peruskoulutusta edes saanut.
Mua on storyissa napannut silmään se, että koira liikkuu peitsaamalla. On siis vähintään jumia jossakin ja jos ei alunperin ollut niin tuolla askelluksella tulee.
Ongelmakoira voi olla täysin toisenlainen rauhallisemmassa ympäristössä. Sydney olisi varmaan onnellisempi kun saisi vaikkapa vaan olla ja nuuskutella isolla pihalla keskellä ei mitään. Todella raskasta koiralle olla jatkuvassa stressissä.
Tykkään Veeran somesta koska olen itse reippaasti ylipainoinen, ja hänen tekemänsä liikuntasisältö on inspiroivaan. Koiraihmisenä olen kuitenkin alkanut kokea myös ristiriitaisia tunteita hänen sisällöstään..juuri siksi, että omistajan ja koiran tarpeet tuntuu olevan niin yö ja päivä. Veera haluaa mennä ja reissata, istua ravintoloissa ja kahviloissa, tavata ihmisiä, olla liikkeellä. Koiraa ahdistaa ja kiihdyttää toiset ihmiset ja uudet tilanteet. Toivottavasti ratkaisu löytyy.. sellainen joka on hyvä kaikille.
Katsoin tuota instaa. Ulkopuoliselle näyttää selvältä, että koira ei sopeudu noihin elinolosuhteiden. Tuollainen arka reaktiivinen koira ansaitsisi kodin jossain landella. Kaupunki on liian täynnä hälinää.
Itse en ymmärrä kyllä sitäkään, että kukaan ottaa shelttiä ajatuksella, että siitä tulee urbaani reissukoira. Joku pieni seurakoirarotu vähäisillä paimennus- ja riistavietillä olisi toimivampi tuohon elämäntyyliin. Mutta aika moni tuntuu mieltyvän tietyn rodun ulkonäköön ja sitten vähän sokeutuu sille, mitä rotu vaatii.
^meillä reaktiivinen sheltti. Hankittu ihan tietoisesti sellaisesta linjasta, koska harrastamme lajia jossa terävyys on hyvä ominaisuus. Tietenkään sitä ei ole hankittu vain se edellä, mutta kokonaisuudessa toimintakyky oli yksi toivomistani asioisa. Koira ei ole mikään vitipää, mutta selvästi herkempi ärsykkeille ja en voisi kuvitellakaan että lenkkeilisin sen kanssa ihmishulinassa! Koira tottelee hyvin ja jätä-käsky on vahva taito sillä, mutta tunnen koirani ja näen että se stressaantuu jos on paljon ääniä, autoja, ihmisiä, polkupyöriä jne. Asumme korvessa ja siellä koira on ihan höntsä. Ja tottakai on myös koulutuskysymys, ehkä tätä kyseistä shelttiä on vaan kuljeteltu kahviloissa ja ajateltu että siinähän se kouluttuu..?
Minusta tuntuu, että moni ottaa sheltin koska se on niiiiiin helppo ja pehmeä. Rodussa on arkuutta, mutta myös ylireaktiivisuutta, ja myös dominoivia yksilöitä. Tarvitsee hyvän peruskoulutuksen siinä missä ihan kuka vain koira.
Jotkut omistajat ei käsitä, että perustaidot ovat koiralle turvallisuutta ja tekevät kaikesta toimimisesta helpompaa! Kun koiralla on taitoja - eikä niitä tarvitse edes olla paljon - sen on helpompi toimia tässä yhteiskunnassa😅 esim täällä, katso, odota, jätä, saa mennä/vapaa, näillä pärjää hyvin. Ei edellytä mitään temppujen osaamista, voisi verrata liikennesääntöihin. Moni vaan höpöttää koiralleen "äläs nyt no voi kun tää on tämmönen meidän ei oikeesti pitäis mennä sinne voi sun kanssas" ja eläin ei edes ymmärrä mitä siltä odotetaan tilanteessa.
veeran ig storyt on suoria vastauksia tämän ketjun syytöksiin.
mm. on valmis muuttamaan kirkkonummelle koiransa takia jos on tarve :)
Noh. Koira syö jotain royal canine tms jauhonappulaa, onko ihme jos on ripuli