Onko kukaan opiskellut avoimessa yliopistossa menettämättä työmarkkinatukea?
Onko kokemuksia saako näitä mitenkään yhdistettyä? Haluaisin yhdestä aineesta opiskella perusopinnot 30 opintopistettä. Ehkä se on liian aktiivista toimintaa, ettei menettäisi kaikkea tukea?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
On. En kertonut mitään kellekkään.
Sama täällä, alle 5 op voi suorittaa kuussa vapaasti eikä siitä kenellekään tarvitse tilittää. Tuo lähes 5 op/kk on sen verran paljon, että enempää ei kyllä tarvitse tai oikein ehdikään. Riippuu tietysti elämäntilanteesta. Mutta 40 opintoviikkoa vuodessa korkeakoulussa on hyvä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut ja käynyt töissä kokoaikaisesti yhtä aikaa. Eli hyvin voi samalla hakea töitä, eli olla oikeutettu tukiin, ja opiskella. Sitä en kuitenkaan tiedä, miten kela asiaan suhtautuu. Ehkä parempi olla kertomatta opiskelusta mitään. Tässä maassa ois parempi vain maata työttömänä tekemättä mitään, kaikki itsensä kehittäminen on epäilyttävää. Nautettavinta mitä itse olen kokenut oli se, että työkkärin työnhakukurssilta ei olisi saanut olla poissa työhaastattelun takia...
Kannustuksena, että minä opiskelin erään aineen perusopinnot 25 opintoviikkoa ja pääsin sitten opiskelemaan sen ansiosta tavallaan uuden ammatin, jonka opinnot kestävät vuoden. Ei tästä työkkäri tiennyt mitään, en puhunut mitöän eikä tarvinnut, koska alle 5 op saa opiskella/kk. Ilman muuta kannattaa kehittää itseään. Työmarkkinoillakin on siten paljon taitavampi. Olennaistahan on, että opiskelun ohessa voit ottaa työpaikan vastaan, jos sellainen löytyy eli olet työmarkkinoidrn käytettävissä. Näin saat tuen ja voit opiskella myös alle 5 op/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut ja käynyt töissä kokoaikaisesti yhtä aikaa. Eli hyvin voi samalla hakea töitä, eli olla oikeutettu tukiin, ja opiskella. Sitä en kuitenkaan tiedä, miten kela asiaan suhtautuu. Ehkä parempi olla kertomatta opiskelusta mitään. Tässä maassa ois parempi vain maata työttömänä tekemättä mitään, kaikki itsensä kehittäminen on epäilyttävää. Nautettavinta mitä itse olen kokenut oli se, että työkkärin työnhakukurssilta ei olisi saanut olla poissa työhaastattelun takia...
Kannustuksena, että minä opiskelin erään aineen perusopinnot 25 opintoviikkoa ja pääsin sitten opiskelemaan sen ansiosta tavallaan uuden ammatin, jonka opinnot kestävät vuoden. Ei tästä työkkäri tiennyt mitään, en puhunut mitöän eikä tarvinnut, koska alle 5 op saa opiskella/kk. Ilman muuta kannattaa kehittää itseään. Työmarkkinoillakin on siten paljon taitavampi. Olennaistahan on, että opiskelun ohessa voit ottaa työpaikan vastaan, jos sellainen löytyy eli olet työmarkkinoidrn käytettävissä. Näin saat tuen ja voit opiskella myös alle 5 op/kk.
Niin, ongelmahan mahdollisesti tässä on se, jos syksyllä ylittyy tuo 5 op, kun pari päällekkäistä kurssia (5 op/kurssi). Toisaalta tuntuisi tosi hölmöltä jättää joku kurssi pois niin, että suorittaisi sen vasta seuraavana vuonna. se viivästyttäisi vuodella turhaan opiskeluja, kun perusopinnot olisi mahdollista opiskella nyt syksystä alkaen ja päättyen toukokuun alussa yhtenä kokonaisuutenakin.