Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuinen myöhästelijä, osa tuhat. Olemme sopineet tapaamisen yhdeksäksi, mutta

Vierailija
24.07.2022 |

äskein soitin ja oli vasta mennyt kauppaan.

Miten jotkut voivat elää tuolla tavalla?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myöhästelin, kun lapseni oli vauva. En ole sairas enkä välinpitämätön, mutta lähteminen oli niin vaikeaa ja olin väsynyt, etten pystynyt pitämään aikatauluja.

Yksi ystävä suuttui tästä hirveästi, ja teki tahallaan oharit kaksi kertaa kun odotin vauvan kanssa jossain.

Silloin oli jopa helpotus tavata toista ystävää joka oli itse myöhästelijä, hän ei koskaan suuttunut tai kostanut.

Nyt lapsi on jo isompi ja olen aina ajoissa.

Vierailija
22/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän vastasi, kun kysyit?

Onko hänelle muitakin nepsy-oireita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin aikoinani yhtä naista, joka oli tällainen krooninen myöhästelijä ja henkilö, joka piti itseään tärkeänä mm. kertomalla, että hän ei ehdi olla kauaa, kun on sovittu tapaaminen. Laitoin viestiä, kun hän kertoi ehtivänsä vasta silloin ja silloin ja ettei ehdi olla kauaa, että olisiko viisainta perua tämä tapaaminen. Ehti kummasti lähes ajoissa paikalle ja se ns. sovittu tapaaminenkin peruuntui, kun kerroin, että soitan sitten yhdelle toiselle naiselle.

Vierailija
24/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla on ADHD ja olen krooninen myohästelijä. Mutta toisin kuin aloittajan kaveri, en todellakaan suutu, jos joku minulle asiasta huomauttaa tai myöhästymisestä pahastuu.

Päinvastoin, olen aina tuntenut myöhästelystä suurta häpeää ja vtuttaa itseäni äärettömästi joutua kiirehtimään joka paikkaan. Voin vakuuttaa, että myöhästyminen ei tuota minkäänlaista iloa, vaan pelkästään sitä häpeää ja ahdistusta muiden ihmisten neuvoista. Jos huomaan myöhästyväni, soitan myös tai laitan viestin ja kerron milloin olen perillä.

Tähän ei mikään muu ole auttanut kuin lääkitys, jos sain joku vuosi sitten. Olen valehtelematta myöhästynyt mm. omista häistäni.

Vanhemmille ja sisaruksille olen jo aikaa sitten sanonut, että jos matkaa sovittuun tapaamiseen on vaikkapa tunnin verran, sitä isompi virhemarginaali tuloajassa. Yritän itse sanoa aina esimerkiksi sen tunnin verran myöhäisemmän ajan muille ja pitää itsellä tavoitteena tuntia aikaisempaa aikaa. Silloin voi olla, että ollaan about oikeassa ajassa. Asiaa ei helpota, että en ole perheen ainoa nepsy.

Mutta tosiaan lääkityksen myötä tilanne on parantunut erittäin paljon ja myöhästymisiä ei juuri tapahdu, jos lääke on ehtinyt vaikuttaa. Ihmeellistä on aivokemia.

Sanoisin, että alkuperäisen kirjoittajan suurin ongelma on kaverin arvaamattomuus. Jos pitää pelätä että ystävä ei puhu itselle pitkään aikaa, jos myöhästelystä huomauttaa, on kaverissa jotain vikaa. Myöhästely on raivostuttavaa, mutta sen kanssa voi oppia elämään (esim. huomauttaa asiasta, lakata sopimasta tarkkoja treffejä myöhästelijän kanssa tai ajoittaa oma tulo aina myöhemmäksi kuin on puhuttu). Sen sijaan mykkäkouluja pitävä ja itsereflektioon kykenemätön ystävä kuulostaa karsealta.

Vierailija
25/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös minulla on ADHD ja olen krooninen myohästelijä. Mutta toisin kuin aloittajan kaveri, en todellakaan suutu, jos joku minulle asiasta huomauttaa tai myöhästymisestä pahastuu.

Päinvastoin, olen aina tuntenut myöhästelystä suurta häpeää ja vtuttaa itseäni äärettömästi joutua kiirehtimään joka paikkaan. Voin vakuuttaa, että myöhästyminen ei tuota minkäänlaista iloa, vaan pelkästään sitä häpeää ja ahdistusta muiden ihmisten neuvoista. Jos huomaan myöhästyväni, soitan myös tai laitan viestin ja kerron milloin olen perillä.

Tähän ei mikään muu ole auttanut kuin lääkitys, jos sain joku vuosi sitten. Olen valehtelematta myöhästynyt mm. omista häistäni.

Vanhemmille ja sisaruksille olen jo aikaa sitten sanonut, että jos matkaa sovittuun tapaamiseen on vaikkapa tunnin verran, sitä isompi virhemarginaali tuloajassa. Yritän itse sanoa aina esimerkiksi sen tunnin verran myöhäisemmän ajan muille ja pitää itsellä tavoitteena tuntia aikaisempaa aikaa. Silloin voi olla, että ollaan about oikeassa ajassa. Asiaa ei helpota, että en ole perheen ainoa nepsy.

Mutta tosiaan lääkityksen myötä tilanne on parantunut erittäin paljon ja myöhästymisiä ei juuri tapahdu, jos lääke on ehtinyt vaikuttaa. Ihmeellistä on aivokemia.

Sanoisin, että alkuperäisen kirjoittajan suurin ongelma on kaverin arvaamattomuus. Jos pitää pelätä että ystävä ei puhu itselle pitkään aikaa, jos myöhästelystä huomauttaa, on kaverissa jotain vikaa. Myöhästely on raivostuttavaa, mutta sen kanssa voi oppia elämään (esim. huomauttaa asiasta, lakata sopimasta tarkkoja treffejä myöhästelijän kanssa tai ajoittaa oma tulo aina myöhemmäksi kuin on puhuttu). Sen sijaan mykkäkouluja pitävä ja itsereflektioon kykenemätön ystävä kuulostaa karsealta.

Mitä sinä siis teet sillä aikaa, kun sinun pitäisi olla jo menossa?

Vierailija
26/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat myöhästelijälle eri ajan.

Jos haluat häbet paikalle ysiksi, käske tulla kasiksi.

T myöhästelijän sisko

Vierailija
27/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä siis teet sillä aikaa, kun sinun pitäisi olla jo menossa?

Siinäpä kysymys, johon yksikään myöhästelijä ei halua vastata.

Vierailija
28/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi soitat varttia vaille yhdeksän jos tapaaminen on sovittu 9:00 ??

mikä kauppaan menossa oli väärin kun ei kerran ollut edes myöhässä?

mulla menee 3 min. kun haen kaupasta vichy pullon matkalle mukaan.

Itse soiran myöhästelijälle jo lähtövaiheessa. Kysyn missä vaiheessa hän on. Tiedän itse muuttaa ajoitustani sen mukaan. Sitten soitan kun itse olen tapaamispaikalla. Sitten tiedän, että voin hoitaa jonkun asian odotellessa. Piipahtaa kaupassa tms.

Vierailija
29/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä krooniset myöhästelijät kyllä osaavat tulla ajoissa lentokoneelle, junalle, laivalle jne.

Miksi? Siksi, kun ne eivät odota.

Sinä odotat, ja saat odottaa jatkossakin, jos siedät heidän myöhästelyään.

Vierailija
30/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksinkertainen ADHD tuttu, joka ei pysty odottamaan ja siksi on myöhässä. Hän juoksee bussipysäkille ja bussin perässä mielummin kuin menee ajoissa ja seisoo pari minuuttia. Hänellä on joku ihan hirveä ongelma sen odottamisen suhteen.

Vierailija
31/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri teki näin:

Tapaaminen sovittu klo 16, jolloin olen paikalla.

Kaveri laittaa silloin viestin, että menee 10 minuuttia. Okei, odotan, kello tulee 16.10.

Kaveri laittaa veistin, että menee 5 minuuttia vielä. Okei, odotan, kello tulee 16.15.

Kaveri laittaa viestin, että menee vielä 10 minuuttia. Okei, odotan, kello tulee 16.25.

Kaveri laittaa viestin, että menee 5 minuttia vielä. Okei, odotan, kello tulee 16.30.

Kaveri tulee paikalle: "Kiva nähdä sua!"

Toisin sanoen, kaverini on JÄLLEEN KERRAN vienyt elämästäni puoli tuntia siihen, että odotan häntä jonkun ruokapaikan/kaupan/liikuntapaikan/minkä vaan edessä.

Näin tapahtui joka kerta, jaksoin parikymmentä vuotta, sitten luovutin. Emme enää ole yhteyksissä, mitenkään.

Ja tähän täytyy todeta, että huomautin asiasta monta kertaa, mutta kaverini ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa, koska hän aina ilmoitti kun menee 5 minuuttia tai 10 minuuttia vielä.

Vierailija
32/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksinkertainen ADHD tuttu, joka ei pysty odottamaan ja siksi on myöhässä. Hän juoksee bussipysäkille ja bussin perässä mielummin kuin menee ajoissa ja seisoo pari minuuttia. Hänellä on joku ihan hirveä ongelma sen odottamisen suhteen.

Mitähän tuo "yksinkertainen " tuohon tupsahti. Ei ole yksinkertainen vaan älykäs, mutta kärsimätön.

Vierailija
33/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä krooniset myöhästelijät kyllä osaavat tulla ajoissa lentokoneelle, junalle, laivalle jne.

Tuon lisäksi on toinenkin näkökulma: krooniset myöhästelijät eivät myöhästele silloin, kun heiltä itseltään jäisi jotain riittävän mukavaa näkemättä tai kokematta. 

Vierailija
34/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri teki näin:

Tapaaminen sovittu klo 16, jolloin olen paikalla.

Kaveri laittaa silloin viestin, että menee 10 minuuttia. Okei, odotan, kello tulee 16.10.

Kaveri laittaa veistin, että menee 5 minuuttia vielä. Okei, odotan, kello tulee 16.15.

Kaveri laittaa viestin, että menee vielä 10 minuuttia. Okei, odotan, kello tulee 16.25.

Kaveri laittaa viestin, että menee 5 minuttia vielä. Okei, odotan, kello tulee 16.30.

Kaveri tulee paikalle: "Kiva nähdä sua!"

Toisin sanoen, kaverini on JÄLLEEN KERRAN vienyt elämästäni puoli tuntia siihen, että odotan häntä jonkun ruokapaikan/kaupan/liikuntapaikan/minkä vaan edessä.

Näin tapahtui joka kerta, jaksoin parikymmentä vuotta, sitten luovutin. Emme enää ole yhteyksissä, mitenkään.

Ja tähän täytyy todeta, että huomautin asiasta monta kertaa, mutta kaverini ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa, koska hän aina ilmoitti kun menee 5 minuuttia tai 10 minuuttia vielä.

Tuo on kaijista rasittavinta. Jos sanoisi heti, että1/2h niin siinä välissä voisi itse tehdä jotain muuta. Vaikka kävellä lenkki.

Vierailija
35/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myöhästynyt lukemattomia kertoja junasta, myös sellaisista joihin olen ostanut jo lipun. Lentokentälle menen tuntikausia ennen, mutta silloinkin myöhästyn siitä suunnittelemastani ajankohdasta. Töistä myöhästyn viikottain ja melkein joka päivä olen paikalla myöhemmin kuin suunnittelin olevani.

Vierailija
36/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myöhästynyt lukemattomia kertoja junasta, myös sellaisista joihin olen ostanut jo lipun. Lentokentälle menen tuntikausia ennen, mutta silloinkin myöhästyn siitä suunnittelemastani ajankohdasta. Töistä myöhästyn viikottain ja melkein joka päivä olen paikalla myöhemmin kuin suunnittelin olevani.

Mitä sinä siis teet silloin, kun sinun pitäisi jo olla menossa?

Vierailija
37/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole näiden kohdalla itsekään kovin tarkka sen sovitun ajan kanssa ja menen itsekin myöhässä. Tätäkin aihetta on paljon tutkittu. Tietoa löytyy netistä, jos oikeasti kiinnostaa.

Vierailija
38/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästelin nuorena, kun oli neurooseja. Piti tarkistella.

En myöskään pitänyt itseä niin arvokkaana, että olisin osannut varata itselle aikaa ennen lähtöä ja säntäilin paniikissa.

Koin aina morkkiksia. Vanhemmiten on helpottanut.

Vierailija
39/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tekee kärpäsestä härkäsen. Vartti ennen tapaamisaikaa on todellakin ok piipahtaa lähikaupassa nappaamassa evästä, silloin ehtii hyvin olla ajoissa paikalla. Tosi epämääräinen aloitus ja kommenteissa heti mehustellaan sillä miten ärsyttävää myöhästely on. No, onhan se ärsyttävää enkä itse myöhästele, mutta jos joku kaveri soittaisi mulle 15min ennen tapaamisaikaa ja pahoittaisi mielensä siitä että kävin ostamassa juotavaa/aamupalaa mukaan, niin pitäisin sitä todella outona.

Vierailija
40/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä siis teet silloin, kun sinun pitäisi jo olla menossa?

Valmistaudun lähtöön. En ala siivoamaan tai mene kauppaan tms. ylimääräistä.