Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuinen myöhästelijä, osa tuhat. Olemme sopineet tapaamisen yhdeksäksi, mutta

Vierailija
24.07.2022 |

äskein soitin ja oli vasta mennyt kauppaan.

Miten jotkut voivat elää tuolla tavalla?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin tekstiviestin, että minulle ei tapaaminen sovi kuin sovittuun aikaan. Lupaisin odottaa 5 minuuttia yli ajan. Jos hän ei siihen mennessä ole sovitussa paikassa, poistun paikalta.

Vierailija
2/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin tollaseen myöhästelijän kanssa tehä niin että sovin tapaamisajan 15-30min ennen sitä oikeaa aikaa milloin oikeesti tavattais. Ja saavuin ite sit suunnilleen siihen oikeeseen aikaan, saatto olla silloinkin myöhässä mutta vaan vähän verrattuna siihen mitä muuten olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sovi noin aikaisia tapaamisia.

Vierailija
4/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman napansa ympärillä pyörijällä on ihan kivaa, kunnes joku ryhtyy hankalaksi. Kysy häneltä, miksi hän meni kauppaan vasta nyt. Miksi hän ei mennyt aikaisemmin. Miksi hän teki treffit liian aikaiseksi. Mitä hän ajatteli sinun tekevän odotellessasi häntä. Miksi hänen mielestään sinun pitäisi olla paikalla odottelemassa häntä aivan liian aikaisin. Miksi kauppareissu on hänelle tärkeämpi kuin sinä.

Tapamyöhästelijöihin tehoaa vain suora puhe. He kyllä loukkaantuvat siitä ja yrittävät ryhtyä sarkastisiksi, ja kun he tulevat sitten kerrankin ajoissa, he tekevät siitä kunnon spektaakkelin, jossa he ovat äärimmilleen ahdistettuja uhreja.

Asian ongelma on siinä, että ei haluta pahoittaa myöhästelijän mieltä. Miksi ei haluta?

Vierailija
5/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman napansa ympärillä pyörijällä on ihan kivaa, kunnes joku ryhtyy hankalaksi. Kysy häneltä, miksi hän meni kauppaan vasta nyt. Miksi hän ei mennyt aikaisemmin. Miksi hän teki treffit liian aikaiseksi. Mitä hän ajatteli sinun tekevän odotellessasi häntä. Miksi hänen mielestään sinun pitäisi olla paikalla odottelemassa häntä aivan liian aikaisin. Miksi kauppareissu on hänelle tärkeämpi kuin sinä.

Tapamyöhästelijöihin tehoaa vain suora puhe. He kyllä loukkaantuvat siitä ja yrittävät ryhtyä sarkastisiksi, ja kun he tulevat sitten kerrankin ajoissa, he tekevät siitä kunnon spektaakkelin, jossa he ovat äärimmilleen ahdistettuja uhreja.

Asian ongelma on siinä, että ei haluta pahoittaa myöhästelijän mieltä. Miksi ei haluta?

Jos alkaisin tentata, hän muuttuisi myrskyn merkiksi ja olisi aivan outo ja olisi pitkävihainen. En tiedä, milloin seuraavaksi hänen kanssaan voisi puhua normaalisti. ap

Vierailija
6/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin menen nyt kauppaan

Vierailija
7/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin menen nyt kauppaan

No sinulla tuskin on sovittuna tapaamista kymmentä yli yhdeksäksi.

Vierailija
8/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viesti, että OK, minä tästä lähden, nähdään (siellä minne olette menossa). Ylipäätään en ymmärrä, miksi iso osa palstalaisia tuntuu pitävän heitä inhoavia ihmisiä ystävinään.

Vierailija
9/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ärsytyksesi. Lähipiirissäni on pari saman perheen jäsentä, joille ei tulisi mieleenkään olla joskus sovittuna aikana paikalla.

Esimerkki 1: Saimme kutsun samoihin juhliin, joissa oli järjestettyä ohjelmaa heti tilaisuuden alussa ja tästä oli tieto kaikilla kutsutuilla. Olimme menossa minun autollani ja tiesin, että kaikkine siirtymisineen aikaa menee melko tarkkaan puoli tuntia ja kerroin tämänkin etukäteen. 35 min ennen tilaisuuden alkua saan viestin toiselta myöhästelijältä, että hän menee nyt suihkuun ja voi myöhästyä tapaamispaikalta pari minuuttia. Laitoin vastauksen, että lähden silloin kun on sovittu ja tein niin. Suihkuttelija ilmestyi paikalle yli tunnin myöhemmin ja ihmetteli miksi olen niuho enkä odottanut.

Esimerkki 2: Olin hautajaisissa ja siinä vaiheessa kun vieraat olivat jo kirkossa ja kirkonkellot alkoivat soida sen merkiksi, että arkku kannetaan sisään, ovet avautuivat ja myöhästelijäperhe rymisteli sisään ja käveli kirkon etuosaan omille paikoilleen, kun vainaja oli oma isoäiti.

Joka kerta ärsyttää jo etukäteen kun tietää, että aina samat naamat myöhästyy.

Vierailija
10/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokee sen pomottamiseksi tiedostamattaan tai todellisuudessa muu on tärkeämpi ja roikottaa varalla. 

Vierailija
11/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

O

Jos alkaisin tentata, hän muuttuisi myrskyn merkiksi ja olisi aivan outo ja olisi pitkävihainen. En tiedä, milloin seuraavaksi hänen kanssaan voisi puhua normaalisti. ap

Mulla oli kaverina ikuinen myöhästelijä. En koskaan mennyt sovittuun aikaa, sai odottaa jos oli siellä. Aina alkoi valittamaan että myöhästyin. No sanoin että itse teet samaa.

kerran sitten sovittiin treffit noin klo 11.00 koska hän tuli autolla. Menin klo 11.00 ja uskokaa, hän oli siellä!

Siitä lähtien hä ei ole myöhästellyt kun maksoin potut pottuina. Suosittelen!

(Ps kunnioituksen puute, myöhästelyllä näyttää!)

Vierailija
12/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. Sinäkin pidät häntä tärkeämpänä kuin itseäsi.

Etsitäänpä pehmeämpi lähestymistapa. Tee treffit normaalisti ja mene paikalle ajoissa. Tai siis paikan lähelle niin, että näet hänen lopulta saapuvan, mutta hän ei näe sinua. Anna hänen pyöriskellä siellä ihmettelemässä kymmenen minuuttia ja katso, mitä hän tekee. Sitten saavut paikalle samalla tavalla muodikkaasti kuin hän tapaa tehdä. Ja jatkat sitten tätä niin kauan kuin kaveruus jaksaa kiinnostaa.

Vierailija
13/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko? Esim. Onko työ homma tai perhettä? Jos ei niin viesti menemään, että hyvää loppuelämää. Sillä siitä pääset ja lopullisesti. Yksi murhe vähemmän.

Vierailija
14/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi soitat varttia vaille yhdeksän jos tapaaminen on sovittu 9:00 ??

mikä kauppaan menossa oli väärin kun ei kerran ollut edes myöhässä?

mulla menee 3 min. kun haen kaupasta vichy pullon matkalle mukaan.

Vierailija
15/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen adhd aikuinen ja krooninen myöhästelijä. Minulle on auttanut tapaan tiukat aikataulu rutiinit eli viikoittain tai päivittäin toistuvat täsmälleen samat ajat tapaamisille. Lisäksi tietoisuus siitä kuinka kauan kotioveltani menee aikaa siirtyä paikkaan x kulkuvälineellä y on hyvä työkalu koska en hahmota aikaa sanoin kuin nentit.

Vierailija
16/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjamyöhästelijöille ei soitella eikä niitä jäädä odottamaan. 

Todetaan vain että jaa ei tullut ja lähdetään pois. Muutaman kerran kun näin on tapahtunut niin voit jättää itsekin menemättä. 

Ja sitä en todellakaan käsitä että myöhästelijälle soitellaan ennen kuin ne edes on myöhässä.

Miksi ihmeessä AP soittelee 08:45 jos tapaaminen on 09:00!!

Vierailija
17/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli joskus hyvä ketju noista myöhästelijöistä. Ehkä joku voisi etsiä sen ja linkata? Siellä oli kyllä viihdyttävää juttua. Myöhästelijöitä on karkeasti kahta sorttia:

- Niitä, joilla on jokin neurologinen syy, jonka vuoksi ajankäytön hallinta on äärimmäisen hankalaa. He eivät voi sille mitään ja varmasti kärsivät sen aiheuttamista ongelmista ja tuntevat odottavan osapuolen tuskan.

- Niitä, joita ei kiinnosta muille ihmisille aiheuttamat hankaluudet oman ajankäytön lepsuudesta. He eivät arvosta muita ihmisiä, heidän sitoumuksiaan ja katsovat kaikkea vain oman itsekkään etuoikeutetun maailmankuvansa läpi.

Useinkaan ei ole selvää, mistä tämä myöhästyminen johtuu, erityisesti jos ei tunne henkilöä ja kehtaa kysyä syytä. Jos myöhästelijä kuuluu tähän nepsy -kategoriaan, voi olla fiksua tuoda uusille tuttavuuksille tämä aikaisessa vaiheessa esiin, jotta ihmissuhteet eivät mene piloille väärinymmärryksien vuoksi.

Itse olen onnekas, kun olen aina (lähes neuroottisesti?) ajoissa paikalla. En koskaan myöhästy mistään ja aina varaan bonusaikaa siirtymiseen, jos tulee jokin katastrofi tai viivytys. Tästä syystä olen ehtinyt hyvin mm. lentokentälle ajoissa, vaikka seisoin auton kanssa lähes tunnin jonossa tiellä, kun oli jokin onnettomuus tai muu ruuhkan syy. Onnekseni lähipiiriini ei kuulu näitä kroonisia myöhästelijöitä. Olen kyllä aina ymmärtäväinen, kun joku myöhästyy hiukan.

Vierailija
18/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nykykulttuurissa yleistä. Jopa työntekijät harrastavat jatkuvaa myöhästelemistä. Iäkäs sukulaiseni oli tilannut siivouspalvelun kotiinsa (jonka maksaa vielä omasta pussistaan) ja siistijä saapui yli tunnin myöhässä eikä edes pahoitellut asiaa. Sukulainen joutui perumaan omat suunnitelmansa asian takia.

Itselläni käy välillä avustaja kotona ja noin 80 % sovituista käynneistä menee aina niin, että hän tulee vähintään 15 min. myöhässä ilmoittamatta erikseen. Osaa onneksi pahoitella. 

Nykyään en edes vaivaudu sopimaan tiettyjen tuttujen kanssa tapaamisista, kun he ovat aina myöhässä. Joskus olen kokeillut näpäyttää ja saapunut esim. puoli tuntia sovittua myöhemmin. Samat tyypit soittelevat perään jo kymmenen minuutin myöhästymisen jälkeen ja ovat närkästyneitä. 

Vierailija
19/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli joskus hyvä ketju noista myöhästelijöistä. Ehkä joku voisi etsiä sen ja linkata? Siellä oli kyllä viihdyttävää juttua. Myöhästelijöitä on karkeasti kahta sorttia:

- Niitä, joilla on jokin neurologinen syy, jonka vuoksi ajankäytön hallinta on äärimmäisen hankalaa. He eivät voi sille mitään ja varmasti kärsivät sen aiheuttamista ongelmista ja tuntevat odottavan osapuolen tuskan.

- Niitä, joita ei kiinnosta muille ihmisille aiheuttamat hankaluudet oman ajankäytön lepsuudesta. He eivät arvosta muita ihmisiä, heidän sitoumuksiaan ja katsovat kaikkea vain oman itsekkään etuoikeutetun maailmankuvansa läpi.

Useinkaan ei ole selvää, mistä tämä myöhästyminen johtuu, erityisesti jos ei tunne henkilöä ja kehtaa kysyä syytä. Jos myöhästelijä kuuluu tähän nepsy -kategoriaan, voi olla fiksua tuoda uusille tuttavuuksille tämä aikaisessa vaiheessa esiin, jotta ihmissuhteet eivät mene piloille väärinymmärryksien vuoksi.

Itse olen onnekas, kun olen aina (lähes neuroottisesti?) ajoissa paikalla. En koskaan myöhästy mistään ja aina varaan bonusaikaa siirtymiseen, jos tulee jokin katastrofi tai viivytys. Tästä syystä olen ehtinyt hyvin mm. lentokentälle ajoissa, vaikka seisoin auton kanssa lähes tunnin jonossa tiellä, kun oli jokin onnettomuus tai muu ruuhkan syy. Onnekseni lähipiiriini ei kuulu näitä kroonisia myöhästelijöitä. Olen kyllä aina ymmärtäväinen, kun joku myöhästyy hiukan.

Neurologisista syistä myöhästelevät osaavat useimmiten kyllä hankkiutua esimerkiksi lentokentälle ajoissa, kun on lomalle lähtö edessä.

Vierailija
20/61 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla muitakin syitä, fyysiset sairaudet esim. ulosteinkontinenssi tai vaikkapa omaishoitajuus, omaiselle kun saattaa sattua ja tapahtua juuri silloin kun on itse lähdössä.