Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekisitkö lastensuojeluilmoituksen? Naapurin poika käy yksin kaupassa keskellä yötä

Vierailija
23.07.2022 |

Saattaa tulla puolen yön aikaan kauppareissulta. Yleensä on muutama kassi ostoksia. Pyörällä kulkee matkat parin kilometrin päähän olevaan kauppaan.

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on pakosti kirjoittelemassa joku trolli. En suostu uskomaan että noin monen mielestä olisi muka OK että lapsi kuljeskelee keskellä yötä jossain, oli sitten loma tai ei.

Vierailija
42/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin pieni saa yksin yöllä hillua missään. Tekisin sen ilmoituksen. Mieluummin se yksi turha kuin ei ollenkaan ja paljastuu ties mitä kauheuksia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai on normaalia että 10-v raahaa perheen ruokaostoksia keskellä yötä??!!

Ei olis normaalia että raahaa niitä päivälläkään. Miksei sieltä kukaan aikuinen käy kaupassa?

Vierailija
44/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin kyllä ilmoituksrn. Parempi turha ilmoitus, kuin se, ettei kukaan huomaa lapsen hätää.

Vierailija
45/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puuttuisi asiaan. Ei ole sen tasoinen asia, ja kun ei tiedä taustoja sen enempää.

Vierailija
46/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on pakosti kirjoittelemassa joku trolli. En suostu uskomaan että noin monen mielestä olisi muka OK että lapsi kuljeskelee keskellä yötä jossain, oli sitten loma tai ei.

Kumpaahan sitä on mukavampi muistella aikuisena?

Sitä kun kökötti kotona katsomassa telkkaria kesäillat ja meni aikaisin nukkumaan, vai kun sai kulkea ulkona tutkimassa maailmaa illan hämärässä?

Vierailija
47/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat myös pidähuoliomistaasioistasi-kansaa, harvaltapa nykyään uskaltaa mennä moisia kysymään, hyökkäävät silmille

Vierailija
48/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä luulette sen mahdollisen piilojuopon/narkin äidin sanovan jos menee kysymään? Tottakai vasta että joo, ei olla öisin kotona eikä tehdä koskaan ruokaa niin lapsi keräilee päivät ja yöt pulloja että saa ostettua ruokaa itselleen ja pikkusisarilleen joita hoitaa. Eiku

Totta, parempi siis heti laittaa asialle lastensuojeluviranomaiset, joilta varmaan puuttuukin töitä, eikä itse nähdä edes sen verran vaivaa, että yhden kerran juttelee naapurin kanssa.

Vierailija
49/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eniten hämmästynyt siitä, miten piittaamattomia ihmisiä tässä ketjussa on.

Fakta on, että joka kymmenennessä lapsiperheessä on vanhemmalla alkoholiongelma. Hyvin mahdollista, että se näkyy varsinkin lomalla. Eli vanhemmat ovat kännissä, eivätkä huolehdi lapsesta, joka on aivan heitteillä. Tässä ketjussa näytyää olevan joitain sellaisia kirjoittelijoita, muuten tuota välinpitämättömyyttä on vaikea ymmärtää. He myöskään eivät tietenkään halua, että kotiolot paljastuvat ulkopuolisille.

Tee se lasu, suosittelen.

Silmät voi pitää auki ja seurata naapurien elämää. Mielestäni se, että perheessä valvotaan myöhään ja lapsi käy yksin kaupassa yöllä ei ole automaattisesti mikään merkki vanhempien alkoholismista. Jos näet vanhemmat kännissä se on varma merkki. Lastensuojelu on todella ylikuormittunut. Jos teet lasun niin ainakin kannattaisi olla jotain konkreettista mistä sen tekee.

Vierailija
50/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin lasun. 10-vuotias on vielä aika pieni lapsi ja kauppakassien raahaminen pyörällä keskellä yötä ei kuulosta normaalille.

Ihme puupääkommentoijia tässä ketjussa. Kyllähän sen huomaa kun käy huonompiosaisten asuinalueilla, että Suomessa on todella paljon alkoholi- ja mielenterveysongelmaista porukkaa. Hyvin näyttää näitä olevan myös palstalla edustettuina.

Kyllä lapsi voi satunnaisesti valvoa, mutta kyllä kasvulle ja hyvinvoinnille tärkeää on nukkua öisin.

Lapsen tehtävä ei ole käydä kaupassa, ei ainakaan öisin.

Vierailija
51/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele perheen kanssa.

Vierailija
52/162 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lasu. Ei mitään asiaa yö aikaan ulkona eikä hoitamassa aikuisten asioita. Saattaa yksinään huolehtia siellä perheestään.

Aikuisten asioita? Onko nykylapset niin avuttomiksi paapottuja, että tavallinen kauppareissu ei onnistu? Itse ainakin kävin lähikaupassa ostoksilla paljon nuorempanakin kuin kymmenvuotiaana.

Kyse ei ole avuttomaksi paapomisesta, vaan siitä, että valitettavasti tuolla liikkuu vaikka minkälaista väkeä joka on lapsille vaaraksi.

Minä olen sitä sukupolvea jonka lapsuudessa lapset saivat hyvin vapaasti mennä vaikka missä, ninä olin poikkeus, minua vahdittiin "epäsuomalaisen" tarkkaan. Silloin se ärsytti, nyt olen kiitollinen kun olen kuullut kuinka paljon ne vapaasti liikkuneet kohtasivat lasten ahdistelijoita.

Vierailija
53/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan vie vanhempien hylsyt yöllä kauppaan että aamulla niitä ei vanhemmat vohki ja seuraavana iltana on taas lisää

Vierailija
54/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysy siltä lapselta miksi se käy yöllä kaupassa. Älä aloita vanhemmista jos siellä onkin ongelmia ja en itse aloittaisi lasusta myöskään. Lapsi on jo sen ikäinen että osaa vastata ja saattaa puhua suoraankin. Tuo ikäisten valheet on myös helpompi huomata kuin aikuisten. Vastauksesta ja omasta arviosta riippuen ottaisin sitten yhteyden lasuun.

Vierailija
55/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi. Mitään apua sieltä ei mihinkään saa. Saa Pirkon sohvalle istuskelemaan ja neuvomaan miten voitte kävellä ja leipoa. Lastensuojelu perustuu valtaan, vittuiluun ja valheisiin. Palvelua ei ole tarkoitettu kantasuomalaisille. Ja älkää unohtako miten lapsilla tahkotaan rahaa

Vierailija
56/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tule muuta mieleen kuin että vanhemmat ei osta ruokaa. Tekisin lasun

Vierailija
57/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö se keräämässä pulloja? Jotkut lapset tekee tätä myöhään illalla, alkuyöstäkin kun on kesäloma.

Vierailija
58/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin, mitä tarkoitetaan yöllä? Onko se 22.00 vai 00.00 vai jopa 02.00?

Jos kaupassa käyntiä tapahtuu kymmeneltä, en reagoisi mitenkään. Jos oikeasti yöllä, minäkin juttelisin ensin naapurin vanhemmille, jos muuta huolta herättävää ei perheessä näy. Voihan olla, että lapsi käy salaa kaupassa eivätkä vanhemmat edes tiedä. Vastauksen perusteella sitten tekisin tai en tekisi lasua. Jos lapsesta on muutakin huolta herännyt, tekisin lasun suoraan.

Vierailija
59/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan mustakin pitänyt tehdä lasu joka päivä kun sairaana lapsena en ollut koulussa, valvoin sairastaessa öisin ja luin sängyssä yöt muutenkin ja sain tehdä mitä huvittija kaikkea vastaavaa huuurjan epänormaalia kuten kävin kylän kaupassa, tein perheelle lottoja, ostin vanhemmille tupakkaa. Ostin myös yläasteella käydessä keskustasta tavaroita kaupasta. En käyttänyt paluuseen koulubussia vaan lojuttuani kirjastossa, shoppailtuani tai sukuloituani palasin myöhemmillä vuoroilla kotiin. Minulla on siltä ajalta peräisin olevia talouskapineita edelleen.

Kävin sopivalla kelillä jopa 6km keskustassa pyörällä sukuloimassa ja kirjastossa ja keskellä matkaa sattui Tampereentie missä piti osata ryhmittyä keskellä sitä vilkasliikenteistä tietä.

Huihuijui.

Vierailija
60/162 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ellei lapsi ole ylipainoinen