Yle jälleen hehkuttaa vihreää siirtymää: roskiasi halutaan seurata entistä tarkemmin
Ihminen ei saa nykyään enää edes roskiaan viedä ilman että siitä jää jälki rekisteriin. Jäteastioihin halutaan myös sensori joka punnitsee asukkaan roskat. Eikö vihreän siirtymän nimissä seuraavaksi voisi alkaa kehittämään esim. äly-wc-pönttöä, joka punnitsee kulloisenkin kerran kasat?
"Älykkäät jäteastiat voivat kannustaa lajitteluun ja vähentää jatkossa jätemaksua tiukentuneisiin kierrätystavoitteisiin on Suomessa matkaa"
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Se mitään vihreää siirtymää ole kun sitä, että kun tällaisia juttuja suunnitellaan, niin joku vetää aika isot massit välistä.
Se firma joka myy taloyhtiölle nämä laitteet.
Se puntari on siinä jäteautossa ent. Norppa (Norba).
Mä poltan roskani niin ei ole tätä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kai punnitaan se roska-astian paino/tyhjennys taloyhtiökohtaisesti. Lähinnä sekajae ja sen määrä, joka muutenkin on kalliimpi tyhjentää verrattuna esim. muovin- ja pahvinkeräysastiaan.
No miten se minua kannustaisi kierrättämään? Laittaisin ihan samoin kuin nytkin, vaikka punnitsisivat kuinka ja vaikka mitä maksuja taloyhtiölle tulisi.
En suosittele tätä metodia. Konflikteja tulossa jos tälle tielle lähdetään.
Koetko sen lajittelun jotenkin työlääksi?
Minä koen. Asun omakotitalossa ja meillä on pihassa yksi roskis, sinne menee kaikki jätteet. Tyhjennys joka toinen viikko ja aina on täynnä. Kompostia ei tähän taloon tule. Niin kauan kuin maksan tyhjennykset itse, kenelläkään ei ole asiaan nokan koputtamista.
Vihreät saavat jätemaksun hinattua useampaan tonniin ja jos lajittelee, niin saa muutamia satasia pois jätemaksusta.
Onko kukaan hesassa katsonut millaista saastetta ja roskaa on lumenkaatopaikalla, lumet kipataan suoraan suomenlahteen.
Eipä taida kiinnostaa city-vihreitä omat saasteet millä saastuttavat merta.
Täällä Hakunilan slummilähiössä on tapana heittää roskat jätekatoksen ovensuusta lattioille tai jättää ne ulos. Osa heittää parvekkeelta roskapussinsa. Oritie 1. Vav: in rappiotaloyhtiö. Siitä vaan valvomaan😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kai punnitaan se roska-astian paino/tyhjennys taloyhtiökohtaisesti. Lähinnä sekajae ja sen määrä, joka muutenkin on kalliimpi tyhjentää verrattuna esim. muovin- ja pahvinkeräysastiaan.
No miten se minua kannustaisi kierrättämään? Laittaisin ihan samoin kuin nytkin, vaikka punnitsisivat kuinka ja vaikka mitä maksuja taloyhtiölle tulisi.
Niinpä. Ja kun miettii että toiset tarvitsevat elmäntilnateensa tai sairautensa vuoksi tiettyjä asioita, kuten esim. vauvan vaipat, inkontinenssisuojat, jne.
Älytöntä touhua. Kohdistaisi tuollaiset sinne intiaan ja aasiaan jossa roskat heitetään luontoon ja josta sateet ne sitten siivoaa mereen kalojen iloksi.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliset pisteesi laskevat, jos jätedataa kertyy liikaa.
Kiinan -mallia pukkaa vihreiden ihanneyhteiskunnassa... Itsepäisimmät viedään tietenkin uudelleenkoulutusleirille, hyvässä hengessä tietenkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
foliohatuilla taas uusi aihe lisätä lisää foliota nyt jopa roskiin....
T. Kunnon kansalainen jolla ei ole mitään salattavaa
Jokaisella on oikeus yksityisyyteen. Olisi kiva joskus vaihteeksi kuulla uutisia siitä, miten johtajien ja päättäjien toiminnan läpinäkyvyyttä lisätään. Kaikki valvonta kohdistetaan nykyisin alaspäin, vaikka esim. Tytti Yli-Viikarin tapaus osoitti, että nimenomaan ylätasoa pitäisi valvoa paremmin.
Jos hinnat nousee liikaa niin kierrätän jatkossa jätteeni luontoon.
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmisto on äärimmäisen vaarallinen ideologia. Ne haluavat seurata jokaisen ihmisen tekemisiä, nyt jopa roskiakin. Orwell kääntyisi haudassaan. 1984 dystopia on todellisuutta vuonna 2022. Ensin maskit, miehet väittävät olevansa naisia, seurataan ihmisten roskia, halutaan seurata ihmisten autolla liikkumista, ruoan hintaa nostetaan etc..
Ketkä nämä valitsi eduskuntaan?En minä ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko sen lajittelun jotenkin työlääksi?
Sekajäte, muovi, lasi, metalli, pahvi, paperi, vaatekuitu, elektroniikka, paristot jne. Ei se työlästä ole, mutta kun tämäkin asia taas lähtee lapasesta, niin kodista tulee joku saamarin lajittelukeskus. Tämähän vie tilaa ihan älyttömästi ja onko siitä edes varmoja takeita, että jätteen loppusijoituspaikassa lajittelu toimii? Tiettyyn rajaan asti hyväksyn kotitalouksien lajittelun, ja tämä koskee nimenomaan pahvi- ja paperikierrätystä, muuta toteutan omaehtoisesti.
Kotitaloudet eivät hukuta maailmaa p**kaan. Niin kauan kun sotivat valtiot räiskivät kemikaaleja, kaasuja ja metallia taivaalle, voidaan unohtaa ilmastonmuutos ja kaikki puheet siitä. Ja nyt lähden viemään roskat.
Vierailija kirjoitti:
Vastustan kaikkea viherpaskaa viimeiseen hengenvetoon saakka. Noin, nyt voitte taas poistaa totuuden.
Samoin. Tuon höösäämisen vaikuttavuus on nolla, vain kustannukset nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Mä poltan roskani niin ei ole tätä ongelmaa.
Siirrät ongelman naapureillesi polttamalla omat paskasi ja pilaamalla naapuruston ilman paskakäryilläsi.
Ja tällä vielä oikein ylpeilet.
En ole koskaan elämässäni lajitellut jätteitä enkä lajittele. Elämänlaatuni edellyttää monen muun asian lisäksi vaivatonta roskien käsittelyä. Suomeen mahtuu lisää kaatopaikkoja jos entiset täyttyvät.
Vierailija kirjoitti:
Se mitään vihreää siirtymää ole kun sitä, että kun tällaisia juttuja suunnitellaan, niin joku vetää aika isot massit välistä.
Se firma joka myy taloyhtiölle nämä laitteet.
et varmaankaan maksa itse vuokraasi kun noin sanot
En ikinä kierrätä enkä aio jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ahkeraa ja kierrättävää kuluttajaa palkitaan.
Huithapelia rangaistaan. Kumpi vastustaa suuntausta?
Nuoliluvuista voi päätellä helposti koko vauvapalsan kierrätyksen todella alhaisen tason tason. 10 nuolta ylös ja 26 alas. Teidän ansiostanne hukumme jätteisiin jo ennen kuin ilmastonmuutos kypsentää meidät!
Kuka on vielä nykyäänkin niin juntti, ettei kierrätä?