Yle jälleen hehkuttaa vihreää siirtymää: roskiasi halutaan seurata entistä tarkemmin
Ihminen ei saa nykyään enää edes roskiaan viedä ilman että siitä jää jälki rekisteriin. Jäteastioihin halutaan myös sensori joka punnitsee asukkaan roskat. Eikö vihreän siirtymän nimissä seuraavaksi voisi alkaa kehittämään esim. äly-wc-pönttöä, joka punnitsee kulloisenkin kerran kasat?
"Älykkäät jäteastiat voivat kannustaa lajitteluun ja vähentää jatkossa jätemaksua tiukentuneisiin kierrätystavoitteisiin on Suomessa matkaa"
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Miten joku voisi pakottaa minut ottamaan roskiksiini jonkun älylaitteen jolla minua seurattaisiin?
En ikinä suostuisi.
jos et suostu niin laitetaan aseenpiippu suuhun ja laukastaan!
Ahkeraa ja kierrättävää kuluttajaa palkitaan.
Huithapelia rangaistaan. Kumpi vastustaa suuntausta?
Hauska juttu, kortteliroskikseen jätettä pieni määrä ja siksi halpa maksu, todellisuudessa roskat mereen kuten Helsingissä tehdään tai jonnekin metsäteiden varteen muiden vaivaksi.
Mun mummolla on sellainen amerikkalaistyyppinen jätemylly, se laittaa lähes kaiken viemäriin. Ihanan halpaa!
Mietin, että jos ryhtyisin oikein tarmokkaasti kierrättämään, mihin edes tarvitsisin jäteastiaa tai jätekuljetusta? Ja miksi hitossa maksaisin siitä silloin? Ja miksi on pakollista maksaa siitä kuitenkin?
-Poltettavat roskat takkaan.
-Kompostoitavat ja bioroskat kompostiin. Siis ne mitkä jää koiralta syömättä.
-Isot jätteet (kodinkoneet ja muut) takaisin liikkeisiin tai kaatikselle. Sohvat takaisin Ikeaan.
-Metallit metallinkeräykseen. Lasi lasinkeräykseen. Pahvit pahvinkeräykseen.
-Pullot ja patterit palautus kauppaan.
-Lehdet lehtikeräykseen. Se vähä mitä tulee enää nykyään.
-Vanhat vaatteet Uffiin.
-Muovipussit kaupan roskikseen. Sieltähän ne on tulleetkin. Muovit muovinkeräykseen.
-Enkä ostaisi eineksiä. Niistä tulee sitä ongelmajätettä.
-Luut voisi haudata maahan.
Onko vielä jotain, minkä voisin kierrättää? Ja minne?
Tuossa kai punnitaan se roska-astian paino/tyhjennys taloyhtiökohtaisesti. Lähinnä sekajae ja sen määrä, joka muutenkin on kalliimpi tyhjentää verrattuna esim. muovin- ja pahvinkeräysastiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kai punnitaan se roska-astian paino/tyhjennys taloyhtiökohtaisesti. Lähinnä sekajae ja sen määrä, joka muutenkin on kalliimpi tyhjentää verrattuna esim. muovin- ja pahvinkeräysastiaan.
No miten se minua kannustaisi kierrättämään? Laittaisin ihan samoin kuin nytkin, vaikka punnitsisivat kuinka ja vaikka mitä maksuja taloyhtiölle tulisi.
En suosittele tätä metodia. Konflikteja tulossa jos tälle tielle lähdetään.
Siitä olen kohtalaisen varma, ettei ne jätemaksut tällä menolla tule ainakaan laskemaan kun pitää keksiä jatkuvasti jotain uutta kyttäämistä. Seuraavaksi pakko ostaa tuollainen älyroskis ja siinä on tietenkin joku pakosti laskutettava yhteys jätelaitokselle kuten sähkölaskuunkin tuli se joku sellainen datahubi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten se minua kannustaisi kierrättämään? Laittaisin ihan samoin kuin nytkin, vaikka punnitsisivat kuinka ja vaikka mitä maksuja taloyhtiölle tulisi.
Koetko sen lajittelun jotenkin työlääksi?
Eikä vain roskasi seurata :D
Hyvähän se on, että pakotetaan lajittelemaan.
Mitä tässä maassa ei enää kytättäisi?
Kukas se sanoikaan tulevaisuuden kaupungeista, että "there is no privacy..."
Sosiaaliset pisteesi laskevat, jos jätedataa kertyy liikaa.
Jätemaksut tulevat muutenkin nousemaan. Ne, jotka eivät lajittele, nostavat niitä vielä lisää ja elävät lajittelijoiden siivellä. Tästä on kyse: Luusereiden loisimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikä vain roskasi seurata :D
Hyvähän se on, että pakotetaan lajittelemaan.
Palkkio toimisi paremmin kuin rangaistus.
Muistakaa tädit pestä ja huuhdella ne viliipurkit TARKKAAN!
foliohatuilla taas uusi aihe lisätä lisää foliota nyt jopa roskiin....
Vierailija kirjoitti:
foliohatuilla taas uusi aihe lisätä lisää foliota nyt jopa roskiin....
T. Kunnon kansalainen jolla ei ole mitään salattavaa
Se mitään vihreää siirtymää ole kun sitä, että kun tällaisia juttuja suunnitellaan, niin joku vetää aika isot massit välistä.
Se firma joka myy taloyhtiölle nämä laitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko sen lajittelun jotenkin työlääksi?
Minä koen. Asun omakotitalossa ja meillä on pihassa yksi roskis, sinne menee kaikki jätteet. Tyhjennys joka toinen viikko ja aina on täynnä. Kompostia ei tähän taloon tule. Niin kauan kuin maksan tyhjennykset itse, kenelläkään ei ole asiaan nokan koputtamista.
En tajua. Miten joku voisi pakottaa minut ottamaan roskiksiini jonkun älylaitteen jolla minua seurattaisiin?
En ikinä suostuisi.