Kokemuksia kuukautisalushousuista
Onko kellään täällä kokemuksia kuukautisalushousuista? Siis näistä, joita käytetään kuukautisten aikana ja jotka imevät vuodon. Onko käteviä? Onko hyvä imukyky?
Mietin että kestääkö ne koko työpäivän ajan jos on runsas vuoto? Hankala töissä alkaa vaihtelemaan alushousuja ja säilöä niitä verisiä alushousuja ennen työpäivän loppumista. Kiinnostais kuitenkin kokeilla näitä.
Kommentit (49)
Miten ihmeessä ne saa puhtaaksi, kun ovat niin imukykyiset? Miten bakteerit? Kuivuvat hitaasti kaiketi? Alkavatko haista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta mielummin kuukuppi. Kuukautisalushousut saattaa helposti näkyä pyllyn puolelta läpi, kun takaa menee suoja niin pitkälle
Kuukuppi ei sovi kaikille, mulla ihan gyne kielsi kuukupin. Voisi vähän kuukuppihullut rajoittaa kupin tuputusta. Esim laskeuman omaaville ei sovi lainkaan.
Sinä täällä tuputat kupittomuutta, ei he mitään tuputa kun kertovat kokemuksiaan. Väitteesi siitä etteikö laskeuman kanssa kuppi sopisi lainkaan, on sitäpaitsi ihan puppua. Mikä syy sulla oli lääkärin kieltoon? Toki tämä on ihan ohi aloituksen aiheesta, mutta tulinpa korjaamaan sun väitteitä.
70- ja 80-lukujen vaihteessa Asuvalinnan myyjä neuvoi äitiäni ostamaan minulle Slogin alushousut, jotta kuukautisside pysyisi paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ne saa puhtaaksi, kun ovat niin imukykyiset? Miten bakteerit? Kuivuvat hitaasti kaiketi? Alkavatko haista?
Ei niitä ilman kuivauskaappia oikein saakaan kuivaksi. Kuivausrumpuun niitä ei saa laittaa.
Mulla on Prisman halpoja kuukautispikkareita (dorina?) ja ne on ihan jees. En käytä niin ohuita housuja että näkyisi liiaksi läpi, tai niinä päivinä voi sit laittaa vaikka mekon. Itse tosin käytän lähinnä sen kupin lisänä ja viimeisinä niukempina päivinä, ja esim juoksulenkeillä kun kuppi saattaa valua epämukavasti (joo lantionpohjan lihakset on varmaan huonot synnytysten jäljiltä). Jonkin verran ne kyllä hiostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ilman kuivauskaappia oikein saakaan kuivaksi. Kuivausrumpuun niitä ei saa laittaa.
No höpöhöpö kuivuuhan kestovaipatkin ihan normaalisti narulla. Tietenkin siinä menee vähän kauemmin kuin pelkkien ohuiden peruspikkareiden kuivattamisessa.
Minä oston omani myllymuksuilta, siellä on sellainen kolmien pöksyjen kokeilupaketti.
Olen tykännyt valtavasti! Minulla on todella runsaat kuukautiset, ja työssäni pääsen vain harvoin vessaan. Ne imevimmät pöksyt ovat toimineen myös runsaan vuodon ajan. Kuukautisia ei muistakaan kuukautospikkareilla,jotenkin se vuoto ei tunnu samallalailla, kuin siteillä.
Tiukoista housuista nuo imevimmät tosiaan saattavat näkyä läpi.
Olen kyllä laittanut pöksyni kuivausrumpuun, kuten kestositeetkin, eivät ole menneet miksikään.
Mulla tulee ekana 2. vuotopäivänä paljon hyytymiä kun on runsas vuoto ja silloin nuo pikkarit on ihan kauheat. Juokseva veri kyllä imeytyy sinne housuun heti, mutta ne klöntsät jää housun ja ihon väliin lillumaan ja tuntuvat iljettäviltä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Mites pesu, oletteko kokeneet menkkapikkareiden pesun hankalaksi? Ilmeisesti kannattaa heti käytön jälkeen huuhtoa, mutta missä säilytellä märkiä likaisia pikkuhousuja odottamassa pesua? Sain liotusämpäreistä tarpeekseni lasten kestovaippojen yhteydessä
Teini huuhtoo ja rutistaa sen verran kuivaksi ettei vesi valu ja jättää ilmavasti pyykkikorin reunalle. Meillä siis pyykkikorit kaapissa piilossa, joten ei ne pöksyt siellä oven takana ole näkösällä.
Mä ostin aliexpressistä ison satsin, noin viisi euroa kipale. Ensin muutamaa mallia testiin ja sitten sitä parasta useammat. Olisko niitä nyt yhteensä 8 tai 10
Koulussa ei käytä, mutta öisin ja kotona. On mulla itselläkin parit, mutta en tykkää, sellanen vaippa takamuksissa olo kokoajan toisin kuin siteen kanssa ;)
Yskin vähän housujen hintoja, kunnes löysin Sokokselta Marks&Spencerin kuukautisalkkarit n. 11€. Päädyin sitten tilaamaan 2kpl 3 housun pakettia suoraan Marks&Spencerilta, toiset kolme kovaan vuotoon ja 3 vähäisempään vuotoon. Hintaa tuli postikulujen kanssa 50,15€ postikulujen kanssa. Ovat tosi hyviä, otin lempparimallina High Leg eli korkea tai-malli. Käytän pääsääntöisesti tiputteluvuotoon sekä kuukupin lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Mites pesu, oletteko kokeneet menkkapikkareiden pesun hankalaksi? Ilmeisesti kannattaa heti käytön jälkeen huuhtoa, mutta missä säilytellä märkiä likaisia pikkuhousuja odottamassa pesua? Sain liotusämpäreistä tarpeekseni lasten kestovaippojen yhteydessä
Kun on runsaat tai kiinteä ainetta niin huuhtaisen kylmällä vedellä ja heitän koneeseen. Muuten heitän suoraan pyykkikoneeseen. Päivässä menee 4 housut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Prisman halpoja kuukautispikkareita (dorina?) ja ne on ihan jees. En käytä niin ohuita housuja että näkyisi liiaksi läpi, tai niinä päivinä voi sit laittaa vaikka mekon. Itse tosin käytän lähinnä sen kupin lisänä ja viimeisinä niukempina päivinä, ja esim juoksulenkeillä kun kuppi saattaa valua epämukavasti (joo lantionpohjan lihakset on varmaan huonot synnytysten jäljiltä). Jonkin verran ne kyllä hiostaa.
Dorina saattaa päästää läpi runsaan vuoden. Ohuin versio sopii parhaiten viimeisiin päiviin ja paksu malli yöisin. Käytän kolmen eri valmistan tuotteita. Osassa on liian lyhyt takaosa yökäyttöön.
Kannattaa testata nuo pöksyt itse, koska muiden kokemukset ovat muiden kokemuksia. Se ratkaisee ovatko kuukautisalkkarit juuri sinulle optimaalinen vaihtoehto.
Jos päädyt tilaamaan tai ostamaan kivijalasta niin hanki kerralla vähintään 2-3 pöksyt. Kuivuvat nimittäin hitaasti ilman kuivausrumpua, ja mitä enemmän niissä on imutehoa niin sitä pidempään kestää että ovat taas käyttövalmiit.
En ole toistaiseksi kokeillut kuin Libressen malleja, mutta nuokin olleet täysin toimivat ja hyvä valinta. Tilasin muutamat pökät alennuskampanjasta eikä maksanut paljon. Seuraavaksi testaan varmaankin Modibodin ja Thinxin housuja.
Omia kokemuksia kohta vuoden käytön jälkeen. Kaikki alushousut ovat malliltaan korkeavyötäröisia ja runsaalle vuodolle. Hajun suhteen en ole huomannut, että mikään olisi erottunut kummemmin joukosta pos/neg. Olen 162cm/70kg "omena".
Libresse M-koko: M-koko oikein sopiva. Haaruksia saa asetella välillä parempaan asentoon, ettei paina (paksuhko reuna), mutta varmuudeltaan parhaimpia. Pysyy hyvin päällä ja korkealle nouseva vyötärö tuntuu vähän tukevan sekä muotoilevan menkkapömppää. Miinusta etuosan imuosasta, saisi nousta korkeammalle. Vuoto kuitenkin leviää laajimmalle suojassa muihin verraten. Kuivuu nopeasti.
Lindex Female Engineering M ja L-koot: Mukavat päällä. M-koko ei purista, mutta vyötärö jää aavistuksen liian alas, L-koko parempi. Miinusta haaruksesta, joka on liian kapea; tuntuu että ohivuotoja tulee herkemmin. Kun vuotaa paljon kerralla, ei-niin-"juokseva" veri ei ehdi imeytyä ja levitä imuosassa laajemmalle vaan tulvii herkemmin reunoilta yli. Perusmallissa suojaosa jää takaa melko alas, mutta on myös malli, jossa nousee ylemmäs edestä ja takaa.
Myllymuksut M ja L-koko: Näissä koko saa olla enemmän omaa vastaava, M puristaa vyötäröltä ja jää liian alas. L kokokin saisi nousta ylemmäs vyötäröllä, mutta muuten todella mukavat päällä, haarus juuri sopivan mallinen ja suojaosa on melko huomaamaton. Nousee edestä ja takaa tarpeeksi ylös. Imuteho on valitettavasti vain keskiluokkaa, vaikka sivuilla mainostetaan runsaimmille vuotopäiville ja yökäyttöön. Itsellä tulvi runsaimpaan aikaan muutamassa tunnissa yli.
Moonikset (pipoiksi.fi) M-koko: Suojaosan toppaus melko paksu jo pelkästään toiseksi suurimmalla imuteholla, hieman vaippamainen fiilis. Suoja kuitenkin nousee edestä ja takaa ylös asti. Tuntui imevän hyvin, vaikka ohivuotoa tässäkin tulee ennenkuin imuosat on mitenkään kokonaan täynnä. Haarus on vähän lyhyenmallinen ja etu-alaosa ei istu ihan nätisti. Mutta sopii yöllä käytettäväksi, vaikka nukkuisi mahallaan/selällään. Kuivuu todella kauan!
- Olen kuitenkin mennyt pelkästään näillä pidemmän aikaa, ilman lisäsuojausta. Nyt on 7 kpl housuja runsaalle vuodolle (joista kahdet myllymuksut eli ei vedä samaa määrää mitä muut) ja kolmet keskivertovuodolle (joista yhdet "väärän" malliset, käytän vain hätätapauksessa). Nämä riittävät itsellä.
-Pärjäsin alkuun 4 kpl runsaan vuodon housulla (+3 keskivertovuodon), mutta sai olla pesemässä heti parit ekat käytetyt. Todella runsas vuoto kestää noin reilun vuorokauden ja silloin menee kahdet päivässä ja yksillä yö. Runsas vuoto siihen lisäksi vajaa pari päivää ja menee yhdet päivällä, yhdet yöllä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä myydään ja missä kaupassa myydään.
Lindexissä ja Prismassa oon nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on runsaat tai kiinteä ainetta niin huuhtaisen kylmällä vedellä ja heitän koneeseen. Muuten heitän suoraan pyykkikoneeseen. Päivässä menee 4 housut.
Oikeesti neljät päivässä?!? Ääk.
Ajattelin ostaa näitä, mutta mulla on 6-7 vuotopäivää ja en tiedä monetko housut sitten pitäs hommata... jos neljätkin menee päivässä niin melkein sama sitten olla käyttämättä noita ja jatkaa siteillä, koska mitä hyötyä mulla olisi olla vaikka kahtena päivänä ne pikkarit...
Yöksi ajattelin kuitenkin sellaiset ostaa, pahimpiin öihin olisi hyvä saada lisävarmistusta. Nyt nukun vielä pyyhkeen päällä ja se on se viimeinen varmistus (silti joskus menee patjaan asti vuoto ja sekös aina ärsyttää).
Rakastan näitä, eritoten Myllymuksujen pikkareita. Monta kokeillut ja Myllärit parhaat.
Mä oon tykännyt tosi paljon. Tilasin brittiläiseltä firmalta (Wuka) tosi hyviä kuukautispikkareita. Heillä on laaja valikoima eri malleja boksereista korkeavyötäröisiin pikkareihin ja kevyestä vuodosta tosi runsaaseen.
Mulla on runsas vuoto, joten kk-pikkarit (etenkin yhdessä kuukupin kanssa) tuntuu kaikista varmimmalta valinnalta. Kk-pikkarit on myös tosi mukavat jalassa ja ne suojaavat yölläkin hyvin.
Ainoa miinus on tuo pesuhomma. Pikkarit kannattaa heti käytön jälkeen huuhtoa verestä ja pestä koneessa mahdollisimman pian.