Vanha äiti viilettää menemään ja rehkii puutarhassa ym.
Koko ajan tekee jotain. Valvoo aamuyölle, siivoaa silloinkin tms. Rehkii hulluna puutarhassa, kantaa asioita ym. On reilusti yli 70.
Voiko tuolle tehdä jotain?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on maaninen. Osa pitää siitä.
Luulin, että maanisuus kestää vain vähän aikaa ja sitten tulee flegmaattisuus? Äitini touhottaa koko ajan. Toki joskus on lepopäiviä, että katsoo telkkaria. Mutta harvoin. ap
Maanisuutta seuraisi depressio, jos sairastaisi kaksisuuntaista. Olen tuntenut hyvin sellaisen tapauksen. Tietäisit kyllä, jos äitisi olisi sellainen.
Todennäköisesti hänellä on vain hyvä seksielämä, josta saa virtaa iästä riippumatta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on maaninen. Osa pitää siitä.
Luulin, että maanisuus kestää vain vähän aikaa ja sitten tulee flegmaattisuus? Äitini touhottaa koko ajan. Toki joskus on lepopäiviä, että katsoo telkkaria. Mutta harvoin. ap
Ilman hoitoa mania kestää kauan, puolikin vuotta. Manian jälkeen sekamuotoinen vaihe:
Rea sairastaa sairauden huonosti tunnettua, sekamuotoista alatyyppiä. Siinä masennus ja mania tai hypomania iskevät joko yhtaikaa tai nopeasti vaihdellen.Rean mukaan vuoristorataa rataa jatkuu koko päivän, pahimmillaan kuukausia putkeen. Tunteet voivat heittää laidasta laitaan päivän, tunnin tai joskus jopa viiden minuutin välein.
Monet sairastuneet kokevat, että sekamuotoiset jaksot ovat paljon pahempia ja vaarallisempia kuin puhdas mania tai masennus. Niin ajattelee myös Pia Nieminen, jolla on sama diagnoosi.
Olen myös lukenut, että sekamuotoisessa vaiheessa on suurin riski tehdä itsemurhia, Pia toteaa.
Ajattelin että joku kirjottaa minusta, kun itse olen tuota ikäluokkaa. Eipä ole tarvinnut pyytää kenenkään apua, enkä taitaisi saada, hyvässä kunnossa kun olen.
Onpa täällä palstoilla melkoisia lääkäreitä ja tohtoreita tekemässä diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä palstoilla melkoisia lääkäreitä ja tohtoreita tekemässä diagnooseja.
Me olemme monilahjakkuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Jospa oot laiska tytär ja annat itseäsi passuuttaa. Koko kesän lusmunnut äitisi ruokapadoilla. Etkö osaa hävetä.
Ei aikuiset lapset näe kun vanhemmat vanhenee.Sukupolvien välinen kuilu.Mutta 70v.ei ole ikä loppu,se on uusi 50v.
Vierailija kirjoitti:
On. Ihmetyttää kuinka yksipuolinen kuva sairauksista AV:llä on.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin mistä kumpuaakin kirjoittajien lääketieteliset tiedot? Kun luulisi alan ihmiset ovat työelämä ja vapaan ystävien ja perheiden kanssa?Ei aikaa tämä sivusto ?Mutta ihmeiden aika kai ei koskaan ohitse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin mistä kumpuaakin kirjoittajien lääketieteliset tiedot? Kun luulisi alan ihmiset ovat työelämä ja vapaan ystävien ja perheiden kanssa?Ei aikaa tämä sivusto ?Mutta ihmeiden aika kai ei koskaan ohitse!
Ihan samanlaisia ihmisiä me lääkäritkin olemme.
Vierailija kirjoitti:
Jospa oot laiska tytär ja annat itseäsi passuuttaa. Koko kesän lusmunnut äitisi ruokapadoilla. Etkö osaa hävetä.
Sinäpä oletkin henkevä ja positiivinen. Sanoin, että vanha äiti. Minulla on oma perhe. ap
Kun on tuohon ikään selvinnyt, saa tehdä ihan mitä laillista haluaa. Oma äitini on liki 80 ja kärrää.minkä kerkiää. Ite 33 vuotta nuorempana en pääse edes kävelemään joka päivä. Fyysisistä syistä.
Äitisi on todennäköisesti simputtavaa ja motkottavaa tyyppiä.
Jos jaksaa, anna tehdä. Jos ei meinaa jaksaa, yritä puhua, voisiko puutarhaa pienentää. Tarkoitan vähentää vaikka hyötykasvien tai kukkien määrää. Pitäisi muistaa tehdä vähän kerrallaan ja kahvitaukoa usein.
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksaa, anna tehdä. Jos ei meinaa jaksaa, yritä puhua, voisiko puutarhaa pienentää. Tarkoitan vähentää vaikka hyötykasvien tai kukkien määrää. Pitäisi muistaa tehdä vähän kerrallaan ja kahvitaukoa usein.
Saattaa tehdä puutarhassa viisi tuntia putkeen, myös kantaen asioita. ap
"Vanha äiti". Odottele ap kun olet itse 70 v. ja yli. Olen itse 72 ja olen samankaltainen kuin äitisi. Olen leski jo 24 vuotta joten teen ne nk. miestenkin hommat ok-talossani. Ehkä vähän hitaammin sujuu jokin homma kuin pari vuosikymmentä sitten. Vanhaksi en tunne itseäni ollenkaan. Suureksi onnekseni minulla on läheisiä, joille ei tulisi mieleenkään kutsua minua vanhaksi. Apua saisin jos tarvitsisin, joskus raskaita saakin joku kantaa paikasta toiseen. Yleensä puuhailen yksin ja hoidan talon ja puutarhan. Minulla on setä, isän veli joka on 85 v. ja hoitaa talonsa ja pyöräilee päivässä 40 km. Aivan käsittämätöntä, että ei 70 v. voisi olla vetreä ja menevä ihminen. Onko teillä se kuvitelma, että 65 vuotiaana aletaan istumaan kiikustuolissa eikä tehdä enää mitään, eikä mikään enää kiinnosta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tehdä puutarhassa viisi tuntia putkeen, myös kantaen asioita. ap
No jos jaksaa kantaa. Itsekin kannan 50 litran multasäkin paikasta toiseen, autosta puutarhaa esim. Olen N72. Mikä on ongelmasi?
Ilman hoitoa mania kestää kauan, puolikin vuotta. Manian jälkeen sekamuotoinen vaihe:
Rea sairastaa sairauden huonosti tunnettua, sekamuotoista alatyyppiä. Siinä masennus ja mania tai hypomania iskevät joko yhtaikaa tai nopeasti vaihdellen.
Rean mukaan vuoristorataa rataa jatkuu koko päivän, pahimmillaan kuukausia putkeen. Tunteet voivat heittää laidasta laitaan päivän, tunnin tai joskus jopa viiden minuutin välein.
Monet sairastuneet kokevat, että sekamuotoiset jaksot ovat paljon pahempia ja vaarallisempia kuin puhdas mania tai masennus. Niin ajattelee myös Pia Nieminen, jolla on sama diagnoosi.
Olen myös lukenut, että sekamuotoisessa vaiheessa on suurin riski tehdä itsemurhia, Pia toteaa.