Miten tämä Suomen terveydenhuollon tila voi olla näin huono?
Pelottaa ihan hirveästi sairastua tai että lapset sairastuu. Montaako lääkäriä ja hoitajaa seuraatte somessa ja näette heidän hätähuudot? Miksi tämä annetaan tapahtua, haluaako joku taho oikeasti romahduttaa sairaanhoidon kokonaan tai sehän väistämättä tapahtuu, kun kuuntelee ammattilaisia niin nythän on jo ihan myöhäistä, pelkkää tulipalojen sammuttelua enää ja lääkäritkään eivät jaksa, tekevät 80% työaikaa, jotta työkyky ei menisi, mutta hoitajille siihen ei ole varaa, joten uupuvat sairauslomille tai työkyvyttömiksi, tai kuten itse uupumuksen jälkeen toiselle alalle.
Ihan hirvittävää.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodinhoitaja käynti kestää vain 10 min., he eivät pese pyykkiä, eivät saa jättää pyykkikonetta päälle.
Mikä on tälläinen "kodinhoitaja"? Kyllä me ainakin KOTIHOIDOSSA pestään pyykkiä ja autetaan ripustamaan kuivumaan. Niille siis, jotka ei siihen itse enää kykene. Tämän voi siis tehdä hoitoavustaja tai hoitaja (lähi-/ sairaanhoitaja). Usein kone laitetaan aamulla päälle ja päivä- tai iltakäynnillä sitten ripustetaan kuivumaan. Jos vanhuksessa taas käy kotisiivooja, niin pyykinpesu yleensä kuuluu sopimukseen esim. lakananvaihdon yhteydessä vähintään.
Ja kyllä minä siellä vanhuksen luona usein teen hommia mitkä ei edes meille varsinaisesti kuulu. Ja niin tekee moni muukin. Esim. vien ne roskapussit, vaikka ei vanhuksen sopimukseen kuuluisi, mutta kun näen joka päivä ettei hän siihen itsekään enää kykene. Kotihoidossa on myös paljon vanhuksia jotka on jo vaipoissa, joilla on muistisairauksia ja joilla ei jalat toimi. Ihan tavanomaista.
T. kotihoidon työntekijä
Eli oletko yksityisellä?
Kunnan tai kaupungin työntekijä on vain 10 min. eläkeläisen luona eikä saa jättää pyykkikonetta päälle tulipalo riskin vuoksi, jos niin tekee niin joutuu kuulemma omasta palkasta korvaamaan vahingon.
Kunnalla. Asiakkaan luona ollaan sen verran, mitä sopimuksessa lukee. Toki siinä ei aina pysytä, usein pitää lähteä aiemmin että ehtii seuraavaan paikkaan, joskus taas siellä asiakkaan luona on jotain sellaista, joka vie enemmän aikaa kuin sopimuksessa lukee. Toisilla käynti on 10 min, toisilla 25 min jne.
Kuka on määrännyt, että pyykkikonetta ei saa jättää päälle tulipaloriskin vuoksi, ja että omasta palkasta pitää korvata vahingot? Kuulostaa siltä, että olisi aiheellista ottaa yhteyttä liittoon ja ehkä muuallekkin. Vai onko sen asiakkaan pyykkihuolto sitten ratkaistu muilla tavoin? Mehän emme voi vain jättää asiakasta tässä kohtaa heitteille. Jos hän ei itse kykene esim. petivaatteita vaihtamaan ja pyykkejä pesemään, niin kotihoidon tehtävä on avustaa näissä. Vanhus voisi myös itse laittaa sen pyykinkoneen päälle, ja meidän tehtävä onkin avustaa kaikissa tavanomaisissa kodinhoidollisissa tehtävissä, jotta hän voisi jatkaa kotona asumista.
Työnantaja määrää ja miten se eläkeläinen pelastaa itsensä, jos pesukoneesta aiheutuu tulipalo.
Eläkeläinen voi ostaa tuon pyykinpesun. Pyykit haetaan, pestään muualla ja tuodaan takaisin.
No aivan varmasti juu, kaikesta mistä laskuttaa voidaan niin laskutetaan ja oikein mielellään. Vanhuksella täysin toimiva, uusi pesukone kotona, mutta toki pitää vanhuksen maksaa 200e/kk siitä ilosta että joku hakee ne vaatteet ja pesee muualla, palauttaa. Vain siksi, että on rakennettu taas sellainen himmeli, missä asiakkaan kotona käyvä hoitaja ei saa enää painaa pyykkikoneen nappia.
Yksityisellähän laskutetaan tunnetusti jopa vessapaperirullan vaihdosta.
t. kotihoidon työntekijä
Niin, en usko, että monikaan hoitaja haluaa maksaa omasta palkasta palaneen asunnon remonttia.
Siksi sitä pyykkiä ei pestä.
Ei taitais kuule oikeudessa mennä läpi tuo palkasta maksu. Asukashan on itse kotona kun pyykit pestään, ja todennäköisesti se menisi hänen vakuutuksestaan. Jos ihminen pystyy asumaan kotona, avustettuna, voitaneen myös katsoa että hän saa siellä käyttää omaa pyykinpesukonetta, vaikka joku muu painais nappia. Tuolla logiikalla myöskään sukulainen ei saisi avustaa pesukoneiden tms päälle laittamisessa. Saatteko myöskään laittaa televisiota päälle?
Mutta toki sinä et sitä tee, jos työnantaja niin käskee. Mutta tuollainen käytäntö ei ole ainakaan vielä levinnyt kaikkialle. Enkä ole missään pienessä kunnassa töissä, vaan ihan yhden Suomen suurimman kaupungin palveluksessa. Avustamme asiakkaan pyykkien pesussa, jos niin on asiakkaan palvelu- ja hoitosuunnitelmassa sovittu.
Itse kyllä työntekijänä varmistaisin, etten joudu korvaamaan mitään ja tekisin vain ne työt mitä vaaditaan. Jos esim. roskien vienti ei kuulu työtehtäviin ja talvella vaikka liukastuu roskia viedessä niin en tiedä miten korvaukset menee.
No kyllä ne ihan siitä työpaikan vakuutuksesta menee. Kyllä me ainakin toistaiseksi kotihoidossa saadaan käyttää myös maalaisjärkeä ja toimia inhimillisesti. Jos sä menet ihmisen luo, missä kämpässä lentelee jo lauma kärpäsiä, koska hän ei itse ole saanut roskia viedyksi, niin kyllä ne roskat SAA viedä mennessään, vaikka sitä ei erikseen pahosussa lue eikä siitä laskuteta. Yksityisellä tosiaan voi olla eri. Siellä ei saa varmaan tehdä mitään ennenkuin asiakas ojentaa pankkikortin. Sitä se sit on, kun hoivapalveluista aletaan tehdä bisnestä.
T. Kotihoidon työntekijä
Juu, toimistotyöntekijä ei saa astua ulos työhuoneestaan, kun jos se kaatuu, niin joutuu itse maksamaan. Kun eihän nyt herranen aika sentään työnantajalla tietenkään ole mitään vakuutuksia. Itse pitää maksaa. Onko porukka koskaan ollut työelämässä? Ei oikein tunnu siltä.
Taas yksi kotihoidon työntekijä poistatti ammattioikeudet Valvirasta, juuri laitoin hakemuksen, koska perjantaina sain tiedon uuteen toisen alan työpaikkaan menosta. Säälittää ne avuntarvitsijat, kotihoidon asiakkaat, mutta oma terveys ei enää tätä kestä, pitää säilyä työkykyisenä, jotta voin huolehtia lapsistani.
Tradenomi ja idiootti ovat yksi ja sama asia.