Määräaikaisesta työsuhteesta irtisanoutuminen
Itselläni on tilanne, että minulle on tarjottu vakituista paikkaa toiselta työnantajalta. Nykyinen on määräaikainen ilman irtisanomisehtoa. Tulevan mahdollisen työpaikan aloituspäivä menee ristiin nykyisen työsopimuksen kanssa. Mitä tässä voi tehdä? Ehkä paras on neuvotella nykyisen työnantajan kanssa? Mitä käytännössä tapahtuu, jos vain irtisanoudun kesken sopimuksen nykyisestä paikasta? Netistä lukiessa ainakin olen velvollinen maksamaan työnantajalle kulut korvaajan palkkauksesta, entä muuta? Sillat ainakin polttaisin. En todellakaan haluaisi tehdä näin, mutta tuo tuleva työ olisi aikalailla unelmapaikka.
Onko joku palstalainen irtisanoutunut määräaikaisesta työsopimuksesta?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon etukäteen olisin lähdössä pois? Jos nykyinen ta ei suostu määräaikaisuuden lyhentämiseen, suostuisiko uusi ta myöhäisempään aloitukseen? Koita neuvotella joku ratkaisu, jolla pääset uuteen paikkaan polttamatta siltoja.
Uudelta olen jo kysynyt työhaastattelussa, ja ei se käy. Eroa on vähän vajaa 2kk. Totta kai neuvottelen nykyisen kanssa.
t. AP
On ainakin meillä onnistunut, kun työntekijä on saanut vakipaikan jostain muualta. Asiasta voi aina neuvotella, mutta TA päättää. Toinen vaitoehto on, että yrität sopia uudessa paikassa aloituksen määräaikasuuden jälkeen. Kai olit kertonut, että olet määräaikasessa työsuhteessa joka loppuu päivänä x?
Määräaikaisessakin työsuhteessa kertyy lomaa. Aika usein loman voi pitää veks työsuhteen loppuvaiheessa. Just sayin'
Jos haet pari kuukautta vanhasta sairaslomaa vaikka masennuksen takia mutta samalla käyt toisessa?
Vierailija kirjoitti:
On ainakin meillä onnistunut, kun työntekijä on saanut vakipaikan jostain muualta. Asiasta voi aina neuvotella, mutta TA päättää. Toinen vaitoehto on, että yrität sopia uudessa paikassa aloituksen määräaikasuuden jälkeen. Kai olit kertonut, että olet määräaikasessa työsuhteessa joka loppuu päivänä x?
Kyllä uudessa paikassa tietävät tämän, ja yritinkin myöhäistää aloitusta, mutta se ei käy heille.
t. AP
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisessakin työsuhteessa kertyy lomaa. Aika usein loman voi pitää veks työsuhteen loppuvaiheessa. Just sayin'
Hyvä pohdinta. Mahdollisesti tästä voi olla hyötyä. Käsittääkseni aikovat maksaa pois lomat, kuten on tapana, sillä en ole päivääkään vapaata saanut. Vuoden alusta olen ollut nykyisessä. Ei taida ihan riittää, kun eikös lomaa saa 2 pv / kk?
Heti maanantaina asia puheeksi nykyisen työnantajan kanssa. Useimmat onneksi ovat ymmärtäväisiä ja suostuvat. Mitä enemmän hänelle jää aikaa hankkia joko uusi työntekijä jäljellä oleville kuukausille tai ratkaista tilanne jollain muulla tavalla, sitä todennäköisemmin hän suostuu pyyntöösi. Ja kuten joku jo sanoi, sinulla on todennäköisesti ainakin huhti-heinäkuussa kertyneet lomapäivät käyttämättä, ei niistä kerry kuin 8-10 päivää mutta onhan sekin jotain.
Ilman keskinäistä sopimusta et tosiaan voi ilman korvausvelvollisuutta lopettaa määräaikaista työsuhdetta ennen aikojaan. Usein korvaukseksi lasketaan uuden työntekijän rekrytointikustannukset eli puhutaan vähintäänkin sadoista euroista.
Älä missään tapauksessa lähde huijaamaan jollain sairauslomalla. Niiltä päiviltä, kun olisit sairaana, työnantajasi saisi Kelalta korvausta ja kun jotain kautta myöhemmin tulisi ilmi, että olitkin terveenä ja toisessa työpaikassa, se tarkoittaisi väistämättä petossyytettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pohdinta. Mahdollisesti tästä voi olla hyötyä. Käsittääkseni aikovat maksaa pois lomat, kuten on tapana, sillä en ole päivääkään vapaata saanut. Vuoden alusta olen ollut nykyisessä. Ei taida ihan riittää, kun eikös lomaa saa 2 pv / kk?
Sinulle on kertynyt tammi-maaliskuulta kuusi päivää vuosilomaa ja ne työnantajan on velvollisuus antaa lomapäivinä. Yhteensä sinulle on kertynyt tammi-heinäkuulta 14 päivää eli alan TES:sistä riippuen reilut kaksi viikkoa (jos lauantait kuluttavat lomapäiviä) tai lähes kolme viikkoa (jos lauantait eivät kuluta lomapäiviä). Ns. uusien lomapäivien (huhti-heinäkuussa kertyneet) osalta työnantaja päättää, antaako lomana vai rahana, mutta vuosilomalaki määrää antamaan vanhat lomat vapaana.
Olet vaan saikulla ton 2kk vanhasta työpaikasta jos ei muuten onnistu, ei ole isompi ongelma. Oon muutaman kerran ollu 6kk toisesta duunist saikulla kun oon tehny toista duunia sivussa. Pidin tän jälkeen vuoden vapaat kun oli sen verran tuotteliasta :)
Nykyiselle työnantajalle pitää vain sanoa, että sinä nyt joka tapauksessa lähdet. Olisi molempien osapuolten intressissä hoitaa asia sovinnolla. Tarjoa korvausta.
Jos hyvässä hengessä neuvottelet pomon kanssa ja selität tilanteen, niin luulisi ymmärtävän. Ainakin mikäli uuden työn alkamiseen on vielä joku suht järkevä aika. Itse en kyllä ainakaan suostuisi hylkäämään uutta työpaikkaa siksi, että vanha pomo ei päästäisi pois, joten häipyisin vaikka väkisin jos ei hyvällä päästetä.
Näitä on ollut omilla työpaikoilla joskus. Aina on työnantaja ollut ymmärtäväinen, työkaverit ei niinkään, tai osa heistä, itse entisenä työttömänä ymmärrän, varsinkin kun yhden paikan menetin siksi, etten määräaikaisen vuoksi ollut tukikelpoinen. Voi sen yrittää neuvotella, varsinkin jos sulla olisi sitten työttömyys edessä. Muistaakseni yhdessä tapauksessa tekivät kompromissin niin, että sai lähteä, mutta luopui lomaoikeuksista ja lomarahoista, työntekijä itse ehdotti tätä.
Vierailija kirjoitti:
Olet vaan saikulla ton 2kk vanhasta työpaikasta jos ei muuten onnistu, ei ole isompi ongelma. Oon muutaman kerran ollu 6kk toisesta duunist saikulla kun oon tehny toista duunia sivussa. Pidin tän jälkeen vuoden vapaat kun oli sen verran tuotteliasta :)
Tästä jää automaattisesti kiinni, kun työnantaja hakee kelakorvaukset, joten petossyyte on aika varma. Miten ihmiset edes ajattelevat ehdottaa joitan tällaista?
Jos ei sopimalla onnistu niin ilmoitat vaan että sori ja lopetat silloin kun haluat. Sanktiona voi olla korkeintaan todelliset kulut uuden työntekijän hankkimisesta eli periaatteessa ei mitää. Älä anna hyvän ja vakituisen työpaikan mennä ohi suun.
Puhut nykyisen työnantajan kanssa. Maailma on muuttunut niin paljon tämän vuoden aikana, joten voihan se olla työnantajalle hyväkin asia, jos lopetat aikaisemmin.
En myöskään suosittele mitään kusetusta. Suomi on niin pieni maa ettei kannata siltoja polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uudessa paikassa tietävät tämän, ja yritinkin myöhäistää aloitusta, mutta se ei käy heille.
t. AP
Ei he sinua oikeasti halua, jos ei tuollainen käy. Jos ei tuosta pysty neuvottelemaan, niin varaudu siihen, että et myöskään myöhemmin pysty neuvottelemaan esim. kesäloman ajankohdasta tai minkäänlaisista palkattomista vapaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Ei he sinua oikeasti halua, jos ei tuollainen käy. Jos ei tuosta pysty neuvottelemaan, niin varaudu siihen, että et myöskään myöhemmin pysty neuvottelemaan esim. kesäloman ajankohdasta tai minkäänlaisista palkattomista vapaista.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Jos on työvoiman tarve tietystä hetkestä alkaen, niin ei sitä voi kuukausilla siirtää. Silti voi olla ihan joustava työnantaja esimerkiksi loma-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Mites koeaika, joko on mennyt?
Uusi työpaikka ei ole laillinen työsuhteen purkamisen syy koeajalla. En nyt lähde kaivamaan sitä oikeuden päätöstä, mutta sellainen on.
Työnantaja ei vaan mitään voi, kun ilmoitat lähteväsi. Korvauslaskun voisi maksaa uusi työnantaja, jos olet niin arvokas ja tärkeä työntekijä, että uuden rekrytointi pariksi kuukaudeksi oikeasti aiheuttaisi kuluja.
Kuinka paljon etukäteen olisin lähdössä pois? Jos nykyinen ta ei suostu määräaikaisuuden lyhentämiseen, suostuisiko uusi ta myöhäisempään aloitukseen? Koita neuvotella joku ratkaisu, jolla pääset uuteen paikkaan polttamatta siltoja.