Maailman ajattelemattomin kommentti on sanoa synnyttäjälle "pidättele" synnytyksen aikana
Tarkoittaen siis sitä vauvaa ja sen syntymää.
Aikalailla sama, kun alkaisi jossain suuressa leikkauksessa huutaa potilaalle että älä vuoda sitä verta saakeli, pidättele.
Kommentit (12)
Synnytyksessä pidättely ei ole hyvästä. Synnytyskanavassa oleminen ei ole syntyvälle lapselle hyväksi, ei se ole mikään hengailuun ja odotteluun tarkoitettu paikka.
Mua käskettiin pidättelemään enkä sitten pystynyt. Mitenkään. Mikä noissa kehotuksissa on yleensä syynä? Itse en nimittäin muista yhtään, mutta kiinnostaisi edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mua käskettiin pidättelemään enkä sitten pystynyt. Mitenkään. Mikä noissa kehotuksissa on yleensä syynä? Itse en nimittäin muista yhtään, mutta kiinnostaisi edelleen.
Minulle ainakin mies hoki tuota kotipihasta alkaen koko matkan sairaalaan. Pelkäsi kuulemma joutuvansa kätilöksi.
Sairaalassa minulle ei kukaan sanonut että pidättele, mutta veljeni vaimolle sanottiin niin ja perusteltiin, että pitää katsoa onko huoneita vapaina ja pitäisi myös ehtiä sinne asti.
Odotetaan että seuraava supistus olisi niin iso, että saa kerralla enemmän ulos. Jos vauva jää hankalasti jumiin, niin hengenvaara kasvaa.
Onhan se nyt eri asia ponnistaa tarkoituksella, kuin tahattomasti.
Kohtu ei vielä esisupistuessaan satunaisesti ole synnytysrefleksissä, mutta jos ponnistaa niin ompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ainakin mies hoki tuota kotipihasta alkaen koko matkan sairaalaan. Pelkäsi kuulemma joutuvansa kätilöksi.
Sairaalassa minulle ei kukaan sanonut että pidättele, mutta veljeni vaimolle sanottiin niin ja perusteltiin, että pitää katsoa onko huoneita vapaina ja pitäisi myös ehtiä sinne asti.
Sairaalassa on imukupit ja tonget millä vauveliini saadaan terveelisesti ulos.
En tiedä ajattelemattomuudesta, mutta hyödytöntä jos jokin aiheuttaa refleksinomaista toimintaa...
Niin kuin se että puudutepiikki sattuu ihan hitosti ja refleksinomaisesti se mihin pistetään vaikka varvas pyrkii pois... ja piikittäjä sanoo pidä varvas paikallaan....
Minulle sanoi hoitaja noin, kun kätilö ei ollut vielä paikalla. Kyllä siinä silti väkisinkin vähän ponnisti, ei sitä täysin saa estettyä.
Mulla jäi osa lähes täysin avautuneesta kohdunsuusta luun ja vauvan pään väliin. Silloin täytyi pidätellä ponnistusta, että kätilö sai sormilla kohdunsuun vapaaksi.
Huoh.
Ylernsä se pidättelypyyntö annetaan jos esim paikat ei ole ihan täysin auki tai napanuora luiskahtaa esiin. Siis lapsen hengen pelastamiseksi, se kai on tärkeintä??
Jos vaikat ei ole täysin auki lapsi saattaa jäädä puristuksiin ja jumittuu pidemmäksi akkaa kuin on turvallista. Tai syntyy liian nooeasti mikä voi myös olla vaarallista - kätilö ei ehdi saamaan olkapäätä oikeassa asennossa ulos vaan se murtuu.
Sydänkohtuauksen saaneillekin voi sanoa, että odota nyt vähän, pidättele sitä sydäriä.