Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidetun esikouluun menevän vaateohjeita ihmettelen

Vierailija
23.07.2022 |

Jos ei 6,5 vuoden aikana ole kertaakaan tarvinnut kuravaatteita, tuntuu aika hoopolta ruveta nyt niitä isolle hankkimaan. Viittaan siis saamiini ohjeisiin, joiden mukaan ne on siellä pakolliset vaikka olisi vedenpitävät vaatteet muuten. En tajua.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 3. luokalle menevä tyttö ja tähän asti ollut käytössä ihan lasten vuoriton peruskurasetti (sadetakki, kurahousut henkseleillä ja kurarukkaset), joita on vähän tilanteen mukaan käyttänyt, Kouluun kelvannut sadetakki ulkohousujen kaveriksi. Pihahommissa ja mökillä käyttänyt kurahousuja ja viileämmillä keleillä kurarukkasia lapasten päällä.

Nyt varmaan syksyksi ostetaan joku puolipitkä sadetakki, ehkä ohut vuori niin voi sadepäivinä laittaa sellaisenaan kouluun, ja erikseen kurahousut ilman henkseleitä, kun niitä kuitenkin ainakin mökillä tarvitaan.

Vierailija
42/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä eskarissa kun ulkoillaan oli sää mikä tahansa.

Käydään metsässä etsimässä matoja ja ryömimässä kaatuneiden puiden ali.

Ne vaatteet pitävät kyllä vettä, mutta menevät nopeasti pilalle jatkuvasta konepesusta.

Kura, multa ja märkä hiekka on eri asia kuin vesi.

Menevät pilalle jatkuvasta konepesusta?

No sitten ostetaan uudet. Eikä niitä nyt muutenkaan tarvitse joka kurastumisen jälkeen pestä. Lasten ulkoiluvaatteiden tärkein tehtävä ei ole olla jatkuvasti tahraton eikä niiden tarvitse säilyä virheettöminä. Vai oletko niitä ihmisiä, joiden mielestä lastenvaatteiden tärkein ominaisuus on hyvä jälleenmyyntiarvo?

Ne on kulutukseen tarkoitettu

Oli äärettömän kätevä vain vetää erittäin hiekkaiset ja märät kurahousut pois "väärinpäin" ennen kuin mentiin autoon. Muuten se kaikki hiekka olisi ollut auton penkeillä.

-ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäin kurahousut ovat ohuet ja taipuisat. Kun ostaa riittävän isot eivät ne haittaa leikkejä ollenkaan.

Toisin oli vielä 70-80-luvuilla, kun kuravaatteet olivat kankeita, paksuja ja hankalia. Eli ei kannata niiden muistojen perusteella tuomita nykypäivän kuriksia.

Vierailija
44/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset olivat haettaessa yltä päältä hiekassa. Ennen autoon menoa kieritin kurikset pois nurinpäin, niin auto pysyi puhtaampana. Kyllä se meno siellä on eri kuin kotona.

Riippuu niin kodista. Meillä möyryttiin pihalla ja luonnossa säästä ja vuodenajasta piittaamatta. Kurikset oli kyllä ihan ehdottomat. Se haju, mikä syys- ja kevätkosteasta maasta vaatteisiin jää, on melko kammottava. Kurikset sai pestyä vaikka ulkona sadevesitynnyristä ennen sisälle menoa, mutta kuorivaatteille ei olisi voinut tehdä samaa. Ja olisi ollut ihan idioottimaista pyörittää niitä kuorivaatteita päivittäin koneessa. Niillä mentiinkin juuri sinne siistiin leikkipuistoon. 🙂

Vierailija
45/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäin kurahousut ovat ohuet ja taipuisat. Kun ostaa riittävän isot eivät ne haittaa leikkejä ollenkaan.

Toisin oli vielä 70-80-luvuilla, kun kuravaatteet olivat kankeita, paksuja ja hankalia. Eli ei kannata niiden muistojen perusteella tuomita nykypäivän kuriksia.

Minäkin luulen, että kammo tulee tuosta, mutta toisaalta ei 70-80-luvun lapsilla pitäisi enää olle itsellään pieniä lapsia, joten...

Vierailija
46/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, on myös olemassa haalareita joiden pinta kuin kuriksissa ja sisävuori fleece-tyyppistä eli sellainen on vielä helpompi vetäistä päälle eskarin ulkoleikkeihin, metsäretkiin jne.

Muita syitä en viitsi toistaa, kävivät ilmi jo pian aloituksesi jälkeen.

Ja lisäksi, sinun on itsesikin helpompi viedä perjantaisin kurikset kotiin pesukoneeseen ja tuoda ne ma-aamuna takaisin, kuin että hoitaisit välikausihaalaripesurumbaa toistuvasti keskellä arkea. Meillä riittää resurssit välillä huuhtaista hieman niitä kuriksia ennen kuivauskaappiin ja naulakkoon laittamista, mutta ei niitä pkssa pestä.

T.eskarista

Vierailija
47/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tuota iso/pieni-asiaa ajattelen niin, että ihan pienellä se on parempi, että ei ole ylimääräisiä kerroksia, vaan yksi haalari vain, niin on paljon helpompi pukea ja liikkua, kun lapsi vasta harjoittelee kävelemistä. Kun taas tässä mainitut 6-8-vuotiaat ei enää harjoittele kävelemistä ja osaavat itse pukea, niin silloin kurahousujen laittamisesta ei ole sillä tavalla haittaa tai vaivaa kuin pienemmillä, ja iso hyöty, kun suojaa pahimmilta kurilta.

Ja tossa iässä ne myös oikeasti sotkee kaikkein eniten! Pienemmät on rauhallisempia.

Vierailija
48/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, on myös olemassa haalareita joiden pinta kuin kuriksissa ja sisävuori fleece-tyyppistä eli sellainen on vielä helpompi vetäistä päälle eskarin ulkoleikkeihin, metsäretkiin jne.

Ja lisäksi, sinun on itsesikin helpompi viedä perjantaisin kurikset kotiin pesukoneeseen ja tuoda ne ma-aamuna takaisin, kuin että hoitaisit välikausihaalaripesurumbaa toistuvasti keskellä arkea. Meillä riittää resurssit välillä huuhtaista hieman niitä kuriksia ennen kuivauskaappiin ja naulakkoon laittamista, mutta ei niitä pkssa pestä.

T.eskarista

En ole ap, mutta kelpuutetaanko noita vuorillisia yleensä? Kun itse olen ymmärtänyt, että juuri pesujen ja kuivatuksen vuoksi pitäisi olla vuorittomia kuravaatteita päiväkodeissa ja eskareissa.

Vierailija
49/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kyl pyydetään myös sinne eka- ja tokaluokkaisen iltikseenkin.

Joo, vähän hymyilytti tuo, että kuusi ja puolivuotias on ap:n mielestä niin toosi iso, että ei voisi käyttää jotain lastenvaatetta! Tosiaan kyllä meilläkin vielä viime kevään kosteina päivinä pakattiin tokaluokkalaisen reppuun kurikset iltiksen ulkoilua varten.

Jaa että kunnon kurapuku eli sellainen vanhanaikainen sadeasu olisi lasten vaate? Menkää sanomaan se kalastajille, metsästäjille ja muille sellaisille, jotka ovat ulkona töissä säällä kuin säällä.

Tuossahan noita on näkyy olevan kalastajille.

https://www.kivikangas.fi/suoja--ja-sadeasut

Sydvest olisi kyllä ihana

Vierailija
50/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.eskarista

En ole ap, mutta kelpuutetaanko noita vuorillisia yleensä? Kun itse olen ymmärtänyt, että juuri pesujen ja kuivatuksen vuoksi pitäisi olla vuorittomia kuravaatteita päiväkodeissa ja eskareissa.

Ei ole ainakaan meidän pkssa kielletty, todellakaan. Pääasia, että on tarkoituksen-ja säänmukaiset varusteet jotka vielä sopivan kokoiset päälläkin, eli esim kurikset saisi olla reilummat kuin se "normikoko" jotta alle mahtuu vaatetta ja lapsen on helppo pukea/riisua/liikku ja möyriä ja pyllistellä siellä ulkona.

Vierailija
51/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kyl pyydetään myös sinne eka- ja tokaluokkaisen iltikseenkin.

Joo, vähän hymyilytti tuo, että kuusi ja puolivuotias on ap:n mielestä niin toosi iso, että ei voisi käyttää jotain lastenvaatetta! Tosiaan kyllä meilläkin vielä viime kevään kosteina päivinä pakattiin tokaluokkalaisen reppuun kurikset iltiksen ulkoilua varten.

Jaa että kunnon kurapuku eli sellainen vanhanaikainen sadeasu olisi lasten vaate? Menkää sanomaan se kalastajille, metsästäjille ja muille sellaisille, jotka ovat ulkona töissä säällä kuin säällä.

Tuossahan noita on näkyy olevan kalastajille.

https://www.kivikangas.fi/suoja--ja-sadeasut

Sydvest olisi kyllä ihana

Muiden ilmansuuntien syrjintää.

Vierailija
52/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tuota iso/pieni-asiaa ajattelen niin, että ihan pienellä se on parempi, että ei ole ylimääräisiä kerroksia, vaan yksi haalari vain, niin on paljon helpompi pukea ja liikkua, kun lapsi vasta harjoittelee kävelemistä. Kun taas tässä mainitut 6-8-vuotiaat ei enää harjoittele kävelemistä ja osaavat itse pukea, niin silloin kurahousujen laittamisesta ei ole sillä tavalla haittaa tai vaivaa kuin pienemmillä, ja iso hyöty, kun suojaa pahimmilta kurilta.

Sama. Muistan että aikoinaan epäröin ekojen kuriksien hankkimista, koska ne tuntuu kömpelöltä. Milloin te olette yleensä ekat hankkineet?

Vierailija
53/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa ja osaa. Meillä 8v ja vaikka olen monta kertaa sanonut, että käytä palomiestyyliä, eli ensin lahkeet ja lenkit saappaisiin ja sitten hyppää saappaisiin, vetää kurahousut ylös ja henkselit kiinni, niin se laittaa kuitenkin aina ensin housut ja jää sitten vinkumaan sitä, kun ei millään saa laitettua lenkkejä saappaiden alle.

Vierailija
54/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Muistan että aikoinaan epäröin ekojen kuriksien hankkimista, koska ne tuntuu kömpelöltä. Milloin te olette yleensä ekat hankkineet?

Päiväkotiin mennessä, oli silloin 4

Vierailija
55/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa ja osaa. Meillä 8v ja vaikka olen monta kertaa sanonut, että käytä palomiestyyliä, eli ensin lahkeet ja lenkit saappaisiin ja sitten hyppää saappaisiin, vetää kurahousut ylös ja henkselit kiinni, niin se laittaa kuitenkin aina ensin housut ja jää sitten vinkumaan sitä, kun ei millään saa laitettua lenkkejä saappaiden alle.

Jos ne lenkit on napakat, ne voi oikeasti olla hankalat itse laittaa. Etkö voisi sillain huomaamatta ohi mennessä auttaa lenkkien kanssa ja lapsi jatkaa sitten pukemista siitä eteenpäin? Ei tarvitsisi vinguttaa lasta.

Vierailija
56/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin esikoulu, veikkaan? Siellä päiväkotiympäristössä ne kurahousut ovat vaan kaikkein kätevimmät. Ne voi suihkuttaa puhtaaksi aamu-ilkoilun jälkeen ja ne ovat kuovat iltapäiväulkoilulle. Teepä sama niille parille kymmenelle kosteussuojatulle haalarille, joita ei voi korkeissa lämpötiloissa edes kuivauskaapissa kuivata.

Ei kenenkään haalareita ruveta päykyssä suihkuttelemaan. Jos lapsella on vedenpitävät vaatteet, hän käyttää niitä. Ensin puetaan, sitten riisutaan, mitään välivaiheita tai suihkutuksia ei tarvita. 

Vierailija
57/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin esikoulu, veikkaan? Siellä päiväkotiympäristössä ne kurahousut ovat vaan kaikkein kätevimmät. Ne voi suihkuttaa puhtaaksi aamu-ilkoilun jälkeen ja ne ovat kuovat iltapäiväulkoilulle. Teepä sama niille parille kymmenelle kosteussuojatulle haalarille, joita ei voi korkeissa lämpötiloissa edes kuivauskaapissa kuivata.

Ei kenenkään haalareita ruveta päykyssä suihkuttelemaan. Jos lapsella on vedenpitävät vaatteet, hän käyttää niitä. Ensin puetaan, sitten riisutaan, mitään välivaiheita tai suihkutuksia ei tarvita. 

Kyllä kai kurikset huuhdellaan aamupäivän ulkoilun jälkeen? Eihän niitä iltapäivällä likaisina pueta päälle?

Vierailija
58/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaali 8-vuotias osaa pukea. Jos tahallaan pukee vaikeammalla tavalla ja sitten kiukuttelee kun ei suju, vika on muussa kuin osaamisessa.

Vierailija
59/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän menee aiheen vierestä, mutta ei pahasti. Onko teidän mielestä liian kova kuri se, että kouluikäisellä jatkaa samaa päiväkotikäytäntöä, että joka päivä on ulkoilua vaikka olisi mikä keli? Meillä on pyritty tästä pitämään kiinni, ei tietenkään jos on sairaana tai joku muu erikoispäivä, mutta muulloin sellainen vähintään tunnin ulkoilu tässä pihalla päivittäin. Kuravaatteet tietenkin on, eli ei sinne kastumaan mennä.

Vierailija
60/138 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän menee aiheen vierestä, mutta ei pahasti. Onko teidän mielestä liian kova kuri se, että kouluikäisellä jatkaa samaa päiväkotikäytäntöä, että joka päivä on ulkoilua vaikka olisi mikä keli? Meillä on pyritty tästä pitämään kiinni, ei tietenkään jos on sairaana tai joku muu erikoispäivä, mutta muulloin sellainen vähintään tunnin ulkoilu tässä pihalla päivittäin. Kuravaatteet tietenkin on, eli ei sinne kastumaan mennä.

Mun mielestä ihan hyvä käytäntö. Mitä vähemmän kännykkä kädessä, sen parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi