Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaiset kateellisia vaatteistani

Vierailija
22.07.2022 |

Viime vuosina olen alkanut panostamaan vaatteiden laatuun halvan hinnan sijaan. Ostan näitä laadukkaita vaatteita ja kenkiä lähes aina alennuksesta. Shoppailen kahdesti vuodessa, jos sitäkään. Ostan yleensä perusvaatteita. Talvitakkia ja talvikenkiä yritän pitää niin monta vuotta kuin pystyn eli en todellakaan osta joka vuosi uutta talvitakkia.

Kesälomalla olen käynyt sukuloimassa ja joka kerta olen saanut ihmettelyä ja kateellisia kommentteja vaatetuksistani. Siitä, miten "kalliit" ne on ja miten minulla voi olla varaa niihin. Että mitä oikein yritän, prameilla niillä ja miten heillä ei olisi ikinä varaa ostaa samanlaisia vaatteita. Huomaa, miten mielipaha loistaa heidän kasvoiltaan ja tekee itsellänikin pahaa, koska tarkoitukseni ei ole koreilla vaatteilla tai näyttää, miten hyvin minulla (mukamas) menee... Kerron vain, että alennuksesta ostettu ja että ei minulla vaatekaappi ole täynnä vaatteita vaan muutama hyvä laadukas vaate. Mutta vaikuttaa siltä, että mielipaha sen kuin kasvaa, koska sukulaiseni kokee, että läksytän häntä säästämisestä, vaikka se ei ole tarkoitukseni. Kerron vain, miten olen vaatteeni hankkinut. Näissä tilanteissa yritän vaihtaa puheenaihetta tai sitten kehun sukulaiseni puutarhanhoitotaitoja (itsehän olen täysin peukalo keskellä kämmentä, mitä tulee puutarhanhoitoon).

Taustatietona; sukuni on sekä äidin että isän puolelta hyvin köyhää. Ollaa tehty maataloustöitä aamukuudesta iltakuuteen leipäpalkalla. Kouluttamattomuutta, alkoholismia, jne, löytyy suvustani paljon. En ole itsekään korkeasti koulutettu, enkä tienaa sen enempää kuin 2000 euroa bruttona kuussa duunarihommissa. Tulen silti hyvin toimeen, koska ei ole lapsia tai miestä rinnalla. En käytä päihteitä ja tykkään säästää rahaa säästötilille ja osakesäästötilille. Rahan kanssa olen tarkka, vaikka en pihi olekaan.

Käytin ennen paljon mm. henkkamaukan ja vastaavien vaateketjujen vaatteita, kunnes huomasin, miten paljon rahaa ja vaivaa niihin kuluu. Laaduttomia halpoja vaatteita, joita ei ole tehty kestäviksi. Laskeskelin, pärjäisinkö vain muutamalla laadukkaalla vaatteella ja olisiko paha maksaa parista paidasta 200 euroa kuin että ostaisin henkkamaukasta 10 paitaa 200 eurolla... lopputuloksena oli se, että laadukas paita maksaa itsensä takaisin.

Tunnen syyllisyyttä, että pukeudun "hyvin" sukulaisteni nähden. Miten kannattaa jatkossa kohdata nämä sukulaiset? Voiko tällaisia sukulaisia kohdata mitenkään neutraalisti? Omaan käytökseeni voin vaikuttaa, mutta en heidän.

Kunhan avaudun. Saa kertoa oman näkemyksen asiaan. Onko täällä ketään, joka sattumoisin ärsyyntyy tai tulee kateelliseksi, jos tuttavallasi/sukulaisellasi/lapsellasi on paremmat vaatteet kuin sinulla itselläsi? Pyritkö olemaan asiallinen asiasta vai lentääkö pari kateuden ärräpäätä suustasi?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ostanut Lois Vuitton laukun? :D

Vierailija
2/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin tyhmä etten varmaan edes tajuaisi mitä toisen vaatteet maksaa kun en merkeistä ja muista ole ollenkaan kiinnostunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sukulaisesi huomaavat, että vaatteesi ovat kalliita?

Vierailija
4/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Y...You passed the bar?

Vierailija
5/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo ettei nekin haise kohta viemärille

Vierailija
6/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä juttu. Tuntuu jo tungettelevalta, että kukaan kyselee kenenkään vaatteista. Vähän moukkamaista.

Itse olisin edelleen asiallinen, sillä ethän sinä voi sille mitään, jos joku on kateellinen.

En itse kyllä jaksa miettiä, mitä kenelläkin on päällä.

Vierailija
7/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä ostar vääränlaisia vaatteita, jos hinta noin selvästi näkyy.

Vierailija
8/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
9/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tuosta haaveilen itsekin. Mistä ostat laadukkaat vaatteesi ja erityisesti kenkäsi?

Vierailija
10/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Tuosta haaveilen itsekin. Mistä ostat laadukkaat vaatteesi ja erityisesti kenkäsi?

Gauhar helsinki.

Vierailija
11/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo jokin ongelma? Vaihdat aihetta. Niin tyhmää ottaa itseensä jonkun vaatteista. Älä lähde leikkiin mukaan.

Vierailija
12/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin tyhmä etten varmaan edes tajuaisi mitä toisen vaatteet maksaa kun en merkeistä ja muista ole ollenkaan kiinnostunut.

Hahaa, minulla ihan sama! En tajua ollenkaan katsoa jonkun toisen vaatteita, laukkuja, kenkiä, huonekaluja tai vaikka autoa. Minun kanssani ainakin kaikki hienostelu ihan ohi, en vain noteeraa niitä. En siis huomaa mitään tuollaisia ja vielä vähemmän muistan mitään jälkeenpäin. Hukkaan menee siis kaikki, jos meinaa vaatteilla koreilla minun edessäni. :)

Vierailija
13/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap eivät ole, toi on vaan sun toiveajattelua

Vierailija
14/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon laadukkaita kauniita ja minun näköisiä vaatteita ja jos jotain tosi hyvää löytyy, niin ostan. En käytä välttämättä vaatteitani vuosia, vaan pistän niitä kiertoon, kun huomaan, että ne alkavat jäämään kaappiin.

Kukaan ei ole koskaan tullut minulle asiasta sanomaan. En voisi kuvitellakaan, että joku sanoisi vaatteistani jotain. Kaikki tietävät, että minä olen minä ja minulla on varaa ja mahdollisuus hankkia niitä. Aikuistu ap.

Vierailija
15/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma taustani on samanlainen kuin sinulla. Äitini otti itseensä, kun pääsin korkeakouluun opiskelemaan. Yritin kuulemma olla parempi kuin muut ja häpesin sukuani.

Ole kuka olet. Sukulaistesi omaa pahaa oloa heidän kommentit kuvastavat.

Vierailija
16/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta parasta olisi ohittaa asiattomat kommentit (niitä on tässäkin ketjussa jo monta) pelkällä olankohautuksella ja heittää asia mielestään.  Olen samaa mieltä, että laadukkaat vaatteet ovat hyvä satsaus, ne ilahduttavat pitkään ja säästävät vaatekriiseiltä ja jopa rahaakin voi säästyä pidemmällä tähtäimellä. Pukeutuminen on täysin yksityisasia ja kukin käyttää omat rahansa itselleen tärkeisiin asioihin. Toisen pukeutumisen kommentointi on tahditonta. Iloitse vaatteistasi.

Vierailija
17/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sukulaisesi huomaavat, että vaatteesi ovat kalliita?

Kyllä taviskin tietää kalliit brändit. Esim. miehellä Camel Active, Hugo Boss, Gant, Timberland.

Vierailija
18/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemus on että laadukkaat vaatteet pysyy käyttökelpoisina vain vähän kauemmin kuin halvemmat jostain syystä minun halpisvaatteet/ keskihintaiset on kestäneet hyvin jopa 30 vuotta. Onhan niitä tosin enemmän niin käyttökerrat on harvempia. Mutta esim r collectionin anorakki näytti kulahtaneelta jo eka pesun jälkeen, värivalinta oli tosin huono eli ruskea.

Vierailija
19/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ovat? Kuvittelet luulet omiasi?Heikon itsetunnon omaavan ihmisen aloitus taas!

Vierailija
20/28 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä edes tiedä, mitä vaatteet maksavat enkä tunnista kalliita merkkejä. Siis toisten ihmisten, ja omani ovat yleensä erittäin edullisia. Jaa että Timberland kallis  laatumerkki? Eipä ole koskaan tullut mieleen, että niin olisi, kun itse en koskaan edes katso vaatteitten merkkejä, mutta jostakin syystä tuon huomasin.

Erittäin outoja ihmisiä sinun lähipiirissä. Kateellisia ja omituisia vaatefriikkejä. Elä sinä vain omaa elämääsi äläkä kanna murhetta heidän mielensä pahoittamisesta, sillä se on täysin heidän omien korvien välissä eikä sinun syytäsi.

Miksi ihmeessä sinun pitäisi olla heille mieliksi? Eivät hekään ole mieliksi sinulle. Kun kysytään, ostitko jonkun vaatteen kirpputorin alennuksesta, kehu iloisesti, kuinka edullinen se oli, et uskonut silmiäsi kuin näit että vain euron maksoi, selvästi joku halusi päästä siitä eroon. Ja kerro kyllästyttävän pitkä tarina siitä, kuinka paljon edullista tavaraa siellä oli.

Kerrotteko te tosiaan vaatteitten ja vöitten hinnat kaikille kyselijöille? On muitakin vaihtoehtoja: "mitä se sinulle kuuluu?", " en muista ", tai vaihda puheenaihetta tyyliin "kylläpä sinulla on kuluneen näköiset kengät".

Pahin virhe on selitellä ja puolustella. Ei muuta kuin myöntää vaan kaiken ja lisää puolet.